Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Några dagar in i Juli nu.. tyst som musen här.. nån ny info o bjuda på?

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Kenta42:

@PaChalski: Några dagar in i Juli nu.. tyst som musen här.. nån ny info o bjuda på?

Nu har vi det, se nästa inlägg.

Permalänk
LOUQE

I vårt “PAUSING FOR PERFECTION”-mail skrev vi:
“Take this opportunity to address all your feedback, update the product designs, get a new pre-production batch out of the factory, put it in the hands of reviewers…”

De senaste månaderna har vi haft fullt upp med att leverera på det löftet. Efter er involvering och de uppdateringarna som föll ut har vi spenderat en månad på att tweaka konstruktionen och har äntligen låst den. Vi är både exalterade och stolta över alla lösningar och väntar otåligt på att de ska materialisera så att vi kan presentera dem för er så fort vi fått dem från ritbordet. Industrisemestern drar nu igång och så vi kommer ha något att presentera i augusti.

Vår tidplan ser numera ut såhär:

Aug: Konstruktionsritningar, Alpha-prototyp
Sep: Utvärdering av Prototyp, sista justeringarna, tillverkningsunderlag, pre-production batch
Okt: Reviewers och lansering

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Grymt! Nån möjlighet till förbeställning eller crowdfunding igen?

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

@PaChalski: Grymt! Nån möjlighet till förbeställning eller crowdfunding igen?

+

Shut up and take my money typ 🙂

Var så nära att beställ ett Dan A4 men är glad att jag väntade.
Detta är ju så mycket snyggare och, i mitt tycke, mer genomtänkt.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Kenta42:

@PaChalski: Grymt! Nån möjlighet till förbeställning eller crowdfunding igen?

Vi kommer med största sannolikhet gå ut med en ny crowdfunding-kampanj igen.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av d_m_r:

+

Shut up and take my money typ 🙂

Var så nära att beställ ett Dan A4 men är glad att jag väntade.
Detta är ju så mycket snyggare och, i mitt tycke, mer genomtänkt.

Så kul att höra, vårt mål är att göra något nytt, och väldigt annorlunda. Räkna med tightare uppdateringar efter sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

I vårt “PAUSING FOR PERFECTION”-mail skrev vi:
“Take this opportunity to address all your feedback, update the product designs, get a new pre-production batch out of the factory, put it in the hands of reviewers…”

De senaste månaderna har vi haft fullt upp med att leverera på det löftet. Efter er involvering och de uppdateringarna som föll ut har vi spenderat en månad på att tweaka konstruktionen och har äntligen låst den. Vi är både exalterade och stolta över alla lösningar och väntar otåligt på att de ska materialisera så att vi kan presentera dem för er så fort vi fått dem från ritbordet. Industrisemestern drar nu igång och så vi kommer ha något att presentera i augusti.

Vår tidplan ser numera ut såhär:

Aug: Konstruktionsritningar, Alpha-prototyp
Sep: Utvärdering av Prototyp, sista justeringarna, tillverkningsunderlag, pre-production batch
Okt: Reviewers och lansering

Wow känns väldigt optimistisk tidsplan från utvärdering av Prototyp i September till Lansering i Oktober känns väldigt optimistiskt om inte omöjligt.

Men skulle verkligen vara kul om ni motbevisa att detta verkligen går.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Jonas79:

Wow känns väldigt optimistisk tidsplan från utvärdering av Prototyp i September till Lansering i Oktober känns väldigt optimistiskt om inte omöjligt.

Men skulle verkligen vara kul om ni motbevisa att detta verkligen går.

Ledsen att jag var otydlig. Vi kommer inte lansera produkten i oktober utan lansera själva KS-kampanjen/pre-order-kampanjen. Leveransen av produkten kommer kunna ske 8-10 veckor efter kampanjen är över.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Ledsen att jag var otydlig. Vi kommer inte lansera produkten i oktober utan lansera själva KS-kampanjen/pre-order-kampanjen. Leveransen av produkten kommer kunna ske 8-10 veckor efter kampanjen är över.

Skickades från m.sweclockers.com

några smaskiga updates?

en snabb fråga finns det några viktiga mått att tänka på om man ska köpa komponenter som ska passa i chassit förutom att det ska vara rätt SFX,MITX osv. t.ex. grafikkort förutom längden finns det nån begränsning i höjd t.ex.?

Permalänk
LOUQE
Skrivet av fax110:

några smaskiga updates?

en snabb fråga finns det några viktiga mått att tänka på om man ska köpa komponenter som ska passa i chassit förutom att det ska vara rätt SFX,MITX osv. t.ex. grafikkort förutom längden finns det nån begränsning i höjd t.ex.?

@fax110, Det är framförallt GPU som kommer att bli knepig att matcha då samtliga dimensioner kan avgöra, alltså det finns begränsningar i höjd, djup OCH längd. Vi har tidigare publicerad en bild med ett gäng mått för att förtydliga detta och annat:

Dessa mått har ökat en aning i samtliga ledder sedan den infon publicerades men eftersom att vi är inne i näst sista specifikationsveckan vill vi inte ge några nya uppgifter än som strax skulle kunna bli ogiltiga. I början av september kommer vi ha en uppdaterad prototyp i händerna och kommer kunna avgöra vilka justeringar som behöver göras och då ange uppdaterade mått med relativt god precision.

CPU-kylare kommer vara begränsade i höjd, inte mycket mer än 65mm kommer få plats

Diffust, men hoppas det hjälpte något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

några smaskiga updates?

en snabb fråga finns det några viktiga mått att tänka på om man ska köpa komponenter som ska passa i chassit förutom att det ska vara rätt SFX,MITX osv. t.ex. grafikkort förutom längden finns det nån begränsning i höjd t.ex.?

Jag funderar på om det är något speciellt kort du tänker på. Har fått för mig att de flesta håller sig till en standardhöjd, men det kanske inte stämmer? Har du några coola exempel?

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk

Riktigt ballt!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 @ 3.7 GHz. GPU: ROG STRIX GTX 1070 OC. MOBO: MSI B350 Tomahawk Arctic. RAM: Corsair Vengeance 16GB 2666MHz. Nätdel: Corsair CX750. Lagring: SSD 240GB. HDD 1TB. Chassi: NZXT S340 Razer edition

Permalänk

Hej, detta ser riktigt intressant ut. Finns det någon prisbild ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandshark:

Hej, detta ser riktigt intressant ut. Finns det någon prisbild ännu?

Har för mig att det var prat om runt 2000-2500 kr!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
LOUQE
Skrivet av bluppblupp:

Har för mig att det var prat om runt 2000-2500 kr!

@sandshark, vid den tidigare lanseringen var priset satt till 2500 inkl. moms, under KS-kampanjen dock fick de första som backade oss dessutom 40% rabatt, så 1500 + frakt (150 i sverige). Övriga fick 30% och 20%

Sedan den förra lanseringen har vi arbetat hårt med att förädla produkten i samtliga dimensioner, även inom kostnadseffektivitet. I min mening har vi än en gång lyft produkten till en ny nivå och vi ser fram emot att få presentera de sista uppdateringarna inom kort här i forumet.

Vissa förändringar har drivit kostnaderna åt fel håll där vi bedömt att andra värden övervägt, men lika många eller fler har gjort det motsatta, så räkna iallafall inte med en prisökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

@sandshark, vid den tidigare lanseringen var priset satt till 2500 inkl. moms, under KS-kampanjen dock fick de första som backade oss dessutom 40% rabatt, så 1500 + frakt (150 i sverige). Övriga fick 30% och 20%

Sedan den förra lanseringen har vi arbetat hårt med att förädla produkten i samtliga dimensioner, även inom kostnadseffektivitet. I min mening har vi än en gång lyft produkten till en ny nivå och vi ser fram emot att få presentera de sista uppdateringarna inom kort här i forumet.

Vissa förändringar har drivit kostnaderna åt fel håll där vi bedömt att andra värden övervägt, men lika många eller fler har gjort det motsatta, så räkna iallafall inte med en prisökning.

Hi guys, im so sorry for my answer in english but im following this post and, in a hard way, translating this.

Just keep pushing guys

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
LOUQE

Statusuppdatering

Vi fick till slut iväg ritningar till tillverkaren i slutet av förra veckan och inväntar nu feedback från dem. På onsdag kommer vi ha ett sista review-möte där denna feedback kommer att arbetas in och de sista justeringarna kommer att görs innan vi beställer en Alpha-prototyp. Syftet med Alpha-enheten är utföra prestanda- och funktionstester. Resultaten från dessa tester kommer sannolikt leda till en sista omgång med justeringar innan vi beställer en första batch med exemplar som kommer att sättas i händerna på oberoende testare.

Innan vi låser de sista ändringarna kommer vi bolla uppdateringar/lösningar med er för att ta in feedback från fler håll.

Om allt går som planerat så kommer vi dela med oss av detaljerna redan på onsdag.

Permalänk
LOUQE

En rendering av det som gick iväg i fredags

Permalänk
Medlem

Det här blir så himla snyggt, hjärtliga lyckönskningar med lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

En rendering av det som gick iväg i fredags

http://louqe.com/img/img/ext/ext/ghosts3.png

Jag hoppas att fötterna på chassit inte är lika glidbenägna som på mitt Dan Cases A4-SFX. Trycker på powerknappen och datorn glider iväg

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Det här chassit kommer jag utan tvekan skaffa!

Permalänk
LOUQE
Skrivet av pellen:

Jag hoppas att fötterna på chassit inte är lika glidbenägna som på mitt Dan Cases A4-SFX. Trycker på powerknappen och datorn glider iväg

Detta är en viktig poäng som vi har med oss!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

En rendering av det som gick iväg i fredags

http://louqe.com/img/img/ext/ext/ghosts3.png

Det högra chassit är det helt i Silver ??

Hur har det gått med det helvita chassit ?

Efter mina påtryckningar för ett bredare chassi kommer jag nu kunna använda Noctua NH-L12 68 mm med enbart en fläkt under tornet som målet mitt var ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Renderingarna går att njuta till.

Gillar fronten med en enkel powerknapp. Det är enkelt, symmetriskt och stilrent.

Kan ni säga något om vad ni beslutat angående "pidestaler", dvs motsvarigheten till tophats?

Permalänk
Medlem

Passar på med några frågor kring Ghost S1.

* Kommer chassit ha dammfilter(alternativt köpa till det)?

* Är det en "taktil" känsla på power-knappen?

* Vilka färger kommer finnas att välja mellan?

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Jonas79:

Det högra chassit är det helt i Silver ??

Ja, det höga är i renderingen ofärgat "naturanodiserat". Oklart om detta kommer bli verklighet

Skrivet av Jonas79:

Hur har det gått med det helvita chassit ?

Vi har funnit en lösning för att anodisera vitt, för att komma åt den metoden tvingas vi gå med en specifik leverantör av dessa komponenter. Sannolikt kommer vi välja det alternativet men det är en kostnadsfråga som vi får svar på inom en vecka.

Skrivet av Jonas79:

Efter mina påtryckningar för ett bredare chassi kommer jag nu kunna använda Noctua NH-L12 68 mm med enbart en fläkt under tornet som målet mitt var ?

Detta med CPU clearance är inte helt enkelt. Enligt Intels definition av Socket 1151 så är "Integrated Stackup Height (mm) From Top of Board to Top of IHS" (avståndet mellan moderkortets ovansida till toppen av CPU) 7.781 ± 0.335 mm. Räknar man med worst case, 8,1mm så är CPU-clearance nu ca 65,5 + 2mm, best case 66,5 + 2mm.

Om Noctua NH-L12 får plats eller inte kommer vi kunna testa så fort vi får prototypen men det kan variera med olika moderkort och sockets. Vi är nere på så pass små marginaler att våra ritningar inte avslöjar hela sanningen (tjockleken på thermal paste till och med spela in ;).

Vi håller med om att den kylaren i dagsläget skulle kunna vara en kanonlösning, får den inte plats kommer vi ställas inför ett tufft val.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av NaturMackan:

Renderingarna går att njuta till.

Gillar fronten med en enkel powerknapp. Det är enkelt, symmetriskt och stilrent.

Kan ni säga något om vad ni beslutat angående "pidestaler", dvs motsvarigheten till tophats?

Skönt att höra att du tycker om knappen!

Lösningen i botten och toppen är perfekt symmetrisk, infästning av TopHats återfinns alltså i botten. Vi kommer att utvärdera möjligheten att fästa TopHat i botten när vi får prototypen.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Freffo:

Passar på med några frågor kring Ghost S1.

* Kommer chassit ha dammfilter(alternativt köpa till det)?

* Är det en "taktil" känsla på power-knappen?

* Vilka färger kommer finnas att välja mellan?

@Fereffo

* Dammfilter kommer att gå att köpa till, dock ej tillgängliga vid lansering

* Taktil ja, knappen består av en silikonbeklädd "dome-brytare" som ger en mjuk men distinkt känsla ihop

* Detta är inte beslutat än, men vi lutar åt vit och svart/mörkgrå (gun grey)

Permalänk
LOUQE

Dags att gå igenom den uppdaterade designen, Beställningen av Alpha-prototypen gick iväg igår och vi väntar nu ivrigt att få lägga händerna på den.

Vi har fortfarande möjlighet att göra justeringar och vi vill såklart höra vad ni har att säga. Varje justering i den här fasen kommer varsamt behöva utvärderas då det börjar närma sig produktion.

Låt oss börja med en avgörande ändring, justeringen av det yttre höljet. En av de utmaningar vi tidigt hade bestämt oss för att lös med Ghost var att skapa något extremt kompakt och samtidigt erbjuda en smidig och enkel byggupplevelse. Lösningen blev ett självbärande chassi som krävde avancerad tillverkningsmetodik av ädlare material. Med lite perspektiv ställde vi oss frågan: ”Varför täcker vi denna vackra lösning med ytterligare ett lager av material”. Så, vi har nu skippat det yttre skapet helt, istället har sidopaneler utvecklats som tillsammans med fram- och bakgavlarna skapar motsvarande form. En bonus är att denna lösning skapar mer invändig volym.

Gavlarna och sidopanelerna extruderas och bearbeta allihop. Extruderingen tillåter oss att skapa en kraftig och smart låsmekanism i hörnen. Sidopanelerna förs numera ner i spåren i gavlarna.