Kan inte starta windows

Permalänk

Kan inte starta windows

Hallå hallå en person med 4 i IQ här
Jag har nyss skaffat ny dator och jag fixade allt så jag kunde starta windows, installera alla program jag vill ha men sedan bestämde jag mig för att boota bios för att ändra typ fläktar och annat. Sedan kom jag in på Intel Rapid Storage som jag då tänkte jävlar vad snabbt det kommer gå. Startade datorn igen och kommer bara till Intel rapid storage bilden där jag kan sätta upp en raid och jag kan inte gå tillbaka till Bios eller boota windows.
Hjälp...

Permalänk

@Gurra1162: Finns ingen knapp på moderkortet för att återställa det? Annars; testat att koppla ur datorns strömförsörjning, ta ur batteriet ur moderkortet, vänta någon minut (vet inte om det egentligen är nödvändigt), koppla in batteri och strömförsörjning för att sedan starta igen?

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurra1162:

Hallå hallå en person med 4 i IQ här
Jag har nyss skaffat ny dator och jag fixade allt så jag kunde starta windows, installera alla program jag vill ha men sedan bestämde jag mig för att boota bios för att ändra typ fläktar och annat. Sedan kom jag in på Intel Rapid Storage som jag då tänkte jävlar vad snabbt det kommer gå. Startade datorn igen och kommer bara till Intel rapid storage bilden där jag kan sätta upp en raid och jag kan inte gå tillbaka till Bios eller boota windows.
Hjälp...

Om du startar om datorn skall du kunna komma in i bios igen, brukar vara delete knappen man skall trycka på direkt i början.

Permalänk

@Dorian Gray: Jag har moderkortet Gigabyte GA-Z270P-D3 och jag tror jag hittade reset knappen men tror man behövde något som kallades för jumper för att aktivera den. Med batteri vad menar du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurra1162:

@Dorian Gray: Jag har moderkortet Gigabyte GA-Z270P-D3 och jag tror jag hittade reset knappen men tror man behövde något som kallades för jumper för att aktivera den. Med batteri vad menar du då?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

@Gurra1162: Tack det funka. En till fråga finns det någon lätt knapp för att återställa alla bios inställningar

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Gurra1162:

@Gurra1162: Tack det funka. En till fråga finns det någon lätt knapp för att återställa alla bios inställningar

I EFI/BIOS finns en resetknapp.
En lätt utanför detta är just batteriet.

Permalänk

@tcntad: Om jag ändrade discarna till raid kommer de också resetas om jag drar ut batteriet

Permalänk

@Gurra1162: Ser ut ungefär som ett klockbatteri och sitter någonstans på moderkortet. Annars är reset-knappen det bästa alternativet.

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?