Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bästa alternativ för nätverk i detta läge

Permalänk
Medlem

Bästa alternativ för nätverk i detta läge

Jag håller på att hjälpa min far med hur vi ska sätta upp hans nätverk hemma då det idag är främst wifi som inte räcker till.
Idag är det kopplat som så att fibern kommer in i källaren där modem och router sitter. Från routern går det sedan ut fasta dragningar till 3 uttag i huset. I ett av dom uttagen sitter det en switch som förlänger det vidare till 2-3 andra uttag. Det sitter även en wifi repeater i huset som inte alltid fungerar och för att ansluta till den är det en egen anslutning än "huvudanslutningen".

Router är av modell Cisco Linksys E4200.

Så vad skulle det bästa vara att göra i detta läge?

Alternativ 1: Det bästa hade ju varit att få upp routern i huset men hur skulle man då komma åt alla fasta dragningar i källaren från routern? Det går väl inte att koppla in en switch direkt efter modemet?

Alternativ 2: Dubbla routers, en i källaren och en i huset som får agera som switch/repeater? Är det en hållbar lösning?

Alternativ 3: En router i källaren och förlänga en antenn till huset på nåt sätt för att få bättre wifi.

Det var dom idéerna jag kom på

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Du ska inte ha en till router. Du ska ha en AP.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393875

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluesky1:

Jag håller på att hjälpa min far med hur vi ska sätta upp hans nätverk hemma då det idag är främst wifi som inte räcker till.
Idag är det kopplat som så att fibern kommer in i källaren där modem och router sitter. Från routern går det sedan ut fasta dragningar till 3 uttag i huset. I ett av dom uttagen sitter det en switch som förlänger det vidare till 2-3 andra uttag. Det sitter även en wifi repeater i huset som inte alltid fungerar och för att ansluta till den är det en egen anslutning än "huvudanslutningen".

Router är av modell Cisco Linksys E4200.

Så vad skulle det bästa vara att göra i detta läge?

Alternativ 1: Det bästa hade ju varit att få upp routern i huset men hur skulle man då komma åt alla fasta dragningar i källaren från routern? Det går väl inte att koppla in en switch direkt efter modemet?

Alternativ 2: Dubbla routers, en i källaren och en i huset som får agera som switch/repeater? Är det en hållbar lösning?

Alternativ 3: En router i källaren och förlänga en antenn till huset på nåt sätt för att få bättre wifi.

Det var dom idéerna jag kom på

Tack på förhand

varför inte dra en nätverkskabel från fiberdosan, in i huset och ha routern där? ev. dubbeldra en kabel ner med en switch.

men är det wifi du behöver så kolla in t.ubiquiti's AP som ansluts med en nätverkskabel

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Vill du ha ett sömlöst wifi så är det möjligt med fler av dessa: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393875

Vi kör 5 st till vårt labbnät på jobbet och det är stabilt och snabbt. Man ser bara ett SSID även om det är flera accesspunkter. Ubiquti använder sin egen roamingteknik för detta.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Dela upp din "router" i två funktioner istället -> NAT och AP.

I källaren har du din NAT, och där du behöver Wifi kör du din AP.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen om Ubiquiti Verkar onekligen vara det bästa alternativet för wifi.
Tror ni det är dags att byta ut den 6 år gamla routern också? Isåfall, tips på någon vettig?
Jag har själv en Asus RT-AC87U och den sköter ju sitt jobb

Skrivet av moonblase:

varför inte dra en nätverkskabel från fiberdosan, in i huset och ha routern där? ev. dubbeldra en kabel ner med en switch.

men är det wifi du behöver så kolla in t.ubiquiti's AP som ansluts med en nätverkskabel

Alla fasta nätverksuttag går ju från olika rum i huset och går ner till källaren. För mycket jobb att dra om kablar, så det är inget alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluesky1:

Tack för tipsen om Ubiquiti Verkar onekligen vara det bästa alternativet för wifi.
Tror ni det är dags att byta ut den 6 år gamla routern också? Isåfall, tips på någon vettig?
Jag har själv en Asus RT-AC87U och den sköter ju sitt jobb

Alla fasta nätverksuttag går ju från olika rum i huset och går ner till källaren. För mycket jobb att dra om kablar, så det är inget alternativ.

var lite trött och missade först att du hade flera anslutningar i källaren, sen orkade jag inte radera på mobilen :X

möjligheten att dra 2 kablar till/från källaren finns ju ändå, då kopplar du in routern som står i hallen till fibermodemet med den ena och den andra kopplar du en switch, som står i källaren för att koppla in de nuvarande kablarna till.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluesky1:

Tack för tipsen om Ubiquiti Verkar onekligen vara det bästa alternativet för wifi.
Tror ni det är dags att byta ut den 6 år gamla routern också? Isåfall, tips på någon vettig?
Jag har själv en Asus RT-AC87U och den sköter ju sitt jobb

Alla fasta nätverksuttag går ju från olika rum i huset och går ner till källaren. För mycket jobb att dra om kablar, så det är inget alternativ.

Om du skaffar Ubiquiti AP så är deras router USG ett bra alternativ.
Den använder samma interface som deras AP så man får en bra överblick över hela nätet.
Den har ingen Wifi inbyggd så de kan behövas en AP i källaren också.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Om du skaffar Ubiquiti AP så är deras router USG ett bra alternativ.
Den använder samma interface som deras AP så man får en bra överblick över hela nätet.
Den har ingen Wifi inbyggd så de kan behövas en AP i källaren också.

Tack för tipset.

Kommer köpa en Ubiquiti AP att börja med och så behåller han sin gamla router. Den verkar funka än