Koppla samman chromcast fr vlc (mac dator)

Permalänk
Medlem

Koppla samman chromcast fr vlc (mac dator)

Hej! som topic, hur gör man för att sammankoppla vlc på mac (eller om det finnen något annat program) till chromecast?
Med vänlig hälsning,

Permalänk

Vet inte om det finns ett tillägg till VLC (har ju snackats om att de ska börja stödja Chromecast ett bra tag) men jag använder ett Chromeinlägg som heter Videostream för att casta lokala filer från datorn, det funkar helt ok.

Permalänk
Medlem

VLC verkar ej fungera direkt med chromecast. Dock så kan man (via chrome) casta hela skrivbordet till en chromecast, vilket är det man får göra om man vill spela upp med VLC.

Eller som poktirity skrev.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa:
oj, dum fråga. men hur gör man då ^^^haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heyymel:

@Elghinnarisa:
oj, dum fråga. men hur gör man då ^^^haha.

Höger klicka på en sida i chrome -> Cast... -> Klicka på "Cast To" och välj "Cast Desktop" och sedan får du välja din chromecast.

https://support.google.com/chromecast/answer/3228332?hl=en

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Fungerar Plex med Chromecast?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Fungerar Plex med Chromecast?

ja

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är på Mac, men Video->Renderer->Scan (välj din Chromecast) bör fungera. Du måste antagligen stoppa och starta om videon du tittar på.

Alternativt kan du ta reda på din Chromecasts IP och köra ./vlc --sout="#chromecast{ip=10.0.1.5}" ./film.mkv i terminalen (ersätt IP och fil såklart). Du bör även kunna starta VLC utan fil, dvs. bara ./vlc --sout="#chromecast{ip=10.0.1.5}" och sedan navigera till det du vill titta på med dialogen.

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa: jag fick upp allt jag gör på chrome (webbläsaren), men inte skrivbordet, dvs inte heller vlc. :S

och dessutom, försökte då gå in på dreamfilm, men då öppnar inte den? är det ngt som google har 'spärrat'?

Permalänk
Medlem

Vad är det du vill åstadkomma? visa en film på TVn via ChromeCasten från macOS?
https://beamer-app.com/

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy:

Nej jag vill se på en film som jag har på datorn (använder då vlc) men när jag försöker göra så hela skrivbordet syns på tvn så får jag bara upp webbläsaren å allt jag surfar på där, men inte kommer tex inte åt skrivbordet - att det ska synas på tvn.

Permalänk
Medlem

@heyymel: Förstår fortfarande inte riktigt

Du har en film, var skall den visas? på datorns skärm eller på TVn?
eller vill du visa ditt skrivbord på TVn bara?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy: jag vill se skrivbordet på tvn, och jag vill se filmen via vlc fr mac till tvn.

Permalänk
Medlem

För att spegla skrivbordet är det lättast att ansluta en AppleTV och köra Airplay med Mirroring funktionen, samma gäller filmen. Ska man bara visa filmen mha CC så kan man använda Beamer https://beamer-app.com/

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Plex plex plex plex plex, lättare blir det knappast.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Mr_Lazy: Så de fungerar inte med mac, chromecast å vlc? =/

Permalänk
Medlem

Om man har VLC >=3.0 så kan man använda en Chromecast som en output renderer.

Funktionen är experimentell men fungerar både till en Chromecast och en nVidia Shield som "Google cast" mottagare.

Visa signatur

Kör Archlinux

Permalänk
Medlem
Skrivet av heyymel:

@Mr_Lazy: Så de fungerar inte med mac, chromecast å vlc? =/

Vill du se skrivbordet och köra vilket program du vill har du redan fått svar.

Skrivet av Petterk: