Permalänk

RC bil

Hej
Jag har tänkt att skaffa mig en RC bil till pojken och mig.

Budgeten är runt 1500 kr.

Kan inte detta med RC bilar så behöver tips på en bra bil

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Ett tips, lägg mer pengar (typ 3-4k) så håller det bättre annars är du ändå uppe i dom summorna fort på reservdelar.

Jag köpte en x-maxx i början av sommaren, kostade 11k men den går i princip inte att köra sönder

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

@megaseifer:

Rekommenderar en el bil som första, har både och och är enklare att hålla på med el och de går jävligt bra, speciellt när man kommer upp i allafall 3 cells. Borstlös motor är att föredra går riktigt bra då, vet inte hur gammal grabben är då ju snabbare desto svårare att kontrollera (typ). Dock när det gäller priset, som en annan sa köper du en så billig bil kommer reservdelarna snabbt komma upp i ganska höga summor. Jag hade kört på typ http://www.hobbyequipment.se/bilar/arrma/arrma-fury-2wd-blx-s... den, och köpt batterier från hobbyking, räcker med 2 cells men på 3s blir den där bilen ett monster. Billigare märken har även en tendens att sakna reservdelar vilket alltid behövs. Arrma har riktigt bra grejer annars ju Traxxas helt ok maskiner, väldigt mycket reservdelar men kör med sin egna kontakt för batterierna vilket gör det mycket dyrare med deras egna batterier.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Ett tips, lägg mer pengar (typ 3-4k) så håller det bättre annars är du ändå uppe i dom summorna fort på reservdelar.

Det är en ganska vettig instegs-klass. För mindre pengar blir det mest "leksaker" och för mer pengar blir det fort väldigt dyrt. Man får, om vi håller oss till Traxxas, en Rustler, eller E-Revo med TSM, för 4100-4200:- Lägg till något för en bättre laddare, och ett par lösa ackar, så har man en riktigt bra instegsmodel, och gott om körglädje.
(TSM är iofs fusk, men guld värt för en nybörjare.)

Skrivet av Pelle:

Jag köpte en x-maxx i början av sommaren, kostade 11k men den går i princip inte att köra sönder

Då fegar du nog fortfarande för mycket. (förlåt, det är inte personligt menat, utan bara ett konstaterande. De här åken tål MASSOR, men när man börjar pressa dem börjar det kosta bärarmar)
En eftermiddag i grusgropen tar inte slut innan bilen är okörbar. Det är bärarmarna som går åt, mest hela tiden. Lätta att byta, hyfsat billiga. Ett dyrare "problem" med x-maxx'en är annars diffen bak. Första symptomet är ett klickande ljud. Åtgärd, byt hela, men och gasa mindre så man inte förstör nästa. Det är för bra grepp på underlaget, i kombination med full gas från stillastående som kostar.
I grund och botten finns det helt enkelt ingen perfekt radiostyrd bil. Allt går att ha sönder. Men så länge man låter bli alla (de flesta i alla fall) aluminiumuppgraderingarna så kostar det oftast inte mycket att byta ett par plastbitar efter en dags körning. Oavsett modell, och tillverkare, faktiskt.

Själv föredrar jag modeller som brummar. Skitigare, och tyngre, men, roligare. Absolut inte snabbare. Borstlösa har tagit det ifrån bränslebilarna för längesedan.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är en ganska vettig instegs-klass. För mindre pengar blir det mest "leksaker" och för mer pengar blir det fort väldigt dyrt. Man får, om vi håller oss till Traxxas, en Rustler, eller E-Revo med TSM, för 4100-4200:- Lägg till något för en bättre laddare, och ett par lösa ackar, så har man en riktigt bra instegsmodel, och gott om körglädje.
(TSM är iofs fusk, men guld värt för en nybörjare.)

Då fegar du nog fortfarande för mycket. (förlåt, det är inte personligt menat, utan bara ett konstaterande. De här åken tål MASSOR, men när man börjar pressa dem börjar det kosta bärarmar)
En eftermiddag i grusgropen tar inte slut innan bilen är okörbar. Det är bärarmarna som går åt, mest hela tiden. Lätta att byta, hyfsat billiga. Ett dyrare "problem" med x-maxx'en är annars diffen bak. Första symptomet är ett klickande ljud. Åtgärd, byt hela, men och gasa mindre så man inte förstör nästa. Det är för bra grepp på underlaget, i kombination med full gas från stillastående som kostar.
I grund och botten finns det helt enkelt ingen perfekt radiostyrd bil. Allt går att ha sönder. Men så länge man låter bli alla (de flesta i alla fall) aluminiumuppgraderingarna så kostar det oftast inte mycket att byta ett par plastbitar efter en dags körning. Oavsett modell, och tillverkare, faktiskt.

Själv föredrar jag modeller som brummar. Skitigare, och tyngre, men, roligare. Absolut inte snabbare. Borstlösa har tagit det ifrån bränslebilarna för längesedan.

Jag har bara lyckats köra sönder en bärarm och ett drev då är jag ändå å hoppar i fmx ramper med den. landar man inte som en kratta så håller det bra

kör 20/50 kuggning på 8s

dock är det sant, en bash är inte fulländad förens man får bära hem bilen

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Permalänk
Medlem

Japp, Team Associated gör bra prylar, så den där är antagligen bra att doppa tårna i vattnet med s.a.s.,
tänk dock på att det är en 1:18 modell, d.v.s. rätt så liten. (25cm)

https://www.teamassociated.com/cars_and_trucks/RC18B2/RTR-BL/...

kör själv en Team Associated SC5M, 1:10 short course, skoj som attan.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

@Mindfighter: ok, det kändes lite litet.

Nitro RC bil kanske är något att ha?

Permalänk
Medlem

En sån här kanske?
http://bjornesgarage.nya-ebutik.se/bilar/buggy-terrangbilar-2...

...så köper du lipoack och en bätttre (snabbare) laddare när ni blir bitna...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaseifer:

Nitro RC bil kanske är något att ha?

JAG föredrar metanoldrivet, (Nitrometan är bara tillsatsen) men det finns för och nackdelar med allt. Metanoldrivet blir kladdigt, varmt, och man måste lära sig nåla in motorn så den går som den ska. Man laddar sin hump till mottagaren, har friska batterier i sändaren, stoppar glödaren i fickan, och kan köra så länge man har soppa så man kan tanka skiten. Det är inga problem med att åka till något grustag, gå någon kilometer från fordonen, och köra hela dagen, tälta, och köra nästa dag med.
El-drivet är enklare, kladdar inte, men man behöver antingen väldigt många ackar, eller åtminstone ett par stycken, och en möjlighet att ladda dem på plats, för att kunna köra kontinuerligt. Borstlös el går ruskigt fort. På gott och ont. (Jag har aldrig känt "nä, gud vad långsamt det går, det här duger inte" med metanol, men det är en faktor man ska ha med i beräkningarna.)

Lite beroende på hur gammal pojken är... Ska han köra själv, är det rätt mycket man ska komma ihåg. Det här är inte leksaker. Hastigheterna är så höga att man kan skada sig själv, andra, och egendom. Speciellt 1:8, eller större, väger så pass mycket att skadorna kan bli riktigt allvarliga.
Lära sig nåla in motorn så den går som den ska, utan att ta skada, är inte svårt, men kräver lite tålamod. Jag började köra metanol som 7'åring, men det hade definitivt varit lättare, och krävt mindre vuxen medverkan, om det var elektriskt. På gott och ont. Som det var nu, blev det aldrig buskörning på den lokala lekplatsen / parkeringen.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Om jag höjer budget till 5000 kr finns det bättre alternativ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Massor. Traxxas är en stabil tillverkare, med bra reservdelsutbud, och många återförsäljare. Kanske inte en personlig favorit, men kanon för nybörjare. Kyosho är ofta lite dyrare än alternativen för samma typ av åk, men har ett fantastiskt återförsäljarnät, och kan fortfarande ordna reservdelar till min gamla Lazer ZX från 80-talet.
Mitt favoritåk är dock CEN Genesis, just nu. Som tillverkare är de ett sämre val, reservdelarna är för mig endast tillgängliga via nätet.
I grund och botten... Har du Hobbex, eller någon annan Traxxas återförsäljare i närheten? Köp en Traxxas. Välj själv om det ska vara en metanol, eller el-model. Köper du en el-model, köp en med deras TSM system. Det spar reservdelskostnader i längden, och när man blir varm i kläderna skaffar man nya grejer i alla fall.
Har du inte någon Traxxas återförsäljare i närheten, är det dags att fråga sig själv... Vill jag ha en handlare jag kan gå in till, och få reservdelar i näven, eller vill jag köpa hem grejerna via nätet, och ha ett eget reservdelslager.
Det avgör i princip vilka märken som är attraktiva, och aktuella.

Något ingen av oss har frågat... Vilken typ av körning är du / ni intresserade av? Monster/stadium truck, buggy/rally, eller asfalt?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

En bit över 5000,men verkar vara en bra bil?

Är själv sugen på att köpa en...

https://www.hobbysweden.se/radiostyrda-bilar/bensinbilar/aw-h...

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Medlem

Som de flesta sagt är 5000 betydligt bättre budget än 1500. Skulle dock inte rekommendera en traxxas till någon såvida man inte köper den för Monster Jam karossen. Arrma Kraton och Arrma Nero hade jag sneglat på om jag var i dina skor. De flesta bilar kör du sönder saker på men Traxxas mer än många andra. Har haft flera stycken som i slutändan är fullkittade med eftermarknadsdelar för att de ej håller. Anledningen att så många köper Traxxas fortfarande är för att det är enkelt att få delar då de saluförs av t.ex. Hobbex.

Köp begagnat för att få bättre valuta för pengarna och eventuellt reservdelar med i köpet. Gärna beggad tävlingsbil. Är själv admin i en köp/sälj grupp på Facebook för just detta och det finns egentligen ingen anledning att köpa nytt i min mening.

Vill du köra bana är 1:8 buggy att föredra. Skall du busköra på gräs, grus o hoppa är 1:8 truggy eller monstertruck kanon, den förstnämnda funkar även på bana.

  • Mugen MBX6 samt Mugen MBX6T

  • Arrma Kraton, Arrma Nero, Arrma Typhoon osv

  • HPI Vorza och HPI Savage

  • Losi 8ight samt Losi 8ight-t

Alla ovanstående är eldrivna, nitro (metanol) är inget för mig men bensinare är roliga. Kraken Vekta 5, Losi 5-ive och HPI Baja mfl är bra val.

Edit: Traxxas är absolut inget skit men samtidigt inte bäst i världen som många verkar tro.

@p.jönns Nej, den bilen är kinaskit och inte ens värd en tusing tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

De flesta bilar kör du sönder saker på men Traxxas mer än många andra. Har haft flera stycken som i slutändan är fullkittade med eftermarknadsdelar för att de ej håller.

Jag har nog närmast motsatt erfarenhet. Traxxas håller rätt hyfsat tack vara att plasten flexar, men så fort man börjar montera på eftermarknadsdelar, speciellt hjulupphängningar i aluminium, blir det både tyngre, och mer ömtåligt. Jag har kört (för mycket) med Jato (3.3) och (e-)Revo (3.5) där framförallt den senare är populär att "uppgradera" med aludelar, vilket nog är det dummaste man kan göra med en sådan.
Jato'n är "egentligen" avsedd för asfalt, men med humpen inflyttad innanför karossen, framhjul som spårar, och bakhjul som kan gräva ned sig ordentligt i sanden blev det en helt fantastisk basher, trots att bärarmarna ser ut att vara gjorda av spagetti.

Skrivet av DOGE:

Anledningen att så många köper Traxxas fortfarande är för att det är enkelt att få delar då de saluförs av t.ex. Hobbex.

Personligen skulle jag säga att tillgången på reservdelar är det näst viktigaste när man väljer vilket märke man ska köra med, så det är inte ett dåligt skäl...

Skrivet av DOGE:

Vill du köra bana är 1:8 buggy att föredra. Skall du busköra på gräs, grus o hoppa är 1:8 truggy eller monstertruck kanon, den förstnämnda funkar även på bana.

Ska man köra på bana föredrar jag asfalt, som läropark, om jag ska vara ärlig. Buggy är 3dimensionellt på ett annat sätt. Hopp, lutningar, knepiga underlag. Asfalt, nålfiltmatta för elektriskt inomhus, det är platt.
Men jag måste säga att jag tycker du underskattar buggy'n kraftigt. Som basher håller de betydligt bättre än monster/stadium-truckar, eller truggys. Lyckad landning, eller ej, skickar jag min Cen Genesis 5-8 meter rakt upp i luften, och landar på platt mark, är den trasig. Gör jag detsamma med vilken buggy som helst, så lämnar jag ett stämplat märke i backen där jag landat, som antagligen går att använda som utgångspunkt för att tillverka en ny bottenplatta, men buggyn är oskadd, och sprätter iväg. Kör man bort sig, och åket kommer "hjulande" ned för en backe, är buggyn helt överlägsen de större, och tyngre truckarna, med sina korta, tjocka bärarmar.
"lekåken", busbilarna har oftast för klena plastdetaljer i jämförelse, medan buggyn som utpräglad tävlingsklass "måste" hålla, och därför fått lite biffigare delar där det behövs.

Skrivet av DOGE:

Alla ovanstående är eldrivna, nitro (metanol) är inget för mig men bensinare är roliga. Kraken Vekta 5, Losi 5-ive och HPI Baja mfl är bra val.

Ganska orelaterat, men... Varför är metanol fel, men bensin rätt? Det är så klart en personlig preferens, jag är bara nyfiken.
Min "nästa" blir någon tävlingsklassad 4x4 bensinare av "buggy" typ, men det har inte blivit något nyköp på säkert 5 år här, så det lär dröja...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har nog närmast motsatt erfarenhet. Traxxas håller rätt hyfsat tack vara att plasten flexar, men så fort man börjar montera på eftermarknadsdelar, speciellt hjulupphängningar i aluminium, blir det både tyngre, och mer ömtåligt. Jag har kört (för mycket) med Jato (3.3) och (e-)Revo (3.5) där framförallt den senare är populär att "uppgradera" med aludelar, vilket nog är det dummaste man kan göra med en sådan.
Jato'n är "egentligen" avsedd för asfalt, men med humpen inflyttad innanför karossen, framhjul som spårar, och bakhjul som kan gräva ned sig ordentligt i sanden blev det en helt fantastisk basher, trots att bärarmarna ser ut att vara gjorda av spagetti.

Personligen skulle jag säga att tillgången på reservdelar är det näst viktigaste när man väljer vilket märke man ska köra med, så det är inte ett dåligt skäl...

Ska man köra på bana föredrar jag asfalt, som läropark, om jag ska vara ärlig. Buggy är 3dimensionellt på ett annat sätt. Hopp, lutningar, knepiga underlag. Asfalt, nålfiltmatta för elektriskt inomhus, det är platt.
Men jag måste säga att jag tycker du underskattar buggy'n kraftigt. Som basher håller de betydligt bättre än monster/stadium-truckar, eller truggys. Lyckad landning, eller ej, skickar jag min Cen Genesis 5-8 meter rakt upp i luften, och landar på platt mark, är den trasig. Gör jag detsamma med vilken buggy som helst, så lämnar jag ett stämplat märke i backen där jag landat, som antagligen går att använda som utgångspunkt för att tillverka en ny bottenplatta, men buggyn är oskadd, och sprätter iväg. Kör man bort sig, och åket kommer "hjulande" ned för en backe, är buggyn helt överlägsen de större, och tyngre truckarna, med sina korta, tjocka bärarmar.
"lekåken", busbilarna har oftast för klena plastdetaljer i jämförelse, medan buggyn som utpräglad tävlingsklass "måste" hålla, och därför fått lite biffigare delar där det behövs.

Ganska orelaterat, men... Varför är metanol fel, men bensin rätt? Det är så klart en personlig preferens, jag är bara nyfiken.
Min "nästa" blir någon tävlingsklassad 4x4 bensinare av "buggy" typ, men det har inte blivit något nyköp på säkert 5 år här, så det lär dröja...

Aludelar suger för det mesta ja, dock har alla mina traxxasbilar behövt RPM plast överallt och ståldelar i drivlinan. Iof bygger jag rätt overkill med 1:8 system på 3/4s i 1:10 sl4sh och st4mpede.

Med tanke på hur snabbt kullagergrossisten, reservdelsrc o andra sidor leverar är butiksförsäljning av delar ingen gigantisk fördel längre.

Aldrig underskattat 1:8 buggy men de tar sig inte fram lika bra pga dess dåliga fjädringsväg. Hållbara är de dock. En buggy med SCT kaross på är fan så mycket bättre än allas gullegris Traxxas Slash.

Gillar inte metanol, pilliga och känsligare än bensin. Dessutom föredrar jag lukten och ljudet från en bensinmotor över metanoldito.

Permalänk
Medlem

Så sjukt kul med RC, körde mycket när jag var mindre(mest flyg och stridvagnar).
Meningslöst inlägg men vill bara stötta dig och grabben att det är jävligt rolig hobby
Kan inget om rc-bilar men har kört el/methanol/bensin och jag gillar bensin mest.

El är givetvis fruktansvärt smidigt och mindre krångel men batterierna är ju ett ständigt bekymmer.
Metanol/bensin är ju "bara" att tanka och köra vidare men motorerna är ju dyrare I inköp jämfört med el.
Som ovan så tycker jag bensin låter/luktar bättre än methanol, methanol har på tok för höga rpm för min smak, låter som ett ettrigt bi^^

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

@megaseifer:

Rekommenderar en el bil som första, har både och och är enklare att hålla på med el och de går jävligt bra, speciellt när man kommer upp i allafall 3 cells. Borstlös motor är att föredra går riktigt bra då, vet inte hur gammal grabben är då ju snabbare desto svårare att kontrollera (typ). Dock när det gäller priset, som en annan sa köper du en så billig bil kommer reservdelarna snabbt komma upp i ganska höga summor. Jag hade kört på typ http://www.hobbyequipment.se/bilar/arrma/arrma-fury-2wd-blx-s... den, och köpt batterier från hobbyking, räcker med 2 cells men på 3s blir den där bilen ett monster. Billigare märken har även en tendens att sakna reservdelar vilket alltid behövs. Arrma har riktigt bra grejer annars ju Traxxas helt ok maskiner, väldigt mycket reservdelar men kör med sin egna kontakt för batterierna vilket gör det mycket dyrare med deras egna batterier.

Den såg helt klart intressant ut. Har du möjlighet att länka vilka batterier som man ska köpa

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig köpt metanol idag, nu när EL är så väldigt mycket bättre än vad det var för 10 år sedan.

Idag räcker ett batteri längre än en tank och laddas riktigt snabbt. Jag har en mini-revo från Traxxas, billig liten bil som går som en skållad bäver. Bakhjulen utan problem med rätt batterier, beställda från hongkong så kan man få batterier med fin laddare för under 1000 spänn.

PS här är en länk till bilen: https://www.hobbex.se/sv/artiklar/traxxas-e-revo-vxl-1-16-id-...

Köpte min på nån rea för under 3000 har jag för mig, det var nog en 6 år sedan så jag minns inte riktigt.
Har även haft metanol innan jag köpte revon, vilket jävla strul:

1. Massa olika glödstift i olika hårdhet som går sönder hela tiden
2. kladdig och SVINDYR nitrometanol
3. En e-starter för att starta bilen måste du ha, dragsnöre=big nono. Den startern kostar flis, samt måste ha ett eget stort batteri för att kunna användas.
4. Krångligt att ställa in metanolen, även om jag var hyfsat duktig så var man alltid tvungen att ställa om motorn beroende på väderlek om den ska gå optimalt.
5. Motorerna går sönder, strular, man kör sönder avgaspiporna..

Så aldrig mer metanol för min del, skulle inte köpa det som första bil, då blir det mer skruva än köra garanterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ganska orelaterat, men... Varför är metanol fel, men bensin rätt? Det är så klart en personlig preferens, jag är bara nyfiken.
Min "nästa" blir någon tävlingsklassad 4x4 bensinare av "buggy" typ, men det har inte blivit något nyköp på säkert 5 år här, så det lär dröja...

Metanol har jag ingen bra erfarenhet av. Man får mecka i 30min innan man ska köra för att få igång möget. Varje gång. Så otroligt känsliga är dem.
Bensin är som att starta en röjsåg, går alltid igång.

Skrivet av megaseifer:

Den såg helt klart intressant ut. Har du möjlighet att länka vilka batterier som man ska köpa

Jag rekommenderar inte 2wd som förstabil. Dem har svårare att ta sig fram på gräsmatta och i sandlådor tex. Börja med en 4wd bil och se vad du tycker är kul.

Permalänk

Fick tag på en traxxas slash 4wd, med LiPo

Är helnöjd

Någon mer som har denna bil?

Permalänk
Medlem

Bra köp, ha sköj i värmen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@megaseifer: Traxxas är bra, som Kyosho var på 80 å 90 talet. men Traxxas har en förmåga att binda in sina kunder i enbart Traxxas produkter med laddare, Ackar osv.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Traxxas har en förmåga att binda in sina kunder i enbart Traxxas produkter med laddare, Ackar osv.

Nu vet jag inte vad du menar riktigt. Till bränsle-modellerna använder de samma ackar som alla andra, med samma kontakter. Till startern har jag ett standard ack för elbilar.
El-modellerna har deras egen kontakt, men använder vanliga ackar. Kontakterna går att byta.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nu vet jag inte vad du menar riktigt. Till bränsle-modellerna använder de samma ackar som alla andra, med samma kontakter. Till startern har jag ett standard ack för elbilar.
El-modellerna har deras egen kontakt, men använder vanliga ackar. Kontakterna går att byta.

Alla elmodeller är absolut inte hobby standard kontakter för LiPo ackar osv, de har till å med chip för att du ska enbart kunna ladda korrekt med loggning med deras egen laddare osv... samma gäller för deras telemetri dosor, GPS:er osv försök använda en EagleTree telemetri på en traxxas EL bil

Traxxas kör ju både med nihm och LiPo, så någon standar som alla andra vette fan.

samma skräp på båtarna.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

@megaseifer:

aha såg nu du köpte en slash! en polare har en sådan med 3s lipo och den är skit rolig!

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Alla elmodeller är absolut inte hobby standard kontakter för LiPo ackar osv, de har till å med chip för att du ska enbart kunna ladda korrekt med loggning med deras egen laddare osv...

De som byter kontakt, brukar annars byta i bilen, åtminstone de jag varit i kontakt med. Det finns säkert undantag där det inte fungerar, vad vet jag.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaseifer:

Fick tag på en traxxas slash 4wd, med LiPo

Är helnöjd

Någon mer som har denna bil?

Bra val! Nedan kommer lite tips för när du kört sönder saker.
Så länge du håller dig på 2s lipo är det en bra bil. Sätter du i 3s (som den egentligen skall klara) börjar saker gå sönder på löpande band tyvärr.

Batterier köper du lättast och billigast från Hobbyking, deras europalager har mycket grejer även om Hongkong självklart har betydligt mer.

  • Fläkt på fartreglaget

  • Täta hålet i chassit där centeraxeln går in med lite kardborre, tejp eller vad som helst. Kommer lätt i sand där

  • RPM bärarmar i bättre plast när du krockat in i din första stolpe

  • Slirkoppling med aluminiumbackar och Mod1 drev från Traxxas Revo (större tänder på drevet och kraftigare slipper)

  • MIP drivaxlar i stål.

  • "Shock caps" i alu då org i plast har en tendens att hoppa av vid hård körning.

  • Alu "kullagerhållare" för spurgear/slipper

Kör du sönder motor eller fartreglage kan jag rekommendera Hobbywing SC8 esc med en Leopard 3674 2650kv motor. Perfekt för 3s lipo (men klarar 4s). Går svalt och har för mycket effekt. Detta är min Stampede 4x4 med ovanstående setup, samma bil som Slash 4x4 men några centimeter kortare chassi.

Gick aldrig över 1/2 gas i klippet ens.

Skrivet av WDac:

Alla elmodeller är absolut inte hobby standard kontakter för LiPo ackar osv, de har till å med chip för att du ska enbart kunna ladda korrekt med loggning med deras egen laddare osv... samma gäller för deras telemetri dosor, GPS:er osv försök använda en EagleTree telemetri på en traxxas EL bil

Traxxas kör ju både med nihm och LiPo, så någon standar som alla andra vette fan.

samma skräp på båtarna.

Finns ju adapters från vanliga kontakter till Traxxas ID kontakter om det är vad du syftar på. Men ja, det är lätt för nybörjare att bli pålurade saker av Hobbexpersonalen

Permalänk
Testpilot
Skrivet av WDac:

Alla elmodeller är absolut inte hobby standard kontakter för LiPo ackar osv, de har till å med chip för att du ska enbart kunna ladda korrekt med loggning med deras egen laddare osv...

Antar att det är Traxxas ID du syftar på, det enda det gör är vad jag vet att balanskablarna är integrerade i kontakten så att laddaren automatiskt känner av om det är ett 2s lipo, 3s lipo eller nimh-batteri (inga balanskablar), man slipper ställa in något på laddaren. Något chip kan jag inte hitta några belägg för att det ska sitta i kontakten men har du information om det är jag intresserad att läsa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]