Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Medlem

@Neon: Realforce 87/88.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

@Jimmy: Realforce 87/88.

Tack men jag får nog vara lite realistiska, 2500 för ett tangentbord känns lite överdrivet, särskilt med tanke på att man inte kan prova det på förhand och en ev. retur lär bli riktigt dyr. Jag håller dock med om att det verkar vara ett fint tangentbord och hade det funnits i Sverige där man kunnat prova utan att lägga en förmögenhet så hade jag helt klart givet det en chans.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Tack, dock fortfarande till ett enligt mig orimligt pris.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Någon här som har Razer Orange switchar? Är de tystare än Corsair Strafe Silent? Det låter iallafall så på en del jämförelse vidoes? Verkar ju inte vara så lätt att få tag på ett Razer Orange som man kan prova innan köp.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv

@Neon:
Razer orange-brytare är väl bara "razer-fierade" bruna cherry mx kopior?
Medans "corsairs silent" är äkta cherry mx silent (som iofs är en cherryfiering av dämpning från alps).

Så nej, odämpade brytare är inte tystare än ljuddämpade brytare.

(Men som nämnts tidigare i tråden: (o)ljudet från tangentbord beror på så mycket mer än vilken brytare som sitter i det.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Jimmy:
Razer orange-brytare är väl bara "razer-fierade" bruna cherry mx kopior?
Medans "corsairs silent" är äkta cherry mx silent (som iofs är en cherryfiering av dämpning från alps).

Så nej, odämpade brytare är inte tystare än ljuddämpade brytare.

(Men som nämnts tidigare i tråden: (o)ljudet från tangentbord beror på så mycket mer än vilken brytare som sitter i det.)

Nja de e väll inte helt sant. Razer orange är klart tystare än mx brun. De tilloch med marknaddför den som stealh. Och lyssnar man på jämgörelser på youtube så verkar det stämma. De hörs främst när de slår i så oringar hade kanske löstdet om man vill ha ett tystare tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Vilket e det tystaste mekaniska tangentbordet, med eller utan oringar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Nja de e väll inte helt sant. Razer orange är klart tystare än mx brun. De tilloch med marknaddför den som stealh. Och lyssnar man på jämgörelser på youtube så verkar det stämma. De hörs främst när de slår i så oringar hade kanske löstdet om man vill ha ett tystare tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Att bedöma ett tangentbords ljudnivå från youtube är dömt att misslyckas. Köp hem och prova och nyttja distansköpslagen om du är snål men vetgirig.

Precis som @anon257891 skriver är Razer orange en klon av en brun Cherry som Razers marknadsavdelning våldfört sig på. Vidare håller jag fullt med anon257891 om att det är oerhört mycket mer än bara brytarna som gör ett tangentbord tyst. Tystast på marknaden vet jag inte, men köp något med vettig byggkvalitet, höga sidor och tjocka tangenter. Sedan kan du alltid addera ljuddämpningsmaterial i lådan för att minska resonanser.

E: Om du vill veta mer om hur du kan göra ett tangentbord tyst, checka anon257891s galleri, om du inte sett det förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Att bedöma ett tangentbords ljudnivå från youtube är dömt att misslyckas. Köp hem och prova och nyttja distansköpslagen om du är snål men vetgirig.

Precis som @anon257891 skriver är Razer orange en klon av en brun Cherry som Razers marknadsavdelning våldfört sig på. Vidare håller jag fullt med anon257891 om att det är oerhört mycket mer än bara brytarna som gör ett tangentbord tyst. Tystast på marknaden vet jag inte, men köp något med vettig byggkvalitet, höga sidor och tjocka tangenter. Sedan kan du alltid addera ljuddämpningsmaterial i lådan för att minska resonanser.

Att höra hur högt något låter via youtube eller liknande fungerar inte. MEN när de jämför flera stycken i samma video där micken eller tangentborden positioneras om för varje test så ger det en ganska bra bild.

Ja Cherry brown låter faktiskt väldigt likt Razer orange och det är mycket möjligt att det i grunden är samma brytare.

Jag har vid detta laget gått igenom ett par tangentbord och är förvånad över hur svårt det är att hitta något vettig. Så gott som alla har något som gör de mindre bra, ex Corsair Strafe Silent må vara tyst men de har helt glömt space vilket driver upp volymen riktigt mycket. Jag finner dessutom knapparna som jobbigare att skriva på, troligen mer avstånd eller något. Logitech G810 känns i grunden som ett bra tangentbord men är på tok för högljut trotts att romer-g ska vara lite tystare, dessutom finns det resonans i bygget. Vad jag förstår går det inte sätta oringar på romer-g så därför går det tangentbordet bort.

Det är galet att man ska behöva modifiera tangentbord som kostar över 1000 kr.

Vi detta laget kan man tycka att jag får nöja mig med softdome men då mekaniska blivit så populära så är valmöjligheterna här ganska begränsade. De som verkar lovande lider många gånger av ghosting.

Vad jag skulle vilja ha är ett tangentbord som är lika tyst som Corsiard Strafe Silent på ALLA knappar, med knappavståndet från G810 samt dedikerade mediaknappar. Det hade varit fint med ett vrist stöd så det från razer Ornata chroma.

Jag kan absolut köpa hem för att prova, frågan är bara vilket jag bör sikta på? När jag går i butikerna är det ganska enkelt att filtrera bort men när man inte kan få en uppfattning om hur de låter så är det bra mycket svårare.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Är lite inne på att prova ett Cooler Master Masterkeys Pro S RGB Brun faktiskt, verkar mer ergonomiskt att skippa numpad. Visst brukar jag använda den men om man inte kan vänja bort så går det alltid att köpa till en att ha ovanför musen eller något. Jag får dock köpa till oringar då det verkar göra en ganska stor skillnad.

Mediaknapparna saknas men de finns på funktions knapp och här ser de ut att vara placerade på rimligt ställe(jämfört med Razor).

Något annat som jag bör prova?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Neon: Det är inte helt enkelt. De flesta tangentbord, tysta eller ej, mekaniska eller ej, har stabilisatorer på större tangenter som låter mer än de övriga tangenterna. Det finns bättre och sämre implementationer, men de flesta låter. Är man villig att investera lite tid kan man dock göra stor skillnad genom att lägga lite smörja på stabilisatorerna, vilket, om man gör det på rätt sätt, minskar skramlet högst betänkligt.

Utöver stabilisatorer och brytare finns en del andra faktorer som påverkar ljudsignaturen och -nivån från ett tangentbord.
• Monteringsplatta: Cherry MX-brytare går att montera endast i PCB och att göra så ger ett tystare tangentbord, men monteringsplatta är fullkomligt dominerande på marknaden idag. Cherrys egna G80 och GMK Uniqey finns utan.
• Lådan: En högre kant ger ett tystare tangentbord. Ett öppet tangentbord, med exponerad monteringsplatte, exvis Poker 3 eller Corsair K65/70/95 låter betydligt mer. Likaså gör tangentbord med större glapp mellan sidan på lådan och tangenterna, vilket verkar poppis just nu för att visa bakgrundsbelysning. Dessutom kommer en låda med större resonansutrymme låta mer än en med mindre. Detta går att påverka genom att lägga i dämpmaterial, exempelvis bitumen som i @anon257891s galleri.
• Tangenterna: Tjockare låter mindre. Få tangentbord säljs dock med speciellt tjocka tangenter. Finns några Vortex och Ducky. Går dock att köpa tangenterna separat, i alla fall om du köper MX-kompatibla brytare och skippar Corsair.

Gällande brytare är nog det mesta avhandlat, Silent brytare (Cherry Silent, Matias Quiet Click, Topre Type-S, etc.) är tystare än vanliga. Saxbrytare är också tysta, men lider ofta av rubberdome-syndromet med kass rollover och, i min mening, tveksam känsla. Topre är en bra rubberdome (dome över PCB med kapacitiv utläsning istället för dome över membran med resistiv).

Om vi återgår till stabilisatorerna finns det ett antal olika huvudtyper. För MX-brytare finns Cherry och Costar. De senare låter på grund av sin konstruktion lite mer. Cherry är vanligast. Finns i två varianter, PCB-monterade och plattmonterade. De första låter mindre, men är lika ovanliga på marknaden som PCB-monterade brytare. Customtangentbord använder ofta PCB-monterade stabilisatorer även om brytarna är monterade i platta. Även Cherry-stabilisatorerna mår dock bra av en omgång smörja för att bli tysta. Inte supersvårt att applicera, i alla fall inte på alla ställen.

Topre använder två olika typer av stabilisatorer, en på mellanslag och en annan typ på övriga stora tangenter. Mellanslagsstabilisatorn behöver ofta lite smörja, dessvärre inte helt trivialt att applicera.

Matias (Alps) använder en ytterligare annan typ av stabilisator som dessvärre, enligt min erfarenhet, är svår att få tyst. Den skramlar ganska friskt.

Romer-G har jag aldrig ägt några, så jag vet inte varken hur de känns eller hur deras stabilisatorer låter eller fungerar.

Slutsatsen är väl att det inte finns något riktigt tyst mekaniskt tangentbord på marknaden, men att du kan tysta ner en del av de som finns med relativt enkla medel. Lite bitumen och smörja tar dig en lång väg. Eller går du fullkomligt bananas och bygger eget. 1000 kr för ett tangentbord är ingenting, jag byggde ett som kostat mig 7200 kr igår.

Permalänk
Medlem

Tack! Provar ett CoolerMaster tangentbord med bruna switchar så får vi se.

Förslag på var man köper oringar för rimliga pengar? Kan dessa vara något? https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/tangentbord/...

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ganska stora prisskillnader jämfört med Sverige, misstänkte att 100 kr för små o-ringar var aningen dyrt. Dessutom finns här ju genomskinliga för LED.

Något generellt förslag på vilken storlek man bör köpa?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Neon: Jag har bara provat tunna, hårda. Jag tyckte inte om dem. Alls. Horribelt. Eww. Svampigt. Uschligt.

Så jag kanske inte är den bäste att fråga.

Permalänk
Inaktiv

En sak till som vi har Razers(/etc.) marknadföringsavdelning att "tacka" för är sammanblandningen av termerna:

  • Ghosting = En annan tangent än de du trycker ner registreras (felaktigt)

  • Key Roll Over (KRO) = Antalet tangenter man kan trycka ner samtidig (och som registreras korrekt) ("NKRO"= obegränsat, 6KRO=6 st osv.)

Nästan inga tangentbord har problem med "ghosting" (även om marknadsförare påstår det).

KRO ("NKRO"): I praktiken är allt över 3-4KRO tillräckligt funktionellt, 6KRO är vanligt och ger minst bekymmer med BIOS etc., Allt över 10 (9) är överdimensionerat för i stort sett alla människor. NKRO behövs inte, och kan ibland ge problem med vissa OS/BIOS, men funkar det så varför inte

f.ö. Ligger en länk i 1a posten till "Hur bra är mitt tangentbord" där KRO/Ghosting testas och redovisas. Men ett enkelt test (om än inte fullständigt) är att helt enkelt trycka ner asdf och jklö (fingrarnas hemmaposition) samtidigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Neon:

Ganska stora prisskillnader jämfört med Sverige, misstänkte att 100 kr för små o-ringar var aningen dyrt. Dessutom finns här ju genomskinliga för LED.

Något generellt förslag på vilken storlek man bör köpa?

Jag är inte heller rätt att fråga (jag är lika kinkig som @khers ), men jag har testat tunna/tjocka/mjuka/hårda och landingpads (hårda/mjuka), alla ger (enligt mig) en horribelt äcklig känsla

Men ljudmässigt spelar det mindre roll vilken typ du väljer, ibland kan du behöva sätta på flera om de är riktigt tunna.

Sen upplever jag det som om effekten av oringar är våldsamt hypad! (Visst de påverkar nedslaget och i viss mån dämpar de "ljudhuven", men uppsläppet är i stort sett opåverkat, och det är motsvarande ljudnivå på det som på nedtrycket)

En bättre "investering" för att minska ljudnivån är dämpmaterial i chassit (eller att leta reda på en gammal musmatta), och/eller en stor musmatta/dagstidning/handduk att ställa tangentbordet på.

Och den allra effektivaste, enklaste och billigaste investeringen är tjock smörja (valfritt (plastsäkert) silikonfett) till stabbarna. Det är som du märkt de stora tangenterna som bidrar mest till det störande ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Jag är inte heller rätt att fråga (jag är lika kinkig som @khers ), men jag har testat tunna/tjocka/mjuka/hårda och landingpads (hårda/mjuka), alla ger (enligt mig) en horribelt äcklig känsla

Men ljudmässigt spelar det mindre roll vilken typ du väljer, ibland kan du behöva sätta på flera om de är riktigt tunna.

Sen upplever jag det som om effekten av oringar är våldsamt hypad! (Visst de påverkar nedslaget och i viss mån dämpar de "ljudhuven", men uppsläppet är i stort sett opåverkat, och det är motsvarande ljudnivå på det som på nedtrycket)

En bättre "investering" för att minska ljudnivån är dämpmaterial i chassit (eller att leta reda på en gammal musmatta), och/eller en stor musmatta/dagstidning/handduk att ställa tangentbordet på.

Och den allra effektivaste, enklaste och billigaste investeringen är tjock smörja (valfritt (plastsäkert) silikonfett) till stabbarna. Det är som du märkt de stora tangenterna som bidrar mest till det störande ljudet.

Hehe handlar nog mer om smak än petighet. Man kan på sättovis säga att jag också är ganska petig men det betyder ju inte att jag accepterar ett tangentbord som låter som om jag häller ut 10 KG lego varje gång jag skriver Det är dock fint med feedback i knappen så därför kanske bruna brytare kunde vara något för mig.

Det är inte alla brytare som låter när man släpper upp dem, vad jag förstår så ska bruna inte höras mer än vid nerslaget och det som låter är när tangenten slår i botten. Det är ganska likt så som Corsair Strafe silent fungerade men där fanns ingen tagtile känsla alls utan helt linjär.

Så det jag vill dämpa är nerslaget och sen då glappen som skapar oljud. Många tangenter kan ju låta en hel del bara man rör vid dem en aning. Troligen hjälper fett och o-ringar här men jag kan tycka att det är lite sjukt när man behöver göra sådana ingrepp på ett tangentbord för nära 2000 kr, det borde redan vara löst.

Efterfrågan på tysta mekaniska tangentbord ser ut att vara ganska hög när man söker på nätet och det är väl också därför som många tillverkare marknadsför med silent och stelth trotts att de är endast marginellt tystare om ens det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv

@Neon:
Corsair tillverkar inte brytare: de tillverkar (bl.a.) tangentbord. (Även om de samarbetade med/tryckte på cherry att ta fram "MX Silent-brytaren")

"Corsair strafe (MX) Silent" är ett tangentbord som använder Cherry MX Silent (red).

Att jämföra ett tangentbord med en brytare är, i mitt tycke, inte speciellt relevant.

Ljudnivå Brytare (om allt annat lika):

  • Cherry MX Silent (röd eller svart) är en linjär brytare som är dämpad på både uppsläppet och nedtrycket, de trillar in under gruppen "dämpade brytare" och är den tystaste formen av brytare (som @khers nämnde tidigare).

  • Cherry MX Röd (svart) är linjär och är odämpad (både nedtryck och uppsläpp)

  • Cherry MX Brun (och de övriga taktila (och kopiorna)) är en odämpad taktil brytare, dvs både nedtryck och uppsläppet är helt odämpade. Njudnivån är samma som för linjära odämpade, men avsevärt högre än för dämpade.

  • Cherry MX blå (och övriga klick-varianter) är en Taktil brytare med ett tillagt Klick-ljud via ett metallbleck. I övrigt samma som taktila. Låter lika mycket som taktila och linjära PLUS det tillagda klicket.

Utöver dessa brytargrupper finns ett flertal andra fabrikat: men i huvudsak är de allaantingen dämpade eller odämpade och de trillar in i någon av grupperna linjär, taktil eller klickig-typ.

Dämpade brytare är tystare än odämpade. Linjära/taktila är tystare än klickiga.

Ibland när man testar brytare på tangentbord så trycker man inte på tangenterna på samma sätt som man gör vid vanlig användning. t.ex. så kanske man håller kvar fingret på tangenten (och därigenom dämpas uppsläppet) eller så bottnar man ur hårdare än man gör normalt... osv.

Tangentbord:
Som du noterat är mycket av just "silent", Stealth", "quiet" vad gäller tangentbord just marknadsföring och inget annat, att klistra på en etikett med "quiet" på ett vanligt tangentbord gör det inte tystare. (undantaget t.ex. corsair då, som just på brytarna faktiskt använder tysta dito, även om tangentbordets övriga design har stor förbättringspotential vad gäller akustiska egenskaper).

Det som påverkar tangentbordets ljudnivå (dvs inte brytarens) är så mycket mer än vilka brytare som sitter i det. Jag har tangentbord med "ljuddämpade" brytare (med o-ringar) som låter mer än andra av mina tangentbord med odämpade brytare (utan o-ringar)!

Vill du ha ett tyst tangentbord så får du antingen börja lobba hårt mot tangentbordsindustrin, vidta åtgärder själv eller bita i det sura äpplet och höja din budget och/eller kompromissa med dina krav.

De tystaste serie-producerade tangentborden jag har är (i stigande ljudnivå):

  • Varmilo VA69M med Cherry MX Silent Black (det tystaste)

  • HHKB Pro 2 Type-S (Topre)

  • Leopold FC660C (Topre)

  • Plum 84EC och Royal Kludge 930-87 (Topre-ish)

  • "Modernt" Membran-tangentbord

  • Realforce RF88UB (Topre) )(väsnas mest av "de tysta" och det är uppsläppet som låter, men det låter avsevärt mindre (och trevligare) än ett "vanligt" mekaniskt)

  • "Omodernt" membrantangentbord (med hårdare/äldre plast i tangenterna och i chassit)

De tystaste tangentborden jag äger är, utan tvekan, de som jag byggt helt själv, byggsatser som lötts ihop själv eller serieproducerade t-bord som moddats (mer eller mindre).

Ursäkta Wall of Text!

La till Membrantangentbord i listan som (subjektiv) "referens"
Permalänk
Medlem

Tack! Då ser det tyvärr ut som att jag faktiskt beställt fel tangentbord då med bruna brytare, vi får väl se när det kommer men det mesta tyder väl på att jag får skicka tillbaka det.

Provade söka efter de du radade upp och de verkade ganska svåra att köpa i Sverige. Varmilo VA69M fanns men inte med svarta brytare, de andra fick jag bara träffar från utlandet eller så var priset en bra bit över 2000 kr.

Och vad jag förstår så är det inte så lätt som att gå o välja något annat tangentbord med MX black eller MX Silent då det är mycket annat som spelar in. Så då är frågan, hur gör man? Kanske man får nöja sig med ett membran tangentbord ändå.

Om jag förstått rätt så ska Razer Ornata Chroma i grunden vara ett membran tangentbord och att man kan ta bort metallbläcken som klickar. Gör man det så ska det bli ett väldigt tyst membran tangentbord men det känns ju inte helt bra att gå den vägen. Det hade ju varit intressant om man hade kunnat få tag på ett mekaniskt som låter så lite som möjligt.

Jo jag vet att brytarna tillverkas av andra än de som tillverkar tangentborden. Dock ser det ut som att det bara är Corsiar som har silent red på prisjakt?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv

@Neon:
Candykeys bor i tyskland (så ingen extra tull/moms), här kan du Skräddarsy din Varmilo, med valfria brytare och LED (Inkl. "silent").

Varmilo VA69M är en av de få "färdiga" 'serieproducerade' brädorna (enligt min subjektiva åsikt), framför allt i den prisklassen (andra "färdiga" är, som sagt, Realforce, Leopold, HHKB men ett snäpp upp i pris för dessa):
Du får:

  • Alu-chassi

  • Bra (PBT) keycaps

  • ISO-layout

  • Nordiskt tryck på tangenterna (tyvärr inte svenskt/finskt)

  • Valfri LED-kulör

  • Valfri (av de som finns) kulör på tangenterna

  • Valfri (av de som finns) kulör på legenderna (bokstäverna på tangenterna).

  • En rackarns tyst bräda (med MX silent) (för att vara serieproducerat)

Det du inte får är:

  • Programmerbarheten (som, när man väl provat, inte vill vara utan)

Som jämförelse så går ett custom Alu-chassi på minst $60, Bra keycaps(subjektivt) minst $100.

Tangentbordsnörderi är karaktärsdanande! Man får lära sig att vänta på det göttiga!

Ett billigare alternativ är en begagnad CM Novatouch, Topre, (tillverkas inte längre), Men där är Stock-capsen blärk (precis som på alla andra vanliga serieproducerade brädor m.a.o.(subjektiv åsikt igen!)) och den kräver lite kärlek för att glänsa.
Men NTn är en av mina personliga favoriter (Efter lite kärlek med "strykjärnslandingpads-/hypersphere-modd", Nytt alu-chassi, smörja och nya hattar (dvs >+2000 kr och tid))

Alternativt kolla på sweclockersmarknaden: Begagnade Tangentbord går att rengöra!

För övrigt: Om du redan vet att du gillar ljudet och känslan i membrantangentbord... varför letar du efter något annat? Du kommer ju inte prestera bättre med ett mekaniskt! E-pen?

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att mekniska tangentbord har så gott som taget över. Visst finns det membran på marknaden men det är ganska uppenbart att det inte är något man utvecklar i någon större skala. Det blir dessutom inte lättare av att man är lite petig.

Hade inte Logitech G810 väsnats så mycket så hade jag troligen kört på det men tyvärr går det ju inte få tystare med ex oringar vad jag förstår(pågrund av deras roma brytare).

Corsair Strafe Silent kändes på något vis bräckligt, troligen för att tangenterna inte var nersänkta i bordet. Hade man kunnat sänka knapparna, gjord tryck ytan något större(antar att det krävs andra caps) och slutligen gjort space tystare så hade jag nog faktiskt kunnat leva med det tangentbordet.

När det gäller membran så har jag främst fastnat för Roccat ISKU+ de verkar vara ganska ensamma med att pusha för membran. Men självklart finns det nackdelar, bräden känns på någotvis väldigt platt, kanske är det så att det lutar mindre än vanligt och är dessutom ganska lågt. Det har dock mediaknappar även om de inte är upplysta.

razer ornata chroma hade fått troligen den lägsta ljudnivån om man taget bort smatter membranet men media knapparna är minst sagt märkligt placerade.

Vet inte varför jag är inne mer på mekaniskt, det känns väl av någon anledning mer riktigt.

Det är lite märkligt att det inte finns fler tangentbord på marknaden med silent brytare, fick ju för mig att Corsair´s ensamrätt bara gällde 1 år.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Såg att leveransen på o-ringar var ganska lång från Hongkong Förslag på var man kan köpa ett enstaka par som passar för rimlig summa? Tänker främst för att testa så att man kan leva med ett Brown + o-ring.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera detta, Corsair Strafe Mx Silent RGB.
Underbart att skriva på och perfekt att spela med.
Hade ett Corsair K70 RGB innan, men sambon klagade över ljudet ifrån dom röda brytarna, så provade detta. Toppen kan jag säga!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

@Neon: Var bor du? Om du har möjlighet att komma förbi Gbg kan jag gräva fram en påse åt dig, alternativt slänga i ett kuvert.

Permalänk
Skrivet av anon257891:

@Jimmy:
Candykeys bor i tyskland (så ingen extra tull/moms), här kan du Skräddarsy din Varmilo, med valfria brytare och LED (Inkl. "silent").

Varmilo VA69M är en av de få "färdiga" 'serieproducerade' brädorna (enligt min subjektiva åsikt), framför allt i den prisklassen (andra "färdiga" är, som sagt, Realforce, Leopold, HHKB men ett snäpp upp i pris för dessa):
Du får:

  • Alu-chassi

  • Bra (PBT) keycaps

  • ISO-layout

  • Nordiskt tryck på tangenterna (tyvärr inte svenskt/finskt)

  • Valfri LED-kulör

  • Valfri (av de som finns) kulör på tangenterna

  • Valfri (av de som finns) kulör på legenderna (bokstäverna på tangenterna).

  • En rackarns tyst bräda (med MX silent) (för att vara serieproducerat)

Jag har beställt en sådan för att ha på jobbet.
Det är väldigt irriterande och lite av besvikelse att Varmilo inte erbjuder en helsvensk variant. De kunde ju bara skicka med Ä och Ö separat alt sälja som tillbehör.
Speciellt eftersom att de faktiskt har Ä och Ö inkluderade i uppsättningen för ISO-DE. :/

Permalänk
Medlem

Vilket tangentbord ska jag köpa? Riktat till @anon257891 och andra entusiaster.

Kommer använda tangentbordet till programmering och en del spelande.
Föredrar butiker inom EU då jag kan lita på att det inte blir problem vid ett eventuellt garanti/reklamationsärende, beställa utomlands är dock ok om butiken är seriös och frakttiden inte tar längre än 1 vecka.
Har en budget på högst 1600kr och är ute efter det mest prisvärda tangentbordet som faller inom mina önskemål nedan.

  • 100% eller TKL (om TKL tror jag att jag vill köpa in en billig extern numpad gärna med liknande känsla inom den närmsta framtiden).

  • Färg spelar ingen roll och ljudnivå spelar inte det heller så stor roll även om tystare är att föredra.

  • Mekaniskt då jag gillar dem bättre än membran.

  • Gärna någon möjlighet till att styra volymen men absolut inget måste.

  • Trådlöst eller trådat spelar ingen roll bara det inte är någon extra input lag.

  • Tror att jag föredrar taktila switchar som Cherry MX Brown som aktiveras med lättare tryck då jag gillar feedbacken när knappen aktiveras (har inte kunnat testa mer än Brown och Red i butik, är inte säker på om det var standard Cherry MX brytare).

  • Programmerbart vore trevligt men absolut inget måste.

  • Bakgrundsbelysning spelar ingen roll bara möjligheten till att stänga av alternativt sänka ljusstyrkan finns så man inte blir bländad eller störs vid filmtittande i mörkret.

  • Extern mjukvara spelar ingen roll bara tangentbordet klarar av att köra på utan programmet när man väl konfigurerat den (om den nu är programmerbar).

  • Inga krav på att det står några speciella bokstäver som ÅÄÖ men önskar gärna att det är lika många knappar som på ett svenskt tangentbord så man kan köra på Svensk layout i Windows utan att bli förvirrad.

  • Det gör inget om knapparna är helt blanka heller då jag nästan aldrig tittar på tangentbordet när jag skriver.

  • Digitalt eller analogt spelar ingen roll så länge den är kompatibel med datorer utan analoga ingångar.

Har kollat lite på prisjakt och gillar Filco Majestouch-2 NINJAs utseende samt att det osar kvalité dock är denna i maxtaket av min budget, tror även att det säkert finns något mer intressant inom denna budgeten där man får mer funktioner som t.ex. programmerbart och möjlighet till att kontrollera volymen.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

@Justin91: Fördelen med ett Filco är att du kan köpa och installera en ny kontroller som gör tangentbordet programmerbart. Nackdelen är att hattarna inte är något vidare och bör bytas så snart det är möjligt. Keyboardco säljer Filcos SA-tangenter till rimliga priser, kanske kan vara något. Dock puttar det väl dig ovan budget, men du kanske kan vänta någon månad innan du köper dem.

Permalänk
Medlem

@Justin91: Du har nog hittat din vinnare. Som @Khers skriver så kan montera i en PH så blir det fullt programmerbart. Jag har den för att kunna stänga av windowstangenterna i spel.

Visa signatur

|| divine creator ||