Måpste jag köpa nytt moderkort för att kunna köpa ny processor?

Permalänk

Måpste jag köpa nytt moderkort för att kunna köpa ny processor?

Tjoo , "läs titeln"

Problemet ligger i att jag har ett moderkort : Z77A-GD65 (MS-7751) med socket 1155 men överallt jag koller på nätet står det bara Socket 1151 på allting , är jag tvungen att uppgradera mitt moderkort nu för att kunna skaffa en ny stark i7processor?

Tack på förhand
MVh / Kevin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lackan736:

Tjoo , "läs titeln"

Problemet ligger i att jag har ett moderkort : Z77A-GD65 (MS-7751) med socket 1155 men överallt jag koller på nätet står det bara Socket 1151 på allting , är jag tvungen att uppgradera mitt moderkort nu för att kunna skaffa en ny stark i7processor?

Tack på förhand
MVh / Kevin

Japp. Nytt moderkort behövs. Kolla vilken processor du vill ha.

Vill du ha en i7-7700K så är det ett moderkort med Z270-chipset som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

vad har du för cpu samt GPU idag då?

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Skrivet av NinjaMartin:

vad har du för cpu samt GPU idag då?

intelcore i5-3570k CPU- @3.40 GHZ , 4 kärnor
Z77A-GD65 (MS-7751)
nvidia Geforce Gtx 960

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Japp. Nytt moderkort behövs. Kolla vilken processor du vill ha.

Vill du ha en i7-7700K så är det ett moderkort med Z270-chipset som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns det någon annan jag kan köpa med det chipsetet som fortfarande är värt att investera i?

Permalänk

@Lackan736:

vad spelar du? för är din GPU som begränsar dig i spelen idag

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lackan736:

Finns det någon annan jag kan köpa med det chipsetet som fortfarande är värt att investera i?

Jag skulle säga nej, absolut inte. Men som någon sade ka du ju vänta med processorn och uppgradera grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av NinjaMartin:

@Lackan736:

vad spelar du? för är din GPU som begränsar dig i spelen idag

Hur kan min GPU begränsa mig när min CPU är gammal som gatan??

Spelar CS GO + Playerunknowsbattleground och vissa större titlar när dom kommer för att spela igenom på singleplayer .
CS GO är ju processor krävande mer än GPU skulle jag gissa.

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Jag skulle säga nej, absolut inte. Men som någon sade ka du ju vänta med processorn och uppgradera grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte min proccesor 2012 då köpte jag ett GTX 670 samtidigt. Har nu ett Geforce Gtx 970 4 år senare varför skall jag då priotera grafikkortet? är det viktigt då det känns som jag köpte det 2016 :S

Permalänk

@Lackan736:

du kommer inte få någon "WOW" effekt i cs:go även om du köper den värsta i7an och klockar skiten ur den i csgo jämfört med din 3570k tyvär, hade satsat på att försöka överklocka din 3570k

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lackan736:

Köpte min proccesor 2012 då köpte jag ett GTX 670 samtidigt. Har nu ett Geforce Gtx 970 4 år senare varför skall jag då priotera grafikkortet? är det viktigt då det känns som jag köpte det 2016 :S

Vilket grafikkort har du egentligen? Tidigare sa du gtx 960.

Men för att svara på din fråga så är det framförallt grafikkortet som begränsar vad man kan få ut för fps i dagens spel. Dem flesta processorer (även äldre) räcker gott och väl till många spel, såvida det inte är ett väldigt CPU-tungt spel.

Processorn du har idag är inte dålig, även om jag tycker du bör byta ut dem snart. Men har du inte en så står budget skulle jag säga att du bör byta ut grafikkortet om du inte är nöjd med din fps. Men det beror som sagt på vilka spel du lirar/vill lira.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av NinjaMartin:

@Lackan736:

du kommer inte få någon "WOW" effekt i cs:go även om du köper den värsta i7an och klockar skiten ur den i csgo jämfört med din 3570k tyvär, hade satsat på att försöka överklocka din 3570k

Skrivet av Samlooh:

Vilket grafikkort har du egentligen? Tidigare sa du gtx 960.

Men för att svara på din fråga så är det framförallt grafikkortet som begränsar vad man kan få ut för fps i dagens spel. Dem flesta processorer (även äldre) räcker gott och väl till många spel, såvida det inte är ett väldigt CPU-tungt spel.

Processorn du har idag är inte dålig, även om jag tycker du bör byta ut dem snart. Men har du inte en så står budget skulle jag säga att du bör byta ut grafikkortet om du inte är nöjd med din fps. Men det beror som sagt på vilka spel du lirar/vill lira.

Så det ni säger helt enkelt är om jag vill ha högre FPS och bättre fly på spelen så är det grafikkortet som jag skall priotera ? Som jag köpte 2016-02-15 istället för processorn som jag köpte 2012 så förstår ni kanske varför jag tycker att det låter konstigt ^^,
Har en Geforce GTX 960 sry för missförstånd!

Permalänk

@Lackan736:

köp en kylare till din CPU och kör en överklockning och ett nytt grafikkort, har du en SSD? om du inte har det köp det direkt.

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Inaktiv

@Lackan736 Grafikkorten utvecklas mycket snabbare och ett GTX 960 är inte särskilt snabbt alls idag. Det var inget högpresterande ens när det kom.

Processorerna har under många år utvecklats i snigelfart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lackan736:

Hur kan min GPU begränsa mig när min CPU är gammal som gatan??

Spelar CS GO + Playerunknowsbattleground och vissa större titlar när dom kommer för att spela igenom på singleplayer .
CS GO är ju processor krävande mer än GPU skulle jag gissa.

För PUBG vinner du inget på en processor uppgradering, spelet ska vara väldigt dåligt optimerat.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Lackan736:

Så det ni säger helt enkelt är om jag vill ha högre FPS och bättre fly på spelen så är det grafikkortet som jag skall priotera ? Som jag köpte 2016-02-15 istället för processorn som jag köpte 2012 så förstår ni kanske varför jag tycker att det låter konstigt ^^,
Har en Geforce GTX 960 sry för missförstånd!

Skrivet av NinjaMartin:

@Lackan736:

köp en kylare till din CPU och kör en överklockning och ett nytt grafikkort, har du en SSD? om du inte har det köp det direkt.

Skrivet av Peppar2014:

För PUBG vinner du inget på en processor uppgradering, spelet ska vara väldigt dåligt optimerat.

Då har jag mycket bättre koll på läget , tack för all information hittils , uppskattar svaren !
Då verkar det bli som så att jag väntar en månad till för att sedan köpa nytt moderkort + processor i suppose alternativt kolla på möjligheter att kanske bara uppgradera grafikkortet till något för i nuläget ligger jag på Runt 180-220 fps i CS GO och hade gärnat vela ligga på runt 300 stabilt , då det får spelat att flyta på lite bättre.
Trodde dock som så att min proccessor var absolut skit och var prio för uppgradering men ni verkar ha fått in mig på grafikkort istället :D!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

@Lackan736 Grafikkorten utvecklas mycket snabbare och ett GTX 960 är inte särskilt snabbt alls idag. Det var inget högpresterande ens när det kom.

Processorerna har under många år utvecklats i snigelfart.

+1

@Lackan736

När jag kollade på Sweclockers test på Witcher 3 (här) så är i7-7700K ca 30% snabbare än 3570K (vilket är en ganska orättvis jämförelse till att börja med). Inte jättemycket med andra ord.

Om man däremot jämför 960 vs dagens 1060, så är GTX 1060 mer än dubbelt så kraftfullt. http://www.sweclockers.com/test/22927-nvidia-geforce-gtx-1060...

Men som du ser på testet med processorerna så är i7-3770K nästan där uppe och fajtas med t.ex i7-7700K som är dagens snabbaste för spel. Så om du hittar en begagnad i7-3770K kan ju det vara ett alternativ då du slipper byta moderkort och ram då. Men hursomhelst är grafikkort att prioritera om du jagar FPS.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Lackan736: Jag tror de räcker med du överklocka din cpu, då cs go på mer på cpu kraft än gpu.
Jag har en i7 2600k som är äldre än din CPU med ett gtx 680 4GB, ligger 250-300fps på cs go. CPU är klockat till 4.3Ghz.
Så börja med fixa en bättre kylare så du kan klocka upp CPU mer

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

+1

@Lackan736

När jag kollade på Sweclockers test på Witcher 3 (här) så är i7-7700K ca 30% snabbare än 3570K (vilket är en ganska orättvis jämförelse till att börja med). Inte jättemycket med andra ord.

Om man däremot jämför 960 vs dagens 1060, så är GTX 1060 mer än dubbelt så kraftfullt. http://www.sweclockers.com/test/22927-nvidia-geforce-gtx-1060...

Men som du ser på testet med processorerna så är i7-3770K nästan där uppe och fajtas med t.ex i7-7700K som är dagens snabbaste för spel. Så om du hittar en begagnad i7-3770K kan ju det vara ett alternativ då du slipper byta moderkort och ram då. Men hursomhelst är grafikkort att prioritera om du jagar FPS.

Skrivet av sam83:

@Lackan736: Jag tror de räcker med du överklocka din cpu, då cs go på mer på cpu kraft än gpu.
Jag har en i7 2600k som är äldre än din CPU med ett gtx 680 4GB, ligger 250-300fps på cs go. CPU är klockat till 4.3Ghz.
Så börja med fixa en bättre kylare så du kan klocka upp CPU mer

Verkar att ge sig på överklockning då ! Ifall det blir ett successivt försök så kanske man skippar uppgradering , tack igen för hjälpen!