AMD Radeon RX Vega 64 och RX Vega 56

Permalänk
Skrivet av Holic:

Ja byter inte upp mig för prestandan, utan för att det är kul att nån gång då och då byta lite. Finns folk på detta forum som byter komponenter oftare än andra byter kalsonger.
Energin bryr jag mig inte nämvärt om, spelar inte 4h+ om dan ändå, ska va glad om ja får 2-4h/vecka. Samt AMD kan få mitt stöd så det blir lite konkurens. Man väntar alltid på något i denna hobbyn, får väll köpa det du pratar om när det kommer. Men får i alla fall ha freezync de få timmarna ja spelar om ja köper nu

Jag håller med om att konkurrens är bra. Men att stötta en dålig produkt för att man gillar företaget. Är även att stötta när företag gör dåliga saker. Jag köpte tredje datorn och det blev Ryzen för att jag tror på AMD's nya AM4 platform. Jag kan inte påstå att jag tror på Vega.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jo men dom blir ju värda 0 cash + ville byta i stora datorn då det aldrig släpps någon bra free-sync skärm...

Så AMD is no-go atm.""

Du fattar inte att det handlar om vad jag har? och vad jag är ute efter god jesus... långsökt om något.
Ja asså ska du ha en bra IPS så får du lägga minst 2-3k över TN om du spelar snabba spel.

Skrev lite fel skulle vara ,,,,,

Jag tror folk är på häxjakt efter dig Tvelander för folk inte vet vad du gör med din dator eller dina skärmar. ALla vet ju du är BF1 nörd och spelar detta 24/7 och skippar ditt jobb
Jag kan känna såhär precis som du säger, spelar man, så fungerar TN utmärkt.
Ska man hålla på med annat som bild/film redigering så är TN ganska way off på den fronten, där det blir väldigt galet från min sida iaf.

Min " Acer 27" Predator XB270HU G-Sync IPS " har hållit måttet bra efter en ren kalibrering av skärmen och visar i mitt tycke riktigt bra bild. Inget blödande eller sånt alls. Så jag är ruskigt nöjd än efter typ 2år..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Jag tror folk är på häxjakt efter dig Tvelander för folk inte vet vad du gör med din dator eller dina skärmar. ALla vet ju du är BF1 nörd och spelar detta 24/7 och skippar ditt jobb
Jag kan känna såhär precis som du säger, spelar man, så fungerar TN utmärkt.
Ska man hålla på med annat som bild/film redigering så är TN ganska way off på den fronten, där det blir väldigt galet från min sida iaf.

Min " Acer 27" Predator XB270HU G-Sync IPS " har hållit måttet bra efter en ren kalibrering av skärmen och visar i mitt tycke riktigt bra bild. Inget blödande eller sånt alls. Så jag är ruskigt nöjd än efter typ 2år..

Skulle gärna skaffa en G-sync skärm om de slutade släppa så fula skärmar för gamers. Verkar dessutom vara svårt att hitta någonting som är mindre än 27", jag har inte så mycket plats på mitt skrivbord tyvärr. 24" hade varit perfekt. 24" 1440p Gsync, och inte ful. Tack. Dell var nära men släppte sin G-sync skärm med en TN-panel *facepalm*

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Glömmer inte väldigt många här i tråden att GTX 1080 har varit lanserat i över ett år? AMD har alltså haft ett år och tre månader på sig att göra ett kort som presterar lika bra, eller bättre, än Nvidias "gamla" teknik. Hur långt bort är Volta? Hur kommer korten stå sig då?

Det är kul att AMD äntligen har fått att ett par grafikkort på marknaden men med effektiviteten, prestandan och priset som uppvisas har jag svårt att se hur några större marknadsdelar ska tas, vilket trots allt är AMD's mål.

Det är väldigt lustigt att när AMD äntligen får ut en CPU som smiskar Intel på fingrarna, (det var typ vad, ett decennier sedan senast?), så lyckas de inte få ut ett grafikkort som klår Nvidia. Detta var något som AMD lyckades med när CPU'erna gick som sämst, (Bulldozer mot 5xxx, 6xxx och 7xxx serierna).

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Hjälpsam

Beställt ett Vega Limited Edition från Komplett.
Leverans först i slutet av Augusti.
Tänker köra med den effektsnåla profilen och strunta i överklockning, då går det skapligt snålt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Här har vi en med koll märker jag
Radeon 5870 var verkligen ett år efter nVidia.
GTX480 var strömsnålt och svalt.

Obs! Ironi

HD5870 var ett fantastiskt kort, hör klart till ett av favoriterna. Men du, det var 8år sedan. Obs, ej ironi.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Vinterns fotvärmare är säkrad

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overtampico:

Sist jag kollade så levererades även 1080 Ti och 1080 med en klassisk lövblås, knappast någon knäpptyst eftermarknadskylare där inte?

I övrigt så vittnar ju prestandan i BF1 om att det finns kräm att hämta ur kortet som övriga spel inte riktigt lyckats med, eller är BF1 ett magiskt spel som aktivt försämrar prestandan med Nvidiakort?

Återigen, drivrutinerna lär optimeras, spelen lär optimeras. Om du tror att sista ordet är sagt om Vegas prestanda så får du nog skärpa dig och agera efter din ålder.

Ett annat exempel som är intressant är att när Fury X släpptes så låg spelet cirka 23% efter 980 Ti i just BF4.

Fury X BF4 2015: http://www.sweclockers.com/test/20730-amd-radeon-r9-fury-x/6#...

Tittar man hur Fury X presterar i BF1 jämfört med 980 Ti så har skillnaden krympt till noll.

Fury X BF1: http://www.sweclockers.com/test/24240-amd-radeon-rx-vega-64-o...

Är det inte kul hur AMD's produkter tenderar att mogna bättre samtidigt som folk alltid väljer att glömma bort gårdagen?

Historia är viktigt då det förhindrar oss från att begå samma misstag två gånger.

Nvidia kortens refernskylare låter självklart mer än 3epart. Precis så kommer också det bli med Vega 64s 3e part lösningar.
Dock om du tittar i ljuddiagramet Sweclockers visar så ser du den exteemt stora skillnaden det är mellan 1080 och Vega 64.
52dba mot 44,5dba med vad jag gissar är ett instrument som har +- 1,5 dba mätfel är en enorm skillnad.
3dba är en ljudfördubbling och örat brukar man säga märker detta vid 6dba som en fördubbling. Det är alltså över dubbelt så högljutt som ett 1080 refernskort.
Så tyvärr får du justera ditt resonemang där lite kring ljudet.
Att det låter så mycket kontra Nvidia lösningen beror med största sannolikhet på effekten som chipet alstrar kontra 1080. Med den lilla kylaren för effekten och en fläkt vars design är optimerad för hög hastighet och tämligen raka skovlar för att kunna generera högt statiskt tryck för att kunna blåsa genom kylaren ut chassit krävs det därför rejält mycket mer varvtal.

När det sedan kommer till din analys angående BF1 tänker jag nöja mig med att säga precis samma sak om Nvidia fast i ett annat spel.
Nvidia totalt krossar Vega64 i GTA 5. Betyder det att Nvidia därför kan förbättra de andra titlarna på samma sätt som du anser med din BF1 jämförelse...

Självklart kommer prestandan att bli bättre för Vega, men det kommer också gälla 1080. Dock misstänker jag att Nvidia släpper ett nytt kort innan AMD kommer med nästa efterträdare. Då kommer Nvidia flytta fokus från 10x0 serien till det nya. Även om prestandan kommer bli bättre på dessa kort så kommer de ändå att lägga krutet på det som de säljer.
AMD kommer fortsätta utveckla för Vega. Så ja i framtiden är det absolut inte omöjligt att Vega 64 går om 1080 i fler test men det lär nog tyvärr dröja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

sa 30% mer än min rigg?

Jag ska bygga nytt till en annan ort.

OK, ska du bygga helt nytt är det inget dåligt bygge om du väntar på 3e-part korten.

Permalänk
Hjälpsam

@Triton242: Kört ett R9 290 med refkylare i fyra år nu, fungerar bättre än många tror.
Om du kör med v-sync eller framelimiter på går kortet sällan för fullt, mitt kort spinner alltså ganska sällan upp i full fart.
Föredelen med refkylaren är förutom att den blåser ut den varma luften (spelar iofs ingen större roll i mitt chassi), är att den kyler VRM:rna väldigt bra.
Refkylaren lämpar sig inte för överklockning, men det verkar inte Vega 64 heller göra.
Jag tänker köra med lågeffektprofilen, då tapper man kanske 5% i prestanda med ca 70% av effektförbrukningen, en bra deal enligt mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hemskt vad det gnälls här. RX Vega 64 har 5090kr som inledande pris här i Sverige. Vilket betyder att det snart är nere i 4500-ish. Riktigt bra prestanda för de pengarna, även gällande det inledande priset.

Detta stämmer nog inte, priserna kommer gå upp så fort alla andra butiker får in korten för dom kan inte sälja korten till inköps priserna som Komplett gör.

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

Powersave mode is da shit!

http://techreport.com/review/32391/amd-radeon-rx-vega-64-and-...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Så AMD behövde inte Ryzen då. De kunde ju bara producera en dualcore Athlon X2 överklockad till att dra 150W så är de ifatt så länge de matchar någon billig intel-CPU i prestanda per krona?

När AMD tillverkar ett kort som är i samma klass som ett kraftigt överklockat 1080Ti men som endast presterar som ett mycket mindre och snålare 1080 så är de ibte ifatt någonstans. Att de får rea ut kortet för att det ska sälja alls är inte att vara ikapp. De är mer efter än någonsin, då det bästa de har pressas så hårt för att tävla så dåligt med ett så gammalt kort i 300mm-klassen. Prissättningen är enbart en konsekvens av detta, de är inte ifatt. Vega är antagligen markant dyrare att tillverka än 1080Ti.

Om de på något sätt kunde få denna överklockade Athlon X2 att matcha 6900K (vilket är processorn 1800X konkurrerade med vid lanseringen) så visst. Det är ju slutresultatet som räknas, inte hur de åstadkommer det. Det handlar om både prestanda per krona och absolut prestanda, och i båda de fallen ligger RX Vega rätt bra till. Det är ju inte så att GTX 1080 vs Vega 64 är som 7700K vs Athlon X2... Vega 64 drar en del mer ström än 1080, men presterar ungefär lika bra. Alltså är de "ikapp" GP104.

Att Vega är större beror på att AMD har en annan strategi än Nvidia. Nvidia utvecklar flera olika kretsar för olika marknader (GP100, GP102, GP104 o.s.v.) medan AMD kör på samma krets för alla segment. Nackdelen för AMD är att tillverkningen blir dyrare för "gaming" GPU:erna och de är inte helt optimala för gaming, men tanken är att de ska tjäna in det på att de slipper lägga tid och pengar på att utveckla flera olika kretsar. Sen kanske inte strategin har fungerat perfekt, men det handlar inte om att "rea ut" kretsarna, utan om var de väljer att lägga kostnaderna (på tillverkning eller på R&D).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

5090 verkar varit lanseringspris nästan alla kort är uppe i 6090 nu. Sapphires vattenkylda är uppe i 8k så priserna stiger säkert allteftersom dom säljer ut sin kvot.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overtampico:

Varför klagar alla på att AMD levererar en högljudd lövblås med sina kort?

Nvidia gör ju samma sak för tusan, år efter år!

För att friska upp forumfolkets otroligt korta minne så skrev sweclockers så här om 1080 Ti när det släpptes.

Ljudnivåmässigt bjuder inte Geforce GTX 1080 Ti på några direkta överraskningar. Den uppgraderade kyllösningen gör ingen större skillnad när det kommer till ljudnivå, utan denna ligger på samma nivå som Titan X under belastning – en nivå som är duglig men knappast mäter sig med många av partnertillverkarnas egendesignade lösningar.

Länk: http://www.sweclockers.com/test/23481-nvidia-geforce-gtx-1080...

Nej de gör de inte, det gör däremot AMD... Igen! Enda kortet som tar priset från AMDs Vega64 på den punkten på senare år är R9 290X.
Vi har inte kort minne, 1080 har en riktigt bra kylningslösning om man jämför med AMDs underdimensionerade historia, skillnaden här är enorm i ljudnivå. Hoppas verkligen de kan trolla fram en fungerande lösning för detta... Är nästan så att man tror de pushar dessa korten bortom sina gränser för att ha en chans att ta de där sista procenten på det gröna lagets kort...

derp
Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av roxkz:

Nej de gör de inte, det gör däremot AMD... Igen! Enda kortet som tar priset från AMDs Vega64 på den punkten på senare år är R9 290X.
Vi har inte kort minne, 1080 har en riktigt bra kylningslösning om man jämför med AMDs underdimensionerade historia, skillnaden här är enorm i ljudnivå. Hoppas verkligen de kan trolla fram en fungerande lösning för detta... Är nästan så att man tror de pushar dessa korten bortom sina gränser för att ha en chans att ta de där sista procenten på det gröna lagets kort...

Problemet med refkylaren för 290x var att den inte hade tillräckligt med utblås.
Moddade min kylare till 290 med gott resultat.
#16940894

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tyvärr AMD

Jag som gillar AMD är tyvärr riktigt besviken på Vega, nästan så att jag skulle kunna kalla det flopp i mina ögon.
Det är inte prestandan som är det värsta utan den riktigt dåliga energieffektiviteten som gör när jag kommer uppgradera så kommer jag gå över till Nvidia.

Jämför man med Radeon Fury X som lanserades för över 2 år sen så är det nästan lite pinsamt.
Det hade säkert blivit minst lika "bra" om de bara tagit Fury X rakt av, gått från 28nm till 14nm för att få bättre energieffektivitet och ökat frekvensen med 25%, då har man Vega 64 prestanda.
Hade man sen också skippat HBM minnena så hade man säkert kunnat släppa det för ett år sen men det verkar som AMD har låst in sig på HBM vägen så kanske inte är så lätt att byta minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Om de på något sätt kunde få denna överklockade Athlon X2 att matcha 6900K (vilket är processorn 1800X konkurrerade med vid lanseringen) så visst. Det är ju slutresultatet som räknas, inte hur de åstadkommer det. Det handlar om både prestanda per krona och absolut prestanda, och i båda de fallen ligger RX Vega rätt bra till. Det är ju inte så att GTX 1080 vs Vega 64 är som 7700K vs Athlon X2... Vega 64 drar en del mer ström än 1080, men presterar ungefär lika bra. Alltså är de "ikapp" GP104.

Att Vega är större beror på att AMD har en annan strategi än Nvidia. Nvidia utvecklar flera olika kretsar för olika marknader (GP100, GP102, GP104 o.s.v.) medan AMD kör på samma krets för alla segment. Nackdelen för AMD är att tillverkningen blir dyrare för "gaming" GPU:erna och de är inte helt optimala för gaming, men tanken är att de ska tjäna in det på att de slipper lägga tid och pengar på att utveckla flera olika kretsar. Sen kanske inte strategin har fungerat perfekt, men det handlar inte om att "rea ut" kretsarna, utan om var de väljer att lägga kostnaderna (på tillverkning eller på R&D).

6900K? Menar du att Vega matchar 1080Ti? Tänk jag trodde du menade att det räckte att de med någon av sina produkter kunde matcha prestandan hos någon produkt hos motståndaren till liknande pris. Om Vega gör att AMD är ifatt för att Vega säljs för ungefär samma som 1080 så är AMD redan ifatt med RX 460. De behöver ju inte matcha nVidias bättre kort för atr vara ifatt eller hur?

Och nä, Vega är inte större och strömhungrigare för att de kör en annan strategi. Deras Vega är helt enkelt en motsvarighet till GP102, fast den presterar långt sämre till högre effekt, just för att de inte alls är ifatt. De har gjort det absolut mest högpresterande de bara kan, och detta lyckas med nöd och näppe tävla med 1080. Och med nöd och näppe så menar jag att de pressat kretsen så hårt de bara kan och att effekten är skyhög. Hade de varit ifatt hade deras Titan Xp motsvarighet presterat som Titan Xp, inte som något mainstream-kort.

Permalänk
Medlem

@Chrisj:

fast det blir rätt sjuka siffror om vi då ger nvidia jätte fördel och säger att både 1070 och 64 har en avf fps på 70 så skulle 30 min spelade om dagen vara enligt min kalkyl med dx11/12 1440p vara

1070: 74,16kr/fps
64: 66,42kr/fps

74,16 - 66,42 = 7,74 kr/fps skillnad

7,74 * 60 = 464,4kr/fps i minuten

464,4 * 30 = 13932kr/fps 30 min

13932 * 365 = 5,085,180 kr/fps år

5,085,180 * 70 = 355,962,600 kr mer värt per år

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Inaktiv

http://wccftech.com/amds-rx-vega-64s-499-price-tag-was-a-laun...

Ytterligare en katastrof om det ligger någon sanning i det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

@Chrisj:

fast det blir rätt sjuka siffror om vi då ger nvidia jätte fördel och säger att både 1070 och 64 har en avf fps på 70 så skulle 30 min spelade om dagen vara enligt min kalkyl med dx11/12 1440p vara

1070: 74,16kr/fps
64: 66,42kr/fps

74,16 - 66,42 = 7,74 kr/fps skillnad

7,74 * 60 = 464,4kr/fps i minuten

464,4 * 30 = 13932kr/fps 30 min

13932 * 365 = 5,085,180 kr/fps år

5,085,180 * 70 = 355,962,600 kr mer värt per år

Varför exakt ska du betala mellanskillnaden för en enstaka frame varje sekund. Och varför betalar du inte mellanskillnaden för alla frames varje sekund? Då skulle det ju bli skillnaden i pris mellan korten multiplicerat med antal spelade sekunder per år. Många miljarder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jag håller med om att konkurrens är bra. Men att stötta en dålig produkt för att man gillar företaget. Är även att stötta när företag gör dåliga saker. Jag köpte tredje datorn och det blev Ryzen för att jag tror på AMD's nya AM4 platform. Jag kan inte påstå att jag tror på Vega.

Det är ingen dålig produkt, de måste bara bli färdiga med drivarna. Mjukvaran är inte klar. En del funktioner används över huvud taget inte. Andra krävs att speltillverkare hittar. Kortet är ju det kort som har bäst stöd för DX12

Permalänk
Skrivet av klk:

Det är ingen dålig produkt, de måste bara bli färdiga med drivarna. Mjukvaran är inte klar. En del funktioner används över huvud taget inte. Andra krävs att speltillverkare hittar. Kortet är ju det kort som har bäst stöd för DX12

Vega är jätte försenast. Och att köpa produkten "nu" i dagsläget när den presterar sämre än GTX 1080 är det att stötta AMD's sämre produkt. Du har ingen aning om ifall den kommer prestera bättre eller ej, och tills den gör det, är det inte en produkt jag kommer stötta. Vega 56 och 64 idag, ser inte särskilt lovande ut, särskilt inte eftersom att iallafall 56:modellen är BIOS låst med vad som gäller power draw. Så inte nog är de energioeffektiva, de låter inte folk överklocka som man brukar kunna, vilket känns olustigt för en så dyr och oeffektiv produkt.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Synd att de inte fick in Vega 64 Aqua för testerna. Hade varit intressant att se vad vattenkylningen hade gjort för värmeutvecklingen.

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Vega är jätte försenast. Och att köpa produkten "nu" i dagsläget när den presterar sämre än GTX 1080 är det att stötta AMD's sämre produkt. Du har ingen aning om ifall den kommer prestera bättre eller ej, och tills den gör det, är det inte en produkt jag kommer stötta. Vega 56 och 64 idag, ser inte särskilt lovande ut, särskilt inte eftersom att iallafall 56:modellen är BIOS låst med vad som gäller power draw. Så inte nog är de energioeffektiva, de låter inte folk överklocka som man brukar kunna, vilket känns olustigt för en så dyr och oeffektiv produkt.

Det är självklart helt upp till dig men de som köper kortet har ganska massiva förbättringar i prestanda att vänta.

Tror inte AMD haft något val, de har fått försöka använda de resurser man haft så optimalt som möjligt. Att sitta med en massa utvecklare som måste vänta på att grafikkortet skall bli klart har inte varit ekonomiskt prioriterat.
Istället har de fokuserat på att fixa hårdvaran, få ut något som fungerar med hårdvaran och nu antar jag att de anställer en hel del programmerare som ser till att få till mjukvaran.

Permalänk
Skrivet av anon12433:

http://wccftech.com/amds-rx-vega-64s-499-price-tag-was-a-laun...

Ytterligare en katastrof om det ligger någon sanning i det.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det kanske är så att de vill sälja väldigt få kort?
Verkar onekligen som det i och med att de fortfarande kör vidare med den där högljudda skräpkylaren.
Har de inte haft ungefär den varianten på kylare i mer än tio år nu?

Hur svårt kan det vara att förstå att man "måste" sätta på en större fläkt för att få ner ljudnivån?

Känns som att de saboterar för sig själva med flit.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

@Aleshi:
Ja detta är juh sälvklart inget man betalat det är bara ett sätt att se att amd korten är sjukt prisvärda för vad du får. Gör vi exakt samma kalkyl mellan 1070 och 1080.

Blir det 21,615,300 fördel 1070 går juh inte ens jämföra med en bra bit över 300 milj

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

@Chrisj:

fast det blir rätt sjuka siffror om vi då ger nvidia jätte fördel och säger att både 1070 och 64 har en avf fps på 70 så skulle 30 min spelade om dagen vara enligt min kalkyl med dx11/12 1440p vara

1070: 74,16kr/fps
64: 66,42kr/fps

74,16 - 66,42 = 7,74 kr/fps skillnad

7,74 * 60 = 464,4kr/fps i minuten

464,4 * 30 = 13932kr/fps 30 min

13932 * 365 = 5,085,180 kr/fps år

5,085,180 * 70 = 355,962,600 kr mer värt per år

Det antyder väl om något att din kalkyl är gravt felaktig när du får upp mångmiljonbelopp per fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

http://wccftech.com/amds-rx-vega-64s-499-price-tag-was-a-laun...

Ytterligare en katastrof om det ligger någon sanning i det.

Skickades från m.sweclockers.com

Yikes. Det där låter ju inge vidare.

Det verkar som det liknar mer det: https://www.nordichardware.se/nyheter/kopa-radeon-rx-vega-64-...

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är jättenöjd med att Vega56 i powersave mode drar mer ström än vad GTX 1080 gör i load. Man har då märkbart sämre prestanda i 56an trots att 1080 drar 30W mindre.