Ryzen röstning: Hur nöjd är du med din Ryzen-build?

Permalänk
Medlem

Okej, har haft min Ryzen 1700 ett tag nu. Bytte från en i7 4790k. Skillnaden i multitasking är jag väldigt imponerad över. Men overall är jag besviken.

Mina "problem" jag upplever är följande:
- Datorn är allmänt långsammare. Öppnar man en mapp tar det allt för lång tid att ens ladda in ikonerna på filerna.
- Twitch och Youtube videos beter sig konstigt. De går ner i "slowmotion" och helt enkelt fryser fast. Alldeles för ofta. Hände aldrig med min Intel.
- Spel har sämre fps, vilket är okej. Men problemet är att de spel jag spelar fryser helt och hållet ofta, och det är inte OK. I onlinespel så är jag oftast död när det "lossnar". I vissa fall har jag till och med blivit utsparkad från servern för att clienten inte längre svara pga frysningen.
- Laddar spel/maps/omgångar på t.ex CS:GO, HoN mm långsammare än mina vänner som sitter på i5or från 3e och 4e generationen. (wtf?)
- Scrollning i t.ex facebook känns väldigt "o-smooth". Typ hackar när man scrollar. (Använder Chrome)
- SLI funkar väldigt dåligt gentemot när jag hade intel. (sämre prestanda gain, stuttering, extrema fps drops) Hade inte detta med intel.
Detta är bara några av de få problem jag upplevt. Väldigt synd, nästan så jag ångrar mig. Det enda ryzen gör bättre för mig är helt enkelt att streama går myyycket bättre, men inte direkt värt då spelen fryser titt som tätt...

Och japp, fresh install av Windows, senaste BIOS och senaste drivrutinerna. Fungerar inte bättre utan OCn heller.

Någon annan som upplever samma sak? Rigg i siggen.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Avstängd

jag har också en generellt långsammare upplevelse än min förra 3770k build. Men inga total freezes iaf. Förutom explorer som titt som tätt crashar på mig, men det kan ha med git att göra för det händer bara när jag pysslar med git tror jag

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Okej, har haft min Ryzen 1700 ett tag nu. Bytte från en i7 4790k. Skillnaden i multitasking är jag väldigt imponerad över. Men overall är jag besviken.

Mina "problem" jag upplever är följande:
- Datorn är allmänt långsammare. Öppnar man en mapp tar det allt för lång tid att ens ladda in ikonerna på filerna.
- Twitch och Youtube videos beter sig konstigt. De går ner i "slowmotion" och helt enkelt fryser fast. Alldeles för ofta. Hände aldrig med min Intel.
- Spel har sämre fps, vilket är okej. Men problemet är att de spel jag spelar fryser helt och hållet ofta, och det är inte OK. I onlinespel så är jag oftast död när det "lossnar". I vissa fall har jag till och med blivit utsparkad från servern för att clienten inte längre svara pga frysningen.
- Laddar spel/maps/omgångar på t.ex CS:GO, HoN mm långsammare än mina vänner som sitter på i5or från 3e och 4e generationen. (wtf?)
- Scrollning i t.ex facebook känns väldigt "o-smooth". Typ hackar när man scrollar. (Använder Chrome)
- SLI funkar väldigt dåligt gentemot när jag hade intel. (sämre prestanda gain, stuttering, extrema fps drops) Hade inte detta med intel.
Detta är bara några av de få problem jag upplevt. Väldigt synd, nästan så jag ångrar mig. Det enda ryzen gör bättre för mig är helt enkelt att streama går myyycket bättre, men inte direkt värt då spelen fryser titt som tätt...

Och japp, fresh install av Windows, senaste BIOS och senaste drivrutinerna. Fungerar inte bättre utan OCn heller.

Någon annan som upplever samma sak? Rigg i siggen.

Fryser det även om du kör i standardklocken? Du kanske behöver öka spänningen ett snäpp för 3,8GHz. Hade det varit Firefox 54.x.x så hade jag förstått att du har frysningar på youtube och facebook för det hade även jag som inte har Ryzen. Nu gick jag tillbaka Firefox v50.0.2 och då fixade det till sig

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Okej, har haft min Ryzen 1700 ett tag nu. Bytte från en i7 4790k. Skillnaden i multitasking är jag väldigt imponerad över. Men overall är jag besviken.

Mina "problem" jag upplever är följande:
1 - Twitch och Youtube videos beter sig konstigt. De går ner i "slowmotion" och helt enkelt fryser fast. Alldeles för ofta. Hände aldrig med
2 - Scrollning i t.ex facebook känns väldigt "o-smooth". Typ hackar när man scrollar. (Använder Chrome)

1. Testat att aktivera/inaktivera maskinvaruacceleration?
2. Eftersom du har formaterat om datorn: Jag tror att det ska finnas en inställning i chrome för att ha mjuk rullning. Nu hittar jag inte inställningen själv men är rätt säker på att den ska finnas gömd någonstans.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

De enda gångerna jag haft frysningar har varit i samband med stresstester både klockad och oklockad. Oftast i samband med att det är 100% cpu usage och nära max minnes användning.

SLI problem har jag inte haft. Hade 980ti sli innan jag köpte ett 1080ti för att ha ett starkt kort istället och det fungerade ganska likvärdigt som med min tidigare 4770k.

Det enda problemen jag har i dagsläget med min ryzen är att ibland vid boot/omstart så går något fel. Antingen med memory train så fastnar den på nån post code och resetar inte inställningarna som den ska.

Ibland hänger den sig på boot logo bilden och jag måste reseta för att den ska komma igång.
Har inte lyckats lista ut vad det är som orsakar det och har även hänt när jag pluggar ur så mycket som går vid boot. Kör just nu cpu oklockad och har provat med minnen i 2133 också.

Detta problemet har bara uppstått för mig sedan agesa 1006. Hade inte dom problemen med tidigare bios versioner.

Overall är jag ändå nöjd och upplever att systemet presterar bättre än min förra intel dator men börjar bli lite tokig på att memory train/boot logo frysningen. Nästan så man inte vill reboota eller stänga av alls ibland.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Fryser det även om du kör i standardklocken? Du kanske behöver öka spänningen ett snäpp för 3,8GHz. Hade det varit Firefox 54.x.x så hade jag förstått att du har frysningar på youtube och facebook för det hade även jag som inte har Ryzen. Nu gick jag tillbaka Firefox v50.0.2 och då fixade det till sig

Japp, tyvärr gör det det. Har provat stock vs OC. Däremot har jag inte provat med högre spänning vid OCn, dock känns det skumt att göra det då systemet aldrig kraschat, men är väl värt ett försök I suppose?

Skrivet av ClintBeastwood:

1. Testat att aktivera/inaktivera maskinvaruacceleration?
2. Eftersom du har formaterat om datorn: Jag tror att det ska finnas en inställning i chrome för att ha mjuk rullning. Nu hittar jag inte inställningen själv men är rätt säker på att den ska finnas gömd någonstans.

1. Nej, det har jag inte provat. Har aldrig någonsin behövt göra det i något av mina system genom tiderna så känns konstigt att man ens ska behöva göra det? Men vad vet jag!
2. Okej, har aldrig hört eller använt mig utav det förut, kändes direkt att något var på tok sedan jag bytte till Ryzen. :/

Förresten, har ni installerat chipset drivarna från er mobotillverkare eller från AMD? Jag kör med chipset från AMDs hemsida just nu.
När jag använde Asus egna så fungerade inte min OC på minnena längre. När jag gick tillbaka till AMDs fungerade OCn igen.
EDIT: Vilken powerplan använder ni? Jag kör med Balanced Ryzen.
Har även AI suite installerat, om det nu gör någon skillnad. (har hört om problem med AI suite) Men använder det för att styra fläktarna. Får inte dem att gå i den hastighet jag vill via BIOS.
Fy vad tråkigt det är med sådant här, speciellt när ni andra inte har dessa problem :'(

Och ang. bootproblem. Ibland misslyckas POST för mig med, helt slumpmässigt verkar det som. Precis som @smd: sade.

Tack för era svar. Om jag inte hittar någon lösning och ni andra inte har dessa problem så antar jag att jag kan prova formatera ännu en gång. Vet inte vad mer jag kan göra..

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Avstängd

Ryzen 7 1700 @ 3,7 Ghz
Corsair 16 GB 3000 Mhz CL15 Vengeance @ 2933 Mhz
ASUS PRIME X370-PRO
EVGA Supernova G2 750W
ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming
Samsung 850-Series EVO 500 GB
Seagate Barracuda 1 TB

Funkar klockrent och grymt nöjd med allt hittills.

Permalänk
Medlem

@Tony32: Jag kör ryzen balanced och chipset drivers från amd.

När det gäller AI suite 3 så har jag kört med det tidigare och aldrig haft problem. Du kan ju alltid prova att avinstallera det då många andra rapporterat att dom fått problem just pga ai suite.

För att avinstallera helt så får man antingen krångla med att stoppa processer och ta bort filer manuellt eller använda uninstall funktionen i CCleaner för att få bort det helt då det inte räcker med en vanlig uninstall av någon anledning och många av processerna finns kvar och körs ändå.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem

@smd: Okej, ska prova. Tackar och bockar.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Har varit borta över helgen och idag ville datorn inte posta med minnena på 2800mhz. Så jäkla skumt.. Funkar med 2666..

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Har varit borta över helgen och idag ville datorn inte posta med minnena på 2800mhz. Så jäkla skumt.. Funkar med 2666..

Jag testar ai suite3 då och då men så fort det är installerat får jag problem , spel som aldrig hänger sig kraschar, gjorde ett test så sent som igår faktiskt, men det är avinstallerat igen , mina minnen 3200 får jag att funka i 2933 , men tror banne mig att ai suite sabbar för mig som det gjort hela tiden hoppas på en uppdaterad version snart.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Hjälpsam

AI Suite ställer ofta till med mer än det ger, avinstallera skräpet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

AI Suite ställer ofta till med mer än det ger, avinstallera skräpet.

Finns det något alternativ om man vill styra fläktarna på en C6H?
Speedfan stödjer tyvärr inte chipsetet annars hade jag lätt kört speedfan då speedfan även kan läsa av och styra fläktarna efter GPU temp, perfekt för oss med vattenkyld GPU

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av CyberVillain:

Finns det något alternativ om man vill styra fläktarna på en C6H?
Speedfan stödjer tyvärr inte chipsetet annars hade jag lätt kört speedfan då speedfan även kan läsa av och styra fläktarna efter GPU temp, perfekt för oss med vattenkyld GPU

Jag har ställt in fläktarna i UEFI.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Jag har ställt in fläktarna i UEFI.

Sist jag kollade kan du inte få lika bra kurvor och tyst som med mjukvaran. Jävligt tragiskt man inte kan få använda en vettigmjukvara, speedfan stödjer även att fläktarna går i 30% vilket inte Asus gör. Stor skillnad i ljud på 30 och 40% med mina Noctua

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av CyberVillain:

Sist jag kollade kan du inte få lika bra kurvor och tyst som med mjukvaran. Jävligt tragiskt man inte kan få använda en vettigmjukvara, speedfan stödjer även att fläktarna går i 30% vilket inte Asus gör. Stor skillnad i ljud på 30 och 40% med mina Noctua

Ja tyvärr, men Asus AI är ett stort nej för mig, någon typ av slimmat program som bara ställer in fläktarna vore optimalt.
Kanske speedfan när de uppdaterats?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Är otroligt nöjd med min Ryzen Build som består av följande

CPU: AMD Ryzen 5 1600
Moderkort: MSI B350M Mortar
Minne: Corsair 3200MHz 2x8GB @ 2933
GPU: R9 390 NITRO (Hade sen innan)

Uppgraderade till Ryzen från Intel 4670K som jag hade klockat och kan inte säga annat än att jag är nöjd, har bättre FPS i CS och alla andra spel jag har provat för den delen oxå

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Är otroligt nöjd med min Ryzen Build som består av följande

CPU: AMD Ryzen 5 1600
Moderkort: MSI B350M Mortar
Minne: Corsair 3200MHz 2x8GB
GPU: R9 390 NITRO (Hade sen innan)

Uppgraderade till Ryzen från Intel 4670K som jag hade klockat och kan inte säga annat än att jag är nöjd, har bättre FPS i CS och alla andra spel jag har provat för den delen oxå

Vilken hastighet körs dina minnen i?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Vilken hastighet körs dina minnen i?

oj hoppsan, det glömde jag skriva.

Jag kör just nu mina minnen i 2933MHz (tror jag) ställde bara upp det snabbt efter att jag la in nya biosen för att jag skulle ändra sen, men så har det inte blivit ännu.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det krånglade för dig när du hade ett x1900xt?
Det kortet släpptes för över 10 år sedan.
Nej med så gammal erfarenhet av AMD:s drivare kan du knappast uttala dig om dess stabilitet.
Jag har kört med ATI/AMD i över 10 år och de har aldrig krånglat för mig, notera dock att jag inte överklockar längre och att jag inte kör med CF.
Mitt intryck från forumen är att det snarare är Nvidias drivare, som krånglar mer nu för tiden.
Det strul som du haft, tror jag bara är ytterligare ett exempel.

Har haft nyligen lanserade modeller från både det gröna och röda laget. Aldrig haft problem med AMDs drivrutiner men när det kommer till NVIDIA är det till och från en riktig huvudvärk.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

10/10 nöjd men min nuvarande setup. Har alltid kört intel innan och bestämde mig för att testa AMD. Skitnöjd!

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Okej, har haft min Ryzen 1700 ett tag nu. Bytte från en i7 4790k. Skillnaden i multitasking är jag väldigt imponerad över. Men overall är jag besviken.

Mina "problem" jag upplever är följande:
- Datorn är allmänt långsammare. Öppnar man en mapp tar det allt för lång tid att ens ladda in ikonerna på filerna.
- Twitch och Youtube videos beter sig konstigt. De går ner i "slowmotion" och helt enkelt fryser fast. Alldeles för ofta. Hände aldrig med min Intel.
- Spel har sämre fps, vilket är okej. Men problemet är att de spel jag spelar fryser helt och hållet ofta, och det är inte OK. I onlinespel så är jag oftast död när det "lossnar". I vissa fall har jag till och med blivit utsparkad från servern för att clienten inte längre svara pga frysningen.
- Laddar spel/maps/omgångar på t.ex CS:GO, HoN mm långsammare än mina vänner som sitter på i5or från 3e och 4e generationen. (wtf?)
- Scrollning i t.ex facebook känns väldigt "o-smooth". Typ hackar när man scrollar. (Använder Chrome)
- SLI funkar väldigt dåligt gentemot när jag hade intel. (sämre prestanda gain, stuttering, extrema fps drops) Hade inte detta med intel.
Detta är bara några av de få problem jag upplevt. Väldigt synd, nästan så jag ångrar mig. Det enda ryzen gör bättre för mig är helt enkelt att streama går myyycket bättre, men inte direkt värt då spelen fryser titt som tätt...

Och japp, fresh install av Windows, senaste BIOS och senaste drivrutinerna. Fungerar inte bättre utan OCn heller.

Någon annan som upplever samma sak? Rigg i siggen.

För mig, låter det som att du har något HW-problem.

Kan vara allt möjligt, tex något USB-anslutet som mankerar,
en hårddisk som är på väg att paja, eller givetvis något helt annat.

Har du kollat dina temperaturer?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

@FatherOfThree: Har inte sett något oroväckande. Kollar jag på HWMonitor ser jag inga höga temperaturer. Systemet har aldrig krashat heller.

Vet inte vad som kan vara fel. Har samma kringutrustning som när jag körde Intel.
Det enda jag kan tänkta mig är att något är fel p.g.a när jag bytte kylare från en H75 till Wraith kylaren så lossnade cpun från sockeln, då kylpastan satt som lim. I och med detta böjdes ett par pinns på CPUn, vilket jag lyckades fixa tillbaka. Känns osannolikt att CPUn skulle fungera överhuvudtaget om något var fel på den i och med det? Jag vet inte..
Har inte bytt något whatsoever förutom mobo, cpu och ram. Allt annat fungerade felfritt med min tidigare intel prolle. Usch. Nu mår man dåligt! Nu när man får veta att det bara är jag som har dessa problem...

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

@FatherOfThree: Har inte sett något oroväckande. Kollar jag på HWMonitor ser jag inga höga temperaturer. Systemet har aldrig krashat heller.

Vet inte vad som kan vara fel. Har samma kringutrustning som när jag körde Intel.
Det enda jag kan tänkta mig är att något är fel p.g.a när jag bytte kylare från en H75 till Wraith kylaren så lossnade cpun från sockeln, då kylpastan satt som lim. I och med detta böjdes ett par pinns på CPUn, vilket jag lyckades fixa tillbaka. Känns osannolikt att CPUn skulle fungera överhuvudtaget om något var fel på den i och med det? Jag vet inte..
Har inte bytt något whatsoever förutom mobo, cpu och ram. Allt annat fungerade felfritt med min tidigare intel prolle. Usch. Nu mår man dåligt! Nu när man får veta att det bara är jag som har dessa problem...

Inga felkoder på moderkortet? vad står det inne i lådan (på moderkortet)?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Inga felkoder. Så enligt mobot är allt OK. Kanske jag som är kräsen? Vet inte, men något är definitivt inte rätt. Eller är Ryzen såpass omogen så att dessa saker jag upplever inte är konstiga?

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Inaktiv

Fortfarande så toknöjd med mitt 370X + 1700X, toknöjd. Kommer ifrån ett I5-2500k.

Härligt med ny burk där samtliga arbetsdiskar är SSD's, huvud disk m.2. Är ju kul att bara kopiera filer..

Behöll mitt Radeon 390X, verkar hänga med bra fortfarande.

Enda tråkiga som sagt är winsuck(TM) 10.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tony32:

@AMD-FX: Inga felkoder. Så enligt mobot är allt OK. Kanske jag som är kräsen? Vet inte, men något är definitivt inte rätt. Eller är Ryzen såpass omogen så att dessa saker jag upplever inte är konstiga?

Definitivt inte något som jag känner igen.. :\ Har dock inga tips alls att komma med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Vilken hastighet körs dina minnen i?

Ställde nyss upp dom till 3200MHz och det funkar felfritt

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BM-Mods:

Ställde nyss upp dom till 3200MHz och det funkar felfritt

Själv sitter jag på G.skill cl14 3200 b.die som inte gå högre än 2933, glad jag blir

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Själv sitter jag på G.skill cl14 3200 b.die som inte gå högre än 2933, glad jag blir

Hmm. funkar dom bättre tro om du går på högre cl? jag sitter med några Corsair med CL16. Dessa för att vara exakt: https://www.inet.se/produkt/5300080/corsair-16gb-2x8gb-ddr4-3... dom var jätte kinkiga och funkade typ inte alls med första BIOSen men efter en update av den så rullar dom nu kanon.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.