Hjälp! Min fru har tvättat sin telefon i tvättmaskinen

Permalänk
Medlem

Hjälp! Min fru har tvättat sin telefon i tvättmaskinen

Hej,

Det hände en olycka nu på morgonen då vår dotter fått tag på frugans mobiltelefon och lagt den i tvättmaskinen. Ovetandes om detta kastade frun in en tvätt och startade. Märkte ganska snabbt att det var något konstigt som lät och hittade telefonen.

Tyvärr är den genomblöt men funkar för tillfället. Vad kan jag göra för att den inte ska dö? Det ser ut som att det finns vatten bakom skärmen.

Jag har lagt den i en påse med lite ris som första åtgärd. Det gäller en Huawei honor 8

Tacksam för alla råd jag kan få.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk

Att lägga telefonen i ris hjälper dig inte.. Det är effektivare att du låter den vara ute i friska luften. Lägger du den i en påse ris så stänger du bara in fukten. Det är lite som att lägga blöt disk i en sluten låda.
Om möjligt, plocka ur batteriet och öppna upp den så mycket du kan. Sedan lägger du den på tork, i ugnen på lägsta värmen (om du har bra koll på temperaturen). Lägg en hårblås på en bänk och telefonen en bit ifrån. Alternativt bara lägg den nära någon fläkt.
Luftcirkulation är A och O, det får du inte i en skål med ris.

Herregud, såg i länken att dom rekommenderade ris där också, det finns flera tester där man kommit fram till att det är ren bs. Om du ska lägga den i en sluten behållare så ska det åtminstone vara med en "torrboll".
Står även att man inte ska ha värme på om man använder hårblåsen vilket också är fel. Ha värme på men lägg telefonen en bit ifrån, du ska kunna hålla handen framför luftflödet utan att det är för varmt.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Oavsett om den fungerar nu så kommer den mest troligen tacka för sig inom en snar framtid. Ta backup av allt viktigt!!
När vattnet torkat in på kretskort och kalkavlagringar samt eventuella tvättmedelsrester lägger sig på kretskortet så kan det orsaka kortslutningar.
Vet inte hur mycket man kan dela på en Honor 8 utan att förstöra, men jag hade försökt att skölja rent kretskort och liknande med isopropanol.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

80 grader i ugnen räddade en Galaxy S1 som varit sjön.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Oavsett om den fungerar nu så kommer den mest troligen tacka för sig inom en snar framtid. Ta backup av allt viktigt!!
När vattnet torkat in på kretskort och kalkavlagringar samt eventuella tvättmedelsrester lägger sig på kretskortet så kan det orsaka kortslutningar.
Vet inte hur mycket man kan dela på en Honor 8 utan att förstöra, men jag hade försökt att skölja rent kretskort och liknande med isopropanol.

Tvättmedel kan verkligen vara döden, men spara lite pengar och köp T-röd, T-sprit, röd etanol eller vad man nu vill kalla det. Det kostar typ 1/10 av priset och har samma rengörande effekt, är dessutom inte lika giftigt om man får i sig det.

Skrivet av Knightmare:

80 grader i ugnen räddade en Galaxy S1 som varit sjön.

/Knight

80 grader känns lite väl mycket, 50 räcker gott och väl om TS ska prova denna metod

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Att lägga telefonen i ris hjälper dig inte.. Det är effektivare att du låter den vara ute i friska luften. Lägger du den i en påse ris så stänger du bara in fukten. Det är lite som att lägga blöt disk i en sluten låda.
Om möjligt, plocka ur batteriet och öppna upp den så mycket du kan. Sedan lägger du den på tork, i ugnen på lägsta värmen (om du har bra koll på temperaturen). Lägg en hårblås på en bänk och telefonen en bit ifrån. Alternativt bara lägg den nära någon fläkt.
Luftcirkulation är A och O, det får du inte i en skål med ris.

Herregud, såg i länken att dom rekommenderade ris där också, det finns flera tester där man kommit fram till att det är ren bs. Om du ska lägga den i en sluten behållare så ska det åtminstone vara med en "torrboll".
Står även att man inte ska ha värme på om man använder hårblåsen vilket också är fel. Ha värme på men lägg telefonen en bit ifrån, du ska kunna hålla handen framför luftflödet utan att det är för varmt.

Skrivet av Knightmare:

80 grader i ugnen räddade en Galaxy S1 som varit sjön.

/Knight

Skrivet av DilluTioN:

Tvättmedel kan verkligen vara döden, men spara lite pengar och köp T-röd, T-sprit, röd etanol eller vad man nu vill kalla det. Det kostar typ 1/10 av priset och har samma rengörande effekt, är dessutom inte lika giftigt om man får i sig det.

80 grader känns lite väl mycket, 50 räcker gott och väl om TS ska prova denna metod

Batteriet går inte att plocka ut. Jag har blåst med hårfönen och nu ligger den i ugnen. Hur länge tror ni den bör ligga i ugnen?

Tack för all hjälp!

Permalänk

Generellt med elektronik och vatten gäller: stäng av helt, ta ur alla eventuella batterier/dra ur kontakten, och torka så snabbt som möjligt. Sätt inte i batterier/sladd förrän elektroniken är helt torr igen.
Vattnet i sig är inte farligt, utom kanske för displayer, utan det är kortslutningarna som skadar, och utan strömkälla inga kortslutningar.

Måttlig värme, kring 50 grader, och torr luft och ventilation snabbar på uttorkningen. När jag tvättat mitt tangentbord i diskmaskinen brukar jag torka det framför en byggfläkt - den ger mycket luft och måttlig värme, så tangentbordet torkar snabbt.

(Om du får havsvatten i elektronik är det lite annorlunda, där måste man tvätta bort saltet helt genom att skölja med sötvatten innan man torkar.)

Permalänk
Medlem

Ris eller inte, det funka för mig. Iofs bara haft en incident med vatten+telefon.
När min sambo tappade sin iphone i badkaret. Så stängde vi av den så snabbt som möjligt tog av "caset" och la den i en skål, och sen ris så att det täckte hela telefonen. På morgonen in i ugnen på lägsta temperatur 50grader?!? i en 30-45min. Och den lever än.

Skulle dock tro att det viktigaste är:
*Stänga av telefonen så snabbt som möjligt. Då vatten+el är en dålig kombo.
*Ta av skal, case osv där vatten kan samlas (kan man ta ur batteri osv så är det bra också att ta bort)
*Torka telefonen under en tid. 24timmar skadar ju inte för att vara på säkra sidan och inte för hög temperatur då det kan skada telefonen på andra sätt.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Lägg den i en skål med Ris så kommer asiater och lagar den!

Dålig skämt å sido; Ris fungerar inte. Är en myt. Däremot lägsta värmen i ugnen eller hårtork efter du har öppnat upp den kan fungera bra.

Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

Ris eller inte, det funka för mig. Iofs bara haft en incident med vatten+telefon.
När min sambo tappade sin iphone i badkaret. Så stängde vi av den så snabbt som möjligt tog av "caset" och la den i en skål, och sen ris så att det täckte hela telefonen. På morgonen in i ugnen på lägsta temperatur 50grader?!? i en 30-45min. Och den lever än.

Skulle dock tro att det viktigaste är:
*Stänga av telefonen så snabbt som möjligt. Då vatten+el är en dålig kombo.
*Ta av skal, case osv där vatten kan samlas (kan man ta ur batteri osv så är det bra också att ta bort)
*Torka telefonen under en tid. 24timmar skadar ju inte för att vara på säkra sidan och inte för hög temperatur då det kan skada telefonen på andra sätt.

En iPhone kan klara sig 15 minuter under vatten utan problem, är nog lite lotteri där. Att riset fungerade för dig är knappast troligt, du hade nog fått samma resultat om du la telefonen i en tom skål.
In i ugnen eller hårfön så fort som möjligt när man tagit bort strömkällan.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Ta backup och börja snickra på beställning av ny telefon.
Även om den mirakulöst skulle rulla på bra nu så kommer oxidering att ta död på den inom ett par dagar...

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Ta backup och börja snickra på beställning av ny telefon.
Även om den mirakulöst skulle rulla på bra nu så kommer oxidering att ta död på den inom ett par dagar...

Har reparerat ett 10-tal vattenskadade telefoner som klarat sig flera år. Däremot om det var tvättmedel inblandat så kan livslängden förkortas avsevärt. Men man behöver ju inte köpa något nytt förens den faktiskt gått sönder..

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Generellt med elektronik och vatten gäller: stäng av helt, ta ur alla eventuella batterier/dra ur kontakten, och torka så snabbt som möjligt. Sätt inte i batterier/sladd förrän elektroniken är helt torr igen.
Vattnet i sig är inte farligt, utom kanske för displayer, utan det är kortslutningarna som skadar, och utan strömkälla inga kortslutningar.

Måttlig värme, kring 50 grader, och torr luft och ventilation snabbar på uttorkningen. När jag tvättat mitt tangentbord i diskmaskinen brukar jag torka det framför en byggfläkt - den ger mycket luft och måttlig värme, så tangentbordet torkar snabbt.

(Om du får havsvatten i elektronik är det lite annorlunda, där måste man tvätta bort saltet helt genom att skölja med sötvatten innan man torkar.)

Man ska skölja av all elektronik som kommit i kontakt med vatten, spelar ingen roll om det är söt eller saltvatten.
Skölj det i någon form av finsprit eller läkarsprit, alltså 96%-igt https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4karsprit

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Att lägga telefonen i ris hjälper dig inte.. Det är effektivare att du låter den vara ute i friska luften. Lägger du den i en påse ris så stänger du bara in fukten. Det är lite som att lägga blöt disk i en sluten låda.
Om möjligt, plocka ur batteriet och öppna upp den så mycket du kan. Sedan lägger du den på tork, i ugnen på lägsta värmen (om du har bra koll på temperaturen). Lägg en hårblås på en bänk och telefonen en bit ifrån. Alternativt bara lägg den nära någon fläkt.
Luftcirkulation är A och O, det får du inte i en skål med ris.

Herregud, såg i länken att dom rekommenderade ris där också, det finns flera tester där man kommit fram till att det är ren bs. Om du ska lägga den i en sluten behållare så ska det åtminstone vara med en "torrboll".
Står även att man inte ska ha värme på om man använder hårblåsen vilket också är fel. Ha värme på men lägg telefonen en bit ifrån, du ska kunna hålla handen framför luftflödet utan att det är för varmt.

Jag har blivit idiotförklarad på andra forum när jag skrivit precis som dig. Jag har tex skrivit varför använda ris? Ta pasta eller nudlar istället

Permalänk
Medlem

@D-J:
Kanske kan detta vara till någon hjälp. En guide för hur du tar isär en Huawei Honor 8:
http://www.myfixguide.com/manual/huawei-honor-8-teardown/

Permalänk
Medlem

Det här med ris verkar vara en seglivad myt. Visst det är bra att ha ris i saltkaret för att inte det ska bli klumpar men med den liknelsen så betyder det att du skall skruva isär hela telefonen i alla dess beståndsdelar och sen lägga den i riset.

Bättre är som skrivits ovan att stoppa prylen i ugnen på 50*C (gärna med varmluftsfläkten igång) i ett par timmar. På så vis får man bort vätskan. Innehåller vätska något mer än vatten tex salter, fetter mm så kommer dessa INTE att försvinna av verken ugn eller ris. Det som gäller är att skruva isär och rengöra mekaniskt med lämpligt lösningsmedel och trasa/svamp.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av stelex:

Jag har blivit idiotförklarad på andra forum när jag skrivit precis som dig. Jag har tex skrivit varför använda ris? Ta pasta eller nudlar istället

Folk tror ju på allt som kommer upp i flödet på Facebook

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan lägga telefonen i nått tättslutande hölje (burk/påse) och ha en "torrbollen" eller kanske några påsar Silica gel bredvid den så kommer fukten att hamna i absorbenten i stället för i telefonen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tvättade en iPod en gång, den fungerade efteråt, men batteriet blev förstört. Så även om den verkar fungera kan det bli problem ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Som någon annan nämnde. Isopropylalkohol eller "läkarsprit" är bäst att skölja med för att få bort alla rester, miineraler etc. Sedan torka.
Hoppas att någon inte kom åt ugnen medan den låg där så att den blev ugnsbakad

Permalänk
Medlem

Har sett folk köra moderkort i diskmaskin där de sedan fungerat efteråt. Det är väl inget att rekommendera, men telefonen behöver inte nödvändigtvis packa ihop som vissa skrivit.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan lägga telefonen i nått tättslutande hölje (burk/påse) och ha en "torrbollen" eller kanske några påsar Silica gel bredvid den så kommer fukten att hamna i absorbenten i stället för i telefonen.

vill man ha drag i torkningen så köper man kattsand av silikageltyp (vit, halvt genomskinlig, lätt, ibland med blåfärgad silikagelkulor/kross inblandat).

Bred ut sådär 2 cm tjock lager på en bakplåt och sedan in i ugnen runt 200 grader C och i upp till 2 timmar eller tidigare när man ser de blåfärgade kornen blir lila/violett och börjar gå mot rosa färg, ta ut det och häll i en tät ungsform med glaslock alternativt i aluminiumform med tätsluten aluminiumfolie som lock och låt det svalna till max jummet innan telefonen begravs i högen.

Silikagel i den statusen har vattenångtryck motsvarande mindre än 1% Rh och har våldsam sug efter vattenånga och sugkraften gör att fuktutvandringen ur telefonen går mycket fortare än tex. i ris och andra gryner (som sorbent) som har sin Rh-nivå ganska i balans med omgivande luften (40-70%). - ha engångshandskar när man hanterar den nyss ungstorkade silikagelen - den har oerhört fukturdragande verkan ur händers hud och har man problem med torr hud, självsprickor och annat - handskar på!!

skall man förvara nyss ungstorkad silikagel så skall dessa förvaras i glasburkar med plåtlock - väl tilldraget, sugverkan på fukt försvinner på bara enstaka dygn om silikagelen förvara i plastbehållare (matlådor etc.) och ännu fortare i plastpåsar - av den enkla faktorn att silikagelen tömmer plasten på fukt och plasten i sig sedan drar fukten ur luften i en kontinuerlig process.

När man torkar mobilen så skall det ske över flera dygn och som tidigare - ta bort batteriet så fort det går om det är möjligt och batteriet är då att betrakta som kasserad eftersom dess säkerhetssytem (liten kretskort) är att betrakta som komprometterat pga korrosion av pinnar på kretsrarna och det kan ligga en massa halvledande korrosionsprodukter där.

Skall man försöka torka ut med alkohol som första åtgärd så föreslås IPA - isopropanol, dels är den bland det snällaste alkohol-alternativen mot olika plaster, dels levereras den torr (mycket låg vattenhalt) och inte överdrivet giftigt i hanteringen (metanol är väldigt mycket mer giftig och aggressivt mot plaster och kan matta plastglaser av tex. polyakrylattyp, styren etc, dvs. samma plaster som aceton smälter)

Använd inte spolarvätska eller T-röd - de har så mycket 'skit' i sig och har så mycket vatten att det tom är vattendroppar kvar när spriten dunstar, det är beläggning kvar av färgämne, tensider (i spolarvätska) och olika denatureringsämnen etc. att det kort sagt kan förvärra och smutsa ned mer än hur det såg ut innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Tvättmedel kan verkligen vara döden, men spara lite pengar och köp T-röd, T-sprit, röd etanol eller vad man nu vill kalla det. Det kostar typ 1/10 av priset och har samma rengörande effekt, är dessutom inte lika giftigt om man får i sig det.

T-röd är ingen bra ide. Dels innehåller den ju tillsatser och den vanliga Kemetyl T-röd kan det vara aceton i, som kan förstöra komponenter och lösa plast. Det är värt att lägga pengarna på ren sprit istället, Kjell tar 70:- för en liten flaska ren isopropanol.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Jag har blivit idiotförklarad på andra forum när jag skrivit precis som dig. Jag har tex skrivit varför använda ris? Ta pasta eller nudlar istället

Skrivet av DilluTioN:

Folk tror ju på allt som kommer upp i flödet på Facebook

Ris suger vätska, men om du bara lägger lite ris nära den sker inte ett skit. Lägger man något blött i en påse med torr ris i, så kommer de suga upp fukten. Därför har hela detta börjat.. man vill ha bort fukten från enheten, och på det sättet fungerar det.

Men... det är sällan där problemet är egentligen. Problemet är ev skador som skett om man inte kan ta ut spänningskällan (korslutningar, överspänningar på kretsar osv). Dessa dödar din enhet typ direkt... så kan du inte ta ut batteriet... är det kört oftast.

Sen har du resterna... kalk, kemikalier osv. Dessa är också något riset inte kan hjälpa mot, och orsakar alla möjliga fel även efter den "fungerar igen".

Man kan dock ha tur och ris kan fungera, men det fungerar lika bra med en torrbollen eller något annat som suger fukt då... eller värme som varmluftsugn på 50 grader tex. Det gör exakt samma sak (men fortare). Därför är dock ris inte direkt... någon idé, egentligen.

Alkohol som vissa föreslår kan fungera bra för att få bort rester, men det måste då vara vara riktig isopropanol utan tillsatser, och göras när den är fortfarande är våt genom typ "dränkas" i alkoholen. Detta tar bort vattnet (då det löses i alkoholen) och sedan kan du torka enheten rätt snabbt från alkoholen.

Detta bör fungera bättre då du får snabbt bort vattnet, snabbt får den torr, och inga avlagringar hinner torka. Så länge som ingen kortslutning/skada ha skett på kretsnivå pga batteriet varit i ska den klara sig bra.

Väntar du så den torkar så hinner dock rester av tex tvättmedel mm lägga sig och du måste fysiskt "gnugga"/lösa upp den igen, vilket är mycket svårare, och kanske tom omöjligt under kretsar tex.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Ris suger vätska, men om du bara lägger lite ris nära den sker inte ett skit. Lägger man något blött i en påse med torr ris i, så kommer de suga upp fukten. Därför har hela detta börjat.. man vill ha bort fukten från enheten, och på det sättet fungerar det.

Men... det är sällan där problemet är egentligen. Problemet är ev skador som skett om man inte kan ta ut spänningskällan (korslutningar, överspänningar på kretsar osv). Dessa dödar din enhet typ direkt... så kan du inte ta ut batteriet... är det kört oftast.

Sen har du resterna... kalk, kemikalier osv. Dessa är också något riset inte kan hjälpa mot, och orsakar alla möjliga fel även efter den "fungerar igen".

Man kan dock ha tur och ris kan fungera, men det fungerar lika bra med en torrbollen eller något annat som suger fukt då... eller värme som varmluftsugn på 50 grader tex. Det gör exakt samma sak (men fortare).

Alkohol som vissa föreslår kan fungera bra för att få bort rester, men det måste då göras när den är våt, och typ "dränkas" i det. Detta tar bort vattnet (då det löses i alkoholen) och sedan kan du torka enheten rätt snabbt från alkoholen. Detta bör fungera bättre, så länge som ingen kortslutning/skada ha skett på kretsnivå pga batteriet varit i.

Ja att ris suger upp fukt är nog många medvetna om, men det är så ynka lite så det är löjligt. Vi har så bra inomhusmiljö i Sverige så vi behöver ju inte använda ris i våra saltkar som andra länder med höger luftfuktighet behöver.
En telefon som ligger på bänken torkar fortare än en telefon i en påse ris. Att stänga in en blöt telefon i en sluten påse är ju det dummaste man kan göra.
Sen att riset eventuellt kan suga upp resterna när telefonen redan är torr kanske är en annan femma, men då är den oftast så pass torr att det ändå inte spelar någon roll. Felet är att vissa tror att man ska BÖRJA med den metoden vilket är helt fel. Och om telefonen klarar sig så har det inte med riset att göra, oavsett om man la den i ris eller inte. Den hade fungerat om ni la den på en tallrik pasta också som någon tidigare nämnde..

Edit: även om riset skulle suga upp fukten så finns fortfarande fukten kvar i påsen = ökad luftfuktighet. Själva idén är ju att man vill ha det så öppet och luftigt som möjligt så fukten kan ta sig därifrån.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Ja att ris suger upp fukt är nog många medvetna om, men det är så ynka lite så det är löjligt. Vi har så bra inomhusmiljö i Sverige så vi behöver ju inte använda ris i våra saltkar som andra länder med höger luftfuktighet behöver.
En telefon som ligger på bänken torkar fortare än en telefon i en påse ris. Att stänga in en blöt telefon i en sluten påse är ju det dummaste man kan göra.
Sen att riset eventuellt kan suga upp resterna när telefonen redan är torr kanske är en annan femma, men då är den oftast så pass torr att det ändå inte spelar någon roll. Felet är att vissa tror att man ska BÖRJA med den metoden vilket är helt fel. Och om telefonen klarar sig så har det inte med riset att göra, oavsett om man la den i ris eller inte. Den hade fungerat om ni la den på en tallrik pasta också som någon tidigare nämnde..

Edit: även om riset skulle suga upp fukten så finns fortfarande fukten kvar i påsen = ökad luftfuktighet. Själva idén är ju att man vill ha det så öppet och luftigt som möjligt så fukten kan ta sig därifrån.

Så... var i mitt inlägg föreslår jag att man ska göra detta?
Jag håller med att ris inte är en bra ide, och skrev detta också.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Så... var i mitt inlägg föreslår jag att man ska göra detta?
Jag håller med att ris inte är en bra ide, och skrev detta också.

Vart i mitt inlägg påstod jag att du föreslog att man skulle göra det?

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Vart i mitt inlägg påstod jag att du föreslog att man skulle göra det?

Eftersom du citerade mig, där jag höll med dig, och sen skriver samma åsikt igen, så förstår jag inte riktigt vad du ville säga. Men strunta i det. Jag tar det som att du citerade mig utan något speciellt att säga bara, så drar vi inte ut en onödig diskussion.

Permalänk
Medlem

Som många redan sagt så är ris helt meningslöst. Det"korrekta"sättet är att plocka isär telefonen och doppa kretskorten i avjonat/destillerat vatten för att bli av med salter etc som annars bildar avlagringar när vattnet avdunstar. Detta ska göras innan du torkar telefonen. Om vattnet redan börjat avdunsta så behövs ett ultraljudsbad eller någon form av mekanisk rengöring (ex tops/tandborste) för att bli av med avlagringarna. Därefter doppas kretskorten i isopropanol för att bli av med vattnet. Först när detta är gjort kan man torka telefonen. Antalet personer som har möjlighet att göra detta hemma är nog inte så stort...så lämna antingen in den någonstans där dom påstår sig kunna fixa vattenskador eller torka den bäst du kan hemma och hoppas på det bästa. Du kan ha tur och den funkar problemfritt när den är torr.
Vatten bakom skärmen är inte bra. Utan att ja det hur det ser ut gissar jag att den aldrig kommer bli som "ny" utan måste bytas.
Även om allt verkar fungera efter torkning så kan komponenter blivit skadade pga kortslutningar så att den dör om en vecka (eller ett halvår... Eller fem år... Eller aldrig...).