Webhallen och deras ojämna kundbemötande

Permalänk
Medlem

Webhallen och deras ojämna kundbemötande

Vill bara berätta om en sak som hände på Webhallen idag.

För cirka två veckor sedan köpte jag ett headset på Webhallen i Mall of Scandinavia, det var ett Steel Series Arctic 7.
Jag valde detta headset då jag har hört bra om det i diverse rescensioner på nätet, men jag valde att inte öppna headsetet innan jag testat dem i butik. Så jag bestämde mig för att åka till Media Markt och testa lurarna innan köp.
Det var verkligen tur att jag gjorde det innan jag öppnat dem jag inhandlat från Webhallen, för s***n vilket kasst ljud det var i dessa lurar.
Jag borde självklart gjort allt detta innan köp men jag brukar gilla Steel Series produkter.

Läste att man var tvungen att installera Razers mjukvara för att det ska bli bra ljud?!? Wtf då måste det vara illa om man är tvungen att installera en annan tillverkares mjukvara för att det ska låta OK.

Jag bestämde mig för att åka tillbaka till Webhallen i Barkarby och lämna tillbaka min OÖPPNADE lurar som legat i en Webhallen påse sedan inköp.
Döm om min förvåning när lillkillen bakom disken för det första är dryg redan när jag kommer fram, för att inte tala om när jag säger att jag vill lämna tillbaka lurarna jag köpte för mindre än två veckor sedan.
Han står och inspekterar klisterlapparna på kartongen och verkligen letar efter minsta lilla tecken på brytmärke, trots att jag säger till honom att jag inte öppnat dem. Han tittar på mig som om att jag försöker lura honom och fortsätter inspektera dem, han vill verkligen inte ta tillbaka dessa verkar det som.
Efter någon minuts inspektion ger han upp och ber mig motvilligt att stoppa in kortet i läsaren.
Varpå jag säger till honom, du vet att ångerrätten gäller om affären är gjord på nätet även om jag hämtat varan i butik!
Och att jag dessutom kunnat öppna dem och ändå lämnat tillbaka dem.
Han säger till mig att så inte är fallet, jag ber honom läsa vad lagen säger innan han uttalar sig.
Han fortsätter med att det har han redan gjort och att han inte kommer stå här och argumentera med mig om saker han redan vet.

Herregud tänkte jag...
Nu var ju min vara oöppnad och min retur gick bra så jag hade kanske inte behövt säga nått, men hans otrevliga attityd och inspektion gjorde mig vansinnig inombords.

Jag är en långvarig kund till Webhallen som spenderar över 25 000:- per år hos dem i snitt.
Jag har haft ett par mindre roliga incidenter med Webhallen förut, men det har alltid löst sig efter lite kommunikation.
Men nu är det slut, jag kommer handla enbart hos seriösa butiker som bryr sig om sina återkommande kunder (@Inet, @Netonnet @Elgiganten).

Så min fråga till @Webhallen

Varför försöker ni motarbeta en kund som vill lämna tillbaka en vara som är oöppnad?
Varför ska ni inspektera varan i 2-3 minuter när det är klart och tydligt att den inte varit öppnad? Tror ni jag stått med värmepistol och tagit bort 3! klisterlappar?
Kan era anställda inte lagen när det står och säljer varor i er butik?
Varför har flertalet av era anställda uruselt kundbemötande?
Varför är ni den enda butiken som fortfarande envisas med att inte ha öppet köp på era produkter över disk när i stort sett alla era konkurrenter har det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Minisulan:

Vill bara berätta om en sak som hände på Webhallen idag.

För cirka två veckor sedan köpte jag ett headset på Webhallen i Mall of Scandinavia, det var ett Steel Series Arctic 7.
Jag valde detta headset då jag har hört bra om det i diverse rescensioner på nätet, men jag valde att inte öppna headsetet innan jag testat dem i butik. Så jag bestämde mig för att åka till Media Markt och testa lurarna innan köp.
Det var verkligen tur att jag gjorde det innan jag öppnat dem jag inhandlat från Webhallen, för s***n vilket kasst ljud det var i dessa lurar.
Jag borde självklart gjort allt detta innan köp men jag brukar gilla Steel Series produkter.

Läste att man var tvungen att installera Razers mjukvara för att det ska bli bra ljud?!? Wtf då måste det vara illa om man är tvungen att installera en annan tillverkares mjukvara för att det ska låta OK.

Jag bestämde mig för att åka tillbaka till Webhallen i Barkarby och lämna tillbaka min OÖPPNADE lurar som legat i en Webhallen påse sedan inköp.
Döm om min förvåning när lillkillen bakom disken för det första är dryg redan när jag kommer fram, för att inte tala om när jag säger att jag vill lämna tillbaka lurarna jag köpte för mindre än två veckor sedan.
Han står och inspekterar klisterlapparna på kartongen och verkligen letar efter minsta lilla tecken på brytmärke, trots att jag säger till honom att jag inte öppnat dem. Han tittar på mig som om att jag försöker lura honom och fortsätter inspektera dem, han vill verkligen inte ta tillbaka dessa verkar det som.
Efter någon minuts inspektion ger han upp och ber mig motvilligt att stoppa in kortet i läsaren.
Varpå jag säger till honom, du vet att ångerrätten gäller om affären är gjord på nätet även om jag hämtat varan i butik!
Och att jag dessutom kunnat öppna dem och ändå lämnat tillbaka dem.
Han säger till mig att så inte är fallet, jag ber honom läsa vad lagen säger innan han uttalar sig.
Han fortsätter med att det har han redan gjort och att han inte kommer stå här och argumentera med mig om saker han redan vet.

Herregud tänkte jag...
Nu var ju min vara oöppnad och min retur gick bra så jag hade kanske inte behövt säga nått, men hans otrevliga attityd och inspektion gjorde mig vansinnig inombords.

Jag är en långvarig kund till Webhallen som spenderar över 25 000:- per år hos dem i snitt.
Jag har haft ett par mindre roliga incidenter med Webhallen förut, men det har alltid löst sig efter lite kommunikation.
Men nu är det slut, jag kommer handla enbart hos seriösa butiker som bryr sig om sina återkommande kunder (@Inet, @Netonnet @Elgiganten).

Så min fråga till @Webhallen

1 Varför försöker ni motarbeta en kund som vill lämna tillbaka en vara som är oöppnad?
2 Varför ska ni inspektera varan i 2-3 minuter när det är klart och tydligt att den inte varit öppnad? Tror ni jag stått med värmepistol och tagit bort 3! klisterlappar?
3 Kan era anställda inte lagen när det står och säljer varor i er butik?
4 Varför har flertalet av era anställda uruselt kundbemötande?
5 Varför är ni den enda butiken som fortfarande envisas med att inte ha öppet köp på era produkter över disk när i stort sett alla era konkurrenter har det?

Hej, om du upplevde att du blev motarbetad så är det såklart definitivt inte något vi i allmänhet skulle kunna ställa oss bakom!
Jag kan inte annat än att beklaga såhär i efterhand och kommer att tala med personalen i butiken om det inträffade.

1: Öppet köp är öppet köp och det är frivilligt för oss att erbjuda det så vi ska definitivt inte bråka med någon som vill nyttja det.

2: 2-3 minuter låter försvisso som en lång tid. Dock försöker vi vara noggranna med att kontrollera produkterna för att inte nästa kund ska råka ut för ett öppnat exemplar.
Konsekvensen av att inte vara nogranna hade ju varit att jag hade fått sitta här och svara på varför vi är så slarviga.
Tyvärr är det ju så att de flesta som lämnar tillbaka prylar som de öppnat eller tom. använt inte direkt skyltar med det. För att avgöra om det är fallet så tittar vi på produkten, inte på kunden.

3: Angående lagen så vet jag inte exakt hur er diskussion gick. Men beroende på när ett köp genomförs/slutförs så är det inte per automatik så att bara för att du "lagt undan" varan online och sedan köpt den i butik så gäller distansköplagen.
Lägger du en order för att "hämta och betala i butik" så har inget köp genomförts: vi har inget anspråk på dina pengar och du har inga skyldigheter gentemot oss att köpa varan. Då har inget distansköp genomförts. Kanske var det detta vår säljare pratade om?

4: Det är väldigt tråkigt om du har upplevt det så. Vi försöker kontinuerligt jobba med att förbättra våra kundrelationer och ju fler rapporter vi kan få (i stil med den jag får av dig här) desto mer kan vi jobba på det.

5:Vi har öppet köp över disk. 14 dagar.
Däremot har vi inte (precis som Inet och Alina) öppet köp på bruten förpackning.
Den stora vattendelaren är väl om du börjar jämföra oss med de stora "Ladorna". De jobbar med en HELT annan marginalstruktur än vad Inet eller Webhallen gör. De har utrymmet på grund av deras produktmix och de marginaler de har där i. Vi har inte det.

Att det har rått meningsskiljaktigheter mellan dig och säljaren hoppas jag inte att du tolkar som om du blivit motarbetad eller att vi inte bryr oss om våra kunder.
Om vi däremot framfört dessa på ett otrevligt sätt så är det ju riktigt illa och något som jag som sagt nu kommer att ta upp med de ansvariga i butiken.

MVH

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej, om du upplevde att du blev motarbetad så är det såklart definitivt inte något vi i allmänhet skulle kunna ställa oss bakom!
Jag kan inte annat än att beklaga såhär i efterhand och kommer att tala med personalen i butiken om det inträffade.

1: Öppet köp är öppet köp och det är frivilligt för oss att erbjuda det så vi ska definitivt inte bråka med någon som vill nyttja det.

2: 2-3 minuter låter försvisso som en lång tid. Dock försöker vi vara noggranna med att kontrollera produkterna för att inte nästa kund ska råka ut för ett öppnat exemplar.
Konsekvensen av att inte vara nogranna hade ju varit att jag hade fått sitta här och svara på varför vi är så slarviga.
Tyvärr är det ju så att de flesta som lämnar tillbaka prylar som de öppnat eller tom. använt inte direkt skyltar med det. För att avgöra om det är fallet så tittar vi på produkten, inte på kunden.

3: Angående lagen så vet jag inte exakt hur er diskussion gick. Men beroende på när ett köp genomförs/slutförs så är det inte per automatik så att bara för att du "lagt undan" varan online och sedan köpt den i butik så gäller distansköplagen.
Lägger du en order för att "hämta och betala i butik" så har inget köp genomförts: vi har inget anspråk på dina pengar och du har inga skyldigheter gentemot oss att köpa varan. Då har inget distansköp genomförts. Kanske var det detta vår säljare pratade om?

4: Det är väldigt tråkigt om du har upplevt det så. Vi försöker kontinuerligt jobba med att förbättra våra kundrelationer och ju fler rapporter vi kan få (i stil med den jag får av dig här) desto mer kan vi jobba på det.

5:Vi har öppet köp över disk. 14 dagar.
Däremot har vi inte (precis som Inet och Alina) öppet köp på bruten förpackning.
Den stora vattendelaren är väl om du börjar jämföra oss med de stora "Ladorna". De jobbar med en HELT annan marginalstruktur än vad Inet eller Webhallen gör. De har utrymmet på grund av deras produktmix och de marginaler de har där i. Vi har inte det.

Att det har rått meningsskiljaktigheter mellan dig och säljaren hoppas jag inte att du tolkar som om du blivit motarbetad eller att vi inte bryr oss om våra kunder.
Om vi däremot framfört dessa på ett otrevligt sätt så är det ju riktigt illa och något som jag som sagt nu kommer att ta upp med de ansvariga i butiken.

MVH

Tack för ett snabbt svar.

Jag uppfattade er säljare som extremt nonchalant och väldigt ointresserad av att egentligen vara där överhuvudtaget, sen kanske han hade en dålig morgon, vad vet jag?
Jag vet inte hur han uppfattade mitt påstående men jag menade självklart att man betalar på nätet och hämtar i butik. Då sa jag att distanslagen gällde, men han kanske missuppfattade?
Jag har bra koll på när distansköpslagen gäller kontra öppet köp etc.

Jag har själv tidigare jobbat inom handel så jag vet mycket väl vad kunder är kapabla till för att tjäna en slant eller utnyttja systemet till sin egen fördel.
Men jag kan väl tycka att han borde sett min kundinfo när han letade efter mitt kvitto och sett att jag köper en del produkter hos er, men i och för sig så kan han inte veta om jag försöker lura er.
Men förpackningen var verkligen helt orörd och den hade inte de minsta tecken på att den skulle öppnats, det tycker jag i alla fall att man borde se.
Men generellt sett så har hela Barkarby butiken drygast personal (Inte alla) av alla era butiker i Stockholmsregionen, Mall of Scandinavia, City och Sundbyberg är väldigt mycket bättre på den punkten.

Jag brukar inte gnälla eller bry mig särskilt mycket när sådana här saker sker, men jag kände att denna gång gick det lite för långt och var tvungen att framföra det till er.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem

@Minisulan: Jag kan inte se att det finns något val att betala på nätet och hämta i butik?
Minns att jag letade efter detta när jag skulle köpa min bose QC35 då jag var osäker på om jag skulle gilla dem eller inte.(Fick bli ifrån komplett istället)

Som på denna bild t.ex så är det "Hämta och betala i butik" och "Skicka till mig". Hittar inget om att betala på nätet och hämta i butik.
Så det kanske var det han bakom disken menade.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd

@Zippeer: Du har ju klickat i "Betala i butik" i boxen ovanför den du printat.. inte konstigt att det inte finns som val? Du kan inte välja hämta i butik förrän du valt betalningssätt, så som faktura eller kort, när du sedan väljer leveranssätt så ska du bli positivt överraskad

Förövrigt hade jag liknande konversation som TS med webhallens personal när jag skulle lämna tillbaks en produkt jag betalat på nätet & hämtat i butiken. Tjejen var väldigt påstridig att det inte gällde och jag fick förklara men hon trodde inte på mig; efter att hon läst era villkor så ändrade hon på sig och bad till och med om ursäkt innan jag gick.

Kan ju inte direkt skylla på Webhallen för att någon enstaka personal inte är 100 på deras villkor, men det är klart att man kanske kunde gått ut med det lite bättre info till anställda om dom ändras? (Tydligen ändras dom ofta enligt biträdet jag hade, därför trodde hon först inte på mig?) Eller för den delen; sätt era viktigaste punkter i villkoren (t ex vilka regler som gäller vid återköp med mera) vid varje kassaskärm eller liknande? Då kan mer novis personal som är inhyrd för dagen eller dyl. göra jobbet smidigare också.

Permalänk
Medlem

@cider123: Då ligger våra i olika ordning då, För mig så är fraktsätt första valet (Skulle ju kunna vara för att jag inte har ett konto)
Men nu när du sa det så kan jag ju faktiskt välja att betala på nätet så fel av mig i föregående post

Och @Webhallen
Är det inte dags att centrera er hemsida lite mer? Ser för jävligt ut att ha den ute till vänster IMO. (Och om det nu finns någon inställningar för att ändra detta så tycker jag fortfarande att den borde vara centrerad som standard)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

@Minisulan: Jag kan inte se att det finns något val att betala på nätet och hämta i butik?
Minns att jag letade efter detta när jag skulle köpa min bose QC35 då jag var osäker på om jag skulle gilla dem eller inte.(Fick bli ifrån komplett istället)

Som på denna bild t.ex så är det "Hämta och betala i butik" och "Skicka till mig". Hittar inget om att betala på nätet och hämta i butik.
Så det kanske var det han bakom disken menade.
http://i.imgur.com/93Er81a.png

Väljer du att betala med PayPal så kan du fortfarande göra köpet på nätet (o därmed konsumentköpslagen om distansköp, även om du hämtar ut i butik) och sedan hämta ut i butik.

Skrivet av cider123:

@Zippeer: Du har ju klickat i "Betala i butik" i boxen ovanför den du printat.. inte konstigt att det inte finns som val? Du kan inte välja hämta i butik förrän du valt betalningssätt, så som faktura eller kort, när du sedan väljer leveranssätt så ska du bli positivt överraskad

http://i.imgur.com/UDOXKJJ.png

Förövrigt hade jag liknande konversation som TS med webhallens personal när jag skulle lämna tillbaks en produkt jag betalat på nätet & hämtat i butiken. Tjejen var väldigt påstridig att det inte gällde och jag fick förklara men hon trodde inte på mig; efter att hon läst era villkor så ändrade hon på sig och bad till och med om ursäkt innan jag gick.

Kan ju inte direkt skylla på Webhallen för att någon enstaka personal inte är 100 på deras villkor, men det är klart att man kanske kunde gått ut med det lite bättre info till anställda om dom ändras? (Tydligen ändras dom ofta enligt biträdet jag hade, därför trodde hon först inte på mig?) Eller för den delen; sätt era viktigaste punkter i villkoren (t ex vilka regler som gäller vid återköp med mera) vid varje kassaskärm eller liknande? Då kan mer novis personal som är inhyrd för dagen eller dyl. göra jobbet smidigare också.

Fast när man väljer kortbetalen, och sedan hämta ut i butik, så görs inte köpet på nätet ändå. Man betalar inte förens man kommer till butiken av någon anledning, då jag valt det en gång också.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Tråkigt att höra om dåligt bemötande i butik hos webhallen. Jag bor i en liten stad så jag har aldrig kunnat prova deras butiker, däremot handlat ofta hos wh på nätet. Jag har vid returer upplevt ett extremt bra bemötande mail-ledes, alltså med bättre service än vad lagen kräver. Kan det inte vara så enkelt att det var en enskild medarbetare som uttrycker sig på ett sätt som du uppfattar som drygt? Detta torde nämligen inte heller NoN, inet och framförallt elgiganten vara förskonade ifrån I alla lägen. Extremt svårt att få till hundra procent nöjdhet i alla kundmöten face to face, detta gäller för alla organisationer. Detta är inte ett försvar för dålig service på något sätt, bara ett "gräset är inte alltid grönare"-inlägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Not long ago, the Black Gate of Armonk swung open. The lights went out, my skin crawled, and dogs began to howl. I asked my neighbor what it was and he said, 'Those are the nazgul. Once they were human, now they are IBM's lawyers

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Minisulan:

Tack för ett snabbt svar.

Jag uppfattade er säljare som extremt nonchalant och väldigt ointresserad av att egentligen vara där överhuvudtaget, sen kanske han hade en dålig morgon, vad vet jag?
Jag vet inte hur han uppfattade mitt påstående men jag menade självklart att man betalar på nätet och hämtar i butik. Då sa jag att distanslagen gällde, men han kanske missuppfattade?
Jag har bra koll på när distansköpslagen gäller kontra öppet köp etc.

Jag har själv tidigare jobbat inom handel så jag vet mycket väl vad kunder är kapabla till för att tjäna en slant eller utnyttja systemet till sin egen fördel.
Men jag kan väl tycka att han borde sett min kundinfo när han letade efter mitt kvitto och sett att jag köper en del produkter hos er, men i och för sig så kan han inte veta om jag försöker lura er.
Men förpackningen var verkligen helt orörd och den hade inte de minsta tecken på att den skulle öppnats, det tycker jag i alla fall att man borde se.
Men generellt sett så har hela Barkarby butiken drygast personal (Inte alla) av alla era butiker i Stockholmsregionen, Mall of Scandinavia, City och Sundbyberg är väldigt mycket bättre på den punkten.

Jag brukar inte gnälla eller bry mig särskilt mycket när sådana här saker sker, men jag kände att denna gång gick det lite för långt och var tvungen att framföra det till er.

Jag uppfattar absolut inte ditt inlägg som gnäll: en kund som skriver lugnt, sansat och sakligt om en negativ upplevelse är bland den mest värdefulla feedback vi kan få.
Den feedback vi har fått här kommer jag att ta upp med både butiken direkt och även generellt med butiksledningen.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Webhallen
Skrivet av cider123:

Förövrigt hade jag liknande konversation som TS med webhallens personal när jag skulle lämna tillbaks en produkt jag betalat på nätet & hämtat i butiken. Tjejen var väldigt påstridig att det inte gällde och jag fick förklara men hon trodde inte på mig; efter att hon läst era villkor så ändrade hon på sig och bad till och med om ursäkt innan jag gick.

Kan ju inte direkt skylla på Webhallen för att någon enstaka personal inte är 100 på deras villkor, men det är klart att man kanske kunde gått ut med det lite bättre info till anställda om dom ändras? (Tydligen ändras dom ofta enligt biträdet jag hade, därför trodde hon först inte på mig?) Eller för den delen; sätt era viktigaste punkter i villkoren (t ex vilka regler som gäller vid återköp med mera) vid varje kassaskärm eller liknande? Då kan mer novis personal som är inhyrd för dagen eller dyl. göra jobbet smidigare också.

Helt riktigt så kan vi bli bättre på att förse vår personal med tydligare information kring lagar och regler.
Sedan är det som du säger: alla kan ha en dålig dag. Det går inte att realtidskontrollera 300 säljare inom bolaget för att se att de inte är på dåligt humör etc. Men med tydligare regler både kring gällande lagar och praxis samt mer tydligt uttalad policy kring bemötande osv. så har vi i alla fall potential att förbättra oss.

Skrivet av Zippeer:

Och @Webhallen
Är det inte dags att centrera er hemsida lite mer? Ser för jävligt ut att ha den ute till vänster IMO. (Och om det nu finns någon inställningar för att ändra detta så tycker jag fortfarande att den borde vara centrerad som standard)

Vår nya hemsida (som betatestas av ett par tusen av våra kunder för tillfället) är centrerad (och väldigt mycket härligare och modernare rent generellt).

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch