Permalänk

Dator värde?

Hej ska sälja min dator och vill ha hjälp att värdera den. Köpte den 24 maj 2014.

specs: Windows 10
CPU: AMD FX-6300 6-core 3.5 GHz
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo

Ram: Corsair Vengeance DDR3 RAM 8 GB

Moderkort: MSI 970A-G46

GPU: Evga GeForce GTX 1050 SC GAMING (helt ny)

Hårddisk: Intern Western Digital 1000 GB

Nätagg: Cooler Master B500 500W

+ en asus 60hz skärm 24 tum

Permalänk
Hedersmedlem

Jag sålde några veckor sedan två stycken matchade 24 tums bildskärmar för 900 kronor (d.v.s. 450 kronor per skärm). Det som drog upp värdet i andra hand för mina bildskärmar var att de hade IPS-panel (du har inte skrivit ut paneltyp i din annons så jag måste anta att det är TN-panel) och att det var två matchande. Det som drog ner värdet för mina bildskärmar var att de hade ett väldigt enkelt stativ (bara vippbart framåt och bakåt) och bara HDMI-input. Utan att veta mer om din bildskärm skulle jag gissa att mellan 300-500 kr vore ett rimligt pris.

Grafikkortet skulle jag gissa på är värt kanske 1000 kronor (max). Då har jag räknat på att det kortet går att köpa för 1249 kr nytt. Är det verkligen helt nytt så är ett avdrag på 20% inte helt orimligt. Men det vore inte orimligt att det vore billigare också.

Resten av datorn vågar inte jag mig på en bedömning (har rätt begränsad erfarenhet kring det), men datorn är inte superattraktiv. Processorn som sitter i slås av en Pentium G4560 som kostar typ 650 kr ny (under förutsättning att den går att få tag på). SSD saknas vilket drar ner helhetsprestandan i systemet rätt rejält.

Ett riktmärke är att jag nyligen fick sålt en dator som var lite äldre (2012) men med bättre spec (det fanns SSD och processorn var lite snabbare, dock med ett gammalt grafikkort) för 2500 kr. Se den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1485244-vardering-av-da...

Permalänk
Medlem
Skrivet av brunom4rs:

Hej ska sälja min dator och vill ha hjälp att värdera den. Köpte den 24 maj 2014.

specs: Windows 10
CPU: AMD FX-6300 6-core 3.5 GHz
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo

Ram: Corsair Vengeance DDR3 RAM 8 GB

Moderkort: MSI 970A-G46

GPU: Evga GeForce GTX 1050 SC GAMING (helt ny)

Hårddisk: Intern Western Digital 1000 GB

Nätagg: Cooler Master B500 500W

+ en asus 60hz skärm 24 tum

Blocket, 3000kr kanske. Baserat på att det är din avg vanliga 24" skärm.
Personligen hade jag nog lagt ut datorn för 3500kr, då folk ofta prutar. Men 3000kr ska du va nöjd med imo.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.