Google riskerar nya rekordböter

Permalänk
Medlem

Det är ju lite, mobiltillverkarna vill ersätta googles bloatware med sin egen bloatware som inte går att ta bort. Oavsett vem som vinner så förlorar konsumenten i slutändan. Däremot tror jag att konsumenterna förlorar mest om google förlorar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Det är riktigt. Microsoft gör idag saker de inte kunnat göra för tio år sedan, eftersom Windows idag inte anses vara ett marknadsledande operativsystem. Windows körs bara på nånstans 20% av devices (man räknar inte längre datorer som en egen klass av enhet, så Microsofts totala dominans på PC "gills inte"). Microsoft kan alltså idag göra vad de vill utan att riskera stämmas för missbruk av sin ställning.

Absolut. Det är ju mobilmarknaden som är den viktiga idag (ivf. för gemene man). Men tror även att det inte heller är lika kontroversiellt att skicka med en webläsare i sitt system (oavsett om det är datoroperativ, telefonperativ, TV-konsol, etc).

En gång i tiden, typ mitten på 90-talet, så var det tillverkare (och även forumanvändare liknande detta i SweC) som hävdade att det var fel och missbruk av Microsoft att skicka med en gratis TCP/IP-stack i Windows.

Idag framstår ju en sådan kommentar eller ide som skrattretande för alla (även om jag tyckte det var märkligt även på den tiden).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Och hur yttrade sig "Don't be evil" när Google startade förutom som slogan?
(ärlig fråga)

Ska jag vara ärlig kan jag inte ge några konkreta exempel men minns att det länge var ett företag jag såg upp till. Men det är rätt roligt att läsa om det och jag tycker ju bara EU försöker hjälpa dem med mottot

https://en.wikipedia.org/wiki/Don%27t_be_evil

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Det är ju lite, mobiltillverkarna vill ersätta googles bloatware med sin egen bloatware som inte går att ta bort. Oavsett vem som vinner så förlorar konsumenten i slutändan. Däremot tror jag att konsumenterna förlorar mest om google förlorar.

Jag vet som sagt inte om det är så säkert. Om vi tittar på hur situationen är nu så ser vi nedan att både Google och Samsung har sin bloatware i telefonen.

Om Google tvingas separera detta så kommer du troligen bli av med en hel del av dessa Google "bloatware" då Samsung hellre vill få in sina egna. Du kan dock välja att lägga in det av funktionerna som du vill ha från Google, så då kan de inte direkt kallas bloatware, då du valt dem.

Problemet är bara att Samsung versionerna är låsta, vilket är nästa problem. Tillverkare som motorola har ju gjort väldigt mycket för att hålla det just väldigt neutralt i OSet, och har både så du ha extremt få "moto" appar, men även att du kan välja att stänga av hela den sektionen med deras funktioner (och inte registrera dig eller något, utan att det påverkar grundfunktiuonen)

Men resultatet måste ju bli att du får mindre bloatware i telefon "X", då du ändå slipper Googles i väldigt många telefoner.

Det enda jag oroar mig, och som jag sa tidigare, är att Google kanske då helt enkelt väljer att ta betalt för OSet istället, vilket helt klart kan vara en negativ sak. Jag har dock svårt att se detta ske, utan att iOS och Windows skulle ta över marknadsdelar.

Skrivet av stenharl:

För mig så är följande bloatware;

Chrome, google fitness, google (sökmotor app), google+, google keep, "nyheter och väder", play böker, play filmer, play musik, play spel, play tidningskiosk.

Vilket är förinstallerat och inte kan tas bort.

Skrivet av martinot:

Håller med helt. Helt riktigt (tyvärr).

Däremot så blir det tyvärr inte bättre att även tex. Samsung lägger in liknande appar som inte alltid heller kan avinstalleras (dottern kör med Samsungs Androidtelefoner).

Problemet är ju egentligen mest att de kan tas bort, men att man måste roota telefonen, vilket både gör en säkerhetsrisk och ev garantibråk med tillverkaren. Egentligen borde det räcka om EU sagt att inget förutom extremt kritiska system appar ska få lov att vara på denna nivå. Alt att tillverkarna måste tillgodo se en rootad version som även täcks av garantin.

Då hade allt från hangouts till google+ till Samsungs appar enkelt tagits bort av de som inte vill ha dem.

Egentligen är det lite konstigt att du kan köpa en dator och tömma och lägga in vilket OS och program du än vill... men du har på din telefon, inte ens "admin" utan att tillverkaren skriker "missbruk". Det är väl ffs min enhet, eller menar de att man hur den för 8000kr?

Hade de haft en vettig Root tillgångsfunktion, inbyggd utan udda 3:e part vägar så hade det varit betydligt enklare och bättre OS imho.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Problemet är ju egentligen mest att de kan tas bort, men att man måste roota telefonen, vilket både gör en säkerhetsrisk och ev garantibråk med tillverkaren. Egentligen borde det räcka om EU sagt att inget förutom extremt kritiska system appar ska få lov att vara på denna nivå. Alt att tillverkarna måste tillgodo se en rootad version som även täcks av garantin.

Då hade allt från hangouts till google+ till Samsungs appar enkelt tagits bort av de som inte vill ha dem.

Egentligen är det lite konstigt att du kan köpa en dator och tömma och lägga in vilket OS och program du än vill... men du har på din telefon, inte ens "admin" utan att tillverkaren skriker "missbruk". Det är väl ffs min enhet, eller menar de att man hur den för 8000kr?

Hade de haft en vettig Root tillgångsfunktion, inbyggd utan udda 3:e part vägar så hade det varit betydligt enklare och bättre OS imho.

Kan bara hålla med fullständigt. Mycket väl beskrivet och en bra jämförelse.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Egentligen är det lite konstigt att du kan köpa en dator och tömma och lägga in vilket OS och program du än vill... men du har på din telefon, inte ens "admin" utan att tillverkaren skriker "missbruk". Det är väl ffs min enhet, eller menar de att man hur den för 8000kr?

Det där gäller väl bara PC? Apples grejer har väl varit såna sen tidens begynnelse? Så det är alla äppelälskare vi ska tacka för den här utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Det där gäller väl bara PC? Apples grejer har väl varit såna sen tidens begynnelse? Så det är alla äppelälskare vi ska tacka för den här utvecklingen.

Du kan tömma och lägga in Windows på en Macbook.
Du kan också tömma och lägga in custom ROM på din Android telefon.
Du kan lägga in Linux på en del surfplattor också, speciellt de med Windows från början.

Apples Iphone är låst, ja, men jag tror mer att det inte lär finnas någon nytta i att göra en custom marknad till den. Dock ska du inte glömma jailbreak som många iPhone användare använde för att få "root" access. Så även de gör exakt samma sak.