Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Proffsmobbare

Här går det inte fort, men det rör på sig! Lite nytt sedan sist.

Vattenblocket är installerat på det riktiga grafikkortet, passade på att single-slot-konvertera det i samma vända, det fick även en täckplåt för portarna.

PicoPSU:n har fått handsytt läderskydd.

Permalänk
Proffsmobbare

Stabilisator till moderkortsplåten.

Fäste till AquaComputer Poweradjust.

Permalänk
Proffsmoddare

Fort går det inte, men sakta och säkert kommer det fram ett mästerverk! #46 kanske?

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

@Laine: Helt magnifikt i vanlig ordning!

Kan få mer bilder på grafikkortet och din singleslot-konvertering?

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Brodholm:

Fort går det inte, men sakta och säkert kommer det fram ett mästerverk! #46 kanske?

Roligt att du gillar det!

Skrivet av biorrith:

@JaZid: Helt magnifikt i vanlig ordning!

Kan få mer bilder på grafikkortet och din singleslot-konvertering?

Tack så mycket! Kan ordna lite bilder sen, men det är inte mer avancerat än att jag sågade PCI-plåten på hälften.

Fronten med reservoaren.

Poweradjust monterad i fronten.

Toppen av ramen hålborrad.

Det kommer vara dolt när ramen är monterad i själva chassit, men det ger lite mer attityd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Tack så mycket! Kan ordna lite bilder sen, men det är inte mer avancerat än att jag sågade PCI-plåten på hälften.

Då är jag med! Jag hade bilden i mitt huvud ett grafikkort med bildutgångar i både första och andra slotten så att säga.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av biorrith:

Då är jag med! Jag hade bilden i mitt huvud ett grafikkort med bildutgångar i både första och andra slotten så att säga.

Förstår! Om så hade varit fallet hade jag lött bort kontakten helt, det är normalt bara DVI ändå.

Håller på att försöka välja front till SSD-hållaren.

Permalänk
Proffsmobbare

Valet föll på denna, men vem vet vad som händer senare.

Tog bort portarna för flödesmätare och RPM för att kunna välta den spänningsregulerade porten.

Pumpkablar tillverkade och sleevade.

Hjärnan i datorn; PowerAjust för pumpstyrning, PWM-konvertering för radiatorfläktarna, splitter för pumparna.

Permalänk
Proffsmobbare

Lite mer lödande.

Baksidan av PowerAdjust, nya kablar förberedda för sleeving.

Välte kondensatorn på PWM-omvandlaren.

Testade att göra ett skydd av läder men det blir nog en annan lösning senare.

Permalänk
Medlem

Postar för att följa, helt sinnesjukt snyggt bygge!

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av joppekniven:

Postar för att följa, helt sinnesjukt snyggt bygge!

Tack så mycket, roligt att du följer!

Skyddsplåt för kopplingar/kopplingsdosa.

Här är kabelröran, kommer ordnas till med rätt längder och kopplingsplint senare.

Permalänk
Proffsmobbare

Lite nya metallbitar!

Tog bort triangelmönstret på reservoarhållaren, tillverkade en I/O-sköld och en hållare för PWM-omvandlaren.

DVI-porten var mer ivägen än vad den gjorde nytta, så det blev en brottningsmatch.

Passform på I/O-sköld.

Hållaren till PWM-omvandlaren fästs i WiFi-kortets gamla monteringshål.

PWM-kontakterna hamnar väldigt nära varandra, så man slipper långa kablar.

Permalänk
Proffsmobbare

Ännu en DVI-port trillade av.

Skräddarsydd I/O-panel i princip klar.

Permalänk
Medlem

Tänkte angående PWM-omvandlaren.. Läder är ju ganska varmt och inte direkt värmeledande, alltså bör väl omvandlaren bli ganska varm? Iofs kanske det inte går några högre strömmar genom den, men en liten tanke bara. :3

Jäkligt fint bygge!

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av solomon:

Tänkte angående PWM-omvandlaren.. Läder är ju ganska varmt och inte direkt värmeledande, alltså bör väl omvandlaren bli ganska varm? Iofs kanske det inte går några högre strömmar genom den, men en liten tanke bara. :3

Jäkligt fint bygge!

Bra poäng! Eftersom det är PWM och det bara finns två lägen; 0V eller 12V bör det inte skapas någon direkt värme. Hade det varit en traditionell resistor så hade det förmodligen blivit desto svettigare.

Denna omvandlaren ska (som jag uppfattat det) matas med PWM-signal från moderkortet och sedan pulsera ut denna via 3-pin till fläktarna.

Det är också möjligt att det är något slags variabelt motstånd och jag har byggt en brandbomb, haha! Det kommer gå 0,32A / 3,84W till fläktarna.

Permalänk
Proffsmobbare

Kapat, filat och justerat men snart är passningen av baksidan i ordning.

Permalänk
Medlem

Jag är grymt imponerad av dit bygge och blir alltid lika glad när det finns en ny uppdatering i tråden

Permalänk
Proffsmobbare

Tappade riktningen och projektet stannade av, men jag har försökt lära mig lite nya verktyg och metoder sedan sist. Skönt att kunna ta ett steg bort och inse vad som funkar och inte designmässigt.

Jag kommer att skrota lite av mönsterdesignen och använda mig av 40-tal racing/hotrod-stuk på resterande jobb.

Nedan finns lite smutsiga bilder från verkstaden, ska försöka montera ihop lite och fixa riktiga snart.

Nytt utseende på front och baksida.

Ny moderkortsplåt.

Permalänk
Desk Master

Ja det är som alltid riktigt snyggt arbete, gillar eran du nämnde också

Visa signatur
Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Khezan:

Ja det är som alltid riktigt snyggt arbete, gillar eran du nämnde också

Tack så mycket, uppskattas! Vi får se hur likt det blir på slutet. Ser fram mot din nästa uppdatering.

Testmontering av lite plåtar, här syns diamantmönstret lite bättre.

Permalänk

Vilket mästerverk! Riktigt snyggt, Älskar verkligen din stil :0) sjukt inspirerande.

Permalänk
Medlem

Grymt sa grisen 🙂

Permalänk
Medlem

Oj, halkade in här ett halvår efter efter senaste uppdateringen. Finns det någon chans att det här asgrymma bygget får en fortsättning, herr Laine?

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av hardly:

Oj, halkade in här ett halvår efter efter senaste uppdateringen. Finns det någon chans att det här asgrymma bygget får en fortsättning, herr Laine?

Tjo, här var det inte mycket drag. :- )

Har arbetat lite smått med projektet hela tiden, men lånade ut större delen av hårdvaran till en parallell grej och den återvände livlös vilket satte lite käppar i hjulet. Vi får se hur det ordnar upp sig med nya prylar.

Tills vidare, lite nytt trams - Placerat om pumparna, bytt ut mot matta nickel-kopparrör.

Fattas fortfarande något som binder ihop fronten med resten av chassit, just nu är det bara en väldig klump. Inte en aning vad lösningen kan tänkas vara.

Permalänk
Medlem

Två förslag, som förhoppningsvis ger lite inspiration
Ventilationsöppningar http://www.hotrod.com/articles/1210sr-art-of-louvers/
Eller, mitt första val, penselmålat "bilnummer"

Ser fram emot fortsättningen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Tjo, här var det inte mycket drag. :- )

Har arbetat lite smått med projektet hela tiden, men lånade ut större delen av hårdvaran till en parallell grej och den återvände livlös vilket satte lite käppar i hjulet. Vi får se hur det ordnar upp sig med nya prylar.

Tills vidare, lite nytt trams - Placerat om pumparna, bytt ut mot matta nickel-kopparrör.

https://i.imgur.com/M17cX9u.jpg

https://i.imgur.com/yk53ry0.jpg

https://i.imgur.com/igRxoKA.jpg

https://i.imgur.com/Txfzuik.jpg
Fattas fortfarande något som binder ihop fronten med resten av chassit, just nu är det bara en väldig klump. Inte en aning vad lösningen kan tänkas vara.

Med allt läder och nitar så kanske det passar

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Tangentbord:

Två förslag, som förhoppningsvis ger lite inspiration
Ventilationsöppningar http://www.hotrod.com/articles/1210sr-art-of-louvers/
Eller, mitt första val, penselmålat "bilnummer"

Ser fram emot fortsättningen!

Det var inte dumt! Frågan är om det går att göra i den 4 mm tjocka aluminiumfronten, kanske dags för en helt ny front.

Någon form av målning vore också häftigt, funderat på en stor, väldigt detaljerad gravering. Liknande det som finns på vissa motorblock till motorcyklar.

Skrivet av Svensktiger:

Med allt läder och nitar så kanske det passar

Det är bara att ta i ordentligt och träffa rätt på baksidan av fronten?

Lite nytt, och en väldigt rörig uppdatering! Hårdvaruproblemen har också löst sig tack vare en stor dos generositet, men mer om det i nästa uppdatering.

Har gått och blivit med svarv, eller en miniversion av en sådan. Förhållandevis kompetent för sin storlek och väldigt rolig att experimentera med, så senaste tiden har mest bestått av olika lösa endagsprojekt för att lära känna den ordentligt.

Först ut var ett par chassifötter, osäker på om designen passar chassit dock.

Tanken är att i så fall att lyfta upp chassit lite så att fläktarna får lite mer utrymme att hämta luft.

Något jag alltid velat prova är att tillverka lite vattenkylning. Förhoppningsvis rensar detta upp baksidan litegrann, särskilt sammankopplingen av radiatorerna.

Här syns det innan gängandet av G1/4"-19 TPI BSPP. O-ringarna ska också försänkas när jag listat ut hur det kan ske.

Med gänga, lite skeptisk till hur hållbart acetal är. Time will tell!

Det är en 50 mm lång hane-hane-adapter i acetal. Om den visar sig vara för känslig kommer det nog bli mässing eller liknande.

Kan bli småknepigt att montera, men det ska nog gå med lite vilja!

Testade även på att designa och tillverka en reservoar, mest för att se om det var möjligt. Kommer nog inte används i detta projektet, men det är möjligt att den dyker upp igen senare!

Nu vet jag inte om någon tycker att det är intressant över huvudtaget, men jag passade på att dokumentera tillverkningsprocessen för en nippel. Det är inte en guide eller något liknande, jag vet knappt vad jag sysslar med själv.

Taskig ritning som förhoppningsvis går att följa även i ugnsvarm verkstad.

Först körs ytterdiameter ned till 18 mm. Det digitala skjutmåttet har en felmarginal på 0,02 mm, så det blir snyggt på bild iallafall.

Enligt handboken är det 13,2 mm som gäller för G1/4-19 BSPP yttergänga, så vi testar med det!

Dubborr för att skapa ett litet men förhållandevis exakt centrerat hål i godset.

Därefter 4 mm borrat genom för att styra större borr, mest för att jag inte vet hur mycket svarven vill slå.

8 mm genomgående för vattnet. Nipplar i mässing har normalt någonstans mellan 9 och 10 mm men jag vågar inte gå så högt med acetal.

11,5 mm diameter längst in på halsen där o-ringen ska husera. Detta ska även försänkas vid senare tillfälle men just nu saknas verktygen.

Vänder på hela biten och kollar att den är i centrum. Klockan vinkar på 0,01 mm, vilket verkar lite för bra för denna chucken.

11 mm borr för att snabba på arbetet lite.

Öppnas upp till 12 mm med hjälp av innersvarvbom, detta då röret normalt är 12 mm i ytterdiameter.

Lite avfasning för att snygga till utseendet.

Och så ser den då ut i dagsläget. Saknas gör innerskårorna för o-ringar, väntar på verktygsstål även där.

Tillverkning av nippel
Permalänk
Medlem

Någon sorts syraetsning på frontplåten kanske? Ett snyggt passande motiv som ser lite 'rugged' och gammalt ut.

Permalänk
Discokungen

Riktigt maffigt hantverk! Alltid kul att se.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

please... I can only get so erect

Visa signatur