Nytt bättre system (tips och råd)

Permalänk

Nytt bättre system (tips och råd)

Tja!

Dags för mig att bygga ett nytt system för gaming och generellt vardagsarbete (webbutveckling). Har suttit och byggt ihop ett system som verkar vettigt i mitt huvud, men jag söker tips och råd från er som är mer kunnig inom detta. Jag har inte valt grafikkort än, vilket är en av de frågor jag har. Planen är att köpa allt om någon månad eller två, så har ingen stress att köpa något för tillfället. Kom med förslag och tips hur datorn kan förbättras, sänkas i pris eller bara förklara för mig om det är något som är ett stort "no no".

Länk till listan på systemet:
Prisjakt

Krav:

  1. Tyst system

  2. Generellt bra prestanda i modernare spel

  3. Enskild SSD för OS

  4. Enskild SSD för spel/program

  5. Mycket lagring

  6. Möjlighet att uppgradera till SLI/Crossfire (+ nätaggregat om det krävs)

  7. Möjlighet att överklocka

Frågor:

  • Kan jag gå ner från 120GB till 64GB för OS-disken?

  • Vad kan jag byta ut för att få det billigare utan att förlora mycket prestanda?

  • Borde jag vänta på Vega-serien? Eller köra på något som finns nu?

  • Stora fördelar med vattenkylare i detta system?

  • Välja lyftkylare istället för vatten?

  • 120mm radiator eller valda 240mm?

**Flerfrågor kan tillkomma**

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

@TheWetell: MSI Z270-A Pro saknar SLI stöd, därav den billigare prislappen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

@TheWetell: MSI Z270-A Pro saknar SLI stöd, därav den billigare prislappen.

Jaha, missade det. Då kommer vi till frågan, borde jag byta moderkort som stödjer båda eller sikta in mig på en? Om jag bara ska sikta in mig på en, SLI eller CrossFire?

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWetell:

Jaha, missade det. Då kommer vi till frågan, borde jag byta moderkort som stödjer båda eller sikta in mig på en? Om jag bara ska sikta in mig på en, SLI eller CrossFire?

SLI och Crossfire håller på att dö ut mot multi-gpu inom dx12 och vulkan och då funkar vilket moderkort som helst sålänge det finns flera portar. Helst rekommendar jag bara ett kort då det minskar strul och stuttering.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Skrivet av Paontuus:

SLI och Crossfire håller på att dö ut mot multi-gpu inom dx12 och vulkan och då funkar vilket moderkort som helst sålänge det finns flera portar. Helst rekommendar jag bara ett kort då det minskar strul och stuttering.

Har hört det men har inte lika bra koll längre. Jag vill sikta på att köpa ett top-end kort, tex GTX 1080 Ti. Eller borde jag vänta in Vega-serien? De har gett ut lovande prestanda siffror och ett bra pris på den vattenkylda modellen Vega64.

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWetell:

Kan jag gå ner från 120GB till 64GB för OS-disken?

Jag antar att du tänkt ha Windows 10 på den, och då blir nog 64GB rätt trångt. I så fall kan du nog lika gärna skippa den SSDn helt och bara göra en egen partition för OS:et. Tänk på att SSDer generellt presterar sämre ju mindre de är, och att 850 EVO är mycket bättre än WD Green.

Skrivet av TheWetell:

Stora fördelar med vattenkylare i detta system?

Nej, det kan jag inte påstå. Enligt denna recension så kylde den aningen sämre än Noctua NH-D15S men var aningen tystare. Skulle man dra upp hastigheten på fläktarna för S24:an så att den kyler lika bra så kommer de nog hamna på ungefär samma ljudnivå. Och då kostar S24:an mycket mer och har troligtvis kortare livslängd p.g.a. att pumpen inte håller hur länge som helst.

Skrivet av TheWetell:

Borde jag vänta på Vega-serien? Eller köra på något som finns nu?

Vega kommer den 14:e augusti, innan dess vet vi inte hur den presterar och om den är värd att vänta på eller inte. Ska du inte köpa något förrän om en månad eller två så hinner du vänta in recensionerna.

Permalänk
Skrivet av perost:

Jag antar att du tänkt ha Windows 10 på den, och då blir nog 64GB rätt trångt. I så fall kan du nog lika gärna skippa den SSDn helt och bara göra en egen partition för OS:et. Tänk på att SSDer generellt presterar sämre ju mindre de är, och att 850 EVO är mycket bättre än WD Green.

Yes, tänkte köra Windows 10. Okej, det är inte en dum idé att göra så. På vilket sätt blir en SSD sämre med lägre lagringsutrymme? Hastighet?

Skrivet av perost:

Nej, det kan jag inte påstå. Enligt denna recension så kylde den aningen sämre än Noctua NH-D15S men var aningen tystare. Skulle man dra upp hastigheten på fläktarna för S24:an så att den kyler lika bra så kommer de nog hamna på ungefär samma ljudnivå. Och då kostar S24:an mycket mer och har troligtvis kortare livslängd p.g.a. att pumpen inte håller hur länge som helst.

Har kollat lite den kylaren men tycker att den är så stor och ful (lite kinkig ja ). Vill helst använda en vattenkylare p.g.a. storlek och utseende. Jag överger inte alternativet på en luftkylare men undviker det gärna för att få ett snygg och rymligt system.

Vad kan en livslängd vara på en pump?
Kan denna vattenkylare vara ett alternativ?

Skrivet av perost:

Vega kommer den 14:e augusti, innan dess vet vi inte hur den presterar och om den är värd att vänta på eller inte. Ska du inte köpa något förrän om en månad eller två så hinner du vänta in recensionerna.

Läste det precis, ryktena har pratat om ett bra pris än så länge.

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWetell:

Yes, tänkte köra Windows 10. Okej, det är inte en dum idé att göra så. På vilket sätt blir en SSD sämre med lägre lagringsutrymme? Hastighet?

Ja, sämre prestanda över lag p.g.a. färre minneskretsar som kan användas parallellt.

Skrivet av TheWetell:

Vad kan en livslängd vara på en pump?

Svårt att säga, men S24:an verkar ju ha 5 års garanti i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheWetell:

Vad kan en livslängd vara på en pump?

Omöjligt att svara på, pumparna kan vara fullt fungerande ena minuten och trasig nästa.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av perost:

Ja, sämre prestanda över lag p.g.a. färre minneskretsar som kan användas parallellt.

Tack för förklaringen, har nu valt att ta bort WD SSD:n.

Skrivet av perost:

Svårt att säga, men S24:an verkar ju ha 5 års garanti i alla fall.

Det är ju en bra sak, men det spelar inte roll om pumpen dör helt plötsligt och CPU:n överhettas utan vetskap.

Skrivet av Peppar2014:

Omöjligt att svara på, pumparna kan vara fullt fungerande ena minuten och trasig nästa.

Det är svårt att säga, men tänkte om någon vet en generell uppfattning hur de håller. Ibland får man helt enkelt lita på att prylarna håller ett tag, måste kanske ta lite risker i livet.

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWetell:

Det är ju en bra sak, men det spelar inte roll om pumpen dör helt plötsligt och CPU:n överhettas utan vetskap.http://www.pic4ever.com/images/297.gif

En modern processor stänger av sig själv innan den riskerar att skadas, så det är inte så farligt. Och det kan ju även hända med en luftkylare om t.ex. fläkten skär ihop eller om kylaren lossnar (inte helt ovanligt med Intels stockkylare). Det man ska vara orolig över är snarare att vattenkylaren börjar läcka, men det är väldigt sällsynt.

Permalänk
Skrivet av perost:

En modern processor stänger av sig själv innan den riskerar att skadas, så det är inte så farligt. Och det kan ju även hända med en luftkylare om t.ex. fläkten skär ihop eller om kylaren lossnar (inte helt ovanligt med Intels stockkylare). Det man ska vara orolig över är snarare att vattenkylaren börjar läcka, men det är väldigt sällsynt.

Då finns det få anledningar att inte köra ett slutet vattensystem till CPU:n.

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWetell:

Då finns det få anledningar att inte köra ett slutet vattensystem till CPU:n.

Det finns få anledningar att undvika slutna vattenkylare, men också få anledningar att välja dem över luftkylare om man ser till vad man får för pengarna. Men de är ju inte dåliga, så anser du att en sluten vattenkylare är viktig för estetikens skull och är villig att lägga pengar på det så är det bara att köra på.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det finns få anledningar att undvika slutna vattenkylare, men också få anledningar att välja dem över luftkylare om man ser till vad man får för pengarna. Men de är ju inte dåliga, så anser du att en sluten vattenkylare är viktig för estetikens skull och är villig att lägga pengar på det så är det bara att köra på.

Tack för dina konstruktiva svar.

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!