Vågar jag testa graffet i datorn?!

Permalänk
Medlem

Vågar jag testa graffet i datorn?!

Tjena

Har köpt ny dator (se signatur). Köpte nytt p g a att jag misstänker att mitt gamla Evga GTX780Ti SC gått sönder, hade blåa ränder överallt på skärmen.

MEN det skulle lika gärna kunna vart mitt gamla moderkort som gått sönder.

Nu till frågan: Kan jag sätta dit mitt gamla 780Ti i min nya rigg utan att riskera att bricka något?

För om det funkar har ju det gamla graffet lite värde kvar i alla fall.

Tack!

Permalänk
Medlem

Skulle det verkligen kunna vara ditt moderkort? För blå ränder låter ju onekligen som att grafikkortet tröttnat på livet. Om du är som jag, dvs ett klantarsel, så riskerar du alltid något när du pillar och "fixar". Hur stor risken är och om det är värt det kan egentligen bara du svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Tjena

Har köpt ny dator (se signatur). Köpte nytt p g a att jag misstänker att mitt gamla Evga GTX780Ti SC gått sönder, hade blåa ränder överallt på skärmen.

MEN det skulle lika gärna kunna vart mitt gamla moderkort som gått sönder.

Nu till frågan: Kan jag sätta dit mitt gamla 780Ti i min nya rigg utan att riskera att bricka något?

För om det funkar har ju det gamla graffet lite värde kvar i alla fall.

Tack!

Det värsta som kan hända är väl att det blir blå ränder igen? Men grafikkortet bör inte kunna dra med sig något annat i fallet oavsett, och det är ju en liten peng man får för ett sådant kort ifall det funkar, så jag hade helt klart testat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Låter som grafikkortet e paj men Om du har kvar din gamla dator så testa att köra via moderkortet(förutses att du har en igpu, grafikkort i prollen) om det funkar med moderkortet kopplat till skärmen så är det grafikkortet som är pajjj men om det är samma problem så är det något annat.

Btw har du laddat ner alla drivrutiner till ditt grafikkort eller kollat så att det inte är någon grafikrutin som har blivit lustig.

Permalänk

Jag hade testat med den nya datorn eftersom det är högst otroligt att det skulle dra med något annat .
Du har även platinum nätaggregat så bara att testa säger jag:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det värsta som kan hända är väl att det blir blå ränder igen? Men grafikkortet bör inte kunna dra med sig något annat i fallet oavsett, och det är ju en liten peng man får för ett sådant kort ifall det funkar, så jag hade helt klart testat.

Just dedär "bör" gör mig orolig! Jag måste veta

Skrivet av kebabhazzan:

Låter som grafikkortet e paj men Om du har kvar din gamla dator så testa att köra via moderkortet(förutses att du har en igpu, grafikkort i prollen) om det funkar med moderkortet kopplat till skärmen så är det grafikkortet som är pajjj men om det är samma problem så är det något annat.

Btw har du laddat ner alla drivrutiner till ditt grafikkort eller kollat så att det inte är någon grafikrutin som har blivit lustig.

Blev lite förvirrad av din text, men jag hann faktiskt prova mitt 980Ti i den gamla datorn, och där funkade inte det heller.

Skrivet av kebabhazzan:

Jag hade testat med den nya datorn eftersom det är högst otroligt att det skulle dra med något annat .
Du har även platinum nätaggregat så bara att testa säger jag:)

Hehe mm, kommer nog inte kunna hålla mig, vill vara säker dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Just dedär "bör" gör mig orolig! Jag måste veta

Det är nog svårt att ge några sådanna garantier någonsin. Faktorer som spelar in där är ju t. ex kvaliteten på nätaggregatet. Är det ett white label kina-agg fyllt med cement så... Ja då är det troligt att huvudsäkringen ryker, är det brons eller bättre är det nästan helt säkert så att det finns OCP och liknande på agget och då händer det helt enkelt inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Om ditt 980 ti inte heller funkade i den gamla datorn så är det nog något i din gamla burk som har gått sönder kanske moderkortet eller processorn. Du har som sagt platinum nätaggregat vilket har skydd så att den inte ska dra med sig andra komponenter. Eftersom ditt 980 ti inte heller funkade i din gamla dator så borde ju ditt 780 ti funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är nog svårt att ge några sådanna garantier någonsin. Faktorer som spelar in där är ju t. ex kvaliteten på nätaggregatet. Är det ett white label kina-agg fyllt med cement så... Ja då är det troligt att huvudsäkringen ryker, är det brons eller bättre är det nästan helt säkert så att det finns OCP och liknande på agget och då händer det helt enkelt inte.

Sant.

Skrivet av kebabhazzan:

Om ditt 980 ti inte heller funkade i den gamla datorn så är det nog något i din gamla burk som har gått sönder kanske moderkortet eller processorn. Du har som sagt platinum nätaggregat vilket har skydd så att den inte ska dra med sig andra komponenter. Eftersom ditt 980 ti inte heller funkade i din gamla dator så borde ju ditt 780 ti funka.

Mm precis, ger det ett försök senare under dagen och återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem

O herregud, provade nyss kortet och fick samma fel (ränder på skärmen), när jag bytte tillbaks till mitt 980Ti så startade inte datorn, panikkänsla... nu har jag brickat datorn?! Men nej, visade sig att sopgubben kört sönder elkabeln till huset exakt samtidigt som jag ska boota datorn. Nu får jag inte el igen förrän i morgon kväll och får fram till dess leva i ovisshet hurvida datorn funkar eller ej.

Synd att bolaget har stängt redan.

Permalänk
Skrivet av Rekl3M:

O herregud, provade nyss kortet och fick samma fel (ränder på skärmen), när jag bytte tillbaks till mitt 980Ti så startade inte datorn, panikkänsla... nu har jag brickat datorn?! Men nej, visade sig att sopgubben kört sönder elkabeln till huset exakt samtidigt som jag ska boota datorn. Nu får jag inte el igen förrän i morgon kväll och får fram till dess leva i ovisshet hurvida datorn funkar eller ej.

Synd att bolaget har stängt redan.

du fick rådet att kolla vilket nätagg du har i datorn.. så vilket är det ?
koppla ut allt elektroniskt innan dom sätter igång elen igen.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

du fick rådet att kolla vilket nätagg du har i datorn.. så vilket är det ?
koppla ut allt elektroniskt innan dom sätter igång elen igen.

Står i min signatur Fractal Design Newton 800W Platinum.

Ärligt talat inte så orolig, men lite typiskt är det allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

O herregud, provade nyss kortet och fick samma fel (ränder på skärmen), när jag bytte tillbaks till mitt 980Ti så startade inte datorn, panikkänsla... nu har jag brickat datorn?! Men nej, visade sig att sopgubben kört sönder elkabeln till huset exakt samtidigt som jag ska boota datorn. Nu får jag inte el igen förrän i morgon kväll och får fram till dess leva i ovisshet hurvida datorn funkar eller ej.

Synd att bolaget har stängt redan.

Haha hade fått panik! Tur att det inte var så illa då
Förutsatt att datorn fungerar som den skall då

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonMc:

Haha hade fått panik! Tur att det inte var så illa då
Förutsatt att datorn fungerar som den skall då

Yes! Den funkar som den ska nu igen som tur är :)!