Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Letar efter en framtidssäker dator för 20-22k

Permalänk
Medlem

Letar efter en framtidssäker dator för 20-22k

Jag letar efter en gamingdator som ska kunna klara nya spel på höga grafikinställningar, helst några år framöver. Min budget är 20-22k. Jag kan väldigt lite om datorer så jag skulle uppskatta om någon vänlig själ på denna sida skulle kunna hjälpa mig med en kundvagn.

Jag spelar främst MMO spel, men vill även att datorn ska klara av diverse andra spel som finns på marknaden idag och som kommer släppas ett par år framöver i alla fall. Jag vill gärna utgå från nått av dessa chassin. Detta eller detta.

Tack på förhand för eventuell hjälp! Ge gärna era synpunkter på chassit då jag endast valde det på grund av att det såg bra ut. Är det bra/dåligt? SSD och en vanlig hårddisk har jag redan kan jag tillägga.

Permalänk
Medlem

Grattis.

Det är kört,
ordet framtidssäker finns inte i denna branschen. Vilken färg/form du har på lådan är helt ointressant för hur fort datorn blir omodern.

Satsa på Intel 7700/7800 CPU serien,
Så stora minnesmoduler du har råd med (börja med så många som behövs för att använda alla kanalerna),
GTX1070 kort,
250GB SSD + xTB HDD.
Minst ett 750w PSU med bra verkningsgrad av nått känt märke.

Chassie och PSU kommer att klara dig genom ett decennium.
CPU med massa minne kommer också att hålla länge (Jag kör fortfarande en i7-950 med 12Gb minne.)
Ta höjd i chassiet för att kunna skaffa ytterligare ett begagnat GTX1070. När entusiasterna byter kan du köpa dem billigt.
Köp till mer minne efterhand du får råd.
När SSD disken blir för liten, skaffa en SSD till, gör en image av den första, gör om till RAID0 med den nya SSD och lägg tillbaka imagen.

Det som ryker först är GPU, men att då kunna "dubbla" hastigheten med SLI genom att förvärva ett billigt andra kort om några år är mest pang för pengarna.

Lycka till.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

@ZecretW: Okej. Tack så mycket för tipsen!

Permalänk
Medlem

Vill du gå "all out" nu, så skulle jag rekomendera något som detta:
RYZEN

Vill du spara in på olika grejer kan du:
köpa SATA-SSD istället för NVMe-SSD
Byta från en 1700 till 1600 eller 1600X (vet inte om du tänker överklocka)

Som @ZecretW säger är det svårt att göra en dator "framtidssäker" då det mest bygger på vad man TROR kommer ske i framtiden, dock kan man ta andra saker i åtanke, som hur ny en CPU-socket är, och hur troligt det är att processorns prestanda kommer "öka" med tiden (att program anpassas till dem).
Ur dessa synvinklar skulle jag föreslå en Ryzen processor (R7 1700 eller R5 1600(X)) då AM4 sockeln kommer användas till minst 2020 enligt AMD (du skulle kunna slänga in 2020 års värsting AMD-processor då om du skulle vilja det).
Dessutom har 1700 åtta kärnor (vilket inte uttnytjas fullt ut av de flesta spel idag, då är en i7 7700k bättre) vilket skulle ge den ett försprång om spel blev bättre på att använda flera trådar.
I övrigt är Ryzen CPUerna bättre än intels motsvarigheter på flertrådat, så ska du streama eller göra tunga bakgrundsaktiviteter när du spelar så är det ett enkelt val.
Tycker för övrigt att du ska gå direkt på ett 1080 Ti, det kommer (i princip garanterat) uppfylla alla krav du har på det "några år framöver", ser ingen mening i att hålla tillbaka och köpa ett 1070 till om något år för att få samma prestanda där SLI kommer ha stöd.

Ett förslag med ett annat chassi (bygger på min egen tanke om uppgradering):
RYZEN 2

I prncip likadant, men med 1TB HDD för lagring (av vilken sorts dokumentärer du kan tänkas vilja ha ), samt bättre luftflöde (vad jag hört)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket för tipsen! Är det stor skillnad på prestanda mellan 1080 och 1080ti? Jag har hört att en Intel processor presterar bättre när det gäller spelande. Är det sant? Eller är det inte stor skillnad alls?

Permalänk
Medlem

@Razz1: Intels 7700k är i dagsläget bättre till just gaming (med varierande grad från titel till titel), men har även den vissa problem (streaming och värmeledningen inom cpun)
Gällande 1080 Vs 1080 Ti så är det ca 25% skillnad mellan dessa:
1080 vs 1080 Ti

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Köp en "lagom" bra dator med en Ryzen 1600 för runt 15K i stället, spara resten och uppgradera om några år. Att lägga flera tusen extra på grejer man inte behöver nu utan bara för att framtidssäkra är dumt. T.ex. är GTX 1070 lika snabbt som GTX 980 Ti var, fast till ett lägre pris. Köp vad du behöver nu i stället, och lägg ev. någon hundralapp extra för framtidssäkring.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Okej. En kompis köpte nyligen denna dator. Är det något att ha? Anledningen att jag frågar är att jag kan få det kitet lite billigare om jag köper det.

Permalänk
Medlem

@MakeCoke: Det kanske är en bättre idé. Klarar ett 1070 alla spel på högre grafikinställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razz1:

... Är det stor skillnad på prestanda mellan 1080 och 1080ti? ...

Här kan du läsa Sweclockers test av 1080 Ti referensmodellen och jämföra med 1080. Finns även två andra tester som de har utfört för kort från Aorus, Asus och MSI och sen även ett test av EVGA's FTW3 som jag själv kör på.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razz1:

Okej. En kompis köpte nyligen denna dator. Är det något att ha? Anledningen att jag frågar är att jag kan få det kitet lite billigare om jag köper det.

Ser väl bra ut.

Skrivet av Razz1:

@MakeCoke: Det kanske är en bättre idé. Klarar ett 1070 alla spel på högre grafikinställningar?

I 1080p, definitivt. I 1440p, mestadels.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Bara som en liten info så är Swecklockers forum just nu fullt med folk som hela tiden rekommenderar Ryzen CPU:s pga. sin egen övertygelse. Bästa är att surfa runt lite och kolla olika benchmarks från flera olika tester innan du bestämmer dig för CPU.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd

@Razz1: Ta ett bättre chassi, i det övre prissegmentet är Corsair´s chassin riktigt värdelösa.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razz1:

Jag letar efter en gamingdator som ska kunna klara nya spel på höga grafikinställningar, helst några år framöver. Min budget är 20-22k. Jag kan väldigt lite om datorer så jag skulle uppskatta om någon vänlig själ på denna sida skulle kunna hjälpa mig med en kundvagn.

Jag spelar främst MMO spel, men vill även att datorn ska klara av diverse andra spel som finns på marknaden idag och som kommer släppas ett par år framöver i alla fall. Jag vill gärna utgå från nått av dessa chassin. Detta eller detta.

Tack på förhand för eventuell hjälp! Ge gärna era synpunkter på chassit då jag endast valde det på grund av att det såg bra ut. Är det bra/dåligt? SSD och en vanlig hårddisk har jag redan kan jag tillägga.

Känner du för att vänta en stund på köp så släpper Intel sina nya Coffylake cpuer snart. Dessa kommer garanterat vara det absolut bästa valet för spel samt att d då också kommer få 2 extra kärnor för att säkra framtiden något bättre.
Annars är det väl en Ryzen 7 av något slag som kan vara ett alternativ. Lite sämmre för spel men om du tror att flera kärnor inom några år kommer vara lösningen för framtidssäkring så kan det vara värt att titta på.
Själv tror jag dock det dröjer fler år än du kommer ha det nya systemet innan det blir verklighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razz1:

Okej. En kompis köpte nyligen denna dator. Är det något att ha?

Onödigt dyrt chassi, RAM och bling bling fläktar, lägg dom pengarna på ett 1080Ti samt en "vanlig" kylare från exempelvis Noctua eller Cryorig så skulle jag säga att det är ett mycket bra system.
Finns en överhängande chans att du får en 7700K som går rejält jäkla varm dock, så det får man ha i åtanke.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

@Crazy: Tackar! Jag ska definitivt kolla igenom alla alternativ innan jag köper något.

Permalänk
Medlem

@Bascule666: Där ser man. Jag får forska lite om det och bilda mig en egen uppfattning då!

Permalänk
Medlem

@Razz1: Den datorn saknar SSD, och som tidigare nämnt ganska dyr i förhållande till vad en med 1080 Ti hade kostat
om ett 1070 klarar "alla spel på högsta inställningarna" beror helt och hållet på vad för upplösning och vilken FPS du vill ha

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@Triton242: Tror du det kommer bli en enorm skillnad på pris eller något liknande vad dagens nya processorer kostar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razz1:

@Triton242: Tror du det kommer bli en enorm skillnad på pris eller något liknande vad dagens nya processorer kostar?

Svårt att se att den kostar något nämnvärt mer.
intel har AMD bakom sig så jag tro inte de kan prissätta sina nya något högre om de inte vill tappa rejält med marknadsandelar.
De kommer självklart vara dyrare än AMD motsvarighet men som sagt ja har svårt att se någon större prishöjning mot dagens i7 med 4 kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: Jag har en Samsung 850 Evo SSD med 500gb i min nuvarande dator. Duger det?

Permalänk
Medlem

@Razz1: utan tvekan ^^

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Bara som en liten info så är Swecklockers forum just nu fullt med folk som hela tiden rekommenderar Ryzen CPU:s pga. sin egen övertygelse. Bästa är att surfa runt lite och kolla olika benchmarks från flera olika tester innan du bestämmer dig för CPU.

Klart OP ska ha en Ryzen CPU. Något annat vore ju befängt!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Bara som en liten info så är Swecklockers forum just nu fullt med folk som hela tiden rekommenderar Ryzen CPU:s pga. sin egen övertygelse. Bästa är att surfa runt lite och kolla olika benchmarks från flera olika tester innan du bestämmer dig för CPU.

Ryzen 5 är ett självklart val över Core i5 i nuläget. Däremot är Core i7 bättre än Ryzen 7 för spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

@Triton242: Okej, då kan det vara värt att vänta då. Tyvärr är man ju som ett barn på julafton och vill ha sina prylar så snabbt som möjligt

Permalänk
Medlem

@Rixxz: Okej, mindre bling bling och mer kraft asså. Är det bättre att köra med en vanlig processor kylare än vattenkylning asså?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Razz1:

Okej. En kompis köpte nyligen denna dator. Är det något att ha? Anledningen att jag frågar är att jag kan få det kitet lite billigare om jag köper det.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10607506/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Peppar2014: Behöver jag inga extra fläktar?

Permalänk
Medlem

Vad sägs om detta bygge då? https://www.inet.se/kundvagn/visa/10607750/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Bara som en liten info så är Swecklockers forum just nu fullt med folk som hela tiden rekommenderar Ryzen CPU:s pga. sin egen övertygelse. Bästa är att surfa runt lite och kolla olika benchmarks från flera olika tester innan du bestämmer dig för CPU.

Benchmarks idag säger ju ingenting om vad TS är ute efter, dvs en framtidssäker dator. Och beroende på vad man tror om framtiden så är det antingen fler kärnor eller högre IPC som är det viktiga. Men då ingen sitter på en fungerade spåkula, så argumenterar de flesta, även Intelförespåkare, utan från sina egna övertygelser.

Personligen så vet jag vad jag väljer, men eftersom jag gör så mycket mer än bara spelar så passar nog inte min rekommendation för det som TS är ute efter.