Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Chassi med dubbla kammare eller alternativ mobo-orientering

Permalänk
Medlem

Chassi med dubbla kammare eller alternativ mobo-orientering

Jag letar nytt ATX-chassi och vill ha ett där grafikkortet får god ventilation. Antingen genom luftintag genom botten av chassiet eller via alternativ mobo-orientering där grafikkortet får lufttillförsel via fronten.

Jag vill helst ha ett chassi utan fönster och med möjlighet att stoppa ljuddämpande material på insidan. Chassit måste även kunna husera en noctua nh-d15.

Jag har letat runt lite och fastnat för Corsair carbide air 740. Jag gillar dock inte materialvalen och har hört att detta är ett ganska högljutt chassi.
Jag har även tittat på Jonsbo w2 men är rädd att avsaknaden av ventilation på toppen kommer resultera i höga temps.
Sist men inte minst har jag tittat på anidees crystal cube. Dock bryr jag mig inte om tempererat glas och tycker det ser svårt ut att montera fläkt i botten.

Någon som har förslag på ett liknande chassi som uppfyller det jag vill ha?

Permalänk

Testade ett Cooler Master HAF XB EVO. Extremt lätt att arbeta med och ganska "Öppet". Men antar att den formen på chassit kanske inte är för alla :/

Permalänk
Medlem

Kolla lite på Phanteks chassi, mycket trevliga.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@VaskaAllt: haf xb evo har fått ganska bra betyg, men jag oroar mig för avsaknaden av dammfilter.

@Defender: har Phanteks några chassin med dubbla kammare? Jag har tidigare varit sugen på enthoo evolv, men har svårt att tro att chassit har lika bra luftgenomströmning som ett med dubbla kammare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trullon:

Jag letar nytt ATX-chassi och vill ha ett där grafikkortet får god ventilation. Antingen genom luftintag genom botten av chassiet eller via alternativ mobo-orientering där grafikkortet får lufttillförsel via fronten.

Jag vill helst ha ett chassi utan fönster och med möjlighet att stoppa ljuddämpande material på insidan. Chassit måste även kunna husera en noctua nh-d15.

Jag har letat runt lite och fastnat för Corsair carbide air 740. Jag gillar dock inte materialvalen och har hört att detta är ett ganska högljutt chassi.
Jag har även tittat på Jonsbo w2 men är rädd att avsaknaden av ventilation på toppen kommer resultera i höga temps.
Sist men inte minst har jag tittat på anidees crystal cube. Dock bryr jag mig inte om tempererat glas och tycker det ser svårt ut att montera fläkt i botten.

Någon som har förslag på ett liknande chassi som uppfyller det jag vill ha?

Har 740 dammfilter? Drogs med ett 540 ett tag, och den samlade damm som inget annat. Har 740 inget dammfilter så får du vara nitisk med dammsugning eller köpa en flaska tryckluft samtidigt. Kan inte rekommendera dessa. Dock är kylningen bra då dom har två kammare.

Permalänk
Medlem

@Klanders: jag är rädd för det gällande dammsamlandet. Jonsbo w2 såg lovande ut men verkar vara utgånget. Ingen som känner till ytterligare chassin med dubbla kammare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullon:

@Klanders: jag är rädd för det gällande dammsamlandet. Jonsbo w2 såg lovande ut men verkar vara utgånget. Ingen som känner till ytterligare chassin med dubbla kammare?

Du kan beställa Jonsbo chassin från PC-Cooling
https://www.pc-cooling.de/gehaeuse/midi-tower/jonsbo/729/jons...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

@ronz: sorry, menade att den fönsterlösa är discontinued.

Permalänk
Medlem

Min absoluta favorit:
Silverstone FT02
http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=242

FT03 kör med övertryck och all luft kommer in genom filtrerat insug. Sval och snygg dator.
Moderkortet monterat med portarna uppåt. Lätt att komma åt allt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@hanek212: Ska ta en extra titt! Någon som testat FT05?

@anon176726: Känns som 740 ger mer av vad jag är ute efter. Jag gillar dock inte materialvalet. Har inte du ett Jonsbo W2? Hur tycker du ventilationen är utan exhaust på toppen?

Permalänk
Inaktiv

@Trullon: det är bra flöde. Dock har jag moddat lite. Kolla mina galleri

Permalänk
Medlem

@anon176726: Det var genom dem jag hittade Jonsbo W2 från början:) Vilken skillnad gjorde sidopanelen?

Har du insug eller utblås på sidopanelen?

Permalänk
Inaktiv

@Trullon: Just nu blåser jag ut på sidan.
In i fronten genom radden, ut på baksidan och sida, och in i botten.

Permalänk

@Trullon: Tror att det är ett litet filter som del av gallret man kan dammsuga. Annars går det att ta lös fronten och lägga till egna. Så länge man har lite mer inflöde i fronten än utflödet, så borde det inte vara några större problem.

Permalänk
Medlem

Ja kör med ett Node 804 Jätte nöjd, dammfilter överallt, ta en titt

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem

@Severin87: node 804 passar tyvärr inte med atx vad jag vet

Permalänk
Medlem

@Trullon: Nej de gör det inte men det är 2 kammare i den, tänkte lite på de viset

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -