Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Första arbetsintervju, vad ska man tänka på?

Permalänk
Medlem

Första arbetsintervju, vad ska man tänka på?

Hej! Är en gymnasieelev som börjar trean nu till höst och ska på min allra första arbetsintervju om ungefär en vecka. Så jag frågar er, som har genomgått dessa intervjuer vad ni önskar att ni visste innan ni började prata? Vad ska man svara på "Varför ska vi välja just dig?" och "Varför vill du jobba hos oss?".

Stället är ett litet gatukök ifall det spelar någon större roll

Permalänk
Medlem

@StickanN: Var dig själv och ta det lungt bara. Kanske tryck lite på personlig service/bra humör då det är sånt som kunder uppskattar :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@StickanN: "Gillar att jobba kvällar och helger"

Permalänk
Medlem

Var ärlig och var dig själv bara.

Permalänk
Medlem

"För att jag är villig att stå i ert flottiga kök till en slavlön."
Sumpar du en intervju till att steka hamburgare så blir det hårt

Permalänk
Medlem

Var dej själv och var ärlig. Om du röker så ger det inget vidare bra intryck om du röker en cigg 10-30 minuter innan intervjun, jag tänker på röklukten. Samma sak med snus, i och med att det handlar om livsmedel.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Avstängd

Var dig själv.
Får du inte jobbet så är det en lärdom för livet och det är bara att söka nästa. Att gå på intervju är en bra träning. Alltid lär man sig något och det är ingen ide att vara nervös.
En intervju är ett samtal mellan två människor för att se om man passar ihop och vill jobba ihop.

Lycka till

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@StickanN Kom i god tid vet du inte vart företaget ligger så kolla upp det dagen innan så du säkert hittar utan att bli sen.
Klä dig snyggt inga hoodies och läs gärna på lite om företaget.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Entusiast

Jag brukar vara sjukt ärlig och rak. Snudd på kaxig, men jag försöker sätta mig in i intervjuarens sits och föreställer mig hur man skulle ha reagerat på att höra vad jag säger. Försök vända negativa egenskaper till något gynnsamt utan att för den skull få det att låta som en klyscha

Permalänk
Medlem

Du kan ju komma dit hel och ren, berätta att du kan laga mat samt hålla ordning och reda, bra på att vara i tid. Var positiv.

Man ska inte "kaxa" upp sig iaf för ingen vill arbeta med en kaxig drygjävel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keptang:

Var ärlig och var dig själv bara.

Kan inte det vara ett problem?

- "Varför vill du jobba hos oss?"
- "För överlevnad"

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

"För att jag är villig att stå i ert flottiga kök till en slavlön."
Sumpar du en intervju till att steka hamburgare så blir det hårt

Vad yrar du om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Vad yrar du om?

Han syftade nog på att vem som helst kan få jobb i ett gatukök.

Annars kan jag hålla med om att 100% ärlighet inte alltid fungerar för att få ett jobb. Tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Vem som helst är inte bra att stå i ett gatukök, det är faktisk många saker som krävs av en sådan beroende på ställe. Förutom att vara ordningsam, så ska man ha bra förståelse för mat/hygien och ska kunna prata med kunder. Likaså vara bra på att sälja mer.

Så det gäller att visa sitt intresse för mat och att man är noggrann och förklara att man har bra socialkometens att hantera olika slags kunder, som kan vara alltifrån barnfamiljer, snåljåpar till alkoholister. Jag personligen känner folk som i princip alltid klagar på maten, detta enbart för att de ska få en dricka gratis eller något.

Min poäng är underskatta inte vilka problem en person i ett gatukök kan utsätta sig för och på en intervju så handlar det om att visa att man även har den sociala kompetens som jobbet kräver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Han syftade nog på att vem som helst kan få jobb i ett gatukök.

Annars kan jag hålla med om att 100% ärlighet inte alltid fungerar för att få ett jobb. Tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

För min del skulle det vara svårare att få jobb på ett gatukök än ett jobb inom min branch(maskiningenjör, konstruktör).
På "mina" tjänster är det kanske 5 sökande max medans ett gatukök/Mcdonalds har 100-tals?
Tror det är fruktansvärt svårt faktiskt att få jobb på dessa ställen om jag ska vara ärlig

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

För min del skulle det vara svårare att få jobb på ett gatukök än ett jobb inom min branch(maskiningenjör, konstruktör).
På "mina" tjänster är det kanske 5 sökande max medans ett gatukök/Mcdonalds har 100-tals?
Tror det är fruktansvärt svårt faktiskt att få jobb på dessa ställen om jag ska vara ärlig

Jo det har du rätt i. Det är ju oftast väldigt många som söker dessa arbeten, vilket leder till att man måste sticka ut ur mängden på ett positivt sätt för att öka chanserna. Jag tänkte enbart på vilken kompetens som krävs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

"För att jag är villig att stå i ert flottiga kök till en slavlön."
Sumpar du en intervju till att steka hamburgare så blir det hårt

Faktiskt en helt värdelös attityd. Oavsett vad man jobbar med som första jobb så är det en jävligt bra erfarenhet.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

@StickanN Klä dig bra men inte överdrivet en piké, hela jeans och ett par sneakers sen fixa frisyren lite. Motivera allt du säger, ex jag är stresstålig. Har du något exempel när du har hamnat i en sådan situation. Ja bla bla bla. Använd en positiv attityd (ingen gillar en gnällspik), när de frågar ex vad tycker du om att jobba kväll? Även om du inte gillar det säg något i stil med att du ser det mer som en möjlighet att få extra pengar.
ALL ERFARENHET ÄR BRA ERFARENHET.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragnvlad:

Faktiskt en helt värdelös attityd. Oavsett vad man jobbar med som första jobb så är det en jävligt bra erfarenhet.

Precis, Nästa jobb visar på att du har erfarenhet av att ha jobbat,Sen vad för typ av jobb spelar nog mindre roll utan bara att du fungerat på ditt tidigare jobb. Finns dom som hamnar i konflikter ständigt och dessa är mindre attraktiva för en arbetsgivare! Sen att du givetvis gjort ett bra jobb!
Sen att du pluggar och orkar jobba samtidigt istället för att lulla runt på stan är ju inte heller negativt.

Sen kan du fundera på vad det är dom kommer fråga, Tänkte mest med tanke på yrket

*Stresstålig?
*Erfarenhet av matlagning?
*osv osv
Sen spelar personlighet en stor roll, Hur man pratar och uppför sig som tidigare nämnt.
Synliga tatueringar såsom på hals och ansikte kan nog anses vara till det sämre beroende på vem du träffar på intervjun.

Kanske även vad du gör på fritiden, Rör du på dig eller sitter du mest framför burken/TV,n Ja du hajjar

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Tips likt "var dig själv" är lite som vägbeskrivningen "kör bara rakt fram" - det kan förvisso fungera men förutsätter att man är på rätt riktning till att börja med. Vad som egentligen menas är att du behöver fundera ut ett sätt som känns bra för just dig. Det finns bra guider på internet.

Det jag lärde mig efter min första och brutalt misslyckade intervju var #1 att komma mer förberedd. Det kan uppfattas som nonchalant att inte ha "pluggat på" de vanligaste intervjufrågorna och funderat ut hur man vill presentera sina svar.

Du kan också fundera över hur du tror att man kan göra bättre eller sämre intervjuer. Det du saknar i erfarenhet kan du öva dig på dels genom att helt enkelt gå på många intervjuer och fråga efter återkoppling och själv analysera vad som gick bra eller dåligt, eller visa prov på bra framförhållning och öva lite redan inför din första intervju.

Vissa frågor kan vara svåra att svara på själv och det kan hjälpa att prata med andra och fråga efter återkoppling.

Själva intervjun i sig, särskilt om man är "nybörjare" är ju ett ypperligt tillfälle på att visa hur man tar sig an nya utmaningar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StickanN:

Hej! Är en gymnasieelev som börjar trean nu till höst och ska på min allra första arbetsintervju om ungefär en vecka. Så jag frågar er, som har genomgått dessa intervjuer vad ni önskar att ni visste innan ni började prata? Vad ska man svara på "Varför ska vi välja just dig?" och "Varför vill du jobba hos oss?".

Stället är ett litet gatukök ifall det spelar någon större roll

Träna på att "finna dig" snabbt även om du får frågor du inte är förberedd på. Folk som velar och stakar sig och verkar allmänt tröga, bortkommna och ointresserade brukar inte gå vidare i processen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

En viktig insikt är att de faktiskt hoppas på att få anställa just dig.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Som dom andra säger. Var dig själv. Håll ögonkontakt med den/dom som håller i intervjun.

Ett stadigt handslag är också bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iksu:

Som dom andra säger. Var dig själv. Håll ögonkontakt med den/dom som håller i intervjun.

Ett stadigt handslag är också bra.

Man kanske inte ska vara fjunig i händerna men på tok för många tar det för lång åt andra hållet och trycker på handen. Spänn handen utan att trycka.
Men handslagsteknik känns lite konsult/management nivå.

Permalänk
Medlem

Har du inte någon kunskap som gör dig unik så skippa att prata så mycket om kompetens. Företag vill veta vem du är att det går att lita på dig och att du kommer till jobbet kl 0700 varje dag. Hur skulle din kompis beskriva dig?

Permalänk
Medlem

Läs på lite innan intervjun så du åtminstone har en aning om vad mathygien/-förvaring/-tillagning, födoämnesallergier och liknande innebär.

Om du helt saknar kunskap inom aktuellt område (t.ex. inte vet vilka ingredienser som behövs till potatismos, inte vet skillnaden på kokt och grillat etc.) så är det naturligtvis ännu viktigare att du läser på lite innan.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD