Överklockar mitt GTX970 Strix

Permalänk
Medlem

Överklockar mitt GTX970 Strix

Hej! Byggde min dator för några år sedan
Så den är lite äldre då med 900 seriens grafikkort så jag testade att överklocka GPU:n lite fast förstår inte rikigt vad alla saker som vad gör Max. GPU Voltage (mV)?
Har dragit runt lite på GPU boost clock och memory clock och ser goda resultat men funderar på om jag inte bara kan ha på Max? Drog upp allt på Max och såg inga grafik buggar eller annat i benchmarking programmet. Temperaturen ligger runt 68-71C och jag läste någon stans har jag förmig att om det är under 90C så är det okej. Vad säger ni?

Permalänk
Avstängd

Jag har ingen direkt koll på hur man överklockar grafikkort.
Men skulle vilja lära mig,
Så hoppas du får bra svar.😂
Men just voltage hade jag varit försiktig med.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

inget kan hända med grafikkortet med afterburner om du inte ändrar bios på kortet.

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Drog du upp både core och memory till max utan att det kraschade så tycker jag det låter som att överklockningen inte aktiverades. Vilket program använder du? Se till att trycka apply eller liknande så du inte drar i reglage till ingen nytta.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Jag lånar tråden för en fråga.
Jag kör ju 970 sli.
Måste jag typ prova överklocka vart kort för sig?
Eller är det bara att köra på i sli läge?
Jag vill inte ha någon extrem överklock.
Men lite extra boost hade ju varit kul.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

@Tofflann: Allt som är under 90 C är ganska okej, men inte över 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Drog du upp både core och memory till max utan att det kraschade så tycker jag det låter som att överklockningen inte aktiverades. Vilket program använder du? Se till att trycka apply eller liknande så du inte drar i reglage till ingen nytta.

ja jag drog upp o ner lite och prövade eftersom jag inte såg något konsigt hända på skärmen. det ända som hände var att jag fick typ 12-15 mer fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

inget kan hända med grafikkortet med afterburner om du inte ändrar bios på kortet.

Okej bra att veta använder då Gpu tweak II då jag har strix men det bör nog inte vara någon skillnad antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nibar:

@Tofflann: Allt som är under 90 C är ganska okej, men inte över 100

ok bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tofflann:

Vilket Benchmark program använder du?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Vilket Benchmark program använder du?

Heaven Benchamark 4.0

Permalänk
Avstängd

Tänk på de flesta GTX970 börjar throttla redan vid 63-65c..oftast så sätts de tillbaka på original klock om man överklockat de vid throttling..

Håll även koll på VRM temperaturer dessa är tuffa men de överhettas snabbt om de är passivt kylda..de ska helst vara under 100c under full belastning.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Tänk på de flesta GTX970 börjar throttla redan vid 63-65c..oftast så sätts de tillbaka på original klock om man överklockat de vid throttling..

Håll även koll på VRM temperaturer dessa är tuffa men de överhettas snabbt om de är passivt kylda..de ska helst vara under 100c under full belastning.

Vilka är dessa 970-modellerna som gör det här, klockar ner sig vid 63-65 grader och sedan fortsätter köra på standardklock efter throttling? Första gången jag läser detta. Flera 970-kort har semipassiv kylning så fläktarna går inte ens igång innan ~60 grader.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Vilka är dessa 970-modellerna som gör det här, klockar ner sig vid 63-65 grader och sedan fortsätter köra på standardklock efter throttling? Första gången jag läser detta. Flera 970-kort har semipassiv kylning så fläktarna går inte ens igång innan ~60 grader.

Mitt MSI 970 gaming jag hade innan körde jag passivt till 65c och hade det på runt 85 grader med låg rpm på fläkten. Ingen throttling hade jag iaf.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Vilka är dessa 970-modellerna som gör det här, klockar ner sig vid 63-65 grader och sedan fortsätter köra på standardklock efter throttling? Första gången jag läser detta. Flera 970-kort har semipassiv kylning så fläktarna går inte ens igång innan ~60 grader.

G1 GTX970 börjar redan vid 63c att throttla, mitt G1 undervoltar sig lite och sänker klocken en aning..kan ladda upp en video om ni behöver mer bevis.

Starta upp MSI kombustor 3 sen ta tessellated sphere, se när era GTX970 når 60-70c så börjar de throttla.

https://www.gamespot.com/forums/pc-mac-linux-society-1000004/...

Finns en massa olika trådar om detta i flertalet forum..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

G1 GTX970 börjar redan vid 63c att throttla, mitt G1 undervoltar sig lite och sänker klocken en aning..kan ladda upp en video om ni behöver mer bevis.

Starta upp MSI kombustor 3 sen ta tessellated sphere, se när era GTX970 når 60-70c så börjar de throttla.

https://www.gamespot.com/forums/pc-mac-linux-society-1000004/...

Finns en massa olika trådar om detta i flertalet forum..

Mitt sänker klocken ~10MHz när det når 75. Det gör väl alla Nvidia-kort nuförtiden, det är ju gpu boost och vad gpu boost gör. Att Gigabyte låser till 63 grader låter helt tokigt. Kan du inte ändra temperaturlimit i MSI Afterburner? Du använde orden flesta så gärna mer exempel? Konstigt att Sweclockers inte nämnde något i sitt test.

Vilka kort vägrar gå upp till den klockade hastigheten när temperaturen blir bättre igen (som oftast händer)?

Som sagt, på flera 970-kort så går inte ens fläktarna igång innan 60 grader. Det låter som Gigabytes version är skit helt enkelt.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Mitt sänker klocken ~10MHz när det når 75. Det gör väl alla Nvidia-kort nuförtiden, det är ju gpu boost och vad gpu boost gör. Att Gigabyte låser till 63 grader låter helt tokigt. Kan du inte ändra temperaturlimit i MSI Afterburner? Du använde orden flesta så gärna mer exempel? Konstigt att Sweclockers inte nämnde något i sitt test.

Vilka kort vägrar gå upp till den klockade hastigheten när temperaturen blir bättre igen (som oftast händer)?

Som sagt, på flera 970-kort så går inte ens fläktarna igång innan 60 grader. Det låter som Gigabytes version är skit helt enkelt.

Det står att min VRAM usage är på 0% hela tiden är det dålig eller bra och kan du förklara vad max. gPU voltage (mV) betyder?