Permalänk
Medlem

wifi - Router för 1000/1000

Jag har precis flyttat in i en ny bostad där 1000/1000 Mbit/s uppkoppling ingår i hyran och ska införskaffa mig en ny router. Jag kan desvärre inte dra en lina från routern till min laptop. Därför behöver jag hjälp och rekommendationer för en router som kan hantera en 1000/1000 Mbit/s för wifi

En alternativ lösning kanske skulle vara att köra på en Netgear Powerline WiFi-ac PLW1000 eller liknanade men jag vet inte ritktigt hur det fungrar och om det är pålitligt.

Jag har även kikat på guiden "Guide till nätverk: Välj rätt trådlösa router" men är fortfarande rätt lost. För tillfället använder jag en msi laptop GE70 2OE-011NE (klarar den av 1000/1000, eller finns det en begränsning där? "ja det finns det") för att spela, så ett stabilt wifi är ju att föredra :).

------------------------------------------------------------
MSI GE70 2OE-011NE:
Trådlös 802.11b/g/n, Bluetooth 4.0
Nätverksgränssnitt Gigabit Ethernet

Permalänk
Avstängd

Jag köpte en ASUS RT-AC87U till mitt 100/100 jag fick installerat för ett par veckor sedan.

Kan starkt rekommendera.

Permalänk
Avstängd

ASUS routern kanske har bra wifi, men några gigabit verkar den inte klara. Kollade lite test snabbt och bästa jag hittade lyckades få 59Mb/s (alltså ca 470MBit) med datorn brevid routern.

Vet ingen wifi-lösning som klarar gigabit i verklig användning utan att bli en begränsning, kanske finns men jag vet ingen får själv ut runt 150MBit från min unifi AC Lite som enligt databladet ska klara 867.

Kanske detta kan vara nåt? om man får tro deras reklam https://www.netgear.com/landings/worlds-fastest-router/

edit: kollade upp din laptop och den verkar max stödja 802.11n, så den stödjer varken ac eller ad. Gigabit över wifi kan du då glömma

Permalänk
Medlem

@Klubba: Tack för snabbt svar, man kanske får försöka köra via El-historien men har ännu inte satt mig in i det :/

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag skulle vilja veta varför du inte kan dra en kabel från router till dator.
I 9 fall av 10 när det kommer upp sådana här trådar betyder "kan inte", "vill inte".

Om du vill ha en stabil uppkoppling och få ut vettiga hastigheter så är det alltid lättast att bara dra den där kabeln längs golv/tak-listerna en gång så är det gjort.

Wifi eller powerline blir alltid både dyrare och sämre än att dra en kabel, oftast får du lägga ner mer tid på att forska fram en lösning som fungerar och testa den än om du hade dragit kabeln från början.

Har sett X antal liknande trådar där kontentan blivit just det jag skrev.

Permalänk
Medlem

@huttala: Svaret är som du säger, vill helst inte känns som jag får eventuellt nöja mig med throughputen som jag har från min nuvarande router :/

hmm kanske blir att dra en sladd hittade en smal sladd fr Kjell och company, (https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/natv...) ska tänka på saken.

Permalänk
Medlem

Den där förmiddagen du köper in lite självhäftande lister och drar en cat-6 kabel kommer du få tillbaka i tid, pengar, och eventuell huvudvärk på nolltid.

Har själv varit i samma sits, även om min wifi var bra så går det inte att jämföra med kabel.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Assisten:

Jag har precis flyttat in i en ny bostad där 1000/1000 Mbit/s uppkoppling ingår i hyran och ska införskaffa mig en ny router. Jag kan desvärre inte dra en lina från routern till min laptop. Därför behöver jag hjälp och rekommendationer för en router som kan hantera en 1000/1000 Mbit/s för wifi

En alternativ lösning kanske skulle vara att köra på en Netgear Powerline WiFi-ac PLW1000 eller liknanade men jag vet inte ritktigt hur det fungrar och om det är pålitligt.

Jag har även kikat på guiden "Guide till nätverk: Välj rätt trådlösa router" men är fortfarande rätt lost. För tillfället använder jag en msi laptop GE70 2OE-011NE (klarar den av 1000/1000, eller finns det en begränsning där? "ja det finns det") för att spela, så ett stabilt wifi är ju att föredra :).

------------------------------------------------------------
MSI GE70 2OE-011NE:
Trådlös 802.11b/g/n, Bluetooth 4.0
Nätverksgränssnitt Gigabit Ethernet

Om du ska göra det enda rätta, som jag ser det så gör du enligt följande.

1. Köp en Ubiquiti-router, typ denna modell: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393772
2. Köp en Ubiquiti-accesspunkt, denna modell: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3348260

Att jämnföra dessa med övrigt som finns på marknaden blir bara löjligt om man ser till prestandan. Du får inte mer för pengarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ledstripes:

Om du ska göra det enda rätta, som jag ser det så gör du enligt följande.

1. Köp en Ubiquiti-router, typ denna modell: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393772
2. Köp en Ubiquiti-accesspunkt, denna modell: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3348260

Att jämnföra dessa med övrigt som finns på marknaden blir bara löjligt om man ser till prestandan. Du får inte mer för pengarna.

Jag lånar lite av ditt svar. Den var för det första rätt dyr då man behöver båda delarna. Som jag läst mig till så ska man ha en router som klarar MU-MIMO och det gör inte denna. Vad har det för betydelse eller är det bara jag som är okunnig.
Skulle kanske lika bra kunna satsa på en RT-AC87 eller Netgear 1300.
Att komma upp mot 1000/1000 är väl ändå bara att glömma på trådlöst och jag har inte det behovet heller men just nu sitter jag med en DIR-655 så det mesta blir bättre.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Stefflo:
Lite är det så att man får vad man betalar för. Men frågan är vad av det man får som man behöver.

En konsument-"router" är tre saker. En router, en switch och en AP i en nätt liten låda. Ingen av delarna brukar vara jättebra och olika "routrar" prioriterar olika mellan de olika delarna. Ubiquiti's produkter kommer mer från enterprise sidan där man skiljer dessa saker.

En router kan inte ha (MU-)MIMO, det är en trådlös standard. Så det är AP delen av konsument-"routern" som har det. Nu har Ubiquiti's AP visserligen bara MIMO ändå och inte MU-MIMO. Men frågan är då vad du ska ha MU-MIMO till?
MU-MIMO är bra för höga hastigheter till många enheter simultant, dvs att de har mycket hög nätverkslast konstant. De allra flesta vill nog köra trådat till dessa enheter ändå. En nackdel med MU-MIMO är att det har väldigt kort räckvidd och är känsligt för störningar så ofta kan det inte användas iaf.

Fördelar med Ubiquiti
Ubiquitis router är väldigt kompetent.
Du kan välja att ha APn på en annan bättre plats än routern som kan stå i något skåp någonstans.

Nackdelar
Lite högre pris
Mer funktioner än vad den normala användaren har användning för.

En mycket viktig sak att kolla på när man väljer router är WAN-LAN throughput. Dvs hur snabbt trafiken routas mellan WAN och LAN. Detta är ofta en flaskhals i många billiga routrar och beror huvudsakligen på processorn i routern. Det spelar ingen roll om ethernet-interfacen klarar 1Gbit om throughputen endast är 600Mbit.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Sitter själv med 1000/1000. Jag kör en Asus N66U för trådat, den ger ca 850Mbit/s till LAN-portarna i Speedtest eller Bredbandskollen.

För trådlöst kör jag en Apple TimeCapsule, den ger ca 500-750Mbit/s på mina ac-klienter Speedtest eller Bredbandskollen.

Jan kan tänka mig att en https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad... skulle funka fint.

Om du köper den på kjell så kan du ju öppna fint, testa, och sen lämna tillbaka om den är skit.

Sen kan jag väl säga att det är mycket i kedjan som segar ner 1Gbps när man ska ha hemmanätverk (och inte lägga en förmögenhet).

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anaii:

@Stefflo:
Lite är det så att man får vad man betalar för. Men frågan är vad av det man får som man behöver.

En konsument-"router" är tre saker. En router, en switch och en AP i en nätt liten låda. Ingen av delarna brukar vara jättebra och olika "routrar" prioriterar olika mellan de olika delarna. Ubiquiti's produkter kommer mer från enterprise sidan där man skiljer dessa saker.

En router kan inte ha (MU-)MIMO, det är en trådlös standard. Så det är AP delen av konsument-"routern" som har det. Nu har Ubiquiti's AP visserligen bara MIMO ändå och inte MU-MIMO. Men frågan är då vad du ska ha MU-MIMO till?
MU-MIMO är bra för höga hastigheter till många enheter simultant, dvs att de har mycket hög nätverkslast konstant. De allra flesta vill nog köra trådat till dessa enheter ändå. En nackdel med MU-MIMO är att det har väldigt kort räckvidd och är känsligt för störningar så ofta kan det inte användas iaf.

Fördelar med Ubiquiti
Ubiquitis router är väldigt kompetent.
Du kan välja att ha APn på en annan bättre plats än routern som kan stå i något skåp någonstans.

Nackdelar
Lite högre pris
Mer funktioner än vad den normala användaren har användning för.

En mycket viktig sak att kolla på när man väljer router är WAN-LAN throughput. Dvs hur snabbt trafiken routas mellan WAN och LAN. Detta är ofta en flaskhals i många billiga routrar och beror huvudsakligen på processorn i routern. Det spelar ingen roll om ethernet-interfacen klarar 1Gbit om throughputen endast är 600Mbit.

Tack för info. Ska fundera ett varv till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

@Stefflo: Så länge du tänker köra trådlöst med den dator du har så är det inte speciellt avancerade grejer du behöver.
Väljer du en 1900 AC router från tplink, Asus eller netgear kommer du att ha mer prestanda än vad din dator kan utnyttja.

(jag föreslår en i 1900-klassen eftersom de är billigare, och så länge du inte kommer att ha enheter med mimo-stöd räcker det länge).

Men vill du att det verkligen ska gå i full fart finns det bara sladd som funkar.

Permalänk
Medlem

@Stefflo:
De har en AP HD variant också som klarar just många anslutningar och bra hastigheter. Dock kostar den aningen mer Mest prisvärda e väl kanske deras AP PRO modell. Men för hemmet räcker garanterat AC LITE. Ändå något dyrare än dlink på elgiganten för 500 kr. Men du slipper alla problemen som den medför. Finns en orsak att företagsprylar skiljer på funktionerna. Dvs router/switch/ap.

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hjälpsam:

@Stefflo: Så länge du tänker köra trådlöst med den dator du har så är det inte speciellt avancerade grejer du behöver.
Väljer du en 1900 AC router från tplink, Asus eller netgear kommer du att ha mer prestanda än vad din dator kan utnyttja.

(jag föreslår en i 1900-klassen eftersom de är billigare, och så länge du inte kommer att ha enheter med mimo-stöd räcker det länge).

Men vill du att det verkligen ska gå i full fart finns det bara sladd som funkar.

Skrivet av fragwolf:

@Stefflo:
De har en AP HD variant också som klarar just många anslutningar och bra hastigheter. Dock kostar den aningen mer Mest prisvärda e väl kanske deras AP PRO modell. Men för hemmet räcker garanterat AC LITE. Ändå något dyrare än dlink på elgiganten för 500 kr. Men du slipper alla problemen som den medför. Finns en orsak att företagsprylar skiljer på funktionerna. Dvs router/switch/ap.

Jag köpte hem en Asus men då den måste stå upp så kommer jag lämna tillbaka denna och satsa på Netgear R7000 istället. Den kommer som många säger göra det jag behöver till en överkomlig peng. Den var dessutom snabbare WAN-LAN än vad asusen var.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Netgear R7000 klarar visserligen 1G på WAN till LAN och 1G på LAN till WAN men inte samtidigt.
Försöker man sig på det så storknar den vid 1,4 Gbit.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W