Vilken router ska jag köra som IP-fördelare

Permalänk

Vilken router ska jag köra som IP-fördelare

Äntligen fått in fiber hemma och spenderade helgen med att dra kablar för att få ut skiten i huset. Pga att huset är ett betongblock och fiber kommer in i källaren har jag fått göra en liten speciallösning. Från fiberkomverterarem går kablage till ett förråd där router och Nas finns. I nuläget är det en asus ac87u som står där och även skickar wi-fi i källaren men signalen kunde absolut vara bättre. I köket står en asus rt-n66u som AP för wi-fi. Känns ju som lm av 87u har lite starkare signal (eller så hittar jag på) och funderar på att byta plats på dem men är orolig för att n66u inte har samma processorkraft att ta hand om alla kablade delar och dessutom fixa wi-fi till källaren. Är det en befogad oro eller kommer det funka utmärkt att flytta dem?

Permalänk
Medlem

Båda klarar utan problem att routa trafiken från rätt många samtidiga klienter. Så länge du inte moffsar på ett komplicerat regelverk med NAT/routes/extra USB-saker/filter (föräldra kontroll etc) som routern också klarar av, så är det absolut ingen fara. (Processorkraft finns i båda så det räcker minst sagt)

Vill du ha ett förslag? Har du inte trådanslutna saker i köket och den burken är ansluten med kabel så sälj routern och skaffa en separat accesspunkt (Ubiquiti Unifi AP AC) - då ser det ut som ett brandlarm på sin höjd, det går som tusan, solen kommer skina på dig varje dag och din e-pen*s på sweclockers fördubblas i omfång och längd!

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Ok. Ska jag i så fall sätta en Ubiquiti på övervåningen också? Är signalstyrkan bättre eller varför köra det över "vanlig" router? Trodde poängen var att du kunde gå mellan flera utan avbrott?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovdoktorn:

Ok. Ska jag i så fall sätta en Ubiquiti på övervåningen också? Är signalstyrkan bättre eller varför köra det över "vanlig" router? Trodde poängen var att du kunde gå mellan flera utan avbrott?

Det är ingen dum idé... alltså att se till så du har bra täckning överallt.

Varför den produkten? Det är en renodlad accesspunkt, den kan inte så mycket annat än det. Sådana produkter över lag är alltså ingen kompromiss mellan att vara router och att vara NAS (eller liknande som ASUS-routrarna även klarar av). Dom gör en grej, väldigt väldigt bra. Ubiquiti har exeptionellt bra produkter, lite av en favorit här på Swec om du kollar runt, även Mikrotik har populära produkter.

Att du kan gå mellan flera nät helt utan avbrott (roaming) kräver lite mer avancerad utrustning, vanligt på kanske hotell eller skolor och liknande vilket är många hack dyrare. Man kan fejka detta genom att ha samma namn och lösenord på näten och ha bra grejer (typ, alla nyare datorer och telefoner klarar nog detta utan att du märker något). Nu förtiden (dom senaste månaderna) har jag sett att det kommer ut saker som klarar av meshnät på ett bra sätt (eller, det SER bra ut på pappret iaf).

Asus "Hivedot" och Ubiquitis "Amplifi"
https://www.engadget.com/2017/01/04/asus-hivespot-hivedot-mes...
https://amplifi.com/

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Vad är skillnaden på Ubiquiti lite och pro etc? blir det verkligen en sån prestandahöjning i vardaglig användning om man byter? Jag behöver väl ändå en router att fördela signalen eller tänker jag fel? Alla grejer som kräver snabbt nät typ Xbox, AppleTv, Nas etc är kabelbelagt så jag använder ju bara wi-fi för surf i princip.

Permalänk

för hemmabruk och vanlig surf.
finns ingen större skillnad på att köra en unifi AC pro istället för en lite.
du kommer inte märka någon skillnad.

och de nya "mesh" prylarna som börjat dyka upp. jag tror inte på dem alls.
de kan helt omöjligt slå unifi:s accesspunkter. och då är unifin; billigare

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperMupster:

och de nya "mesh" prylarna som börjat dyka upp. jag tror inte på dem alls.
de kan helt omöjligt slå unifi:s accesspunkter. och då är unifin; billigare

Jo men det är ju touch!
Prestandamässigt finns nog inget att hämta men för "vanligt" folk så är det smidigheten som dom vinner på. Du behöver ju inte göra något för att komma igång samt att du ser signalstyrka osv direkt.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Ok. Känns Ovärt om jag enbart köper nytt för att det ska "vara lätt att använda". Är ju inte det som är bekymret. Tycker asus funkar utmärkt för det kravet och ingen annan som använder nätverket behöver göra mer än koppla sig till det. Jag vill ha en bra signal i huset och få bra signalgenomföring för Nas, appletv och gaming som är sladdkopplade till det som är huvudrouter och just nu ac87u samtidigt som jag har en bra signalstyrka i ap ute i huset

Permalänk
Medlem

Börja och köp en och prova. Jag hade tänkt köpa två till mitt hus men köpte en för att prova först och behövde inte två var så jäkla bra täckning.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Men är det bättre än 87u? Den är precis köpt (så känns sunkigt att sälja den igen) och om n66u klarar att köra routandet av kablage och lite wi-fi och jag smäller upp 87u i köket kanske det funkar lila bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovdoktorn:

Men är det bättre än 87u? Den är precis köpt (så känns sunkigt att sälja den igen) och om n66u klarar att köra routandet av kablage och lite wi-fi och jag smäller upp 87u i köket kanske det funkar lila bra.

Det bästa är väl att testa med det du har. Om du inte får till det så behöver du nog byta upp dig till en ren AP. Och som föreslagits så röstar jag på AC-Lite. Det finns 2 fördelar/skillnader med PRO. Det är förs att den stödjer 802.3af/at dvs POE-standard. Så du kan använda vilken POE-switch som helst och driva dem. Med AC-Lite behöver du använda antingen injektorn som följer med ett ubiquitits 24/48 passive. För hemmabruk och 1-2 APs så skulle jag använt AC-Lite, kostar dessutom 4-500 mindre. Du behöver dessutom en POE switch isf som inte är gratis. Andra orsaken är prestandan. PROn ligger snäppet högre gällande antalet användare. Men återigen, inget som du kommer märka något på hemma.
Så om du inte får det att funka med dina routrar så sälj den ena och lägg 900 kr på en AC-Lite. Fördelen där att du kan placera den vart du vill, där du kan dra en nätverkskabel iom POE.

Och ser antagligen bättre ut i taket än att ha en router stående nånstans

Edit: Orsaken att ubiquitis prylar blivit så populära här på SC är att de e billiga och bra produkter. Företagsprylar för konsumentpris. Win-win så att säga

Visa signatur

.

Permalänk

Ok. Men då behöver jag fortfarande en router eller fixar Ubiquiti det (hör någonstans tar min kunskap slut)

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Jo men det är ju touch!
Prestandamässigt finns nog inget att hämta men för "vanligt" folk så är det smidigheten som dom vinner på. Du behöver ju inte göra något för att komma igång samt att du ser signalstyrka osv direkt.

har någonstans ändå svårt att se att de ska funka bra.. men vad vet jag
aldrig hört någon snackat positivt om exempelvis ciscos mesh.

även om nu linksys tror jag det var, skulle ha en egen radio för "trafik mellan AP:S"

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Permalänk
Skrivet av Sovdoktorn:

Ok. Men då behöver jag fortfarande en router eller fixar Ubiquiti det (hör någonstans tar min kunskap slut)

yes, en router behöver du.

Det enda en AP gör är att förvandla tråd till trådlöst så att säga.

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Permalänk
Medlem

@Sovdoktorn: Nej, du behöver INTE gå och köpa fler routrar 87:an är vrålbra, låt den vara!

66:an gör garanterat ett hyfsat jobb i köket men den är lite begränsad till att stå någonstans i närheten av ett strömuttag, att stå i en hylla eller hänga på väggen. 87:an är, beroende på vad du håller på med nere i din betongbunkerkällare, antagligen lite overkill där nere.

Vad folk här gör om dom får fria händer är att renodla varje sak, en renodlad router med renodlade accesspunkter (och då som strömmatas via nätverkskabeln) och en eller ett par extra switchar beroende på behovet. Priset blir konstigt nog lägre och prestandan högre, dom med sambo får samtidigt en bonus då det inte ser ut som en uppochnerpåvänd blinkande kolfiberkrabba på vardagsrumsbordet. Hoppas du hänger med

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Sitter ju väldigt mycket i källaren så på det sättet är den ju trevlig där nere. Om 87:an är bra som router ska den bo där men kom på att jag kan köpa antennförlägningssladd till antennerna och dra ut dem till rummet jag sitter i och därmed få nytta av wifi också. Funderingen var med kring att maxa signalerna för wifi och om jag kunde göra detta genom att byta om på de två routrarna utan att tappa lan-snabbheten.

Permalänk
Medlem

66:an klarar 700 Mbit/s upp eller ner, totalt klarar den 800 Mbit/s.
Så om du har en max 500/100 som internet lina kan du placera den i källaren och 87 som AP.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W