Hur länge kan vi människor egentligen fortsätta leva som vi gör?

Permalänk

@anon159643:
Stålet är sämre idag, dock är Svensk stål ett av dom bästa i världen!
Tom Engelska flottan köper Svenskt stål pga att det är bättre än deras egna, var en nyhet om detta i veckan. Billigt kinesiskt stål är bara gamla nermalda tvättmaskiner mm.
Storföretag som gör precisionssaker inom industrin tex kolvar,vevstakar mm kör nästan alltid med Svenskt stål (SS)

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker trådtiteln skulle kunna vara optiskt tråden, varför är framtiden så ljus ?
Skämt åsido, jag tycker nästan alla i tråden har en dystert framtidstro. Ingen pratar om att det kommer bli så bättre och vår teknikutveckling kommer att bidra till att vi börjar kolonisera andra planeter. Mänskligt liv är kanske svårt, men att vi skulle kunna plantera björndjuret någonstans ser jag som tänkbart. http://www.djur.cob.lu.se/Djurartiklar/Tardigr.html

Hade det inte varit för människan så skulle livet på vår jorden en dag dö ut. Solen kommer ju en dag förstöra jorden, men vi har även asteroidhotet som enbart människan på jorden skulle kunna avvärja.

För att vi ska få denna teknik som krävs så behöver människa utnyttja resurser bättre än vad vi gjorde under The dark age.
Jag själv tror dock att vårt samhälle kan kollapsa innan något av detta ovanför sker, men det kan resa sig igen.

Permalänk
Inaktiv

Allting majoriteten jagar idag är pengar och vinster. Avundsjuka på grannen som har 2st bilar och vi bara en. Fan nu köpte han en åkgräsklippare och en fyrhjuling till sin 3åring som dom kan åka runt på tomten med. Och kolla in den där grillen. Vi måste konsumera för att komma ikapp och se bra ut på fejan även fast hela familjens ekonomi hänger på en tunn tråd. Vi skaffar 3ungar och köper 3fyrhjulingar, 3 studsmattor var och sen en fet pol. Då ser vi bättre ut...

Well. Med ett sånt tänk så kommer vi inte långt. Belånade upp till öronen och minsta höjd ränta skulle få många att riskera att hamna på gatan. Men skit samma, bara vi har bra bilder på facebook...
Sen alla utomlandsresor.. Och alla barn som folk ska ha. Räcker det inte med max 2barn? Och alla saker dom ska ha. Kolla Julen hemma hos många med barnfamiljer. Ungarna är inte nöjda med en sak för 100-150kr för dom får så jäffla mycket. Och det ska vara lika så är det 4ungar så ska alla ha för lika mycket.

Jag hoppas nästan vi träffar botten snart så vi kan börja återuppbygga samhället. Men ingenting kommer hända fören en tampong kläms ur kranen hos folk fören den "vanliga" människan förstår att "oj, bör nog tänka om".

Annars vill jag leva så satans miljövänligt som möjligt. Vi behöver inte en Ny soffa, eller 7barn, eller röka, och åka så förbannat mycket bil. Det går att stifta lagar, men vem vill ta tag i saken? denne lär ju inte bli populär. Men finns det någon chans att nå dit? börjar tappa hoppet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Hela området är ju deprimerande egentligen men vet du i närheten av Nynäs anläggningen på väg till Arken?
Ser du vad fint dem har gjort med grönområdet som var där förut på höger sida? Skövlat, bortsprängt och fina maskiner som gräver varje dag, det går inte att missa.

Sedan finns det ju lite andra ställen var stans runtomkring där nere där man inte känner igen sig längre, framförallt om man inte varit där på 4 år.

Ja, det är tråkigt. Och det är inget litet område heller.
Samma sak bortanför Volvo PV.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Vaaaa?? Jag hade bilden av en aggressiv 25-åring som gav folk på huet rätt ofta
Du skrev i en tråd att bilar som gör fel mot dig kan få ett stöveltryck storlek 45 på dörren

Det kan jag aldrig tänka mig... Jag äger inga stövlar.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

@Albinfiskare: Den överväldigande majoriteten av arter som historiskt sett har existerat har blivit utrotade och det kommer att ske igen. Sen om vi som människor bidrar med att utrota vissa arter under det kommande seklet betyder egentligen ingenting i det långa loppet.

Människan som vi känner till idag kommer sannolikt inte existera i framtiden. Deprimerande?

Permalänk
Skrivet av Barren Wuffet:

@Albinfiskare: Den överväldigande majoriteten av arter som historiskt sett har existerat har blivit utrotade och det kommer att ske igen. Sen om vi som människor bidrar med att utrota vissa arter under det kommande seklet betyder egentligen ingenting i det långa loppet.

Människan som vi känner till idag kommer sannolikt inte existera i framtiden. Deprimerande?

I det långa loppet spelar inget någon roll, vad vi vet. "utrota vissa arter" är tyvärr ett understatment.
Denna utrotning kan vi bromsa/göra något åt, men det kommer antagligen inte hända. Vilket jag tycker är tråkigt eftersom jag kommer behöva uppleva det under min livstid + påverka min (eventuella) närmaste avkomma.

Men allt går ju att förminska om man sätter det i "rätt" perspektiv.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Människan har inte förmågan att göra det som krävs. Naturen kommer balansera sig till sist, överpopulation brukar duka under av svält eller sjukdom normalt sett men det har vi ju sett till att streta emot under alla år. Bara hoppas att det går fort så vi inte dödar/förbrukar upp alla resurser under längre tid, är väl redan på god väg att utrota djurarter och utarma jorden till bortom räddning. Men det börjar med krigsflyktingar, sedan ekonomiska flyktingar och slutar med klimatflyktingar och det är då man ska bli rädd för framtiden. Det är politiskt självmord att ens ta i överbefolkningsfrågan, än mindre den globala ekonomin så inget kommer hända förrän det är för sent. Men man får liksom göra det man kan själv, leva enkelt, återvinna/laga det som går, inte konsumera mer än vad man behöver, man kanske kan jobba mindre åt andra och sträva efter självförsörjning eller vara hemma mer med sina barn det kan då inte skada många ungar är totalt fuckade idag.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Avstängd

@john_doe: "Överpopulation" är en myt. Problemet ligger i distributionen av resurser och det faktum att människor generellt sett söker sig till storstäder till följd av att det är där jobben finns, större utbud av resurser och kommunikation- och transportmöjligheter. Det gör att vi får en centraliserad befolkning. Storstäder blir överbefolkade.

Som kapitalist känns det ironiskt att säga det men den stora boven i det hela är kapitalismen. Företag jagar vinster, företag importerar billiga resurser för att sälja dyrt, företag exporterar dyra resurser till fattigare delar av världen. Kapitalismen urholkar de delarna av världen där resurserna behövs mest. Det blir även allt mer tydligt att företag får allt större makt och kan i vissa fall påverka eller eller och med styra beslut av regeringar. Grunden till detta är pengar. Alla vi vill ha mer pengar.

Skrota det monetära systemet och gör om, gör rätt. Hur? Ingen aning. En resursbaserad ekonomi kan vara en vettig början.

Frågan är ju dock; vem fan vill dela med sig?

Permalänk
Medlem

Med tanke på den tekniska utvecklingen kommer vi att kunna leva som vi gör nu och mycket bättre.

Permalänk
Avstängd

Ekonomiska nedgångar och krascher bryr jag mig inte om ett skit, jag har lärt hur man lever utanför allt sådant, samhället och människorna har ingenting jag behöver. (jag vet hur jag skaffar mat själv, hur jag reder mig i skogen, osv)

Jag behöver ny och bättre teknik och verkliga vetenskapliga framsteg, mm.

K--a och skaffa barn och billig arbetskraft kan alla, lösa roten till problemen på alla plan verkar ingen kunna. Människor är intet värda ju fler vi blir desto lägre är vårt värde som individ. det gäller alla, DIG också, var och en måste re sig så gott det går när skiten kommer, man kan inte vila på tron att andra gör någonting åt en eller hänga på ekonomiska modeller och skit.

Själv tänker jag spara två Gyttorps röda för den dg jag inte klara mig själv längre och hoppas att jag klarar av att plocka fram skjutjärnet (eller dör av törst och svält på golvet om jag inte kan det).
Jag vill inte bli ett vårdpaket i händerna på detdär.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@anon190792 Delar helt din uppfattning. Folk har fått det för bra, man tjänar för mycket deg och på tok för många har möjlighet att spendera.
Nya iphones hit, bilar dit. Sjukt mkt prylar folk egentligen inte behöver. Men det tjänas så bra stålar och högkonjuktur/låga räntor gör att det finns cäsh över att spendera. Snabba båtar och framförallt vattenskotrar sprider sig som nån jävla pest ute i skärgården. Nu låter jag som nån grinig gammal gubbe men fågelkvittret man för 15 år sen satt och lyssnade på och kopplade av till har blivit ersatt av "vroom vroom vroooom".

Har hört mängder av folk i min omgivning som beklagade sig över att Grand Höötells skaldjursbuffé för nätta 1400:- blev fullbokad så fort att dom inte hann få en tid på en lördag. Stackas satar! Hur ska dom klara sig?

Helt sjukt när man tittar på t ex Flightradar24 och ser alla jävla plan som är uppe hela tiden.
Och det är väl nöje eller affärsresa helt enkelt.

Sen blir ju detta en känga till FZ, ledsen att det är just ni som råkade bli det jag sist kunde komma på:
https://www.fz.se/forhandstitt/273836-hands-on-fz-har-spelat-...

Citat:

Det är med stor förväntan som jag tar flyget till Köpenhamn för att kolla in Naughty Dogs senaste del i sin hyllade Uncharted-serie.

Är det rimligt att man ska sitta och flyga fram och tillbaka (plus lokala resor, 4st, till och från flygplatserna) i jobbet för att kolla in ett spel? Hade inte samma grej kunnat hållas för utvald press i ett onlineevent istället?
Problemet är ju att folk gillar att resa. Har många vänner som flyger i jobbet och ofta passar på att pressa in några lediga dagar, så det är ju ett starkt påtryck från den enskilde individen att få resa.

Det var ju inte allt för länge sedan någon talare på nått miljö-konvent kuppade hela skiten och höll sitt tal om orimligheten i att dom flesta flugit in till konventet

Så jag tror också på nån sorts kollaps. Människor är för stora egoister och gottegrisar för att bry sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Nya iphones hit, bilar dit. Sjukt mkt prylar folk egentligen inte behöver. Men det tjänas så bra stålar och högkonjuktur/låga räntor gör att det finns cäsh över att spendera. Snabba båtar och framförallt vattenskotrar sprider sig som nån jävla pest ute i skärgården. Nu låter jag som nån grinig gammal gubbe men fågelkvittret man för 15 år sen satt och lyssnade på och kopplade av till har blivit ersatt av "vroom vroom vroooom".

Jag ser inte riktigt problemet du målar upp. Jo, det verkar skitsynd om dig som kan sitta i skärgården och lyssna på motorer. Merparten av befolkningen sitter i någon jävla betongdjungel, och lyssnar på fiskmåsar, och skator. Byta?
Visst. Idealet vore att leksakerna drivs miljövänligt, acrylatbensin, etanol, RME, biodiesel, el, osv. Men det lär enbart i fallet "el" påverka ljudet i större utsträckning.

Skrivet av BasseBaba:

Är det rimligt att man ska sitta och flyga fram och tillbaka (plus lokala resor, 4st, till och från flygplatserna) i jobbet för att kolla in ett spel? Hade inte samma grej kunnat hållas för utvald press i ett onlineevent istället?

Tycker det låter som killens arbetsbeskrivning, om jag ska vara helt ärlig. Eventet är en "meet n greet" där endast en del av det hela är att presentera produkten, det viktigare, och det som folk betalar för, är kontakterna man knyter med folk, som man sen kan använda sig av för att jobba vidare med den här, eller andra produkter. Visst kunde man använt ett annat transportmedel. Själv ska jag åka bil till södra Polen i slutet av oktober. Med alla båtar, och körning längs vägen hade det antagligen varit mer miljöriktigt att flyga, och tåget hade antagligen varit överlägset, men det är nu inte ett val jag har. Jag är medbjuden, åk, eller låt bli. Och resten av dem ska köra i alla fall, så jag känner mig inte ens skyldig...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag ser inte riktigt problemet du målar upp. Jo, det verkar skitsynd om dig som kan sitta i skärgården och lyssna på motorer. Merparten av befolkningen sitter i någon jävla betongdjungel, och lyssnar på fiskmåsar, och skator. Byta?
Visst. Idealet vore att leksakerna drivs miljövänligt, acrylatbensin, etanol, RME, biodiesel, el, osv. Men det lär enbart i fallet "el" påverka ljudet i större utsträckning.

Tycker det låter som killens arbetsbeskrivning, om jag ska vara helt ärlig. Eventet är en "meet n greet" där endast en del av det hela är att presentera produkten, det viktigare, och det som folk betalar för, är kontakterna man knyter med folk, som man sen kan använda sig av för att jobba vidare med den här, eller andra produkter. Visst kunde man använt ett annat transportmedel. Själv ska jag åka bil till södra Polen i slutet av oktober. Med alla båtar, och körning längs vägen hade det antagligen varit mer miljöriktigt att flyga, och tåget hade antagligen varit överlägset, men det är nu inte ett val jag har. Jag är medbjuden, åk, eller låt bli. Och resten av dem ska köra i alla fall, så jag känner mig inte ens skyldig...

Ja men tråden handlar ju inte om vad man tycker, utan om hur länge det är hållbart.
Problemet är ju meet-n-greet grejen. Just eftersom "det är folks arbetsbeskrivning" så är det ju det som är ohållbart.
Kommer ju inte gå diskutera detta med dig, eftersom du inte anser att trådstartarens problem öht är ett problem.

Och jag sa ju grinig gubbe angående skotrarna, det största problemet är ju inte för mig utan att dom både bränner soppa så inihelvete (att driva fram saker på vattnet är ju inte direkt som att driva en bil), samtidigt som djurlivet störs och strandkanter etc tar stryk av utsläpp och jetdrift.
Dvs folk med för mkt pengar tar sig friheten att förstöra bäst dom vill. Sen att jag råkar sitta på första parkett just där var bara kuriosa.

Det jag menar på är att det inte är rimligt att folk ska sitta och bränna fossila medel i diverse olika fordon eller ha jobb som kräver att man flyger jorden runt.
Man måste inse att vill man att jordklotet ska fortsätta fungera så kommer man behöva avstå sina resor till Polen helt och hållet.

Det är ju just ditt resonemang, att "alla andra gör ditten och datten ändå", och sen resonerar "alla" på det sättet, då fortsätter ju det hela bara.

Jag läste nyss en 20 sidig avhandling från KTH gällande miljösatsningar inom byggande. Den avsåg Hammarby Sjöstad och Norra Djurgårdsstaden. Orkar inte gå in på det hela men några "key takeaways" var just att boende i områdena kände sig "kränkta" och så vidare för att dom "tvingats" in i en miljövänlig livsstil som dom inte ville ha. Att dom får ta smällen medans "alla andra" ändå bara fortsätter att köra på som vanligt.

Fortsätter vi kötta som vi gör så är det förmodligen ingen som öht kommer flyga på semester till medelhavet, för den globala uppvärmningen och att isarna smälter har gjort att ingen längre vill bo där.
Klimatflyktingar tror jag själv kommer bli verklighet. Människan fuckar sönder stora delar av jordklotet som redan är överbefolkat, och sen ska alla tränga ihop sig på mindre och mindre yta.

Men visst, kör på. Låter rimligt med en arbetsbeskrivning som är "meet-n-greet" som flyger jorden runt för att man ska maximera försäljningen av ett tv-spel som i sin tur leder till att aktieägare har råd att köpa några nya vattenskotrar!

DISCLAIMER:
Jag är själv en hycklare, dubbelmoral, you name it. Jag bränner fossila bränslen som aldrig förr och flyger säkert 4-5 ggr per år. Så jag är själv en del i problemet. Jag kör på medans det går. Avstår jag så fortsätter ändå alla andra, dvs blir ju ingen skillnad för mig.
Däremot, skulle jag till 100% acceptera förbud, men då måste det ske worldwide. Lilla Sverige inför kemikalieskatt och fossilbränsleförbud. Jättefint när man sen har typ USA/Kina/Indien som säkert sprutar ut på en dag vad vi gör på ett år

Permalänk

Personligen tror jag att det kommer komma någon ny "pest" som ordnar upp jorden så att vi inte är överbefolkade vilket gör att vi inte kommer hinna ta mer än jorden hinner ge tillbaka. Ebola var ju en typ av pest som tur var han att bli kontrollerad. Men vem vet? Någon gång inom minst 50 år antagligen kommer det en ny Digerdöden som vi inte kommer att kunna kontrollera. Jorden har gjort det förut, varför inte igen?

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Avstängd

Hoppet slocknar aldrig...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av john00133:

Personligen tror jag att det kommer komma någon ny "pest" som ordnar upp jorden så att vi inte är överbefolkade vilket gör att vi inte kommer hinna ta mer än jorden hinner ge tillbaka. Ebola var ju en typ av pest som tur var han att bli kontrollerad. Men vem vet? Någon gång inom minst 50 år antagligen kommer det en ny Digerdöden som vi inte kommer att kunna kontrollera. Jorden har gjort det förut, varför inte igen?

Jo då det är på gång. Vi har inte längre antibiotika som biter på vissa bakterier. Och det blir bara ett större och större problem. Kommer vi inte fram med ny sorts antibiotika så finns det ingenting vi kan göra. Bara hoppas man överlever om man insjuknar. Sjukhusen står handlingsförlamade.

Permalänk

Här kan man testa hur miljövänligt man lever. För egen del blev resultatet nedslående. Min personliga så kallade "overshoot day" blev 11:e april.

http://www.footprintcalculator.org/#!/

Permalänk
Medlem
Skrivet av A Maze Thing:

Här kan man testa hur miljövänligt man lever. För egen del blev resultatet nedslående. Min personliga så kallade "overshoot day" blev 11:e april.

8'de juli. 60% av mitt resultat (cirkeln) var koldioxid, kanske inte helt oväntat med 30mil i veckan, med en bränsleförbrukning på 1.2-1.5l/mil. Visst, vi är två, eller fler i bilen, men ändå... Siffrorna visar inte hela sanningen dock... De flesta av körningarna är så korta att motorn inte får upp temperaturen, och är än värre...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

Förmodligen har dom flesta sett filmen. Kom o tänka på den nyligen. Värd att se annars

Permalänk
Skrivet av anon190792:

Jo då det är på gång. Vi har inte längre antibiotika som biter på vissa bakterier. Och det blir bara ett större och större problem. Kommer vi inte fram med ny sorts antibiotika så finns det ingenting vi kan göra. Bara hoppas man överlever om man insjuknar. Sjukhusen står handlingsförlamade.

Ja alltså med tanke på att vi idag hade kunnat bota mer eller mindre alla "pester" som tidigare har slagit hål på människans befolkning så är det nog rätt stor chans att man efter den nya pesten kommer att kunna bota den ja. men som det ser ut i daxläget så nää tror inte vi har någon större chans. Sjukhusen kommer vara helt utslagna pga att man inte sätt något liknande tidigare och då inte vet vad man ska göra. Största stället att bli smittad på blir ju självklart sjukhus... Lätt att vara efterklok...

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av A Maze Thing:

Här kan man testa hur miljövänligt man lever. För egen del blev resultatet nedslående. Min personliga så kallade "overshoot day" blev 11:e april.

http://www.footprintcalculator.org/#!/

Här är en svensk motsvarighet som inte kräver inloggning eller registrering:

http://www.klimatkontot.se/Default

Permalänk
Avstängd

Ni som gjort er beroende av samhället ekorrhjulet och människomassan är idioter, face it, handle it change it! eller lev med problem som är relaterade till fina ekonomiska konjunkturmallar och skit och lev med vetskapen att inget av detta kommer att vara stabilt över tid. Men kom tamefan inte och klaga sedan NÄR det kraschar på något plan i så fall.

Hela dedär synsättet äcklar mig!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crockett:

Här är en svensk motsvarighet som inte kräver inloggning eller registrering:

http://www.klimatkontot.se/Default

Fick 3.4 ton CO2e Andra tjänsten blev det mer (7,5 ton). Men då t.ex kunde man inte få bort moped/motorcykel helt tyvärr.

Inte nere i hållbar nivå, men faktiskt inte långt ifrån att ligga på rätt sida om resursslöseriet.

Slänger så lite mat jag kan, stor del för min egen plånbok (slänger oftast bara mat som smakar/luktar illa).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Fast är plåten sämre idag? Idag är bilar galvadiserade på de mer känsliga ställen. Farsan förra bil höll i runt 20 år utan att behöva svetsa ett dugg, visst plåten såg förj-vlig ut men besiktningen klagade ej. Motorn höll +60 000mil och den går problemfritt än idag, även om karossen är skrotad. (skrotad p.g.a allt var slitet, inte värt att underhålla)
Hans 240 innan, trösklarna, dörrarna ja allt rostade. Motorn var betydligt mer strul med, andra som hade 240 hade samma problem.

Däremot håller jag med om mycket annat och jag undrar vad som kommer hända med de allra senaste bilarna när de blir gamla. Jag tror lösningen är standardisering, behövs det olika backspeglar, strålkastare för olika årsmodeller av en bil? Det blir ju inte lätt att hitta något på skroten då.

Så det behövs miljötänk att standardisera bilar, speciellt de nya. Så att man kan ta en del från ett helt annat märke. Idag är det dock slit och släng med allt som påverkar vår miljö.

Nu vet jag inte vilken bil di Far hade men ja 140,240,740 hade sina problem,men det beror mer på avsaknad av vissa skydd och en ordentlig underedsbehandling,speciellt i skåne och västa Sverige pga havsluft,salt mm.
Det är i stort sett bara rost/syrafritt som motstår salt.
Därför kommer jag köpa min nästa bil i Norrland där man inte saltar,dvs det har mer med miljö att göra än kvaliten på plåten i dessa sammanhang.

Permalänk
Medlem

Det har blommat upp en hel industri kring eko och hållbarhet så det finns säker saker som målas upp svartare än vad de är (för att dessa intressenter skall kunna sälja tjänster/idéer/produkter).

Jag gillar idén att utkräva högre hållbarhet och kvalité på de saker som produceras. Grejen är väl den att regler på världspolitisk nivå för att reglera människans påverkan på planeten väldigt skevt kommer att missgynna länder, och gynna andra. Vilket leder mig till krig.

Jag håller med många som skriver i tråden vad gäller världskrig. Stora krig där länder helt enkelt får vika sig efter ny världsordning är det enda sättet, historiskt sett, för omfattande och konkret förändrig. Kanske måste det bli mörkt innan det blir ljusare? Samt "bonusen" att många människor antagligen dör för att motarbeta överbefolkning. Frågan är om ett världskrig med kärnvapen inte dödar för många, bara...

Min förhoppning är på stora genombrott inom rymdfärd. Om planeten kan samlas kring idén/drömmen om att befolka andra planeter så tror jag skit som religion och skadliga ideologier ganska snabbt kommer falla bort i förmån för rationalitet, vetenskap och mänsklighetens bästa.

Det sistnämna är nåt som måste hända nån gång om mänskligheten ska ha en chans i det långa (långa, långa, långa) loppet.

Permalänk
Inaktiv

Tänkte återkoppla till tråden lite i dessa dystra dagar.

Vet inte om ni såg på Nyhetsmorgon nu i morse på TV4 om hur "människor" (egentligen besatta demoner) fullkomligt stormade in i butikerna för att konsumera för glatta livet då det nu är Black Friday.

Bilderna var vidriga, jag behöver inte säga mer men allvarligt talat får det vara nog nu med denna hejdlösa fantasikonsumtion som bedrivs.

Lite så här såg det ut faktiskt:

Dold text

Man behöver inte ens vara seende för att inse vart allt det här kommer att sluta, planeten pallar inte mer men ingen verkar fatta.

Dystra nyheter varje dag om hur flera klädjättar bränner nytillverkade och oanvända kläder i Sverige, matsvinn för miljoner, bebisfabriker samt fans och hans moster.

Planeten Tellus är inte längre en plats jag vill leva på längre, helvetet är här på jorden det vet jag nu och det finns inga rymdskepp som kan ta mig någon annanstans.

Jag känner mig som en dödsdömd kvävande fånge på den här planeten, om bara ekorrhjulen kunde sluta snurra och resten av världen kunde få upp ögonen någon gång och inse att vi inte längre kan hålla på att konsumera, exploatera och fortplanta oss till förbannelse så kanske vi har en liten liten chans till överlevnad.

Permalänk
Medlem

”Varje däggdjur på denna planet utvecklar instinktivt en naturlig jämvikt med omgivningen men ni människor gör det inte, ni flyttar till ett område och förökar och förökar er tills varje naturresurs förbrukats och det enda sättet att överleva är att sprida sig till ett annat område. Det finns en annan organism på denna planet som följer samma mönster. Vet du vad det är? Ett virus... människan är en sjukdom, en cancer på denna planet, ni är en pest och vi är botemedlet.

- Agent Smith

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon183825:

Tänkte återkoppla till tråden lite i dessa dystra dagar.

Vet inte om ni såg på Nyhetsmorgon nu i morse på TV4 om hur "människor" (egentligen besatta demoner) fullkomligt stormade in i butikerna för att konsumera för glatta livet då det nu är Black Friday.

Bilderna var vidriga, jag behöver inte säga mer men allvarligt talat får det vara nog nu med denna hejdlösa fantasikonsumtion som bedrivs.

Lite så här såg det ut faktiskt: https://i.ytimg.com/vi/q63mRR3d7ck/maxresdefault.jpg

Dold text

Man behöver inte ens vara seende för att inse vart allt det här kommer att sluta, planeten pallar inte mer men ingen verkar fatta.

Dystra nyheter varje dag om hur flera klädjättar bränner nytillverkade och oanvända kläder i Sverige, matsvinn för miljoner, bebisfabriker samt fans och hans moster.

Planeten Tellus är inte längre en plats jag vill leva på längre, helvetet är här på jorden det vet jag nu och det finns inga rymdskepp som kan ta mig någon annanstans.

Jag känner mig som en dödsdömd kvävande fånge på den här planeten, om bara ekorrhjulen kunde sluta snurra och resten av världen kunde få upp ögonen någon gång och inse att vi inte längre kan hålla på att konsumera, exploatera och fortplanta oss till förbannelse så kanske vi har en liten liten chans till överlevnad.

Oavsett vad vi gör så går vi under, om ca fyra miljarder år kommer vår sol få slut på väte, vilken art på jorden har chans att på något sätt lösa problemet? Även om vi lyckas fly till en annat solsystem så har universum troligen en begränsad livslängd.
Så vi var dödsdömda innan ens liv skapades på vår planet. Och då blir frågan varför inte bara njuta av livet, detta med att jorden går under någon dag innan den annars skulle göra varför bry sig?

Ta vi förändring av konsumtion så påverkar den oss så troligt mycket, det handlar inte bara att folk får behålla sina saker längre utan att personer blir arbetslösa när konsumtionen går ner.

Skrivet av oceanic:

”Varje däggdjur på denna planet utvecklar instinktivt en naturlig jämvikt med omgivningen men ni människor gör det inte, ni flyttar till ett område och förökar och förökar er tills varje naturresurs förbrukats och det enda sättet att överleva är att sprida sig till ett annat område. Det finns en annan organism på denna planet som följer samma mönster. Vet du vad det är? Ett virus... människan är en sjukdom, en cancer på denna planet, ni är en pest och vi är botemedlet.

- Agent Smith

Skickades från m.sweclockers.com

Däggdjur har ingen unik ställning i ekosystemet, snarare är det så att allt går emot en viss jämvikt. Gillar man ej slutresultatet så får man försöka påverka parametrarna som påverkar.
Angående föröka sig till sin undergång så gör väl de flesta liv detta, det är lite komplicerat för evolutionen att hantera. Till viss del ser den till så att djur under dåliga omständigheter ej förökar sig, men börja redan innan det för arten har blivit dåligt kräver ju att det för denna art har kommit dåliga perioder som kommer och går.

Sedan håller jag med om att människan som flock inte är den bästa för vår natur det är dock lite kört att göra något åt.
Om vår klimat förändras så kommer vi få se miljardtals flyktingar som vill komma till bättre länder, där problemet var att redan nä vi var utsprida över planeten så skadade vi planeten på de flesta områden mer än vad den klarade av.

Jag tror det bästa är dock att säga det är inte mitt problem (då den förhoppningsvis inträffar tidigast för nästa generation) än att ge sig in hur man ska lösa detta problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pierre232:

@Johan86c:
Stålet är sämre idag, dock är Svensk stål ett av dom bästa i världen!
Tom Engelska flottan köper Svenskt stål pga att det är bättre än deras egna, var en nyhet om detta i veckan. Billigt kinesiskt stål är bara gamla nermalda tvättmaskiner mm.
Storföretag som gör precisionssaker inom industrin tex kolvar,vevstakar mm kör nästan alltid med Svenskt stål (SS)

Jag brukar sällen se positivt på uvecklingen i vårt land, men stål och faktiskt även papper är vi världsledande på, det är bara Sverige och japan som kan göra dessa ståltyper och vi har inte exakt samma utbud, vi kan göra världens mest exakta stål legeringar i extremt stor skala så att kunden kan beställa en stålsort och få den tillverkad exakt såsom denne önskar men ändå få ett billigt pris.

Vissa typer av papper är det bara ett par svenska pappersbruk som klarar av att tillverka i högsta kvalitet. Bland annat kraftpapper, presentkartonger, etc är vi faktiskt just nu bäst i hela världen på tack vare idog forskning i stor skala internt på företagen.

Kina köpte faktiskt papper, stål, lastbils chassin, mm FRÅN Sverige till deras kvalitetsartiklar för internt bruk de skulle använda själva eller tillverka top of the line artiklar av.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number