Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel Core i9-serien får klockfrekvenser och TDP-värden

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Delid + colab + mono block / silver block.

Skulle svettas rätt rejält av att delidda en 20k CPU.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nej, men mer att det kommer vara svårt att kyla.

En cpu med 18 cores och kostar 20Tkr kommer inte kyla alls med swecs äskling hyyyyper 212. men TDP är ju helt ok för så mycket CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Hemsk jävla TDP

Threadripper kommer ligga på 180W så det är ändå en bit under det (även om det inte är direkt jämförbart).
Undrar varför inte Intel väljer att lägga sig lite högre för att kunna skruva upp frekvenserna en aning? Kan det bero på att tandkrämen de använder inte klarar så hög värmeutveckling? VRM:erna borde ju inte vara något problem med tanke på att AMD ligger högre.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

överhettad vrm = cockblock

Du menar clockblock?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

GL få upp AMD över 4GHz på 16 cores.

den där

Citat:

Men vill man vara värst så lär den nog leverera mest cpu i sin klass,

refererade Intel cpu'n , inte AMD.
Poängen är väl typ, vill du bara klocka och mäta cpu prestanda så lär Intel vinna hur som helst. Som sagt, GL komma över 4ghz på en AMD. (oavsett # of cores). Men när det kommer till resten, Pci lanes, etc... så ligger ju intel efter. så frågan är väl vad man vill använda den till. Det kostar att ligga på top, frågan är om det är värt det? . . . skulle gissa att priset spelar typ noll roll för tvelander dock

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av lord_vasagos:

överhettad vrm = cockblock

Va du har ju vattenblock på VRM förstår inte...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Lordsqueak:

den där refererade Intel cpu'n , inte AMD.
Poängen är väl typ, vill du bara klocka och mäta cpu prestanda så lär Intel vinna hur som helst. Som sagt, GL komma över 4ghz på en AMD. (oavsett # of cores). Men när det kommer till resten, Pci lanes, etc... så ligger ju intel efter. så frågan är väl vad man vill använda den till. Det kostar att ligga på top, frågan är om det är värt det? . . . skulle gissa att priset spelar typ noll roll för tvelander dock

Har 88 PCI på mitt X99 jag hade så det finns och blir över till mängder.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepsin:

Threadripper kommer ligga på 180W så det är ändå en bit under det (även om det inte är direkt jämförbart).
Undrar varför inte Intel väljer att lägga sig lite högre för att kunna skruva upp frekvenserna en aning? Kan det bero på att tandkrämen de använder inte klarar så hög värmeutveckling? VRM:erna borde ju inte vara något problem med tanke på att AMD ligger högre.

Sist jag såg nått om det sas det 155w tdp för 1998x som är högsta modellen av Threadripper

Skrivet av ClintBeastwood:

Du menar clockblock?

Båda orden funkar i sammanhanget men var cockblock jag tänkte på

Skrivet av tvelander:

Va du har ju vattenblock på VRM förstår inte...

Hängde med på det och var mer skämtsamt menat fast låter som det kan bli drygt att få ner tempen även om alla kärnor är god för 4500mhz så bör det inte vara omöjligt men krävs nog delide och ett block på vrm och bra kyld cpu

men att pressa alla cores till max ett tag vetefan om man klarar men kanske är möjligt fast jag är skeptisk så du får överbevisa mig sen och 60min occt alla cores @4500mhz skulle göra mig imponerad

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@Lordsqueak: Om man vattenkyler allt så kanske det kan gå om man har tur med lotteriet

:edit som tvelander sa innan..

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Skulle svettas rätt rejält av att delidda en 20k CPU.

Synd att Intel inte säljer "oliddade" processorer till konsumenter/entusiaster.

Hade varit riktigt najs!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Såg bra pris på 7800x men jag hittade ingen test på den här?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Såg bra pris på 7800x men jag hittade ingen test på den här?

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.anandtech.com/show/11550/the-intel-skylakex-review...

Det finns tester vad jag vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

som många sagt, tack amd! 20papp är galet men det lär nog sjunka snabbt när amd vill ta lite marknadsandelar.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för vad? Fler kärnor och sämre prestanda i de flesta applikationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Synd att Intel inte säljer "oliddade" processorer till konsumenter/entusiaster.

Hade varit riktigt najs!

Det hade verkligen varit något, IHS'en kunde ha följt med lös.
Men att den levereras naken, den som sen vill köra med IHS får göra det.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket effekt 7900x drog i 4.5 ghz så blir det spännande att se vad nästan dubbelt upp i antal kärnor drar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Med tanke på hur mycket effekt 7900x drog i 4.5 ghz så blir det spännande att se vad nästan dubbelt upp i antal kärnor drar.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du inte läst tabellen?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elklazor:

Har du inte läst tabellen?

Tabellen säger inge mycket med tanke på hur törstig 10 kärniga i9an är vid 4,5ghz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 2700@4200 on AMD x370 with AMD Vega 64 ROG STRIX
Cpu kylare: Coolermaster Masterliquid 240
16Gb DDR4, Samsung Evo 850 512Gb
Konsol:Xbox One, New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Med tanke på hur mycket effekt 7900x drog i 4.5 ghz så blir det spännande att se vad nästan dubbelt upp i antal kärnor drar.

Skickades från m.sweclockers.com

Troligen dubbelt upp
I 4,5 alltså.
Därför det är så låg baseklock. Man har en arkitektur som klarar väldigt många MHz men strömåtgången blir därefter.
Därför det kan med enorm kylning kanske kan bli sjuka överklockningsresultat.
Jag kommer aldrig köpa en eftersom varken behov eller viljan att spendera pengarna finns. Dock är det fortfarande kul att se att det troligen kommer finnas potential utöver det vanliga för de som har råd och vill göra lite handpåläggning.

Permalänk

hohoho, det blir intressant nu!

VIll dock inte veta värmen att försöka få upp alla 18 kärnor i 4.5-4.8Ghz

Sa någon flytande helium?

I vilket fall så kommer 16-18 kärniga varianterna vara riktiga bestar! Vi gick från 500CB15 poäng till lite över 1000 ganska långsamt, sen nu kommer vi snabbat därifrån till 2-4K CB poäng på knappt ingen tid alls!

Framsteg när det är som bäst!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Har du inte läst tabellen?

Tabellen säger ca 150w i tdp. Inte ens i basklockan drog 7900 det. Toppade runt 400w i 4.7ghz. Så 700w från en 18 core i 4.7ghz?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Inga värmeproblem bara ren BS.
Går lösa alla dom sakerna utan problem.
Köper man den och överklockar på luft är man inte smart.

Exakt, köper man denna prolle så har man nog råd att köpa ett ~10000:- egenbyggd vattenloop

Och köra en delid på processorn..annars är man ju inte vid mållinjen såsäga ..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Asså tänk dig 4.5GHz 18 cores fy FAN
hade varit så jävla fett!

Skall testats när dom kommer in!

Om jag inte missförstått allt så booster inte alla tillgängliga kärnor till 4.5 när Turbo boost 3.0 kickar in.
Kanske under väldigt speciella förhållanden när processorn kan kylas rejält och där processorn får arbeta med AUTO justering på alla spänningar för att konstant hålla nere TDP. Tveksamt att det går å kyla processorn med en frekvens låst på 4.5ghz en längre stund som du och jag skulle vilja.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Om jag inte missförstått allt så booster inte alla tillgängliga kärnor till 4.5 när Turbo boost 3.0 kickar in.
Kanske under väldigt speciella förhållanden när processorn kan kylas rejält och där processorn får arbeta med AUTO justering på alla spänningar för att konstant hålla nere TDP. Tveksamt att det går å kyla processorn med en frekvens låst på 4.5ghz en längre stund som du och jag skulle vilja.

Nu är du negativ! give it a go!
Kommer säkert gå bra med 4.5ghz på 18C (kanske bara fungerar bra under tester men har svårt att tro stresstest dock). OM man får till kylningen och tänk om INTEL inte kör tandkräm? *like that ever gonna happen*

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tobbbe__:

Om jag inte missförstått allt så booster inte alla tillgängliga kärnor till 4.5 när Turbo boost 3.0 kickar in.
Kanske under väldigt speciella förhållanden när processorn kan kylas rejält och där processorn får arbeta med AUTO justering på alla spänningar för att konstant hålla nere TDP. Tveksamt att det går å kyla processorn med en frekvens låst på 4.5ghz en längre stund som du och jag skulle vilja.

Överklocking???
Turboboost stänger jag av första jag gör....

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Datavetare

Angående effekt och kylning.

En klart förmildrande omständighet när det kommer till kylning är att 12-18 kärnors modellerna är baserade på HCC-kretsen som är större än LCC-kretsen som 6-10 kärnors modellerna använder. Om allt annat är konstant som skalar kyleffekt linjärt med arean -> större krets är lättare att kyla vid en viss utvecklad effekt.

Vidare, teoretiskt sett, så skalar effekt med kvadraten på spänning och skalar linjärt med frekvens. Då spänningen normalt följer med frekvensen betyder det att en rätt liten minskning i frekvens ger rejäl påverkan på utvecklad effekt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tack för vad? Fler kärnor och sämre prestanda i de flesta applikationer?

Bara en fråga... Vilka applikationer som syntetiskt får sämre prestanda kommer du uppleva några problem i? Spel är ändå till 90% gpu begränsade och webläsare och dylikt duger dessa bra till ändå. Jag skulle garanterat ha mer fördel än nackdel av det i alla fall. Fan, till och med cs go med 240 Hz skärm skulle ju fungera utmärkt trots låg upplösning..
Där man istället tjänar på fler kärnor där vinner man rejäl tid!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Överklocking???
Turboboost stänger jag av första jag gör....

Precis och därav mitt inlägg. Tror inte den går att kyla med Turbo boost och auto volt reglering avstängt.
Utan alla fancy strömreglerings skit igång med adaptiv spänning och adaptiv klockfrekvens. Går den att kyla med vatten? Jag tror inte det.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Gillar att intel valt logiska namn för modellerna till skillnad från amd(näst sista siffran anger antal kärnor över 10).

Visa signatur

jag bojkottar nintendo http://metroid2remake.blogspot.se/

1440p och 120hz är absolut minimum för bra upplevelse.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Tobbbe__:

Precis och därav mitt inlägg. Tror inte den går att kyla med Turbo boost och auto volt reglering avstängt.
Utan alla fancy strömreglerings skit igång med adaptiv spänning och adaptiv klockfrekvens. Går den att kyla med vatten? Jag tror inte det.

Får delida den.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Synd att Intel inte löder fast sina IHS längre!

Om de tycker att det är för dyrt och kopmlicerat att löda fast de ordentligt, så borde de som sagt sälja "nakna" CPUer utan fastklistrad IHS.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/