Permalänk
Medlem

Det är som det skall vara.
Bara att klicka sig vidare.
Det behövs ett certificate för att fixa detta.
För mer info se:
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/212500127-UniFi-SSL-c...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Du menar att det är bara att strunta att det kommer upp, då undrar man varför dom inte fixar till det... eller åtminstone nämner det någonstans
Man ska väl inte behöva köpa ett Certifikat för att få till det

Är det rätt Java som jag laddat ner? Server JRE (Java SE Runtime Environment) 8u131

Permalänk

Jag kan meddela att jag fått i gång Unifi Controller 👍😊
Nu så ska jag bara inhandla en eller två AP, ville först kolla så att jag fixade det här så här långt 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu så har jag inhandlat 2st Ubiquiti UniFi UAP-AC-LITE, ska bli spännande att koppla in dom och se resultatet 😜
Jag får återkomma med resultatet eller om jag behöver hjälp av er👍

Permalänk

Jag har kört med 3st Ubiquiti Unifi Pro i snart ett år nu, och gillar dom skarp. När jag renoverade huset så drog jag CAT 7 kabel till alla rum, sen satte jag ett uttag i taket på varje våning, där jag satte UniFi Pro. Strömmen kommer via PoE, då jag i källaren har en 24 portars Zyxel PoE switch.

Innan man investerar i APn så ska man bestämma sig för om man vill ha bra, stabilt wifi till många klienter, eller om man vill ha hög hastighet till få klienter. Ubiquiti är bra på det första, men den kommer inte leverera den högsta hastigheten till några få klienter.

Jag har startart om mina APn kanske 2 gånger efter dom kom igång, på ett år. Jag har gigabit fiber men ligger stabilt på 150 - 200 MBit på wireless. Vi är 4 st i huset, och det ligger mellan 10 - 15 enheter på wireless konstant, men det märks knappt, Wifi rullar bara på.
Ingen hemma har sagt något om internetkoppling eller wifi sen jag installerade enheterna, vilket är väldigt positivt. Ibland streamas det på tre enheter samtidigt, men det märks inte.

Jag kör med en UniFi Cloud Key som kontroller för att slippa ha igång en dator, sen har jag kört igång RADIUS på min QNAP, så för att logga in på wifi så har alla ett eget användarnamn och lösenord, men denna setup kräver att kontrollern är igång, därav cloud keyn. RADIUS är mycket säkrare än t.ex. WPA/WPA2. Sen gillar jag se statistiken också, så det är inte fel att ha igång en kontroller.

En sak man ska komma ihåg är att om man slår på gästnätverket eller kör med multipla SSIDn så sänker man hastigheten för alla klienter med 10% - 20%, så slå inte på den såvida ni inte verkligen vill använda den.

Det är oerhört skönt att inte behöva bry sig om 2GHz / 5GHz osv, bara att hoppa på wireless så fixar den allt.

Roaming mellan olika APn funkar helt klockrent.

Jag är numera ett stort fan av Ubiquiti UniFi, men som router kör jag en Mikrotik 3011.

Permalänk
Medlem

@ubbelarsson:

Tycker tyvärr inte 2ghz/5ghz går alls med automatik. Allt kopplade upp sig på 2ghz och vägrade byta över till 5ghz. Blev tvungen att separera till två olika SSID för att tvinga vissa saker att gå mot 5ghz.

Kan ha med apparaterna att göra, men att 3 Android av olika märken och en iphone skulle lida av samma problem är lite mysko.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Skrivet av Anaii:

@ubbelarsson:

Tycker tyvärr inte 2ghz/5ghz går alls med automatik. Allt kopplade upp sig på 2ghz och vägrade byta över till 5ghz. Blev tvungen att separera till två olika SSID för att tvinga vissa saker att gå mot 5ghz.

Kan ha med apparaterna att göra, men att 3 Android av olika märken och en iphone skulle lida av samma problem är lite mysko.

Jag har inte haft problem med det på någon enhet, funderar på om det har med kontrollern att göra, har du en igång hela tiden? Jag har sett att den ibland hoppar till 2GHz när det är sämre täckning, t.ex. när en enhet är utomhus.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@ubbelarsson:
Någon erfarenhet av rpi som unifi-kontroller?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@ubbelarsson:

Tycker tyvärr inte 2ghz/5ghz går alls med automatik. Allt kopplade upp sig på 2ghz och vägrade byta över till 5ghz. Blev tvungen att separera till två olika SSID för att tvinga vissa saker att gå mot 5ghz.

Kan ha med apparaterna att göra, men att 3 Android av olika märken och en iphone skulle lida av samma problem är lite mysko.

När jag första gången testade använda "band Steering" för några månader sedan tyckte jag det absolut inte fungerade. Då jag nyligen uppgraderat min EdgeRouter POE samt nu äntligen köpte cloud key tänkte jag testa och se om det fungerar bättre nu ihop med senaste FW för AP, nu verkar det fungerar riktigt bra den tiden jag har haft det(bara några dagar), har forsökt kolla att den verkligen tvinger över till 5GHz bandet när man är nära etc och tycker den gör det. Använder "Prefer 5G" framför "Balanced".

Skrivet av ubbelarsson:

Jag har inte haft problem med det på någon enhet, funderar på om det har med kontrollern att göra, har du en igång hela tiden? Jag har sett att den ibland hoppar till 2GHz när det är sämre täckning, t.ex. när en enhet är utomhus.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ha en poäng där, för som du ser ovanför verkar det fungera fint nu med controller på hela tiden, tidligare körde jag bara controller när jag uppdaterade nya inställningar i AP(då det var enda enhet som var Unifi då.)

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

Nu har jag installerat mina 2st nyköpta Ubiquiti UniFi UAP-AC-LITE och det funkar faktiskt bra 👍 överhoppningen mellan AP'n Fast roaming funkar rätt så bra, det kan ta ett tag innan mobilen väljer att flytta över till den andra AP'n men när den väl gör det så är det full fart igen. Ligger på 150-190 ner och 100 upp på en 250Mbit lina. AP'na är kopplade till Telias XTREAM router

Skickades från m.sweclockers.com