Permalänk
Medlem

Dator startar ej efter moderkortsbyte

Hej allihopa.

Jag köpte ett nytt moderkort igår och byte ut det gamla.
Jag satt i det och testade, den startande efter två tre försök så jag satt ihop allt. Efter jag hade satt ihop allt och dragit kablar så ska jag starta den igen, då startar den inte och jag märkte efter ett tag att CPU lampan blinkar en gång vid start sen lyser dram lampan.
Testade att rensa cmos och testade att ta bort ett av ram minnen och testade ett i taget, men det startade inte.
Idag så tänkte jag att jag skickar tillbaka det nya och sätter tillbaka det gamla igen men nu startar inte datorn med det gamla heller, moderkortet lyser upp och allt verkar starta men skärmen är svart. Jag har testat både att koppla skärmkabeln i grafikkortet och direkt i moderkortet.
Är det någon som har någon idé vad det kan vara?

Permalänk
Medlem

Gamla och nya moderkort? CPU?
Information om systemet du har behövs för att vi ska ha en chans att hjälpa till

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Distanser mellan moderkort och chassi antar jag att du har.
Kolla så CPU sitter ordentligt och alla strömsladdar till moderkort och grafikkort (om den har det).
Känn på minnena så det sitter i ordentligt.

Permalänk
Medlem

Gamla moderkortet är ett asus z270 prime-p om jag inte minns helt fel, det nya är ett asus strix z270f gaming. CPU är intel i5 7600k.
Har även testat båda moderkorten utanför chassit, ram minnena har jag kollat att dom verkligen klickar i ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Varför skulle du byta moderkortet från början ? Kollade du att distanserna satt rätt ? Har du kollat pinnarna i cpusockeln ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem när sambons gamingburk skulle uppgraderas. i5 7600k + ASUS Strix Z270H Gaming.

Började med massa BSOD och slutade med att den inte startade samt samma lampor blinkar/lyser som du beskriver. Trodde först att minnena eller någon av deras slots var paj, alla felkoder på BSOD tydde på RAM- eller MB-fel.

Fick den inte till att funka efter massa felsökande så lät Dr. Inet ta en titt. Visade sig att CPUn var toast från tillverkaren.

Permalänk
Medlem

Det gamla stödjer inte sli, jag har kollat pinnarna på båda moderkorten och dom ser inte böjda ut.
Sen känns det inte som att båda moderkorten ska ha blivit böjda vid pinnarna. Datorn fungerade innan jag byte moderkort så är det CPUn så tror jag inte att det är fabrikationsfel 😕

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du kollat med annan nätdel?

Permalänk
Medlem

Hade du ESD säkrat dig? Isf om du inte har gjort det så kan du ju ha förstört något med ESD.
Alt att du hanterat CPU på ett konstigt sett så att den har pajat?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Nej jag har inte testat med annan nätdel, de va lite svårt att få tag på någon som vill låna ut så man kan testa 😅 Yes jag hade ESD armband på hela tiden, jag tyckte jag hanterade CPUn på ett bra sätt, tog i kanterna och undvek att röra undersidan hela tiden.
Men om det är CPUn finns det något sätt att kolla om den e kass förutom att testa i annan dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Xprez91: Har du testat byta tillbaka till ditt gamla moderkort?, kan ju vara moderkoret.
Funkade det innan så borde det funka med att byta tillbaka så ser du om det är cpu eller moderkort/minnen

Permalänk
Medlem

Testade idag med det gamla moderkortet det startar men ingen signal till skärmen 😕 Så något har säkert hänt vid bytet, men jag undrar vilken del som har gett upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Xprez91: kan vara cpun, när min cpu gick sönder så fick jag ingen bild, datorn startade/ fläktarna snurrade och sen dog den.
Den gjorde så tills den slutade starta, var så jag visste att min cpu var trasig
tog fram en gammal cpu som passade

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla kablar, minnen, nätagg och grafikkort.
Att CPUn gått sönder är nog ändå det minst troliga felet.
(Om den som sagts tidigare, har hanterats korrekt vid bytena)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Okej men jag ska testa CPUn i en annan dator o se hur det går och testa en annan monitor för säkerhets skull.
Jag kollar även en gång till på alla kablar minnen och nätagg👍🏻 Men kom gärna med fler tips

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okej jag testade men att koppla till annan skärm då fungerade gamla moderkortet, så det måste vara något med det nya. Men det bootade upp ibörjan kan det verkligen ha gått sönder efter att jag drog resten av kablarna?
Jag blir ju så fundersam när DRAM lampan lyser för det betyder väl att det är något galet med minnena?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xprez91:

Okej jag testade men att koppla till annan skärm då fungerade gamla moderkortet, så det måste vara något med det nya. Men det bootade upp ibörjan kan det verkligen ha gått sönder efter att jag drog resten av kablarna?
Jag blir ju så fundersam när DRAM lampan lyser för det betyder väl att det är något galet med minnena?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du provat riva isär allt och montera om det förr att utesluta glapp ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jo jag har haft isär det så många gånger nu att jag tror att det går sönder av slitage innan det börjar fungerar 😅 Men jag e ganska säker att det är moderkortet så de blir arr skicka tillbaka det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Strömtillförsel för CPU var/är alltså inkopplad?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Jajamen det är inkopplat, har trippel kollat alla sladdar. Skickade till komplett och ska skicka tillbak moderkortet 👍🏻

Skickades från m.sweclockers.com