Tyst ny speldator för 3440x1440, budget 15-22k typ

Permalänk
Medlem

Tyst ny speldator för 3440x1440, budget 15-22k typ

Ska köpa en ny dator då jag vill ha en stationär, jobbat skift och lirat på en msi med 980m förut.
Vill ha så mycket valuta för sakerna jag köper.

Glömde skriva att jag vill ha den så tyst som möjligt också.

Permalänk
Avstängd

@Poza: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10552367/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Poza: Har du skärmen sedan innan eller är det tänkt att skärmen ska ingå i denna budget?

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephitis:

@Poza: Har du skärmen sedan innan eller är det tänkt att skärmen ska ingå i denna budget?

Klumpigt skrivit av mig, ska köpa en men den ingår inte i denna budget.
Så bara dator 15-22k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poza:

Ska köpa en ny dator då jag vill ha en stationär, jobbat skift och lirat på en msi med 980m förut.
Vill ha så mycket valuta för sakerna jag köper.

Glömde skriva att jag vill ha den så tyst som möjligt också.

I princip samma som @Peppar2014 skrivit men prisoptimerat det hela lite, samt lagt till en bättre kylare för överklockning (denna måste du dock montera själv då den är för tung för att fraktas). Windows köper du på Kinguin eller dylikt för 200kr.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10552423/

Kan du tänka dig att bygga själv? Då kan du komma ned ytterligare i pris genom att använda prisjakt.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, kollat upp dina tidigare poster innan jag skrev mitt inlägg då du verkade vara kunnig

Skrivet av Samlooh:

I princip samma som @Peppar2014 skrivit men prisoptimerat det hela lite, samt lagt till en bättre kylare för överklockning (denna måste du dock montera själv då den är för tung för att fraktas). Windows köper du på Kinguin eller dylikt för 200kr.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10552423/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10552423/

Kan du tänka dig att bygga själv? Då kan du komma ned ytterligare i pris genom att använda prisjakt.

Tack för hjälpen, jag har inga problem med att bygga själv. Huvudsaken den är ganska tyst.

Permalänk
Medlem

Intel 7700K presterar bättre än Ryzen 1700x även 1800x i flesta spelen. Jag tror att spel kommer börja anpassas för fler än fyra kärnor + threads för att AMD har levererat Ryzen. Fyra kärnor+threads har dominerat i över fem år nu.

https://www.youtube.com/watch?v=TDvk9_iTq6Y

Ljuddämpat chassi, grafikkort som sägs vara tyst, överdimensionerat nätaggregat, stor CPU-kylare. Räcker med ena fläkten. Andra kan monteras för att blåsa frisk luft till eller varm från grafikkortet, om den passar. Snabb M.2-disk, 5400rpm 2,5"-lagringsdisk. Optisk enhet för det är bra att ha.

Datorn monterar du ihop själv och köper Windows för 200 kr.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10552520/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poza:

Tack för hjälpen, jag har inga problem med att bygga själv. Huvudsaken den är ganska tyst.

19TKR kommer jag ned till med prisjakt.

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3413458&view=l

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3418329

Detta kanske vore något (1tb Ssd kanske är lite overkill dock, byt ut mot 1080 mot 1080ti eller spara pengarna isåfall).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Intel 7700K presterar bättre än Ryzen 1700x även 1800x i flesta spelen. Jag tror att spel kommer börja anpassas för fler än fyra kärnor + threads för att AMD har levererat Ryzen. Fyra kärnor+threads har dominerat i över fem år nu.

https://www.youtube.com/watch?v=TDvk9_iTq6Y

Ljuddämpat chassi, grafikkort som sägs vara tyst, överdimensionerat nätaggregat, stor CPU-kylare. Räcker med ena fläkten. Andra kan monteras för att blåsa frisk luft till eller varm från grafikkortet, om den passar. Snabb M.2-disk, 5400rpm 2,5"-lagringsdisk. Optisk enhet för det är bra att ha.

Datorn monterar du ihop själv och köper Windows för 200 kr.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10552520/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10552520/

Som du själv säger så presterar 7700K mycket bättre än 1700X i de flesta spelen. Fyra kärnor har funnits på marknaden i över 7 år, varför skulle helt plötsligt marknaden optimera allt för fler än fyra kärnor de närmaste 3-4 åren? Svar: Det kommer de inte. De närmaste 3-4 åren kommer vi se optimering mot 4 kärnor som max, vilket 7700K räcker mer än väl för, speciellt med tanke på att den har 8 trådar och därmed 8 logiska kärnor.

Varför ska någon betala 5400 kr för en 1700X + mobo när en 7700K + mobo går för minst 400 kr mindre?

Sluta med denna jävla Ryzen-hjärntvätteri. TS ska endast spela och frågar efter en ren speldator, då är det 7700K som gäller endast. Finns inget som är bättre för att spela, och 7700K kommer hålla tillräckligt länge för att leva till den dagen då hela paketet tillsammans med moderkort och minne måste bytas ut.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poza:

Ska köpa en ny dator då jag vill ha en stationär, jobbat skift och lirat på en msi med 980m förut.
Vill ha så mycket valuta för sakerna jag köper.

Glömde skriva att jag vill ha den så tyst som möjligt också.

Tycker att Peppars förslag är optimalt för gaming.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@Poza: Det är specifika och tydliga användningsområden du har för din dator, det är utmärkt och förenklar valet av komponenter.

Dom två viktigaste delarna i datorn är processorn och grafikkortet, och för upplösningen du ska spela och använda datorn i så är den viktigaste komponenten grafikkortet, följt av processorn.

Tvärtemot vad ett par andra skribenter i tråden antyder så går utvecklingen mot att spel nyttjar fler kärnor, särskilt AAA titlar som BF1, Mass Effect: Andromeda, GTA serien, Star Citizen, mfl. Det är att fara med osanning att påstå att optimering pågår mot fyra kärnor när next gen konsoler mm släppes med avsevärt fler kärnor, seriösare diskussion vore önskvärd.

Intel har tyvärr endast fyra kärnor med HT på sin mainstream plattform, även om Coffee Lake ändrar på detta i vinter och sannolikt släpps med sex kärnor och totalt tolv trådar. X299 är ett alternativ, men det är dyrt och går varmt. AMD har släppt Ryzen under våren som totalt har vänt upp och ner på Intels marknadsstrategi och ger bäst valuta för pengarna, på bekostnad av 5-10% lägre prestanda i en del titlar i lägre upplösning som 1080P, i 1440P eller högre är skillnaden försumbar eftersom grafikkortet är avgörande.

En annan fördel med Ryzen och AM4 är att AMD har sagt att dom ska släppa nya processorer till socketen ändra fram till 2020, dvs om tre år kommer du kunna köpa en nyare CPU som är snabbare utan att byta moderkort.

Med detta skrivet så postar jag mitt förslag på en balanserad, tyst och modern dator som kommer uppfylla dina önskemål perfekt.

Chassit är ett Fractal Design Mini C med formfaktorn mATX, snäppet mindre än ATX dock fullt tillräckligt för dina behov, lade till en extra 120mm fläkt för att du ska ha två i fram för insug och en baktill som utblås, då blir det ett övertryck i chassit som förebygger damm.

Valde ett bra mATX moderkort som har allt du behöver, samt en Ryzen 7 1600X som är klockad likt toppmodellen Ryzen 7 1800X, men med två färre kärnor, vilket ger totalt 6 kärnor och 12 trådar, perfekt för spel i din upplösning.

Ryzen gillar snabba minnen, dock är skillnaden mellan 2666MHz och 3200MHz inte tillräckligt signifikant för att det skall spenderas 1000 kr mer på minnen, så valet föll på ett 16GB kit som kan köras i 2666MHz, inga kompatibilitetsproblem ÖHT och kommer fungera bra direkt ur lådan.

Ett bra nätagg är viktigt, valet föll på Fractal Design Edison 750W, tillverkat av Seasonic för FD, grymt bra för 1399 kr och väldigt prisvärt, räcker gott och väl för denna dator, endast 150mm långt kommer det passa fint i chassit.

Samsung 960 Evo 256GB är M.2 NVMe disken jag har valt som OS disk, ruskigt snabb och stabil och egentligen det självklara valet, utan konkurrens i dagsläget.

2.5 tum SSD blev Samsung 850 Evo 500GB, SSD för spel och program som du vill köra extra snabbt.

2TB Seagate Barracuda 7200RPM, duglig disk som är perfekt för en normal användare, här kan du ha spel där du ej bryr dig om laddningstider, filmer, mm.

När det kommer till tysta processorkylare så är Noctua det självklara valet, i detta fall NH-U14S, stor och tyst med 100% kompatibilitet med alla minnesmoduler är den given, lägger även till ett fäste för AM4.

Slutligen har vi kommit till grafikkortet, och här är det endast Titan Xp eller 1080Ti som är gott nog att driva din upplösning på ett bra sätt med ögongodis påslaget. Det finns många olika modeller, jag valde ett där komponenterna håller hög kvalité, och särskilt då fläktarna som många ggr är en svaghet på grafikkort och går sönder / börjar låta dåligt efter ett tag.

Detta är alltså mitt förslag;

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10552694/

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Som du själv säger så presterar 7700K mycket bättre än 1700X i de flesta spelen. Fyra kärnor har funnits på marknaden i över 7 år, varför skulle helt plötsligt marknaden optimera allt för fler än fyra kärnor de närmaste 3-4 åren? Svar: Det kommer de inte. De närmaste 3-4 åren kommer vi se optimering mot 4 kärnor som max, vilket 7700K räcker mer än väl för, speciellt med tanke på att den har 8 trådar och därmed 8 logiska kärnor.

Varför ska någon betala 5400 kr för en 1700X + mobo när en 7700K + mobo går för minst 400 kr mindre?

Sluta med denna jävla Ryzen-hjärntvätteri. TS ska endast spela och frågar efter en ren speldator, då är det 7700K som gäller endast. Finns inget som är bättre för att spela, och 7700K kommer hålla tillräckligt länge för att leva till den dagen då hela paketet tillsammans med moderkort och minne måste bytas ut.

Länka gärna dom spelen där 7700 presterar mkt (50%ish) bättre i 3440x1440p.
"Så mycket som möjligt för pengarna) blir nästan automatiskt ryzen så att kalla det hjärntvätteri är lite korkat. 7700 är MARGINELLT bättre i vissa titlar men oväsentligt i så hög upplösning. 7700 är bäst JA men inte då TS vill ha bang for THE Buck i 1440p UW.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Avstängd

@Samlooh: CM 212 Evo är fullt tillräckligt för överklockning, sen både pris och viktmässigt är det hälften emot Phanteks kylaren.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Poza:

Ska köpa en ny dator då jag vill ha en stationär, jobbat skift och lirat på en msi med 980m förut.
Vill ha så mycket valuta för sakerna jag köper.

Glömde skriva att jag vill ha den så tyst som möjligt också.

Har precis gått från ett Palit 1080 Jetstream till MSI 1080ti som många länkar här. Ljudnivåerna går inte att jämföra i load, MSI-kortet låter som ett jetplan vid hög belastning. Sådant är ju delvis subjektivt men jag är ganska ljudkänslig. Om du har plats så hade jag alla dagar i veckan köpt ett Palit 1080ti Jetstream ist om du föredrar en så tyst upplevelse som möjligt. Även Gainwards Phoenix-kort använder liknande kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@Samlooh: CM 212 Evo är fullt tillräckligt för överklockning, sen både pris och viktmässigt är det hälften emot Phanteks kylaren.

Visst fungerar den för överklockning, men Phantek eller Noctua är ju helt klart bättre då dom både är svalare och tystare. Jag förstår inte varför man ska köra på en budgetkylare när man ändå köper en dator för 20 TKR. Det handlar ju trots allt om några hundralappar.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Jag valde Asus istället för MSI och är mycket nöjd.
https://www.inet.se/produkt/5403275/asus-geforce-gtx-1080-ti-...

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Poza: Det är specifika och tydliga användningsområden du har för din dator, det är utmärkt och förenklar valet av komponenter.

Dom två viktigaste delarna i datorn är processorn och grafikkortet, och för upplösningen du ska spela och använda datorn i så är den viktigaste komponenten grafikkortet, följt av processorn.

Tvärtemot vad ett par andra skribenter i tråden antyder så går utvecklingen mot att spel nyttjar fler kärnor, särskilt AAA titlar som BF1, Mass Effect: Andromeda, GTA serien, Star Citizen, mfl. Det är att fara med osanning att påstå att optimering pågår mot fyra kärnor när next gen konsoler mm släppes med avsevärt fler kärnor, seriösare diskussion vore önskvärd.

Intel har tyvärr endast fyra kärnor med HT på sin mainstream plattform, även om Coffee Lake ändrar på detta i vinter och sannolikt släpps med sex kärnor och totalt tolv trådar. X299 är ett alternativ, men det är dyrt och går varmt. AMD har släppt Ryzen under våren som totalt har vänt upp och ner på Intels marknadsstrategi och ger bäst valuta för pengarna, på bekostnad av 5-10% lägre prestanda i en del titlar i lägre upplösning som 1080P, i 1440P eller högre är skillnaden försumbar eftersom grafikkortet är avgörande.

En annan fördel med Ryzen och AM4 är att AMD har sagt att dom ska släppa nya processorer till socketen ändra fram till 2020, dvs om tre år kommer du kunna köpa en nyare CPU som är snabbare utan att byta moderkort.

Med detta skrivet så postar jag mitt förslag på en balanserad, tyst och modern dator som kommer uppfylla dina önskemål perfekt.

Chassit är ett Fractal Design Mini C med formfaktorn mATX, snäppet mindre än ATX dock fullt tillräckligt för dina behov, lade till en extra 120mm fläkt för att du ska ha två i fram för insug och en baktill som utblås, då blir det ett övertryck i chassit som förebygger damm.

Valde ett bra mATX moderkort som har allt du behöver, samt en Ryzen 7 1600X som är klockad likt toppmodellen Ryzen 7 1800X, men med två färre kärnor, vilket ger totalt 6 kärnor och 12 trådar, perfekt för spel i din upplösning.

Ryzen gillar snabba minnen, dock är skillnaden mellan 2666MHz och 3200MHz inte tillräckligt signifikant för att det skall spenderas 1000 kr mer på minnen, så valet föll på ett 16GB kit som kan köras i 2666MHz, inga kompatibilitetsproblem ÖHT och kommer fungera bra direkt ur lådan.

Ett bra nätagg är viktigt, valet föll på Fractal Design Edison 750W, tillverkat av Seasonic för FD, grymt bra för 1399 kr och väldigt prisvärt, räcker gott och väl för denna dator, endast 150mm långt kommer det passa fint i chassit.

Samsung 960 Evo 256GB är M.2 NVMe disken jag har valt som OS disk, ruskigt snabb och stabil och egentligen det självklara valet, utan konkurrens i dagsläget.

2.5 tum SSD blev Samsung 850 Evo 500GB, SSD för spel och program som du vill köra extra snabbt.

2TB Seagate Barracuda 7200RPM, duglig disk som är perfekt för en normal användare, här kan du ha spel där du ej bryr dig om laddningstider, filmer, mm.

När det kommer till tysta processorkylare så är Noctua det självklara valet, i detta fall NH-U14S, stor och tyst med 100% kompatibilitet med alla minnesmoduler är den given, lägger även till ett fäste för AM4.

Slutligen har vi kommit till grafikkortet, och här är det endast Titan Xp eller 1080Ti som är gott nog att driva din upplösning på ett bra sätt med ögongodis påslaget. Det finns många olika modeller, jag valde ett där komponenterna håller hög kvalité, och särskilt då fläktarna som många ggr är en svaghet på grafikkort och går sönder / börjar låta dåligt efter ett tag.

Detta är alltså mitt förslag;

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10552694/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10552694/

Mvh

Nu börjar vi snacka. MSI for the win.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

@anon193054: Kul att du är nöjd med ditt byte, Palit gör prisvärda och schyssta kort, en annan lösning om du hade önskat att ditt MSI kort varit tystare hade varit att undervolta och/eller göra en egen fläktkurva med låg MAX RPM.

När jag valde MSI kortet var det egentligen pga komponenterna som används, fläktar på GPUer bra kullager är sällsynt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Poza: Det är specifika och tydliga användningsområden du har för din dator, det är utmärkt och förenklar valet av komponenter.

Dom två viktigaste delarna i datorn är processorn och grafikkortet, och för upplösningen du ska spela och använda datorn i så är den viktigaste komponenten grafikkortet, följt av processorn.

Tvärtemot vad ett par andra skribenter i tråden antyder så går utvecklingen mot att spel nyttjar fler kärnor, särskilt AAA titlar som BF1, Mass Effect: Andromeda, GTA serien, Star Citizen, mfl. Det är att fara med osanning att påstå att optimering pågår mot fyra kärnor när next gen konsoler mm släppes med avsevärt fler kärnor, seriösare diskussion vore önskvärd.

Intel har tyvärr endast fyra kärnor med HT på sin mainstream plattform, även om Coffee Lake ändrar på detta i vinter och sannolikt släpps med sex kärnor och totalt tolv trådar. X299 är ett alternativ, men det är dyrt och går varmt. AMD har släppt Ryzen under våren som totalt har vänt upp och ner på Intels marknadsstrategi och ger bäst valuta för pengarna, på bekostnad av 5-10% lägre prestanda i en del titlar i lägre upplösning som 1080P, i 1440P eller högre är skillnaden försumbar eftersom grafikkortet är avgörande.

En annan fördel med Ryzen och AM4 är att AMD har sagt att dom ska släppa nya processorer till socketen ändra fram till 2020, dvs om tre år kommer du kunna köpa en nyare CPU som är snabbare utan att byta moderkort.

Med detta skrivet så postar jag mitt förslag på en balanserad, tyst och modern dator som kommer uppfylla dina önskemål perfekt.

Chassit är ett Fractal Design Mini C med formfaktorn mATX, snäppet mindre än ATX dock fullt tillräckligt för dina behov, lade till en extra 120mm fläkt för att du ska ha två i fram för insug och en baktill som utblås, då blir det ett övertryck i chassit som förebygger damm.

Valde ett bra mATX moderkort som har allt du behöver, samt en Ryzen 7 1600X som är klockad likt toppmodellen Ryzen 7 1800X, men med två färre kärnor, vilket ger totalt 6 kärnor och 12 trådar, perfekt för spel i din upplösning.

Ryzen gillar snabba minnen, dock är skillnaden mellan 2666MHz och 3200MHz inte tillräckligt signifikant för att det skall spenderas 1000 kr mer på minnen, så valet föll på ett 16GB kit som kan köras i 2666MHz, inga kompatibilitetsproblem ÖHT och kommer fungera bra direkt ur lådan.

Ett bra nätagg är viktigt, valet föll på Fractal Design Edison 750W, tillverkat av Seasonic för FD, grymt bra för 1399 kr och väldigt prisvärt, räcker gott och väl för denna dator, endast 150mm långt kommer det passa fint i chassit.

Samsung 960 Evo 256GB är M.2 NVMe disken jag har valt som OS disk, ruskigt snabb och stabil och egentligen det självklara valet, utan konkurrens i dagsläget.

2.5 tum SSD blev Samsung 850 Evo 500GB, SSD för spel och program som du vill köra extra snabbt.

2TB Seagate Barracuda 7200RPM, duglig disk som är perfekt för en normal användare, här kan du ha spel där du ej bryr dig om laddningstider, filmer, mm.

När det kommer till tysta processorkylare så är Noctua det självklara valet, i detta fall NH-U14S, stor och tyst med 100% kompatibilitet med alla minnesmoduler är den given, lägger även till ett fäste för AM4.

Slutligen har vi kommit till grafikkortet, och här är det endast Titan Xp eller 1080Ti som är gott nog att driva din upplösning på ett bra sätt med ögongodis påslaget. Det finns många olika modeller, jag valde ett där komponenterna håller hög kvalité, och särskilt då fläktarna som många ggr är en svaghet på grafikkort och går sönder / börjar låta dåligt efter ett tag.

Detta är alltså mitt förslag;

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10552694/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10552694/

Mvh

Grymt bra inlägg, surt dock när jag började räkna ut Ryzen så kom du in i bilden, hela listan var bra gjord, ska se om du lurat in mig på ryzen eller om det blir en annan rigg, vill beställa om några dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Länka gärna dom spelen där 7700 presterar mkt (50%ish) bättre i 3440x1440p.
"Så mycket som möjligt för pengarna) blir nästan automatiskt ryzen så att kalla det hjärntvätteri är lite korkat. 7700 är MARGINELLT bättre i vissa titlar men oväsentligt i så hög upplösning. 7700 är bäst JA men inte då TS vill ha bang for THE Buck i 1440p UW.

"Mycket" behöver väl inte automatiskt betyda 50%?

Om nu en processor kostar mindre (än t.ex 1700X) och presterar bättre till det ändamål TS tänkt använda datorn till, hur är det då på något sätt mindre "bang for the buck"?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Märkliga val folk gör när ni ska tipsa om komponenter. Köp inte ryzen till något som primärt ska vara till spel i den här prisklassen. Det är korkat punkt. Z270 moderkort behöver inte kosta mer än tusenlappen. Nätagg behöver inte vara kraftfullare än 650w. 212 evo är ett rätt bra val om det räcker med att datorn är tyst i idle. Define R4 är tystare än eclipse-serien.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Poza: Tack, skrev det därför att det är viktigt att du får goda råd när du ska lägga en så stor summa.

Jag har själv senaste två åren haft en Intel i7 5960X ( Intel X99 8 kärnor 16 trådar ), en Intel i7 6950X ( X99 10 kärnor 20 trådar ) och slutligen en Ryzen 7 1700, och jag var nöjd med allihopa, dom var fantastiska.

Till helgen ska jag bygga en helt ny dator, och jag har valt AM4 med en 1800X i mITX format, det säger allt.

Oavsett vad du köper blir du nöjd, men kom ihåg att fyra kärnor år 2017 är inte en rekommendation om du absolut inte vill ha den bästa prestandan just nu, då pratar vi i bästa fall om procent hit och dit, som inte ens är märkbart i 1440P eller högre med ett 1080Ti, eller vill du även ha god prestanda även nästa år och näst nästa år.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samlooh:

Visst fungerar den för överklockning, men Phantek eller Noctua är ju helt klart bättre då dom både är svalare och tystare. Jag förstår inte varför man ska köra på en budgetkylare när man ändå köper en dator för 20 TKR. Det handlar ju trots allt om några hundralappar.

Skiljer inte mycket varken i grader eller ljudnivå kylarna emellan.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Poza:

Grymt bra inlägg, surt dock när jag började räkna ut Ryzen så kom du in i bilden, hela listan var bra gjord, ska se om du lurat in mig på ryzen eller om det blir en annan rigg, vill beställa om några dagar.

Ryzen lämpar sig för mycket, men inte som renodlad speldator. Vilket aldrig har varit AMD´s målsättning med Ryzen heller.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Det är en enorm skillnad mellan en Noctua NH-U14S och en CM212. Vid samma temperatur kommer alltid Noctua fläkten hålla lägre RPM och därmed vara tystare, vad ljudnivån är på 100% belastning är irrelevant utan vad som är relevant är den relativa prestandan mellan kylarna, och Noctua NH-U14S är ett bättre val, dyrare, men bättre.

CM212 är grym valuta för pengarna dock, det skall ej stickas under stol med.

MVh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeig:

@dix_xib: Kul att du är nöjd med ditt byte, Palit gör prisvärda och schyssta kort, en annan lösning om du hade önskat att ditt MSI kort varit tystare hade varit att undervolta och/eller göra en egen fläktkurva med låg MAX RPM.

När jag valde MSI kortet var det egentligen pga komponenterna som används, fläktar på GPUer bra kullager är sällsynt.

Mvh

Hehe, kanske uttryckte mig klumpigt men jag är alltså inte nöjd med mitt byte och förespråkar således att TS hellre ska köpa ett Palit Jetstream-kort än det MSI-kortet som behöver fläktkurvor och undervolt för att uppnå liknande resultat. Nu pratar jag endast ljudnivå. Gällande kvalitet på komponenter tror jag att säkerligen du har rätt, där har jag dålig koll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeig:

@Peppar2014: Det är en enorm skillnad mellan en Noctua NH-U14S och en CM212. Vid samma temperatur kommer alltid Noctua fläkten hålla lägre RPM och därmed vara tystare, vad ljudnivån är på 100% belastning är irrelevant utan vad som är relevant är den relativa prestandan mellan kylarna, och Noctua NH-U14S är ett bättre val, dyrare, men bättre.

CM212 är grym valuta för pengarna dock, det skall ej stickas under stol med.

MVh

Visst är det en enorm skillnad. CM 212 t.ex klarar av att kyla upp till 180w TDP, medans Noctua NH-U14s klarar upp till 140w. Men är samtidigt dubbelt så dyr.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Visst är det en enorm skillnad. CM 212 t.ex klarar av att kyla upp till 180w TDP, medans Noctua NH-U14s klarar upp till 140w. Men är samtidigt dubbelt så dyr.

Men snälla, även om de kylare jag (och de andra) är procentuellt mycket dyrare så handlar det som sagt om några fjuttiga hundralappar. Testerna du länkade till visade ju därtill ganska stora skillnader enligt mig, särskilt på temperaturnivå. Vissa andra tester som gjorts har visat ännu större skillnader. Man får dessutom komma ihåg att dB är en logaritmisk skala där några få dB kan betyda ganska stor skillnad i hur "högt" något upplevs.

Om nu CM212 är så himla bra, varför har du då t.ex en Dark Rock Pro 3 i din dator?

Nu orkar jag inte diskutera mer, så tack för mig. Lycka till med bygget TS!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Instämmer i kören att du borde skippa 212 EVO, är en hygglig CPU-kylare för ett budgetbygge men inget för en seriösare rigg med lite kraftigare CPU eller eller lägre ljudnivå. Vad tillverkaren väljer att speca för TDP-kapacitet på kylaren är upp till dem och på 212'an har de tagit i från tårna. Betydligt bättre kylning med Phanteks eller Noctua. Min phantek kyler min processor utan att ens anstränga sig medans en 212 EVO var en smärre katastrof.

Vad gäller Ryzen vs 7700k så går det delade meningar... Båda duger utmärkt till att spela dagens spel på men ger ett visst övertag går till 7700k där, i multitrådat har dock Ryzen ett klart övertag. Räkna inte med att spelen magiskt kommer optimeras till 6+ kärnor, har väntat i 6 år på det... Inte hänt mycket. Och med de nya APIerna lär det ta ännu längre tid.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.