Nvidias grafikkort i GTX 400- och 500-serien får stöd för DirectX 12

Permalänk
Medlem

Skulle vara riktigt intressant att höra om Fermi får en prestandaboost i DX12. Vill minnas att jag sett en del youtubetjommar som menat att Fermi teoretiskt skulle kunnat passa bättre med DX12 än efterföljande arkitekturer.

Hade två GTX 460 själv men tyvärr har de flyttat hemifrån :/

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Har kvar ett kfa 450 gts som funkar, zotac 560ti 448 funkar den med
😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gick och kollade min gamla kartong med ett Asus GTX 580 DCUII och sa du har fått stöd för DX12 blir du glad nu? Han sa inget, helt dammig och knäpptyst som en mus.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Riktigt bra nyheter för mig då jag ska köpa ett 560ti av en kompis för 200kr, om det visar sig att det blir en liten prestanda boost i och med DX12 så får man ju mer för pengarna vilket gör det till ett bättre köp

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Om det kommer spel med stöd för flera grafikkort i dx12 borde väl Gtx 590 prestera..... Sådär?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Hjälpsam

Prestanda i DX12 är som sagt usel.
Ett GTX570 får storstryk av ett RX460.
http://www.3dmark.com/compare/spy/2014213/spy/1994254
För att inte tala om ett R9 290.
http://www.3dmark.com/compare/spy/2014213/spy/1891435
Se det mest som en kul grej.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kanske borde lägga upp en köpes annons på 2st 460. Vore bra nu när sommaren är svinkall så man får lite värme i hemmet.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Tummen upp för det här, även om man kan tycka att det kommer är aningens sent -dock bättre sent än aldrig- dessa kort var säkerligen inte designade med något DX12 i åtanke, knappast förvånande att de skippar att slå på stora trumman i release notes. (-Även om det åtminstone borde nämnas kan man tycka)
Sitter man på ett kort ur 4xx/5xx-serien nu är det troligtvis ändå dags att uppgradera till något modernare om man vill spela spel som nyttjar tekniken de nyss fått stöd för.
Dagens mid-low-end gpu:er kör snart över dessa kort, för att inte tala om energiförbrukningen.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Sitter med ett 560 gtx ti. Ska testa om warhammer funkar lite bättre Men i Battlefield 1 borde det vara en liten skillnad, har inte det så kan inte testa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Tay aint Tay without beer" - Gromnir

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jeffan97:

Riktigt bra nyheter för mig då jag ska köpa ett 560ti av en kompis för 200kr, om det visar sig att det blir en liten prestanda boost i och med DX12 så får man ju mer för pengarna vilket gör det till ett bättre köp

Räkna inte med någon högre prestanda, GTX560Ti är ett kort som har passerat bäst-före-datum.
Skulle inte betala 200 för det kortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Räkna inte med någon högre prestanda, GTX560Ti är ett kort som har passerat bäst-före-datum.
Skulle inte betala 200 för det kortet.

Beror ju helt på vilka krav och förväntningar du har.
https://www.youtube.com/watch?v=SeuzJk-DlkI

Om du inte har mer krav än 30-40 fps @ 1080p eller kör enklare och äldre spel, så borde det inte vara något problem. Han lyckas tom få Fallout4 att lira på det... om mått runt 30 fps, med specifika inställningar runt low-med.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Paddanx:

Beror ju helt på vilka krav och förväntningar du har.
https://www.youtube.com/watch?v=SeuzJk-DlkI

Om du inte har mer krav än 30-40 fps @ 1080p eller kör enklare och äldre spel, så borde det inte vara något problem. Han lyckas tom få Fallout4 att lira på det... om mått runt 30 fps, med specifika inställningar runt low-med.

Ja så är det, beror också från vad slags grafik man går.
Vad gäller DX12, verkar som sagt Fermi inte prestera något vidare, de presterar bättre i DX11.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

"Ytterligare en ändring som inte dokumenterats av Nvidia själva är möjligheten att strömma material från Netflix i upplösningen 4K UHD utan en processor ur Intels Kaby Lake-familj. Detta har tidigare varit begränsat till testversioner av Windows, men användare uppger nu att detta fungerar med Windows 10 Creators Update och ett grafikkort i GTX 1000-serien samt en HDCP 2.2-kompatbiel skärm."

Jag har en ASUS ROG SWIFT PG27AQ som jag köpte nu julen 2016. En helt fantastisk skärm på många sätt, men döm av min förvåning att den inte verkar vara HDCP 2.2-kompatibel. Trodde lätt en 4K-skärm i den prisklassen skulle vara det, men icke, till min besvikelse.

Har ett GTX 1080-kort samt senaste drivers från både NVIDIA och Windows Creators Update. Men utan HDCP 2.2-kompatibel skärm är det alltså inte möjligt att streama i 4K från Netflix? Det finns händelsevis ingen möjlighet att bypass:a detta med rätt kabel? Eller kan NVIDIA och/eller ASUS möjligtvis släppa en driver i framtiden som möjliggör detta? Eller är det helt kört eftersom allt sitter i hårdvaran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Prestanda i DX12 är som sagt usel.
Ett GTX570 får storstryk av ett RX460.
http://www.3dmark.com/compare/spy/2014213/spy/1994254
För att inte tala om ett R9 290.
http://www.3dmark.com/compare/spy/2014213/spy/1891435
Se det mest som en kul grej.

Tur i helvete att 500x serien är i princip död. Dock förvånar det mig att folk sa 4-500 korten inte klarade av DX12. Men nu när Nvidia visar de hade stöd för det så ja, bara "hands down" och ta emot stöten tänkte jag säga

Men 460 är i princip "nytt" kort jämfört med 570 ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför skriver dom inte ut sånt här i release notes så att deras användare slipper hoppas på att andra användare ska hitta det?! Just det där med Netflix är ju rätt stora nyheter för folk som vill ha det. Dåligt.

Är det en officiell lansering med officiellt stöd ännu? Eller är det så att det bara råkar fungera? Detta är ju positiv PR så har svårt att se varför de medvetet skulle vilja hålla det dolt om det inte fanns en bra förklaring.

Det kan t.o.m. varit så att det är ett stöd som inte var tänkt att lanseras i denna drivrutin men som råkat följa med och var avsett för en senare lansering. Men jag är full av spekulationer

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Vänta, jag vet att 8XX maxwell och 9XX maxwell samt 10XX pascal har support. Men har Kepler 6XX och 7XX fullt stöd för DX12? Känns bra att de kommer ut med sånt här, kanske gör så att man kan köra ett gäng 570, 580 eller 680 och veta att de håller ett tag till

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Beror ju helt på vilka krav och förväntningar du har.
https://www.youtube.com/watch?v=SeuzJk-DlkI

Om du inte har mer krav än 30-40 fps @ 1080p eller kör enklare och äldre spel, så borde det inte vara något problem. Han lyckas tom få Fallout4 att lira på det... om mått runt 30 fps, med specifika inställningar runt low-med.

Jo fast, min kompis använde ett 560ti och jag sålte ett 760 till honom för 300:-
Det går ju att hitta 750ti och 760 för under 500 lappen, och då är ju argumentet för att betala bara 200-300kr mindre för ett mycket äldre och sämre kort ett svårare att sälja in.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja så är det, beror också från vad slags grafik man går.
Vad gäller DX12, verkar som sagt Fermi inte prestera något vidare, de presterar bättre i DX11.

Exakt samma problem har du ju hela vägen till och med 900-serien. De är inte DX12 optimerade för skit. Så varför ha ett DX12 stöd som inte gör någon nytta?

Är väl kanon den dagen ett spel kommer som saknar DX11 antar jag... men annars... njae.
Sen är det absolut inget negativt att Nvidia gör dessa kompatibla. Men det hade ju varit trevligare om de faktiskt gjort 700-900 korten bra nog att kunna använda det istället för att skryta om att de har stöd. (Då stöd utan prestanda är meningslöst)

Skrivet av Bloodstainer:

Jo fast, min kompis använde ett 560ti och jag sålte ett 760 till honom för 300:-
Det går ju att hitta 750ti och 760 för under 500 lappen, och då är ju argumentet för att betala bara 200-300kr mindre för ett mycket äldre och sämre kort ett svårare att sälja in.

Jo jag förstår det, och håller med dig då jag hellre vill ha mer prestanda. Notera dock att när man går under 500kr för datordelar brukar priserna bli väldigt konstiga. Man kan liksom inte dra en likväl linje mellan ett och ett annat kort, då allt hänger på marknaden och vad folk är villiga att ge och kan skilja sig månad till månad.

Samma sak har jag sett där folk budkrigat för en 64GB SSD... men de vägrar köpa 250GB... för det är "dyrt". Man ser mao att man "bara" betalt 200kr, vs att behöva lägga 300kr till för något som "bara är lite bättre" som 750Ti. Med 760 är det ju helt klart mer än lite bättre, men är det verkligen 150% snabbare? Sist jag kollade är det väl i bästa fall typ 75% snabbare, så 200kr + 75% = 350kr. Så var då ditt 760 dyrt?

Om du tex har 2 pers som vill ha kortet så spelar det ju ingen roll om det är prisvärt eller inte. Kortet kommer sälja till "överpris", så att säga, då om du ger 150kr och inte får kortet, eller 200kr och du får kortet så är 50kr extra lite "skit samma" för den som får sitt kort.

Lite därför är jag väldigt glad att sälja med auktioner, för om man bara gör sin forskning och får gott om budare, får man också bättre betalt. Att sälja på blocket eller på Sweclockers är ofta ren förlust, då du får pessimistiska värderingar för många saker, vilket som säljare inte är kul (men naturligtvis som köpare är).

I slutet av historien så är det väl helt upp till vad man ska ha det till. Nöjer man sig med 30 fps och lite lägre kvalité på spelen så kan man bygga en spel PC för småslantar, och när man gör det så är 500kr vs 200kr en mycket stor del dyrare, så jag förstår dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Exakt samma problem har du ju hela vägen till och med 900-serien. De är inte DX12 optimerade för skit. Så varför ha ett DX12 stöd som inte gör någon nytta?

Är väl kanon den dagen ett spel kommer som saknar DX11 antar jag... men annars... njae.
Sen är det absolut inget negativt att Nvidia gör dessa kompatibla. Men det hade ju varit trevligare om de faktiskt gjort 700-900 korten bra nog att kunna använda det istället för att skryta om att de har stöd. (Då stöd utan prestanda är meningslöst)

Jo jag förstår det, och håller med dig då jag hellre vill ha mer prestanda. Notera dock att när man går under 500kr för datordelar brukar priserna bli väldigt konstiga. Man kan liksom inte dra en likväl linje mellan ett och ett annat kort, då allt hänger på marknaden och vad folk är villiga att ge och kan skilja sig månad till månad.

Samma sak har jag sett där folk budkrigat för en 64GB SSD... men de vägrar köpa 250GB... för det är "dyrt". Man ser mao att man "bara" betalt 200kr, vs att behöva lägga 300kr till för något som "bara är lite bättre" som 750Ti. Med 760 är det ju helt klart mer än lite bättre, men är det verkligen 150% snabbare? Sist jag kollade är det väl i bästa fall typ 75% snabbare, så 200kr + 75% = 350kr. Så var då ditt 760 dyrt?

Om du tex har 2 pers som vill ha kortet så spelar det ju ingen roll om det är prisvärt eller inte. Kortet kommer sälja till "överpris", så att säga, då om du ger 150kr och inte får kortet, eller 200kr och du får kortet så är 50kr extra lite "skit samma" för den som får sitt kort.

Lite därför är jag väldigt glad att sälja med auktioner, för om man bara gör sin forskning och får gott om budare, får man också bättre betalt. Att sälja på blocket eller på Sweclockers är ofta ren förlust, då du får pessimistiska värderingar för många saker, vilket som säljare inte är kul (men naturligtvis som köpare är).

I slutet av historien så är det väl helt upp till vad man ska ha det till. Nöjer man sig med 30 fps och lite lägre kvalité på spelen så kan man bygga en spel PC för småslantar, och när man gör det så är 500kr vs 200kr en mycket stor del dyrare, så jag förstår dem.

För typ 2 år sedan fick jag gtx 580 3gb för 400kr. Och ett gtx 560 ti gratis och det var för att säljaren skulle slippa slänga det. Håller med om tradera. Där får man betalt så mycket att man ibland skäms som säljare

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jOnÄTÄn:

För typ 2 år sedan fick jag gtx 580 3gb för 400kr. Och ett gtx 560 ti gratis och det var för att säljaren skulle slippa slänga det.

Om du har kvar ditt GTX580, vore det intressant med ett test av Time Spy.
GTX570 går dåligt, men jag funderar på om det är grafikminnet som tar slut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Exakt samma problem har du ju hela vägen till och med 900-serien. De är inte DX12 optimerade för skit. Så varför ha ett DX12 stöd som inte gör någon nytta?

Är väl kanon den dagen ett spel kommer som saknar DX11 antar jag... men annars... njae.
Sen är det absolut inget negativt att Nvidia gör dessa kompatibla. Men det hade ju varit trevligare om de faktiskt gjort 700-900 korten bra nog att kunna använda det istället för att skryta om att de har stöd. (Då stöd utan prestanda är meningslöst)

Jo jag förstår det, och håller med dig då jag hellre vill ha mer prestanda. Notera dock att när man går under 500kr för datordelar brukar priserna bli väldigt konstiga. Man kan liksom inte dra en likväl linje mellan ett och ett annat kort, då allt hänger på marknaden och vad folk är villiga att ge och kan skilja sig månad till månad.

Samma sak har jag sett där folk budkrigat för en 64GB SSD... men de vägrar köpa 250GB... för det är "dyrt". Man ser mao att man "bara" betalt 200kr, vs att behöva lägga 300kr till för något som "bara är lite bättre" som 750Ti. Med 760 är det ju helt klart mer än lite bättre, men är det verkligen 150% snabbare? Sist jag kollade är det väl i bästa fall typ 75% snabbare, så 200kr + 75% = 350kr. Så var då ditt 760 dyrt?

Om du tex har 2 pers som vill ha kortet så spelar det ju ingen roll om det är prisvärt eller inte. Kortet kommer sälja till "överpris", så att säga, då om du ger 150kr och inte får kortet, eller 200kr och du får kortet så är 50kr extra lite "skit samma" för den som får sitt kort.

Lite därför är jag väldigt glad att sälja med auktioner, för om man bara gör sin forskning och får gott om budare, får man också bättre betalt. Att sälja på blocket eller på Sweclockers är ofta ren förlust, då du får pessimistiska värderingar för många saker, vilket som säljare inte är kul (men naturligtvis som köpare är).

I slutet av historien så är det väl helt upp till vad man ska ha det till. Nöjer man sig med 30 fps och lite lägre kvalité på spelen så kan man bygga en spel PC för småslantar, och när man gör det så är 500kr vs 200kr en mycket stor del dyrare, så jag förstår dem.

Jo precis, jag satt förut och tänkte göra ett projekt som jag tyvärr gav upp på pga relation och lite annat tänkte bygga en dator där varje del bara fick kosta 250:- st eventuellt sammans lagt 250 x antal komponenter, gick ju att göra lite fulingar som att göra en 250gb HDD för 50kr för att 200kr extra att ha råd med t.ex. en 256 eller 128gb SSD, osv men att få GPu, CPU, mobo, minne, PSU, chassi, ssd, hdd & CPU kylare för 2250 var inte helt lätt men jag hade faktiskt 760 liggandes just för detta bygge, tänkte matcha det med en i5 760 samt ett P55 moderkort och ett gammalt R4 och typ 4-8gb minne men problemet var att jag inte fick tag på ett nätagg och det hela flög iväg, och nu sålde jag som sagt grafikkortet och att försöka hitta budget kort är inte som de var för 4 månader sen pga mining, haha.

Men jag skulle fortfarande säga att 20-30fps är en stor skillnad jämfört med 30-35fps och att bara hålla sig över 30fps är otroligt mycket, min nuvarande flickvän gick från att spela Skyrim i vad jag tror var 720p på en PS3 med 20~ sekunders loading times till att ladda på 2-5 sek från en NVMe disk i 4k 60fps+ det är liksom som två generationers hopp.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

För typ 2 år sedan fick jag gtx 580 3gb för 400kr. Och ett gtx 560 ti gratis och det var för att säljaren skulle slippa slänga det. Håller med om tradera. Där får man betalt så mycket att man ibland skäms som säljare

Beror helt och hållet på, för 5 månader sedan innan mining krisen började såg jag RX 480 säljas för 1600kr och två RX 470 som gick för 1080kr styck.
Har köpt ett 780ti för 1000kr där och även 780 för strax över 550kr
Men tradera är bäst för att köpa minnen från icke-Corsair brands samt CPU, moderkort om det gäller saker som inte råkar vara de kända Z77 eller 2500, 2600 och 2700. Så många verkar inte ha riktig koll på vad som är vad, har sett 2700k Z77 och 2x8 Gb ram säljas för mer än vad en 4770k, Z87 och 2x8 GB ram gick för.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Räkna inte med någon högre prestanda, GTX560Ti är ett kort som har passerat bäst-före-datum.
Skulle inte betala 200 för det kortet.

Nej de gör jag inte heller. Mina krav är extremt låga d.v.s jag nöjer mig med 720p 30fps, till och med ännu lägre upplösning än de i vissa fall. Så länge de klår Intel HD graphics 530 i allt så är jag nöjd. Hade bara tänkt att han de tills jag får råd med ett nytt grafikkort från nuvarande generationer eller kommande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jeffan97:

Nej de gör jag inte heller. Mina krav är extremt låga d.v.s jag nöjer mig med 720p 30fps, till och med ännu lägre upplösning än de i vissa fall. Så länge de klår Intel HD graphics 530 i allt så är jag nöjd. Hade bara tänkt att han de tills jag får råd med ett nytt grafikkort från nuvarande generationer eller kommande.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok då förstår jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jo precis, jag satt förut och tänkte göra ett projekt som jag tyvärr gav upp på pga relation och lite annat tänkte bygga en dator där varje del bara fick kosta 250:- st eventuellt sammans lagt 250 x antal komponenter, gick ju att göra lite fulingar som att göra en 250gb HDD för 50kr för att 200kr extra att ha råd med t.ex. en 256 eller 128gb SSD, osv men att få GPu, CPU, mobo, minne, PSU, chassi, ssd, hdd & CPU kylare för 2250 var inte helt lätt men jag hade faktiskt 760 liggandes just för detta bygge, tänkte matcha det med en i5 760 samt ett P55 moderkort och ett gammalt R4 och typ 4-8gb minne men problemet var att jag inte fick tag på ett nätagg och det hela flög iväg, och nu sålde jag som sagt grafikkortet och att försöka hitta budget kort är inte som de var för 4 månader sen pga mining, haha.

Men jag skulle fortfarande säga att 20-30fps är en stor skillnad jämfört med 30-35fps och att bara hålla sig över 30fps är otroligt mycket, min nuvarande flickvän gick från att spela Skyrim i vad jag tror var 720p på en PS3 med 20~ sekunders loading times till att ladda på 2-5 sek från en NVMe disk i 4k 60fps+ det är liksom som två generationers hopp.

Ett av de mer populära sätten att bygga dessa superbilliga maskiner är med OEM. Hitta ett OEM moderkort och sätt in ett enkelt grafikkort och någorlunda med RAM. SSD kan du glömma... det är gammal liten HDD som gäller.

Men visst är det skillnad mellan 720p 30fps vs 4k 60 fps... det är dock som att jämföra en gammal enkel A-B bil, med en trimmad sportsbil... är det ens jämförbart? I pris, prisvärt eller prestanda?

Den videon jag länkade ovan, kolla in hans kanal. Han bygger och testar mycket gammalt som verkligen är budget, och vi pratar då byggen så lågt ner som 5-10 pund... dvs typ en lunch

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Ett av de mer populära sätten att bygga dessa superbilliga maskiner är med OEM. Hitta ett OEM moderkort och sätt in ett enkelt grafikkort och någorlunda med RAM. SSD kan du glömma... det är gammal liten HDD som gäller.

Men visst är det skillnad mellan 720p 30fps vs 4k 60 fps... det är dock som att jämföra en gammal enkel A-B bil, med en trimmad sportsbil... är det ens jämförbart? I pris, prisvärt eller prestanda?

Den videon jag länkade ovan, kolla in hans kanal. Han bygger och testar mycket gammalt som verkligen är budget, och vi pratar då byggen så lågt ner som 5-10 pund... dvs typ en lunch

Jo, men jag hittade ju en 128gb SSD för 200:- en 840 pro. Ser ingen videolänk nu då jobbdatorn inte ens har ljud, men misstänker att de är RandomHDGaming du pratar om.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jo, men jag hittade ju en 128gb SSD för 200:- en 840 pro. Ser ingen videolänk nu då jobbdatorn inte ens har ljud, men misstänker att de är RandomHDGaming du pratar om.

men... för 500kr kunde du ju fått en 256GB
200kr är dock en hel del pengar när man tittar på en hel dator för 500kr.

Men ja.. helt korrekt gissat.

Jag har bättre saker i hyllan i garderoben än han verkar spela med, men det är kul att se att inte allt gammalt är värdelöst. Många gånger är det dock 30 fps som gör mig lite kluven. För mig är 60 fps ett krav, men det kan vara på lägsta grafiken om det behövs. Så jag har det mer som en kontrast för att man ska komma ihåg att man är en liten % av folk som har bättre OCade saker.

Ett tips jag fick av hans kanal var ju G4560. Herre tusan vad den CPUn är prisvärd för budget bygge, 2 kärnor KabyLake, med HT @ 3,5Ghz för 600kr... tipsade en vän som har det knapert om den, och den fungerar kanon.

Personligen dock så är det mer låsta Haswell som är mitt intresse här... tex en 4770, 4790... som du kan lura BIOS med. Har även lyckats det med en 3770, låst CPU. Du behöver låna en upplåst CPU, ställa in multippel och sen justera spänning mm så den iaf postar. Sen byt CPU till den låsta. Vips du behåller din "OCade" multippel och du behöver nu bara göra den stabil.

Med tanke på att det finns Pentium AE, så har du en billig OCbar CPU att swappa med, och du kan då få bra kräm ur låsta i5/i7or

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Beror helt och hållet på, för 5 månader sedan innan mining krisen började såg jag RX 480 säljas för 1600kr och två RX 470 som gick för 1080kr styck.
Har köpt ett 780ti för 1000kr där och även 780 för strax över 550kr
Men tradera är bäst för att köpa minnen från icke-Corsair brands samt CPU, moderkort om det gäller saker som inte råkar vara de kända Z77 eller 2500, 2600 och 2700. Så många verkar inte ha riktig koll på vad som är vad, har sett 2700k Z77 och 2x8 Gb ram säljas för mer än vad en 4770k, Z87 och 2x8 GB ram gick för.

Men grafikkort ur gtx 500 serien är så inaktuella att de inte påverkas av att RX 480 presterar bra mining.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men grafikkort ur gtx 500 serien är så inaktuella att de inte påverkas av att RX 480 presterar bra mining.

Jag pratade om alla kort under 500. För vilka kort som såldes för under 1500 och neråt för bara 4 månader såg helt annorlunda ut än vad de gör idag.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Ratatosk:

Prestanda i DX12 är som sagt usel.
Ett GTX570 får storstryk av ett RX460.
http://www.3dmark.com/compare/spy/2014213/spy/1994254
För att inte tala om ett R9 290.
http://www.3dmark.com/compare/spy/2014213/spy/1891435
Se det mest som en kul grej.

Argh! Just som man hade liite hopp kvar om att ens GTX 570 inte var HELT utdaterat så kommer du o slår in spiken i kistan ^^. Känns som när ja hoppades att min E8400 fortfarande hängde med någorlunda....

Ja vill va TW: Warhammer men inte i 10 FPS 😛

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]