Permalänk

X299 Gigabyte Aorus Gaming 7 - felkod B0

Hej forumet!

Jag har ett Gigabyte X299 Aorus Gaming 7 - moderkort med en Intel Core i9 7900X-CPU, samt Corsair Vengeance 32GB 3466 mhz (CMU32GX4M4C3466C16R)-minne.

Första gången jag skulle boota datorn efter ihopskruvning, kom jag inte till POST. Istället stannade allting med felkod "B0" på moderkortet.

Manualen säger att detta betyder "Runtime AP installation begins".

Är det någon som vet vad detta betyder?

Jag lusläste manualen för att se om det var något jag gjort fel. Då såg jag att de säger att man ska sätta i RAM-modulerna i en viss ordning. Det känns dock konstigt att ordningen man sätter i minnesmodulerna skulle spela någon roll när strömsladden inte ens är i.

Hur som helst så tog jag av allting från kortet, och satte tillbaka det, den här gången med modulerna i ordningen som manualen föreskriver.

Då fungerade det.

Är det någon som varit med om något liknande? Om man googlar på "Runtime AP installation begins" så föreslår folk att det kan bero på att man råkat böja pinnar på CPU-sockeln. Det hoppas jag att jag inte gjort, men samtidigt vet jag inte om jag tror på att ordningen man sätter i minnet kan spela någon roll?

Datorn verkar stabil nu i alla fall. Jag har kört Prime95 i 15 minuter, och den har inte hängt, och temperaturen på varmaste kärnan var ca 65 grader. Men kanske är det glappkontakt någonstans, så att det kan sluta funka när som helst?

Permalänk

@avl_sweden:
Jag kan undersöka scenariot lite mer på måndag men personligen så tror jag inte att du behöver oroa dig för att datorn ska vara instabil i dagsläget.

Personligen så har jag byggt en relativt många datorer under min tid och i vissa fall har det varit så simpelt som att ett RAM-minne inte är helt nedtryckt i porten vilket kan orsaka liknande problem.

Hör jättegärna av dig till mig i PM om du skulle uppleva fortsatta problem så kan jag bidra med all hjälp jag kan.

Med vänliga hälsningar, Michael B.

Visa signatur

GIGABYTE Channel Sales Representative
Frågor kring GIGABYTE-produkter? Kika i den officiella GIGABYTE-tråden här på SweC.
Gilla GIGABYTE på facebook

Permalänk

@Gigabyte_Michael: Dator har varit stabil, så jag är nöjd :-).