Prisjakt förstör sina betyg av produkter..

Permalänk
Medlem

Prisjakt förstör sina betyg av produkter..

Jag satt och kollade efter en ny fotoskrivare i dag och insåg helt plötsligt att det var många produkter som hade riktigt högt snittbetyg och ganska många recensioner dessutom vilket är lite konstigt med tanke på att mycket hårdvara brukar få lite skäll av användare som inte fått det att funka ordentligt, speciellt skrivare.

Så jag kollade närmare på just den produkten jag var intresserad av och inser att all recensioner undantaget 1 ger 10/10 på produkten, och varenda en av dom som gav maxbetyg hade inte ett enda ont ord att säga, och varenda en av dessa kom från något som heter Buzzador, vilket stod ganska tydligt. Problemet med det är att prisjakt kompromissat sin plattform i utbyte mot pengar, med vilja denna gång, men hur vet jag det?

Jo Buzzador är en 'influencer' plattform där man ber bloggare osv ge betyg på vissa produkter, givetvis är dessa produkter från företag som betalt pengar till Buzzador för att se till att de 'influencers' som ligger på deras plattform ger positiva betyg till produkterna ifråga och här är bara 1 exempel: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3890132

Här är alltså 13 av 14 recensioner gjorda av influencers på buzzador..

Till slut.. Jag vet inte hur länge buzzadors recensioner har roterat in i prisjakt's system, men det förstör ju rätt rejält, då jag likt många med mig sorterar efter betyg ganska ofta och gör ytterligare research om produkten baserat på det.. Sluta prisjakt.. Går det så dåligt att ni måste dryga ut kassan med fulrecensioner?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Ser ju suspekt ut när nästan alla kommentarer tar upp 3 rader....

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Implor:
Precis, man måste skriva minst tre rader annars får man inte betalt typ

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Det ser inte snyggt ut för Prisjakt om det skulle vara så att Prisjakt börjat med "falska" betyg genom något slags "belöningssystem". Jag tror ganska många läser omdömen innan dom slår till, och har inte en aning om Buzzador. Jag har då inte lagt märke till det alls, än mindre varit medveten om det. Kanske ska ta en sväng till Specsavers...?
Tack för inlägget, då vet jag vad jag inte ska ta på alltför stort allvar om Buzzador dyker upp när jag letar efter något specifikt.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

är ju riktigt dåligt, nu använder jag mest prisjakt för att leta priser, för recensioner letar man på andra ställen, men är ju ändå bra med äkta recensioner för småsaker man ej orkar lägga tid på.

kommer detta påverka butikers betyg också? da kan man som skitbutik skicka ut småsaker timl bloggare för att få höga poäng

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Och om någon "recensent" råkar läsa tråden så ska du också ha en släng av sleven. Billiga verktyg som dras till småpengar som flugor dras till skit. Vem behöver integritet när man kan ha prylar istället?

Permalänk
Inaktiv

Detta är material för någon av de större medierna, att det ej går att lita på recensioner på prisjakt då de helt öppet tillåter företag skapa falska recensioner.(person som på något sätt tjänar på att skriva en positiv recension är ej en hederlig recension) Att det sedan görs diskret är en annan sak, det är svårare att hindra.

Permalänk
Medlem

Jag kan väl ärligt säga att jag aldrig haft riktigt förtroende för den typen av tjänster på nätet, dels känns det som man kan muta sig in i listorna, samt att det alltid drar till sig företag som vet att de får sälja om de är billigast, men hur är deras service ?
(ja, jag kanske är konspiratorisk, men ärlig talat, varför lita på någon i ett kapitalistiskt samhälle där "alla" bara helst vi maximera vinst)

Lite som med dessa sälja försäkrings-tjänster, som det visade sig för mig en gång att de inte alls var billigast, när man började kolla runt själv, förvånad.. nja

Nä, jag handlar helst av företag som har gott rykte och är etablerade, än att få någon krona billigare.

När det gäller produkttester är t ex råd och rön inte alls dumma heller. Samt att kolla forum gällande de specifika produkterna, oftast skriver ju folk när de har problem, inte när det fungerar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@devhdc:

Först av allt, Buzzador recensioner ska man inte lita på då deras affärsmodell bygger på att företag ska betala dem för att testa produkterna vilket givetvis gör att de gynnas av positiva recensioner...

Inte säkert dessa recensioner har betalats av prisjakt, ofta är det tilllverkare och ibland ÅF.

Permalänk
Medlem

Utveckling käpprätt åt helvete.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Kan vara värt att se det här om hur detta kan påverka omdömen: https://reviewmeta.com/blog/analysis-of-7-million-amazon-revi...

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Finns det verkligen folk som läser privatpersoners recensioner??
Har alltid tyckt att det är korkat att lyssna på kreti o pleti. Man vet ju inte om de stämmer lr ej. Hur mycket kompetens har Nisse som skrev den o den recensionen??

Hade varit smartare att dölja att influerats fick nåt...tror jag också finns.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Finns det verkligen folk som läser privatpersoners recensioner??
Har alltid tyckt att det är korkat att lyssna på kreti o pleti. Man vet ju inte om de stämmer lr ej. Hur mycket kompetens har Nisse som skrev den o den recensionen??

Hade varit smartare att dölja att influerats fick nåt...tror jag också finns.

Ptja, i brist på annan input och förkunskaper så kan jag påverkas av omdömen. Jag tror man får lite bättre chans att köpa rätt/bra grejer om man kan filtrera och ta till sig av andras intryck. Fast det är en konst i sig.

Permalänk
Medlem

Prisjakts betyg och sortering "efter popularitet" har troligen alltid varit en betald del av sponsorer.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Olegh:

Ptja, i brist på annan input och förkunskaper så kan jag påverkas av omdömen. Jag tror man får lite bättre chans att köpa rätt/bra grejer om man kan filtrera och ta till sig av andras intryck. Fast det är en konst i sig.

Jo det förstår jag men det är så osäkert. Känns som att singlar slant.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Nästan lika illa med "betyg lämnat i webshop", upplagt för fusk.

Permalänk
Inaktiv

Fanns det inte också något krav på 4/10 som lägsta betyg på en icke betygsatt produkt eller liknande?
Prisjakt går ju även in och raderar betyg på uppdrag av butiker. T.ex. alla negativa betyg på Media Markt tas bort med hänvisningen att du måste ha handlat i webbutiken för att få sätta betyg. Upplevelser ute i fysiska butiker får du ej betygsätta (åtminstone inte om du ger ett dåligt betyg).
De tar även så kallade betyg från webbutiker. Du får en fråga precis efter du har beställt produkten där de undrar hur du tyckte beställningen fungerande. Det är sällan det är något problem att utföra en beställning så de flesta klickar full pott. Detta används sedan som ett fullt betyg på företaget i fråga.
Markerar man istället "betyg, via prisjakt" brukar dessa butiker snitta betydligt lägre.

Därför har jag slutat bry mig om betyg på prisjakt, helt värdelös funktion.

Permalänk
Inaktiv

Betygen på prisjakt har jag nog aldrig under mina ungefär 10 år på sidan tagit seriöst. Men just detta exempel med buzzador har jag själv inte sett på sidan innan. Värdelöst och jag ser och hoppas att Prisjakt kläms åt om detta.

Nog för att sidan var en klar förbättring mot gamla Pricerunner men under åren har sidan blivit sämre och sämre på många områden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Ser ju suspekt ut när nästan alla kommentarer tar upp 3 rader....

Tänkte precis samma. Finns inte ens chans att det är slump.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Avstängd

Pinsamt dåligt. Hur fan tänkte Prisjakt där?

Permalänk
Medlem

@devhdc Lite samma sak som onlinepizza har svårt att tro på alla kommentarer som finns där.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Sidan har tidigare invarderas av "buzzadorer"... 100% bs se exempelvis denna. 95 recensioner på en kaffebryggare, merparten har även endast skapat kontot för att lägga den recensionen.

Då var det bara att lämna feedback då, inte för att det troligtvis kommer att göra skillnad..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Finns det verkligen folk som läser privatpersoners recensioner??
Har alltid tyckt att det är korkat att lyssna på kreti o pleti. Man vet ju inte om de stämmer lr ej. Hur mycket kompetens har Nisse som skrev den o den recensionen??

Hade varit smartare att dölja att influerats fick nåt...tror jag också finns.

Jag sätter dom oftast över en professionell recenserare, för privatpersoner använder prylen på ett likt sätt som jag kommer använda den. Den professionella recenseraren har ett manuskript den ska följa för att få med allt. Det är likadant som att endast testa ett grafikkort i firestrike och säga att det är as grymt, men när du spelar så får du 10% sämre performance än ett annat kort som plockade 700 poäng mindre i firestrike.

Visst, jag lyssnar inte på recensioner som säger "fett awesome, bästa ever!" utan dom ska vara vettiga för att lyssna på dom.
Har flera gånger gått enbart på privatpersoners recensioner för att köpa en produkt, och aldrig blivit missnöjd

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Man ska alltid ta dessa med en nypa salt, skrivs mycket skit så jag läser bara om det står något vettigt tex där folk jämfört med liknande prylar.