Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Akitio Node med Macbook Air

Permalänk

Akitio Node med Macbook Air

Hej!

Jag har lite funderingar på att skaffa en extern GPU, och såg den här som verkade lovande: https://www.akitio.com/expansion/node

Vad säger ni om detta - är det lönt att skaffa detta till min Macbook Air (sent 2012, 8 GB RAM)? Jag tänker typ för att kunna spela World of Warcraft och liknande på något annat än lägsta grafikinställningar.

Behöver jag i så fall något annat än Akitio Node och ett grafikkort? Vissa har pratat om extra strömförsörjning, men verkar som Akitio själva har fixat detta i sin Node?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Läser du på specifikationssidan på den produkten så skriver de:

Skrivet av AKiTiO:

This product is not supported on macOS
This product is not supported on Boot Camp

Så jag tror inte det.

Sen är ju den Thunderbolt 3 medans din dator har en Thunderbolt 1 (vet inte hur kompatibelt dessa är med varandra).

Permalänk
Medlem

@mandolini:

Jag kör en liknande setup själv. Fast Akitio Thunder3. Enda skillnaden är att för att få plats med fullängdskort behöver man modda låda lite.

Min setup:
13-tums MacBook Pro (Touchbar)
2,9 GHz dubbelkärnig Intel Core i5-processor, Turbo Boost upp till 3,3 GHz
16 GB 2133 MHz minne
512 GB pcie-baserad ssd
Intel Iris Graphics 550

Akitio Thunder3 (modifierad med bättre PSU och fläkt).
EVGA GTX 1060 SC 6GB

Kan köra BF1 i Windows (bootcamp) över 50 fps konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mandolini:

Jag tänker typ för att kunna spela World of Warcraft och liknande på något annat än lägsta grafikinställningar.

Behöver jag i så fall något annat än Akitio Node och ett grafikkort? Vissa har pratat om extra strömförsörjning, men verkar som Akitio själva har fixat detta i sin Node?

Tack för svar!

Såg detta nu. För att spela WoW så räcker det med att du skaffar Akitio Thunder3 ett GTX 1050Ti och en 120W-kabel. Då behöver du inte göra några modifieringar. GTX 1050Ti fungerar dock bara i Windows (bootcamp) och inte direkt i MacOS.

Permalänk
Medlem

AKiTiO Node fungerar nu med MacOS. De hade stängt av möjligheten tidigare men jag kör en Node på min mBP 15" 2016 utan problem.

Permalänk
Medlem

Återupplivar tråden lite.

Jag kör en 15" Mbp 2016 med touchbar (4-core i7) med 16GB RAM och en 512GM nvme. Beställde precis en Akitio Node TB3 låda i hopp om att kunna lira på min bärbara och ev slippa en stationär burk.

Tanken är att kunna driva den inbyggda skärmen (inte en extern) och vad jag förstått så är det Windows som gäller om man vill kunna få fullt flås från en e-gpu lösning, så jag tänker mig att jag bootar Windows 10 från en extern TB3 ansluten samsung SSD. Kanske tom går att daisychaina till Akitio lådan så att man bara ansluter 1 ensam TB3 kabel hemma när man ska spela?

Har ett MSI GTX 970 liggandes så jag tänkte börja med det kortet för att sedan (om allt funkar som tänkt) köpa typ ett GTX 1070.

Vad säger ni som testat ? Kommer det funka bra? Kommer jag kunna lira nyare spel på den inbyggda skärmen med decent inställningar? Ngt att tänka på?

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Mac-stöd tvivelaktigt

Mac-stödet för AKiTiO är begränsat och även officiellt så är det så.
Kontrollera alla guider och så vidare innan du köper. Primärt är dessa utvecklade för PC med Thunderbolt.

Se guide här,
https://www.akitio.com/information-center/node-gpu-compatibil...

Lycka till Min fungerade kanon till ändamålet :=)