Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Då följer absolut inte banken de föreskrifter som finns för gode män. Hur menar du annars att den gode mannen ska få tillgång till sparkonton etc.?

Det är inte ovanligt nej. Kompetensen överlag om god man / förmyndare är ganska låg.

Förra veckan nekade en anställd på Bahnhof en förmyndare att få insikt i sin brukares abonnemang.

Jag har även beskådat när en Nordea anställd get en god man tillgång till saker som han inte borde.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Social_manipulation

Vanligare än man tror.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

1. Berätta för din mormor att vi inte längre lever på 1700-talet, allt måste inte gå till den som är äldst.
2. Ge brodern 750k, så han inte kan driva det.
3. Casha ut eller gör vad du vill med resterande.

Funkar inte?
Då går jag på @Gropenator's linje.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Plot twist!
Det är ombytta roller då TS egentligen är personen som inte kan hålla i pengar och inte fått arv eftersom han kommer blåsa allt på Rött

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Nej, en god man ska endast hjälpa till med att sköta den vardagliga ekonomin och får i regel endast tillgång till privatkonton samtidigt som det inte finns några inskränkningar i huvudmannens egna rättshandlingsförmåga.

ähum, ja jo alla är verkligen 100% hederliga.
https://www.google.se/search?q=lurad+av+god+man&oq=lurad+av+g...

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Plot twist!
Det är ombytta roller då TS egentligen är personen som inte kan hålla i pengar och inte fått arv eftersom han kommer blåsa allt på Rött

Vad får dig att tro det?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Det sa jag så klart inte, men som sagt en god man ska inte få tillgång till sparade medel. Lyckas de få det vettetusan om man inte kan polisanmäla banken som ger gode män tillgång till konton som de inte ska ha. Gissar väl att de flesta gode män som har ett bedrägligt beteende lurar huvudmannen att själv ta ut/ge de pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Just det som är poängen vi vill inte att någon utomstående ska få tillgång till det kontot

Åter igen.

"Vi" (Antar det är din mormor + du) inte vill att någon utomstående skall få tillgång.
Då kvarstår frågan. Varför är din mormor inte med på noterna att ge dig pengarna innan hon går bort.
Du lämnar ute någon detalj som gör denna frågan omöjlig att svara på.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar all hjälp jag fått men just nu är är inte detta rätt plattform jag trodde att jag skulle få bättre svar och av alla dom svaren jag fått så uppskattar jag verkligen er hjälp. Ni som vill hjälpa mig uppskattar jag verkligen men det finns dom som inte vill det till er som vill hjälpa mig tackar

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jag uppskattar all hjälp jag fått men just nu är är inte detta rätt plattform jag trodde att jag skulle få bättre svar och av alla dom svaren jag fått så uppskattar jag verkligen er hjälp. Ni som vill hjälpa mig uppskattar jag verkligen men det finns dom som inte vill det till er som vill hjälpa mig tackar

"Rätt plattform". Den var ny... Lycka till.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

"Rätt plattform". Den var ny... Lycka till.

Men du har ju inte hjälpt mig

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jag uppskattar all hjälp jag fått men just nu är är inte detta rätt plattform jag trodde att jag skulle få bättre svar och av alla dom svaren jag fått så uppskattar jag verkligen er hjälp. Ni som vill hjälpa mig uppskattar jag verkligen men det finns dom som inte vill det till er som vill hjälpa mig tackar

Efter att ha läst igenom alla sidor ser jag ingen som INTE försöker hjälpa dig. Däremot verkar det inte som Du är mottaglig och inte förstår vilken information som KRÄVS för att kunna ge dig ett fullständigt svar.

Att då börja kalla folk spydiga och sedan påstå "rätt plattform" är väl då ganska otacksamt, tycker du inte?

Vad för typ av svar TRODDE du att du skulle få?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jag uppskattar all hjälp jag fått men just nu är är inte detta rätt plattform jag trodde att jag skulle få bättre svar och av alla dom svaren jag fått så uppskattar jag verkligen er hjälp. Ni som vill hjälpa mig uppskattar jag verkligen men det finns dom som inte vill det till er som vill hjälpa mig tackar

Problemet är att du ger väldigt luddig information i små bitar och ibland säger du emot dig själv. Det allra enklaste sättet att få hjälp är att tydligt beskriva situationen och svara så utförligt du kan på relevanta frågor, vilket du inte har gjort. Väldigt svårt att hjälpa till när vi inte får all information som krävs.

Till exempel har du fortfarande inte förklarat vad du menar att din bror "är först i ledet" samtidigt som du inte vet om din mormor har skrivit ett testamente eller inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crew seven:

Jag uppskattar all hjälp jag fått men just nu är är inte detta rätt plattform jag trodde att jag skulle få bättre svar och av alla dom svaren jag fått så uppskattar jag verkligen er hjälp. Ni som vill hjälpa mig uppskattar jag verkligen men det finns dom som inte vill det till er som vill hjälpa mig tackar

"Bättre svar"? Jag tror(vet!) att alla som har svarat i tråden har försökt hjälp dig, men du undviker ju att ge rellevant återkoppling!

Sen att du inte får det svaret du _ville_ ha... det är en annan sak! Det betyder inte att folk är ohjälpsamma, det betyder att folk läser vad du skriver, begrundar frågeställningen och efterfrågar den information som krävs för att kunna ge ett sakligt och rellevant svar!

1) Du sätter upp en grundproblematik som är uppenbart felaktig ("din bror kommer ärva allt för att "han är först i ledet"": så är inte fallet!)
2) Din mormor vill att du ska ha hand om pengarna, men vill inte ge pengarna till dig? (vad fan handlar det om?)
3) Luddiga påståenden om "den opålitlige 3e mannen "("den gode mannen"), men ingen reflektion om att du själv kan vara den gode mannen? (är det du som är opålitlig?)
4) Inga klargörande om "familjens framtid" som ska "säkras" i fråga: dina svar verkar påskina att din bror varken har (eller kommer få) fru eller barn: men samtidigt säger du att pengarna är till för att säkra familjens framtid? (What is that about?)
5) De korrekta (och rellevanta) svaren du fått (ang. arvsrätt i sverige) ignorerar du och istället svarar du endast på inlägg som stärker din förutfattade mening om hur arvsrätten i sverige fungerar (d.v.s. Inte som du tror!)

Om du Svarar på motfrågorna du får så får du betydligt "bättre" svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Därför att min bror går före mig i ledet.

Om det inte är ett testamente så spelar inte åldern någon roll för vem som ärver. Eller är er släkting inte svensk medborgare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Problemet är att min släkting läst allt för mycket om en god man som blåser deras användare på allt så om detta skulle ske så kommer JAG och ingen att gå in i alla fall för det kontot.

Har för mig att det är kommunen som utser god man. När den goda mannen sen förskingrar pengarna så bryr kommunen sig inte om det utan den som tagit pengarna får fortsätta och förskingra från fler. Det brukar ibland kallas för medhjälp till brott men kommunen är en form av diplomater.

Det skulle vara om man tecknar en kapitalförsäkring. De kan betalas ut tidigast efter 5 år. Det ska gå att göra under en förutbestämd tid och ger en viss ränta som brukar vara ganska bra. Se till att den blir oåterkallelig. Går att teckna via ett försäkringsbolag men då behöver pengarna bindas före dödsfallet, möjligen qatt det går via testamente.

Permalänk
Skrivet av abki:

.../Det skulle vara om man tecknar en kapitalförsäkring. De kan betalas ut tidigast efter 5 år. Det ska gå att göra under en förutbestämd tid och ger en viss ränta som brukar vara ganska bra. Se till att den blir oåterkallelig. Går att teckna via ett försäkringsbolag men då behöver pengarna bindas före dödsfallet, möjligen qatt det går via testamente.

Menar du att brodern inte satsar på rött när han väl får sina pengar eller att han blir utan om han till exempel inte står på försäkringen?
Det gör ingen som helst skillnad att ge bort/ binda eller på annat sätt göra sig av med pengarna. Vet inte exakt hur många år innan dödsfallet man granskar men vet att det rör sig om flertalet år.
En kapitalförsäkring räknas in i dödsboet precis som allt annat.

Permalänk
Medlem

är väl som dom flesta gånger när det gäller arvspengar, snylta till sig allt som bara går, och det finns folk som är beredda och döda för att få tillgång till pengar.

och tanke på att det handlar om 750 pesetas.

så varför inte bara ge infot som behövs för att få hjälpen? eller har du någon baktanke att kunna få ut pengarna själv?

Förstår bara inte varför folk ska lägga sig i vad andra bränner pengarna på?
Hans pengar, hans beslut sen om han köper POGS för dom är väl ändå hans beslut, är man myndig så låt han leva sitt liv.

skulle han bränna skiten på skit, ja då är det så...han har ju aldrig haft pengarna från början heller så han återgår ju bara till sin normala vardag.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Det är något sådant vi är ute efter.

Har din bror någon god man idag? Behöver han någon god man?

Är Tingsrätten som beslutar om detta behov finns, och i de flesta fall måste personen godkänna vem som ska vara god man, och också gå med på att någon är god man överhuvudtaget, Vid mer tvingande åtgärder kallas det för förvaltare och ska till synnerliga skäl för att få det.

Så frågan är ju om din bror har någon god man eller förvaltare idag, om inte så om din bror inte vill ha någon som förvaltar hans pengar så är det ganska kört i den frågan.
Att framlägga för tingsrätt att det finns misstanke om att din bror bränner ett arv på 5 minuter kommer inte funka..

För övrigt finns det inget testamente så delar ni också på arvet 50/50, och om testamente finns 25/75%

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Men du har ju inte hjälpt mig

Du vill juh inte bli hjälpt

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

TS måste vara ett troll eller lever på en annan planet.
Många undvikande svar och udda svar.

Verkar vara som TS sätt för många filmer / har en kultur där arvet skall gå inom familjen på ett speciellt sätt.

Eller TS familj inte är svenska medborgare? Så lagen gäller inte?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

TS måste vara ett troll eller lever på en annan planet.
Många undvikande svar och udda svar.

Verkar vara som TS sätt för många filmer / har en kultur där arvet skall gå inom familjen på ett speciellt sätt.

Eller TS familj inte är svenska medborgare? Så lagen gäller inte?

TS hävdar att det är pga av att brodern är äldst.
Personligen tror jag att släktingen har gett bort det mesta hen hade till brodern redan och testamerar bort det sista till brodern (så att TS max kan få 1/4 av det som är kvar.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

TS måste vara ett troll eller lever på en annan planet.
Många undvikande svar och udda svar.

Verkar vara som TS sätt för många filmer / har en kultur där arvet skall gå inom familjen på ett speciellt sätt.

Eller TS familj inte är svenska medborgare? Så lagen gäller inte?

Då TS pratar om god man så är det är sannolikt Sverige vi pratar.

Mixen kan ev vara att släkten bor utomlands och kör modellen äldsta son ärver.

Oavsett vad så undanhåller TS information genom luddiga och motsägande svar.
Han/Hon kommer inte bli hjälpt förens alla kort är presenterade på bordet.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Menar du att brodern inte satsar på rött när han väl får sina pengar eller att han blir utan om han till exempel inte står på försäkringen?
Det gör ingen som helst skillnad att ge bort/ binda eller på annat sätt göra sig av med pengarna. Vet inte exakt hur många år innan dödsfallet man granskar men vet att det rör sig om flertalet år.
En kapitalförsäkring räknas in i dödsboet precis som allt annat.

Det var inte att försöka smyga med pengar på sidan om. Det finns det andra metoder till om man har såna intressen.
Problemet var brodern som hade problem med att hantera pengar. Det går då att pytsa ut arvet i mindre portioner under längre tid.
Fast är problemet som jag börjat misstänka att TS själv ska ärva allt så går inte den här lösningen.

Permalänk
Medlem

Det är alltid intressant när ett syskon ska berätta för annat syskon hur denne ska handskas med pengar. TS, om din bror vill "satsa allt på rött" eller lägga alla arsvpengar på "hockers and blow", så är det hans fulla rätt. Finns ingen förvaltare, förmyndare, god man eller annan i hela världen som du kan påtvinga din bror. Ingen kan bli omyndigförklarad i Sverige så vidare inte personen i fråga är ett liggande paket på ett psykhem och då måste det dessutom finnas en dom på det.

TS, Tänk om din bror säger detsamma om dig, att du borde ha god man. Köper du det?

Som många andra ha skrivit. Berätta all fakta, så kommer du få korrekt svar. Finns många här som kan juridik.

Permalänk
Medlem

Tror inte vi kommer få några korrekta svar från TS då detta är "fel forum" då svaren inte passar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel med en god man, jag har själv en god man och det finns olika grader på besluten om vad han får göra. I mitt fall så om jag vill köpa något och jag ber. Om pengar så måste min god man ge mig det. Han hjälper mig endast att hålla ekonomin i chack och med myndighetskontakter. Jag har haft en god man i ca ett år nu och jag kan inte säga annat än bra om denna personen.

Ifrån vad jag har läst så hoppas jag att du inte får tillgång till dem hära pengarna.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

Vad är det för fel med en god man, jag har själv en god man och det finns olika grader på besluten om vad han får göra. I mitt fall så om jag vill köpa något och jag ber. Om pengar så måste min god man ge mig det. Han hjälper mig endast att hålla ekonomin i chack och med myndighetskontakter. Jag har haft en god man i ca ett år nu och jag kan inte säga annat än bra om denna personen.

Ifrån vad jag har läst så hoppas jag att du inte får tillgång till dem hära pengarna.

Det är inget fel på god man i mitt tycke. Saken gäller att det är otroligt svårt att bli påtvingad en godman. TS tror att han kan bestämma att hans bror ska ha en god man.