Micron lanserar NVM Express-baserade SSD-enheter på upp till 11 TB

Permalänk
Melding Plague

Micron lanserar NVM Express-baserade SSD-enheter på upp till 11 TB

Den senaste i raden att satsa på SSD-enheter av det större slaget blir nu Micron, som tillkännager en modell på 11 TB riktad mot företag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Väldigt otippat att Eco är toppmodellen?

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Väldigt otippat att Eco är toppmodellen?

Ja, verkligen! Kanske någon kan kontrollera om det inte är en felskrivning?

Permalänk
Medlem

Vänta nu lite här... det har varit brist på ssd:er vilket höjt priserna och helt plötsligt går det hur bra som helst för tillverkare att lansera stora diskar på massa TB? Nand som hade räckt till MÅNGA "normalstora" ssd:er som hade kunnat ge bättre utbud med lägre priser. Medvetet från tillverkarna? Eller är det jag som tänker helt fel?

Permalänk
Avstängd

Jag hade hellre sett en billig konsument SSD.

512 GB till rimlig peng hade varit trevligt.
Nu känns det som mer än 256 GB kostar för mycket.

Nu tvingas många ha mekanisk hårddisk som komplement till sin SSD för lagring och kan inte gå över helt till SSD för att det kostar för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag hade hellre sett en billig konsument SSD.

512 GB till rimlig peng hade varit trevligt.
Nu känns det som mer än 256 GB kostar för mycket.

Nu tvingas många ha mekanisk hårddisk som komplement till sin SSD för lagring och kan inte gå över helt till SSD för att det kostar för mycket.

Det kommer!
Först skall priserna för de nya enheterna stabiliseras.
Därefter kommer priserna att justeras för andra enheter.

Permalänk
Inaktiv

Det är bra att det utvecklas, strömavbrottsskydd låter vettigt.

Skrivet av 0skis:

Vänta nu lite här... det har varit brist på ssd:er vilket höjt priserna och helt plötsligt går det hur bra som helst för tillverkare att lansera stora diskar på massa TB? Nand som hade räckt till MÅNGA "normalstora" ssd:er som hade kunnat ge bättre utbud med lägre priser. Medvetet från tillverkarna? Eller är det jag som tänker helt fel?

För att det finns kunder som är beredd och betala för stora ssder. Konkurrensen bland budgetmarknaden är hög, att rikta in sig på folk som är villiga att betala så blir det ej lika många sålda men för ett bättre pris.
Det handlar självklart att försöka få så bra betalt för sina diskar som möjligt.

Skrivet av rektor:

Jag hade hellre sett en billig konsument SSD.

512 GB till rimlig peng hade varit trevligt.
Nu känns det som mer än 256 GB kostar för mycket.

Nu tvingas många ha mekanisk hårddisk som komplement till sin SSD för lagring och kan inte gå över helt till SSD för att det kostar för mycket.

Att de satsar på bättre ssd gör inte att budgetmodellerna blir dyrare. Alla förutom eventuellt Samsung vill att ssd ska bli billigare och det blir de såvida inget annat händer i världen. (ekonomisk kris)

Permalänk
Skrivet av 0skis:

Vänta nu lite här... det har varit brist på ssd:er vilket höjt priserna och helt plötsligt går det hur bra som helst för tillverkare att lansera stora diskar på massa TB? Nand som hade räckt till MÅNGA "normalstora" ssd:er som hade kunnat ge bättre utbud med lägre priser. Medvetet från tillverkarna? Eller är det jag som tänker helt fel?

Konsumenter betalar dåligt. Företag betalar feta premier som även leder till billigare konsumentprodukter när de köper sådana här "enterprise" modeller.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0skis:

Vänta nu lite här... det har varit brist på ssd:er vilket höjt priserna och helt plötsligt går det hur bra som helst för tillverkare att lansera stora diskar på massa TB? Nand som hade räckt till MÅNGA "normalstora" ssd:er som hade kunnat ge bättre utbud med lägre priser. Medvetet från tillverkarna? Eller är det jag som tänker helt fel?

Som @anon159643 också är inne på så handlar det om sannolikt väldigt högt pris, och små tillverkningsvolymer - dvs det faktiska antalet nand-kretsar som kommer gå åt till dessa blir lågt, och skulle ändå inte räcka till särskilt många "normalstora".

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Att de satsar på bättre ssd gör inte att budgetmodellerna blir dyrare. Alla förutom eventuellt Samsung vill att ssd ska bli billigare och det blir de såvida inget annat händer i världen. (ekonomisk kris)

Om alla förutom Samsung vill att SSD ska bli billigare, hur kommer det sig då att ingen annan än Samsung lanserar några intressanta alternativ?

Samsung har som jag förstått det dom bästa SSD enheterna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Om alla förutom Samsung vill att SSD ska bli billigare, hur kommer det sig då att ingen annan än Samsung lanserar några intressanta alternativ?

Samsung har som jag förstått det dom bästa SSD enheterna.

Kortfattat för att de ej kan, det kommer nya ssd hela tiden vissa är bra men någon självklar samsung 850, 960 ser vi inte.
Och det största problemet är väl att det är bara Samsung som lyckades bra med 3D-nand.
Sedan vill väl samsung på lång sikt ha ner priset, men kortsiktigt så är det ej självklart varför jag skrev alla förutom eventuellt Samsung.

Samsung 850 evo, vet jag egentligen inte om den är så bra. Men den är lite som en Volvo 240 (ej 850), den är billig och man vet att den fungerar bra. Att köpa en sådan är ofta ett säkert köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0skis:

Vänta nu lite här... det har varit brist på ssd:er vilket höjt priserna och helt plötsligt går det hur bra som helst för tillverkare att lansera stora diskar på massa TB? Nand som hade räckt till MÅNGA "normalstora" ssd:er som hade kunnat ge bättre utbud med lägre priser. Medvetet från tillverkarna? Eller är det jag som tänker helt fel?

För företag betalar för NANDet, medan konsumenter vill att de ska skänka bort det.

Konsumenter handlar också 1 kanske 2 diskar, medan företag kan handa 100-tals om de behöver. Så de tjänar mycket mer på att sälja till företag, och konsumenterna får "smulorna som blir över"...

Skrivet av rektor:

Om alla förutom Samsung vill att SSD ska bli billigare, hur kommer det sig då att ingen annan än Samsung lanserar några intressanta alternativ?

Samsung har som jag förstått det dom bästa SSD enheterna.

För de ha inte kunnat.

Under senaste 2-3 åren har Samsung legat före med NAND tekniken. Deras satsning på 3D NAND när andra tillverkare skrattade åt tanken lönade sig som tusan, och har gett dem rekordvinst på rekordvinst pga detta.

850 EVO skapades med 32-lagers TLC NAND och priset sattes därefter. Men när den visade sig vara snabb, pålitlig och bra, så blev efterfrågan därefter och priset var högt rätt länge. Även om andra tillverkare var billigare så sålde denna som smör trots högre pris.

Sen lanserade de 48-lagers NAND och sänkte tillverkningskostnaden, men eftersom ingen annan kunde konkurrera så behöll de priset, och vinsten steg kraftigt. Nu är 64-lager på intåg, och disken säljer än idag till samma pris, varpå mer vinst kommer göras. Mao... Samsung håvar in pengar på den investeringen de gjort.

Problemet är att Intel/Micron började sent som tusan till 3D tävlingen, och NANDet de spottade ut "gen1" var fullständigt uselt. Det var detta som i bästa fall blev MX300, eller en 20-30MB/s skrivning 600p. Så de kunde inte konkurrera vettigt, och har därför tvingats göra budget versioner.

Toshiba/Sandisk satt i liknande sits, när deras 3D NAND inte blev kostnadseffektivt eller snabbt nog. Så det hamnade i telefoner eller andra enheter, men blev inte till SSDer. Och till SSDer tvingades man använda sitt 15nm 2D TLC NAND istället för att göra tex Trion 150. Sen köpte WD upp Sandisk och har redan släppt lite sketna 15nm TLC diskar i sitt namn de med med tveksam prestanda.

Nu dock... inom några månaders marginal så har både Intel/Micron och WD/Toshiba lyckats få fram Gen 2 och Gen 3 respektive av 3D NAND som faktiskt verkar vara bra. Så både har nu börjat bygga upp volym produktion av dessa, men det tar lite tid. För att göra maximal vinst på fåtal enheter så väljer man företagsmarknaderna först, då man inte har nog med kretsar för konsument än.

Men priset och tillfrågan kommer att bli mycket bättre när dessa 4 får upp sin tillverkningstakt. De har båda nu TLC 3D NAND som är storleks och prismässigt konkurrenskraftigt, samt snabbt nog för att ligga runt 850 EVO iaf. Samsung har inte heller legat på latsidan utan deras 64-lager är snabbare och mer pålitligt än tidigare versioner än. Notera dock att samtliga 3D NAND utom Samsungs 32-lager är TLC... så alla MLC älskare, köp era 960 Pro/850 Pro medan ni kan, eller acceptera TLC, för det är framtiden för alla tillverkare.

Men priskrig på TLC diskar kommer... men Samsung vill inte ge bort sin vinst, och de andra måste få in pengar för att täcka de enorma utgifter det kostar att utveckla NAND, samt slå sig tillbaka in i marknaden. Så det kommer troligen ske långsamt, tills deras lager börjar fyllas iaf.

@anon159643 jag tror att Intels 545s kan bli en 850 EVO konkurrent. Problemet är väl mer att 850 EVO har åratal av pålitlighet i bagaget... och Intel 545s är otestad, ny kontroller och nytt NAND, så blir intressant o se vad som sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Väldigt otippat att Eco är toppmodellen?

Från vad jag förstod så har Eco mest utrymme, medan Max tål mest skrivningar. Pro ligger mittemellan. Alla är lika snabba. Så vad som kan kallas "toppmodell" är väl upp till var och en...

Permalänk
Medlem

Men hur kan det vara något nytt när man bara har stoppat in fler chips? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Men hur kan det vara något nytt när man bara har stoppat in fler chips? :S

De använder Intel och Microns nya Gen 2 3D NAND...?
Finns inga Micron/Crucial Gen 2 3D NAND diskar vad jag vet innan denna

Permalänk

Raid på detta vore trevligt

Skickades från m.sweclockers.com