Svarar du på samtal från dolda nummer?

Permalänk
Medlem

Jag svarar om jag har tid. Sitter jag "upptagen" och dolt nummer ringer så brukar jag inte svara.
Det är om jag väntar ett samtal som potentiellt kan komma från dolt nummer jag oftast svarar.

Min mor ringde alltid från dolt nummer när jag var mindre och öppningsfrasen var oftast "Ah det är jag" då det 99/100 gånger var mor min som ringde. Blev alltid lika roligt den gången det inte var morsan.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och vissa genom olika växlar får dolda telefonnummer. Sedan visst skulle man kunna särskilja ens privat och arbetstelefonen, men är det min privata så svarar jag ibland utan att säga vem jag är utan frågar bara vad de vill.

På jobbet måste jag svara, så det är liksom inget udda.

Men växlar borde inte få lov att vara konfigurerade så. Helt okej att om du ringer via en växel så visas numret till växeln, men dolt nummer borde inte vissas.

Jag själv har dock ett helvete ibland med min arbetstelefon, då naturligtvis har chefen bestämt att den ska vara dolt nummer också. Så jag tvingas slå en kod innan varje nummer för att de ska få iaf ett arbetsnummer o se att jag inte är en säljare.

Lustiga jag minns dock från LTH tiden var att dolda nummer finns egentligen inte. Normala presentatörer får numret, sen info att de ska dölja detta. Med rätt hårdvara/mjukvara borde du mao kunna se dessa nummer oavsett om de vill dölja det eller inte. (Var några år sedan, så det kan ha ändrats)

Skrivet av Skippy:

Off topic nu men stänger du inte av ditt jobbnunmer under ledighet?

Jour... både för datasystemen och för väktare/larmet. Så måste ha den förbenade saken igång och med mig.

Permalänk
Medlem

Ni som har en massa säljare som ringer, har ni nixat telefonen? Det funkar, det ringer nån enstaka då och då men det är så sällan att jag blir rejält förvånad när det händer.

http://nixtelefon.org/

Permalänk
Medlem

är det viktigt så ringer de ju upp igen oftast omedelbart det gör iallafall jag om de inte svarar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Svarar alltid på dolda nummer, man kanske har vunnit något? ;D

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fetakniven:

Definitivt! Hemligt nummer innebär för min del att mitt telefonnummer är olistat. Däremot innebär det inte att det inte dyker upp i nummerpresentatören hos den jag ringer till. Jag kanske skulle ha varit tydligare i inlägget ovan.

Det kanske har med åldern att göra. Själv är jag 30+ och växte således upp innan mobiltelefonen fick sitt genomslag. På den tiden kunde man endast bli nådd när man befann sig inom hemmets väggar. Det är ungefär så jag behandlar min mobiltelefon idag - jag blir nådd, när jag vill bli det.

Då är det inte något hemligt nummer per definition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barren Wuffet:

Varför svarar gamlingar på alla samtal? Är de så ensamma att de blir glada varje gång någon ringer så att de har någon att prata med? Ensamhet eller naivitet att tro att någon vill dem någonting vettigt låter jag vara osagt men något är det.

Haha, touché

Jag kan förstå att man inte vill prata med telefonförsäljare men det finns många som har dold uppringnings-ID och kanske även sådana som inte ringt dig förut... det känns som en dum idé att diskriminera samtal på detta sätt.

Visst, jag är gammal (här i alla fall, misstänker jag) men inte många i min ålder har någon telefonnoja utan svarar egentligen utan att titta på vem som ringer överhuvudtaget. Är det en försäljare så kan man ju lägga på direkt, man måste ju inte köpa något bara för att man svarar i telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Då är det inte något hemligt nummer per definition

Hemligt nummer = Listas inte på nummerupplysningar, så som Eniro, hitta.se mm
Dolt nummer = Visas inte i telefonen när man ringer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Hemligt nummer = Listas inte på nummerupplysningar, så som Eniro, hitta.se mm
Dolt nummer = Visas inte i telefonen när man ringer

Hemligt nummer är alltid dolt (om nu inte någon obskyr operatör har definierat om det hela för sina nummer).

"Hemligt nummer innebär att vi inte lämnar vidare ditt telefonnummer till nummerupplysningsföretag och att ditt nummer inte syns när du ringer till någon annan." (Telia)

Permalänk
Medlem

Svarar inte på dolda nummer och ej heller på nummer som inte får något uppslag i Eniro o.s.v. om jag inte specifikt vet att jag väntar på ett sådant samtal.
Är det något viktigt kan de lämna talsvar, skicka ett SMS, vanligt brev eller maila.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

får telenasare ens använda dolt nummer längre? kanske egentligen bara beror det på att de vet att absolut ingen svarar om det är dolt istället för "okänt", men jag har då inte råkat på något det senaste året iaf.

är det inte reglerat lär de la åtegå till dolt för tjänster som "Vem ringde" eller "180" är rätt effektiva på att fylla i den globala adressboken.

använder inte all ni som är tveksamma till konstiga nummer något sånt?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Relik 📜

Nej. För många dåliga erfarenheter där, allt från påfrestande försäljare till rena trakasserier. Undantaget är om jag vet att till exempel en släkting ligger på sjukhus.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Ni som har en massa säljare som ringer, har ni nixat telefonen? Det funkar, det ringer nån enstaka då och då men det är så sällan att jag blir rejält förvånad när det händer.

http://nixtelefon.org/

Företagstelefon, går inte att nix:a... så screenar hårt, vill säljare ha tag i mig kan de maila/sms:a.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Nej. För många dåliga erfarenheter där, allt från påfrestande försäljare till rena trakasserier. Undantaget är om jag vet att till exempel en släkting ligger på sjukhus.

Samma här, otroligt märkligt att sjukvården tillåts ringa med dold nummer,
jag kan förstå att man inte vill att ankytningarna ska synas, men de kan ju visa växelnumret så man vet att det är sjukvården som har sökt en.

Visa signatur

Apple

Permalänk

Dolt nummer är alltid roligt, jag brukar bara svara "Hallå" och fråga vem det är, om det är någon telefonförsäljare så säger jag bara "nej tack" och lägger på. Om det är "Microsoft Security Service" så driver jag alltid med dom eller säger att jag har Linux. Då lägger de oftast på direkt.

//sparkar_boll

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Svarar till 99% alltid om jag inte är upptagen med annat.
Är det en säljare bara be dom dra.
Även skolor kan ringa hemligt.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Om det är "Microsoft Security Service" så

under 20 minuter assisterade de morsan med att försöka installera nått i en Mac. förmodligen inte deras bästa nyttjande av arbetstid.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Svarar ej på dolda nummer eller nummer som jag inte har i min kontaktlista, om jag inte väntar mig ett samtal.
Om det är ett nummer som inte är dolt, googlar jag på det, och ser om det är något jag vill svara på ifall de ringer igen.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Hemligt nummer är alltid dolt (om nu inte någon obskyr operatör har definierat om det hela för sina nummer).

"Hemligt nummer innebär att vi inte lämnar vidare ditt telefonnummer till nummerupplysningsföretag och att ditt nummer inte syns när du ringer till någon annan." (Telia)

Nej, det är inte alltid dolt.

"Hemligt nummer är en mer permanent lösning som innebär att ditt telefonnummer inte syns hos nummerupplysningen när någon söker på ditt namn. Du väljer själv om numret även ska döljas varje gång du ringer till någon, eller bara vara dolt hos nummerupplysningen." (Tele2)

"Dolt nummer innebär att ditt telefonnummer inte visas när du ringer till någon, men det syns fortfarande hos nummerupplysningen. För enstaka samtal kan du tillfälligt dölja ditt nummer genom att trycka # 31 # före numret till den du ringer. "

Källa: https://www.tele2.se/support/mobiltelefoni/anvandande/hemligt... O nej, Tele2 är inte en obskyr operatör

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Nej, det är inte alltid dolt.

"Hemligt nummer är en mer permanent lösning som innebär att ditt telefonnummer inte syns hos nummerupplysningen när någon söker på ditt namn. Du väljer själv om numret även ska döljas varje gång du ringer till någon, eller bara vara dolt hos nummerupplysningen." (Tele2)

"Dolt nummer innebär att ditt telefonnummer inte visas när du ringer till någon, men det syns fortfarande hos nummerupplysningen. För enstaka samtal kan du tillfälligt dölja ditt nummer genom att trycka # 31 # före numret till den du ringer. "

Källa: https://www.tele2.se/support/mobiltelefoni/anvandande/hemligt... O nej, Tele2 är inte en obskyr operatör

Låt mig säga så här... hela vitsen med hemligt nummer faller bort om man tillåter att det visas när man ringer upp. Och det är tydligt att Tele2 då har perverterat användandet av hemligt nummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Låt mig säga så här... hela vitsen med hemligt nummer faller bort om man tillåter att det visas när man ringer upp. Och det är tydligt att Tele2 då har perverterat användandet av hemligt nummer.

Well, det kallas ju dolt nummer i telefonerna, o inte hemligt nummer. Jag tycker det är bra att det finns 2 val. Jag har t.ex. hemligt nummer så pass att det inte finns med på nummerupplysningar, men mitt nummer visas när jag ringer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Svarar "Hej". Väntar på vad dom ska säga, oftast undrar dom vem det är, då säger jag "du bör veta vem du ringer" och lägger på.
Om dom frågar "är det kalle vi talar med", så frågar jag vad gäller det, är det försäljning lägger jag bara på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Hemligt nummer är alltid dolt (om nu inte någon obskyr operatör har definierat om det hela för sina nummer).

"Hemligt nummer innebär att vi inte lämnar vidare ditt telefonnummer till nummerupplysningsföretag och att ditt nummer inte syns när du ringer till någon annan." (Telia)

Enligt Tele2: "Hemligt nummer är en mer permanent lösning som innebär att ditt telefonnummer inte syns hos nummerupplysningen när någon söker på ditt namn. Du väljer själv om numret även ska döljas varje gång du ringer till någon, eller bara vara dolt hos nummerupplysningen."

Så nej, det verkar inte finnas någon konsensus - mer än att alla verkar överens om att telefonnumret inte syns hos nummerupplysningen.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Folk från dolt nummer presenterar aldrig sig själva först, utan frågar alltid om man själv är den man är... Too shady for my taste

Permalänk
Medlem

Jag svarar på dolda nummer, det kan ju vara radiotjänst! Alltid lika kul att förklara för dem att min projektor inte är licenspliktig osv^^ men jag presenterar mig aldrig innan jag har fått veta vem som ringer!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chromatic:

Folk från dolt nummer presenterar aldrig sig själva först, utan frågar alltid om man själv är den man är... Too shady for my taste

Och de vill kunna spela in ett "ja" med vilket är rätt uppenbart med hur de försöker locka fram ordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Folk från dolt nummer presenterar aldrig sig själva först, utan frågar alltid om man själv är den man är... Too shady for my taste

Jag har som sport att inte säga ja till okända människor i telefon just för att inte kunna få ett ihopklippt avtal!
Vidare så säger jag tex "vem sa du att du var?" Eller "identifiera dig" eller "det beror på vem som frågar" tills de har svarat på vem de är och varför de ringer! Kan de inte presentera sig så kan inte jag heller

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Ja det måsta man ju, kan ju vara bingolotto med Leif loket olsson

Nä skämt och sidor måste svara på alla samtal "firmamobil" kan vara en kund

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk

Jag svarar och ringer från dolt nummer. I arbetet iaf.
Kör budbil. Ringer folk när porten är låst eller liknande. Och har jag inte dolt nummer ringer folk tillbaka flera timmar senare och kräver att man skall köra tillbaka med deras paket. En del ringde till och med mitt i natten.

Numera är numret dolt och mobilen stängs av efter jobbet. Vill folk inte svara så får dom inga paket. Deras problem. Jag får betalt ändå.

Edit*

Naturligtvis presenterar jag mig direkt med namn och företagsnamn om folk svarar.

Tillägg.
Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

@jnsson: Jag har en Samsung Galaxy S7 Edge, och detta finns under telefoninställningar...

Detta är kanske implementerat av Samsung i deras mjukvara. Men då jag även har denna funktion i en HTC One som använder "Google Edition-mjukvaran" tog jag för givet att det är en Android-funktion.