Får hög MS av endast en specifik enhet på wifi

Permalänk
Medlem

Får hög MS av endast en specifik enhet på wifi

Hej! Har ett ganska udda problem som jag inte riktigt får grepp om. Är inte super kunnig inom detta ämne så vänder mig hit till hopp om hjälp.

Kort fakta: 12-24 Mbit/s ADSL bredband från BBB med deras TECHNICOLOR TG799VAC XTREAM.

Problemet som uppstår är när min lillasysters telefon använder enbart appen Snapchat så går MS upp till 1000+ så länge appen är aktiv i telefonen. Denna extrema MS ökning sker endast från hennes telefon, när jag använder min snapchat så ökar MS endast en kort intervall när jag skickar något. Jag kan inte få huvudet runt varför detta problem uppstår.

Gjorde ett pingplotter test för en mer detaljerad beskrivning. Bifogar nedan
https://minfil.org/X6m2h2c7b9/pingplottertest.pp2

Hoppas verkligen någon har en vettig förklaring och eventuellt en lösning på detta. Skulle de behövas mer information om något specifikt för en lösning får ni vänligen kommentera detta, är som sagt inte jätte insatt!

Mvh

Permalänk
Medlem

Vad är MS?
Multipel Skleros?
Microsoft?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hög ping heter det. Be henne koppla ner wifi. Antagligen är snapchat en app som laddar upp mycket och sådant dödar en adsl.

Permalänk
Medlem

Hög svarstid såklart

Jo men det är ingen hållbar lösning, vill ju att alla skall kunna använda internet i familjen. Då jag också använder snapchat är det konstigt att svarstiden bara ökar när hon använder appen.

Permalänk
Medlem

Så ditt MS var alltså ms millisekunder? Milli förkortas alltid med litet m, mega förkortas med stort M.
Det är en skillnad på 10^9.

Om du är osäker på hur du ska förkorta, gör så inte det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ingen fråga

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Agonotheta:

Så ditt MS var alltså ms millisekunder? Milli förkortas alltid med litet m, mega förkortas med stort M.
Det är en skillnad på 10^9.

Om du är osäker på hur du ska förkorta, gör så inte det.

Skickades från m.sweclockers.com

*sniff* *sniff*
Känner du... Vad är det som luktar?
Det luktar aspb... Nä... Vänta nu...
Det luktar besserwisser!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Hög ping heter det. Be henne koppla ner wifi. Antagligen är snapchat en app som laddar upp mycket och sådant dödar en adsl.

Ska du rätta så är det ju bra om du rättar korrekt. Hög latens heter det, där svarstiden är ett mått på latensen.

Tittar man på pingplotter så ser det ut som att latensen ökar utanför TS nät vilket tyder på att problemet inte ligger i routern/APn.
@ZFX kolla så att det är senaste versionen av snapchat och OS för telefonen som körs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

*sniff* *sniff*
Känner du... Vad är det som luktar?
Det luktar aspb... Nä... Vänta nu...
Det luktar besserwisser!

Tycker jag inte.
Det är väl ganska grundläggande att kunna skriva en text som är förståelig för de som ska läsa den.

Vill man bli tagen på allvar så är det en minimum att man benämner saker vid dess rätta namn.
Att beskriva en ratt som "den saken som är rund i den där grejen som brummar" då kanske man kan förvänta sig att som minst få en föłjdfråga.

På samma sätt är det ganska grundläggande att använda isoprefix och SI enheter korrekt.
Igen, du pratar inte om millimeter i avstånd mellan städer.

Jag förstår att man inte kan alla enheter och prefix, men sekunder och micro, milli, kilo, m.m. som är vanliga i normalt tal är väl inte för mycket att begära?

Var tycker du gränsen går för "besserwisser"? När man kan stava till sitt namn eller?
Besserwisser är väl om någon hade beskrivit ursprunget på orden och vem som först använde ordet i skrift och tal.
Att skriva grundläggande svenska är inte på något vis besserwisser.
DINA gränser kanske är lite låga?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@Agonotheta: Så du förstod inte vad han menade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

@Agonotheta: Så du förstod inte vad han menade?

Det var inte en klar formulering därav att jag ställde frågan vad hen menade.

Skickades från m.sweclockers.com