Permalänk
Avstängd

Rippa DVD till mkv & ac3

Inte rätt forum, men var?

Tips på ett bra program att rippa en DVD med som bibehåller kvalitet och skickar med ac3. Tack.

Permalänk
Medlem

Handbrake bör klara av det: https://handbrake.fr/
Gratis och open source

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

Handbrake bör klara av det: https://handbrake.fr/
Gratis och open source

Testat och fungerar inte med de DVD-skivor jag vill rippa, det vill säga Kvarteret Skatan, blir bara en massa skräp över hela bilden.

Tack för tipset, testar just nu...

Edit: Blev väl okej, men filstorleken blev åt helskotta för stor, 2GB för 30 minuter! Jag gillar Kvarteret Skatan, men alla tre säsongerna på 65GB+ vet jag inte...

Permalänk
Medlem

Prova det här då:
avidemux
http://avidemux.sourceforge.net/

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av VresiBerba:

Testat och fungerar inte med de DVD-skivor jag vill rippa, det vill säga Kvarteret Skatan, blir bara en massa skräp över hela bilden.

Tack för tipset, testar just nu...

Edit: Blev väl okej, men filstorleken blev åt helskotta för stor, 2GB för 30 minuter! Jag gillar Kvarteret Skatan, men alla tre säsongerna på 65GB+ vet jag inte...

Har du bara rippat utan att koda om videon ? Mkv är bara ett containerformat och du måste ju även göra om videodatan om du vill att den ska krympa. Vilket format du väljer beror på var det ska splas upp, en dator klarar det mesta men fristående spelare kan vara kinkigare så kolla vad de stödjer om du ska använda en sån.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

MakeMKV tar bild och ljud direkt från skivan utan transcode, vilket behåller full kvalitet. Handbreak och och Avidemux kör transcode, i alla fall på bilden, till valfritt format vilket försämra kvalitet men kan spara mycket utrymme om man lägger lite processorkraft bakom det och väljer vettiga inställningar.

Då det är DVD du ska köra av, som är interlaced, bör du ta reda på hur bilden är sparad på skivan (soft/hard telecine eller interlaced) så att du antingen kan behålla det om du vill använda spelaren till deinterlace eller göra om bilden till progressive.

Både Handbreak och Avidemux bör kunna ta källan direkt från skivan, men om det krånglar kan du alltid extrahera det med MakeMKV först och sen omkoda efteråt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zarper:

Både Handbreak och Avidemux bör kunna ta källan direkt från skivan, men om det krånglar kan du alltid extrahera det med MakeMKV först och sen omkoda efteråt.

Handbreak klarade inte att rippa DVD'n men jag hittade ett annat program som jag kunde rippa raw mpg med och sedan omkoda filen med Handbreak till H.264 med MKV-kontainer. Blev skitbra!

Tackar alla.

Permalänk
Medlem

Handbreak har default inga knäckverktyg för att hantera scramblade diskar av olika lagliga och juridiska orsaker, men är mediat oskyddat så går det utmärkt.

Alla dessa program ligger i gråzonen ur mediabolagens ögon och beroende vilket land de används så är det ganska svart i vissa länder men fortfarande hyfsat vitt i andra länder - uppspelare som VLC, Plex mfl. mediakonvertering och visningsprogram ligger i samma härad i medialbolagens ögon.

Permalänk
Medlem

http://www.dvdfab.cn/passkey-lite.htm klarar en hel del krypterade skivor när man vill göra en egen backup.
"The DVD protections which can be removed by Passkey Lite are RC, RCE, APS, and UOPs. ARccOS, RipGuard, etc. are not included. For Blu-ray, it can mange AACS V10, RC, BD-Live, and UOPs."

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

StaxRip fungerar bra också

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit