Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Jobb streaming dator till lillebror

Permalänk

Jobb streaming dator till lillebror

Hej,

Ska bygga en dator till min lillebror till hans födelsedag, och skulle behöva lite hjälp.

Hans skall plugga på den samt kolla på film/stream på Tvn (han samlar på en del blu-ray/uhd filer etc) så den bör kunna spela upp sånt.
Gärna så litet men snyggt chassi möjligt typ mini-itx men med möjlighet att stoppa in en dvd eller Blu-rayspelare.
Vet inte om han behöver USB 2.0 för uppspelning, det vet ni nog bättre

Budget runt 3-5000

Mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Purjolöken:

Hej,

Ska bygga en dator till min lillebror till hans födelsedag, och skulle behöva lite hjälp.

Hans skall plugga på den samt kolla på film/stream på Tvn (han samlar på en del blu-ray/uhd filer etc) så den bör kunna spela upp sånt.
Gärna så litet men snyggt chassi möjligt typ mini-itx men med möjlighet att stoppa in en dvd eller Blu-rayspelare.
Vet inte om han behöver USB 2.0 för uppspelning, det vet ni nog bättre

Budget runt 3-5000

Mvh

Kör på en NUC, https://www.inet.se/kundvagn/visa/10572277/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Vart hade du tänkt trycka in CD skivan?

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

@Ohdear: Räcker väl med någon extern cd läsare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ohdear:

Vart hade du tänkt trycka in CD skivan?

Det kan TS glömma med sina krav och budget.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Kanske kan köpa en extern Blu-ray spelare?
Detta är overkill antar jag?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10572470/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purjolöken:

Kanske kan köpa en extern Blu-ray spelare?
Detta är overkill antar jag?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10572470/

Skickades från m.sweclockers.com

Om han bara ska kolla film å plugga

så hade jag kört på en I3a i stället, men nu vet jag dock inte vad han pluggar

men annars - kanske detta? ca 250kr över den budgeten du angav dock.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10572503/

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Om han bara ska kolla film å plugga

så hade jag kört på en I3a i stället, men nu vet jag dock inte vad han pluggar

men annars - kanske detta? ca 250kr över den budgeten du angav dock.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10572503/

Mest jag som är orolig att i3 inte ska räcka till då han är en videonörd

Finns ju laptops med 840m och i5 för 3000 kanske är lika bra som mediadator?

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-r553ln-xo516h-12618... Denna säljs för 3500 på en sida?

Permalänk

Är väl bättre att vänta på Ryzen 3 än att köpa en i3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Avstängd
Skrivet av byggadator03:

Är väl bättre att vänta på Ryzen 3 än att köpa en i3

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, med Ryzen tillkommer den extra kostanden för ett grafikkort.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bärrich:

Om han bara ska kolla film å plugga

så hade jag kört på en I3a i stället, men nu vet jag dock inte vad han pluggar

men annars - kanske detta? ca 250kr över den budgeten du angav dock.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10572503/

Bättre att satsa på en kompatibel i3 6100, dock förlorar TS bror stödet för 4k Netflix om det är aktuellt. Sen skulle jag för allt i världen inte köpa ett FD EFFEKT nätaggregat, oavsett ändamål och absolut inget nätaggregat som inte är modulärt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Bättre att satsa på en kompatibel i3 6100, dock förlorar TS bror stödet för 4k Netflix om det är aktuellt. Sen skulle jag för allt i världen inte köpa ett FD EFFEKT nätaggregat, oavsett ändamål och absolut inget nätaggregat som inte är modulärt.

Han har ju 4K Netflix i tvn som fungerar galant, så det är nog bara uppspelning av diverse filer som måste lira. Kanske kanske mobo med hdmi 2.0 men känns overkill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Bättre att satsa på en kompatibel i3 6100, dock förlorar TS bror stödet för 4k Netflix om det är aktuellt. Sen skulle jag för allt i världen inte köpa ett FD EFFEKT nätaggregat, oavsett ändamål och absolut inget nätaggregat som inte är modulärt.

Nej inte bästa nätagget indeed men det fungerar och har även garanti om något skulle ske.
men han hade ju en väldigt tight budget.

Kompatibel? menar du med moderkortet eller va syfta du på?

För övrigt kanske TS bror både köra på en NUC med ev någon extern blueray spelare.
eller om alternativet så beggat finns ju men det kanske inte är så kul att få i present precis.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bärrich:

Nej inte bästa nätagget indeed men det fungerar och har även garanti om något skulle ske.
men han hade ju en väldigt tight budget.

Kompatibel? menar du med moderkortet eller va syfta du på?

För övrigt kanske TS bror både köra på en NUC med ev någon extern blueray spelare.
eller om alternativet så beggat finns ju men det kanske inte är så kul att få i present precis.

1. EFFEKT serien är inte ens 80+ certifierat, vilket är en anledning att inte köpa det nätaggregatet.
2. Intel 100 chipset behöver en BIOS uppdatering för att vara kompatibla med Kabylake processorer.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

1. EFFEKT serien är inte ens 80+ certifierat, vilket är en anledning att inte köpa det nätaggregatet.
2. Intel 100 chipset behöver en BIOS uppdatering för att vara kompatibla med Kabylake processorer.

Det missade jag, att den inte ens hade 80+ certifieringen.

Men vad det kommer till moderkortet, så bör den ha den nyare biosen på redan - köpte detta moderkort från inet
runt... maj tror jag det var - då hade den biosen som behövdes.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bärrich:

Det missade jag, att den inte ens hade 80+ certifieringen.

Men vad det kommer till moderkortet, så bör den ha den nyare biosen på redan - köpte detta moderkort från inet
runt... maj tror jag det var - då hade den biosen som behövdes.

Likväl är det ett lotteri om moderkortet har rätt BIOS version, och det skiljer enbart några kronor till i3 6100´s farvör.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|