Surströmming är det verkligen ok att äta?!

Permalänk
Medlem

Surströmming är det verkligen ok att äta?!

Jag bara undrar, tidigare idag spelade jag och frugan in ett avsnitt till vår youtube.
Det innehöll susrströmming och min fråga är följande.

Med smaken och doften som utsöndras av dessa stinkande fileer att döma så borde ju detta vara otjänligt som födoämne?

Är det verkligen ok att äta detta?

Både doft och smak är det jävligaste jag varit med om!

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Godaste som finns!

Permalänk
Medlem

Bara äta på. Men som allt annat, lär man knappast må bra av att försöka leva på det.
Vi äter ett 20-tal gånger om året. (y)

Och om smaken var så illa tvivlar jag på att ni konsumerade det på korrekt sätt. Man äter ju inte fisken för sig.
Lukten är lite jobbig dock, men går att lösa genom att öppna burken under vatten istället.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan väl tycka vad du vill om smaken och lukten men hade det varit otjänligt som människoföda hade det inte funnits. Jag har aldrig provat det själv faktiskt.

Permalänk
Medlem

Fy farao för östersjöfisk. När jag är ute på jobbresor i landet så undviker jag alltid fisken när jag är i närheten av östkusten. Mkt skit i det havet, fisken får inte ens exporteras till EU.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonska...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Surströmming är ju bland det bästa som finns.

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Medlem

Surströmming, mandelpotatis, rå lök, i tunnbröd. Bira och nubbe till. Bara testa.

Permalänk
Medlem

Det tog mig ca fem försök innan jag började älska denna smakupplevelse- Ta lite surströmming och mycke av allt annat i början sågår det bra.

Permalänk
Inaktiv

Själv är jag fortfarande av åsikten att det är bland det bästa kemiska vapen vi utvecklat i regionen. Bara klusterbomba eventuella fiender med surströmmingsburkar. Att det finns de som äter den är bara bra, ökar resistens och ger folk som kan hantera produkten.

Skämt åsido, det går att äta om man nu vill det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Fy farao för östersjöfisk. När jag är ute på jobbresor i landet så undviker jag alltid fisken när jag är i närheten av östkusten. Mkt skit i det havet, fisken får inte ens exporteras till EU.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonska...

Jag äter fisk från Östersjön några hundra gånger om året.
Vi får väl se vem som dör först.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

@BergEr: Haha, tur att det är ett fritt land

Permalänk
Inaktiv

Surströmming är guds gåva till folket, det borde vara sånt på avslutningen i 9an och de som ej äter upp sin mat får gå om 9an igen.

Angående giftighet så är väldigt mycket giftigt och svenska folket håller på att salta ihjäl sig. En surströmmingsbuffe om året gör knappast någon större skada, även om gravida ska undvika vissa fiskar från vissa vatten.

Permalänk
Medlem

Bara ätit en gång, tyckte varken det luktade eller smakade särskilt mycket.
Lukten var väl inte tårta direkt, men inte så man ville utrymma köket.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Klart det inte är farligt, men stinker gör det ju
Fick mig att tänka på detta klipp
https://m.youtube.com/watch?v=-95PEeDdFGM
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har smakat surströmming ett par gånger. Luktar verkligen oerhört mycket mer än det smakar. Smakade mest salt tyckte jag. Samt en lite otrevlig konsistens.

Men det ska ju ätas tillsammans med en massa annat gojs så då märker man inte riktigt att man äter surströmming... vilket gör det hela lite meningslöst. xD

Samt lägg till den obligatoriska spriten som gör dig lite omtöcknad också... för många krävs det.

Permalänk
Medlem

Det är ju bara fermenterad fisk, finns massor andra rätter som är fermenterade också. Ska du förbjuda Creme fraiche, gräddfil, filmjölk, yoghurt, ost, smör, saltgurka, fisksås, sojasås, och surkål också? De är alla syrade med mjölksyrabakterier. Foder till djuren som producerar de animaliska livsmedlen som listades utfodras oftast också med syrat foder till att börja med. Det är ju en konserveringsmetod till att börja med.

Skrivet av theailer:

Fy farao för östersjöfisk. När jag är ute på jobbresor i landet så undviker jag alltid fisken när jag är i närheten av östkusten. Mkt skit i det havet, fisken får inte ens exporteras till EU.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonska...

Östersjöfisk säljs tonvis i EU, Polen säljer ju flera hundra ton fisk till utrikes marknader, stor del av den fisken är från Östersjön. I princip är den lika förgiftad som den svenskregistrerade-yrkesfiskare tar upp.

Har inte funnits några fiskmarknader i östra Sverige, så Östersjöfisk säljs ju i Göteborg. Tvivlar på att restauranger är så bra på att ta in det som fiskas i närområdet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ju bara fermenterad fisk, finns massor andra rätter som är fermenterade också. Ska du förbjuda Creme fraiche, gräddfil, filmjölk, yoghurt, ost, smör, saltgurka, fisksås, sojasås, och surkål också? De är alla syrade med mjölksyrabakterier. Foder till djuren som producerar de animaliska livsmedlen som listades utfodras oftast också med syrat foder till att börja med. Det är ju en konserveringsmetod till att börja med.

Östersjöfisk säljs tonvis i EU, Polen säljer ju flera hundra ton fisk till utrikes marknader, stor del av den fisken är från Östersjön. I princip är den lika förgiftad som den svenskregistrerade-yrkesfiskare tar upp.

Har inte funnits några fiskmarknader i östra Sverige, så Östersjöfisk säljs ju i Göteborg. Tvivlar på att restauranger är så bra på att ta in det som fiskas i närområdet också.

Tack för infon, det var sista gången jag åt fisk öht.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Tack för infon, det var sista gången jag åt fisk öht.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken info vad det som fick dig att ta detta beslut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Tack för infon, det var sista gången jag åt fisk öht.

Skickades från m.sweclockers.com

Du låter precis som en sån människa som inte låter sitt barn leka i sandlådan för de kan få sand i munnen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Blä för fisk över huvud taget. Äter nästan aldrig fisk

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Just fisk från Östersjön är nog inte det nyttigaste man kan äta:

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonska...

Personligen oroar jag mig inte så mycket men livsmedelsverkets råd höjer ju inte direkt upplevelsen.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg tiden som liten när farmor och hennes gamlingar käka det i deras klubbhus vid stugorna på somrarna.
Bläääää säger jag bara, blääää kommer aldrig, ever ever, kunna äta det just pga lukten hahaha hela området stank

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Fy farao för östersjöfisk. När jag är ute på jobbresor i landet så undviker jag alltid fisken när jag är i närheten av östkusten. Mkt skit i det havet, fisken får inte ens exporteras till EU.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonska...

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant läsning.
Man blir ju mörkrädd när man läser att Sverige ansöker om undantag om EUs gränsvärde, fastän Livsmedelsverket inte rekommenderade det ur ett folkhälsoperspektiv.

Permalänk
Medlem

Nä fyfan! Likt ansjovis och champinjoner så smakar det endast skosula om skiten. Salt och klibbigt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Skulle alkohol uppfinnas nu så vore det också förbjudet p.g.a. giftigheten. Men det verkar folk tåla.

Permalänk
Medlem

Farmor gjorde nån ugnsbakad version av surströmming, grymt gott! Hittar dock inga recept om det när jag söker. Väldigt egen smak.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jag äter fisk från Östersjön några hundra gånger om året.
Vi får väl se vem som dör först.

Livsmedelsverket rekommenderar att man äter fisk från Östersjön max 1 gång i veckan. Är man gravid, kvinna som vill bli gravid eller barn/ungdom är det 2-3 ggr per år.

Du gör självklart som du vill men tro inte att Östersjöfisk är bra för dig i sådana mängder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk

Det kan vara farligt för din hälsa om du äter det i lunchrummet på jobbet men annars är det nog lugnt.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Tack för infon, det var sista gången jag åt fisk öht.

Eller så äter du arter som inte finns i Östersjön. Insjöfisk finns ju också för den delen, men allt är mer eller mindre förorenat var det än fiskas. Nyttan är nog ändå större än risken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eller så äter du arter som inte finns i Östersjön. Insjöfisk finns ju också för den delen, men allt är mer eller mindre förorenat var det än fiskas. Nyttan är nog ändå större än risken.

Jag svarade så klart lite överdrivet, kommer fortsätta äta fisk

Skickades från m.sweclockers.com