Permalänk
Medlem

Universeum i Gbg

Hejsan är påväg ner till Göteborg med min flickvän båda 22 år och har en del tid att döda. Tyckte Universeum verkade intressant men mycket inriktat för barn? Hur är det ni som besökt något ni kan rekomendera eller borde vi hitta på något annat?

Permalänk
Medlem

Nu är det några år sedan jag var där senast, men förutsatt att man har ett intresse för djur och natur är ett besök absolut inte bortkastat. Har dragit med ett flertal besökare jag haft i åldrarna 25-35 och jag tror inte någon tyckt det är alltför barninriktat.
Entrébiljetterna är dock rätt dyra så är budgetutrymmet begränsat och man inte känner sig alltför sugen kanske man skall prioritera något annat.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

Det är mestadels barninriktat, men är man det minsta intresserad av att se exotiska (mindre) djur på nära håll, så är det väldigt spännande där, även för en vuxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nUKKE:

Hejsan är påväg ner till Göteborg med min flickvän båda 22 år och har en del tid att döda. Tyckte Universeum verkade intressant men mycket inriktat för barn? Hur är det ni som besökt något ni kan rekomendera eller borde vi hitta på något annat?

Tjena.
Va där förra året och det va helt okej.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av nUKKE:

Hejsan är påväg ner till Göteborg med min flickvän båda 22 år och har en del tid att döda. Tyckte Universeum verkade intressant men mycket inriktat för barn? Hur är det ni som besökt något ni kan rekomendera eller borde vi hitta på något annat?

Universeum är helt klart värt ett besök

Grymt ställe för första dates för övrigt med. Fungerar nog lika bra för flickvänner också

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Djurdelarna är bra även för vuxna, de andra delarna är mer för barn 10-14 år kanske? Finns en del grejer som kanske är intressant för äldre också, men ska ni gå så känns det som det är djuren som är det som ska vara på högst på agendan och det andra är "bonus" om man hittar nått kul.

Permalänk
Medlem

Även jag var där (första gången) i fjol.
Var faktiskt lite besviken efteråt.
Hade velat ha mer naturvetenskap för "lite äldre". Tycket det var lite för mycket inriktat mot den yngre målgruppen (skolungdomar). Och då jag var där med tjejen och inte har några barn så... ja. Jag hade nog förväntat mig att få ut mer av det än jag fick.

Däremot var akvariet ganska intressant. En bra presentation där av personalen. Övriga djurdelar var också bra.

Så det brys lite på vad du vill få ut och förväntar dig om du kommer uppskatta det eller inte?
Det kan absolut vara värt ett besök. Men har ni mycket tid att slå ihjäl ligger ju Liseberg precis bredvid. Gå in på spelhallen där och spela airhockey mot varandra - det är alltid kul. Eller spela bort pengarna på Toblerone-hjulet (damn you Toblerone)...

Eller en räkmacka uppe på Heaven 23 (Gothia Towers restaurang - ligger bredvid Universeum det också). Den mackan är känd, hotellet är trevligt och vyn är skön.

Permalänk
Medlem

Tackar för tipsen allihopan!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varit på Universeum par gånger och själva vetenskap/experimentdelen ändras då och då (troligen en gång om året).

Är som tidigare nämnt gjord för barn mest. Regnskogen är ju lite häftig (samma klimat som en riktig regnskog). Haft något år lite småkul tema med dinosaurier (kunde äta grillat på takterrassen i samband med det, men maten var så där). Gå inte in där under högsäsong bara, brutalt mycket folk

Men en som numer är vuxen är Universeum inte värt pengarna egentligen, även om lokalen är rejält stor. Så är det mesta riktat åt barn och blir lite småtråkigt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar