Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276229:

Testade Macbooks nya tangentbord idag. Ett ord: fruktansvärt
Så den blir det inte

Jag kan minnas fel här men är det inte så att MacBook Pro har ett något annorlunda tangentbord än MacBook eller har det senare också uppdaterats?

Permalänk
Inaktiv

@improwise: Både modellen som heter Macbook och Macbook Pro använder samma keys. Butterfly tror jag Apple kallar dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276229:

@improwise: Både modellen som heter Macbook och Macbook Pro använder samma keys. Butterfly tror jag Apple kallar dem

Butterfly är inget unikt för Apple, däremot har dom väl en rätt speciell implementation. Dock sägs den vara förbättrad på MacBook Pro jämfört med MacBook, men i vilken mån nya MacBooks ärvde denna förbättring också vet jag inte:

https://www.macrumors.com/2016/10/28/new-macbook-pro-has-bett...

Själv har jag dock ingen åsikt om detta då jag inte har någon av modellerna.

Permalänk
Medlem

@anon276229: det verkar som att Dell har coil whine i typ allt från 2017, men det är mer eller mindre och alla upplever det olika.

Permalänk
Medlem

Huawei MateBook X.

Permalänk
Medlem

@anon276229: på typ alla Kaby lake Dell verkar det tyvärr mer handla om HUR mycket coil whine man får, samt hur könslig man är för det.

Permalänk
Inaktiv

@McEdvin: Japp, tyvärr. Läste för några dagar sen i denna tråden

Permalänk
Medlem

@anon276229: haha, jag var på telefonen och missade att jag redan hade svarat i princip samma sak, lol

Permalänk
Inaktiv

Update

Tjena!

Tänkte ge er alla en liten update på vad det blev för dator.

Köpte mig en Dell XPS 13 (9360) 13,3 tum
i7 7560U
16 GB ram
512 PCIe SSD

14 800:- efter studentrabatt
__________________________________________

Fick hem datorn för tre dagar sen, fick direkt problem med högljudd fläkt samt coilwhine...
Lyckligtvis kom det upp via Dell Support en bios update som löste alla dessa problem.
Har nu en dator med tyst fläkt och coilwhinet är helt borta!
Är i nuläget helnöjd, kan återkomma med en liten recension om några veckor om det finns någon som vill veta mer.

Nu är det bara att blicka framåt mot flytten till Jönköping och studierna som börjar på Måndag. Ha en fortsatt trevlig helg alla!

Permalänk
Medlem

Klurigt, Apple kostar ofta det dubbla i jämförelse med motsvarande prestanda i PC världen. Däremot så är de snygga, stabila och lättanvända. Apple är ofta mera plug and play.

Finns en orsak till att tekniskt intresserade personer väljer PC världen och tekniskt ointresserade personer väljer Apple. Samt inte sällan kvinnor som går enormt mycket på look and feel.

Något som stör mig enormt med Apple är att de gjort det så löjligt krångligt och svindyrt att uppgradera tex RAM minne och diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Något som stör mig enormt med Apple är att de gjort det så löjligt krångligt och svindyrt att uppgradera tex RAM minne och diskar.

Nyare Macbook Pro är väl inte möjlig att uppgradera minnet på? Sitter fastlött på moderkortet, om jag inte minns fel.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

@-=Mr_B=-: Stämmer att det är fastlött men du kan konfigurera din macbook lite hur du vill vid köptillfället. T.ex utöka ram till 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276229:

Tjena!

Tänkte ge er alla en liten update på vad det blev för dator.

Köpte mig en Dell XPS 13 (9360) 13,3 tum
i7 7560U
16 GB ram
512 PCIe SSD

14 800:- efter studentrabatt
__________________________________________

Fick hem datorn för tre dagar sen, fick direkt problem med högljudd fläkt samt coilwhine...
Lyckligtvis kom det upp via Dell Support en bios update som löste alla dessa problem.
Har nu en dator med tyst fläkt och coilwhinet är helt borta!
Är i nuläget helnöjd, kan återkomma med en liten recension om några veckor om det finns någon som vill veta mer.

Nu är det bara att blicka framåt mot flytten till Jönköping och studierna som börjar på Måndag. Ha en fortsatt trevlig helg alla!

Kul att du fick hem en dator tillslut ändå. Dell XPS'en är en väldigt fin laptop. Men det sagt måste varit tråkigt att öppna den och direkt ha problem, även om det nu löste sig i slutändan.

Det ska även bli roligt att se hur den håller sig. Ett stort argument för Apple och Mac för mig, som för övrigt är väldigt teknikintresserad och läser civilingenjör datateknik, är att den är så pålitlig. Så mycket släng och fläng, upp och ner, rapporter hit och dit. Använder till och med datorn utomhus under saker som till exempel nollningen.

Får man fråga vart det är du ska plugga?

Lycka nu till med studierna och se till att du har riktigt kul, det är det viktigaste! Som många kommer säga till dig i början, och som antagligen kommer kännas ganska konstigt, är att detta kommer vara den roligaste tiden i ditt liv. Se till att du hinner med så mycket du bara kan vid sidan av studierna - det är vad ni kommer att sitta och snacka om när ni är vuxna sen.

Skrivet av makatech:

Klurigt, Apple kostar ofta det dubbla i jämförelse med motsvarande prestanda i PC världen. Däremot så är de snygga, stabila och lättanvända. Apple är ofta mera plug and play.

Finns en orsak till att tekniskt intresserade personer väljer PC världen och tekniskt ointresserade personer väljer Apple. Samt inte sällan kvinnor som går enormt mycket på look and feel.

Något som stör mig enormt med Apple är att de gjort det så löjligt krångligt och svindyrt att uppgradera tex RAM minne och diskar.

Detta börjar bli ganska standard numera. De flesta tunna datorerna har problem med att uppgraderas överlag. Vet inte exakt hur det är på Dell XPS men i mångt och mycket räcker det att fläska på lite extra när du köper den så klarar du dig tiden ut. Kanske kostar lite men brukar löna sig.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276229:

@-=Mr_B=-: Stämmer att det är fastlött men du kan konfigurera din macbook lite hur du vill vid köptillfället. T.ex utöka ram till 16gb

Fast det är inte "uppgradera" det är ju "köp ett annat moderkort med mer RAM från början" vilket var lite av min poäng...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Macbooks har myckte bätter andrahandsvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Klurigt, Apple kostar ofta det dubbla i jämförelse med motsvarande prestanda i PC världen. Däremot så är de snygga, stabila och lättanvända. Apple är ofta mera plug and play.

Finns en orsak till att tekniskt intresserade personer väljer PC världen och tekniskt ointresserade personer väljer Apple. Samt inte sällan kvinnor som går enormt mycket på look and feel.

Något som stör mig enormt med Apple är att de gjort det så löjligt krångligt och svindyrt att uppgradera tex RAM minne och diskar.

Hmm....är detta tråden för oss som inte har några fördomar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon276229:

Tjena!

Tänkte ge er alla en liten update på vad det blev för dator.

Köpte mig en Dell XPS 13 (9360) 13,3 tum
i7 7560U
16 GB ram
512 PCIe SSD

14 800:- efter studentrabatt
__________________________________________

Fick hem datorn för tre dagar sen, fick direkt problem med högljudd fläkt samt coilwhine...
Lyckligtvis kom det upp via Dell Support en bios update som löste alla dessa problem.
Har nu en dator med tyst fläkt och coilwhinet är helt borta!
Är i nuläget helnöjd, kan återkomma med en liten recension om några veckor om det finns någon som vill veta mer.

Nu är det bara att blicka framåt mot flytten till Jönköping och studierna som börjar på Måndag. Ha en fortsatt trevlig helg alla!

Coil whine är nog inget som kan lösas via Firmware dock så förmodligen var det något annat som du hörde. Dell fular sig ibland med sina BIOS, typ klockar ner CPUn osv men kanske blivit lite bättre nu för tiden. Men så länge du är nöjd är väl det viktigaste kravet uppfyllt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hmm....är detta tråden för oss som inte har några fördomar?

hehe

Egentligen har jag inget emot Apple men stör mig ibland på deras prissättning och att de gjort det så förbannat dyrt och krångligt att uppgradera tex minne och disk.

Däremot tycker jag de är bra på att göra snygga, användarvänliga och stabila datorer. Ofta håller också skärmarna hög klass även om man sannerligen får betala för det. Självklart är det lättare att göra stabilare datorer i ett slutet system där möjligheten till egna uppgraderingar är extremt små.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Finns en orsak till att tekniskt intresserade personer väljer PC världen och tekniskt ointresserade personer väljer Apple. Samt inte sällan kvinnor som går enormt mycket på look and feel.

Finns även en orsak till varför en majoritet inom främst infosec men även en stor andel inom webb- och mjukvaruutveckling väljer Apple.

Tekniskt intresserade != skruva i datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Finns även en orsak till varför en majoritet inom främst infosec men även en stor andel inom webb- och mjukvaruutveckling väljer Apple.

Tekniskt intresserade != skruva i datorer.

Med tanke på att Microsoft baserade system har en avsevärt större kundbas/volym så är det extremt överraskande det du skriver.

Du menar att de som sitter i tex .NET utvecklingsmiljöer, Visual Studio etc oftast föredrar att använda en Apple?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Med tanke på att Microsoft baserade system har en avsevärt större kundbas/volym så är det extremt överraskande det du skriver.

Du menar att de som sitter i tex .NET utvecklingsmiljöer, Visual Studio etc oftast föredrar att använda en Apple?

Du missade de två första.

Men nej, jag menar inte specifikt .NET, visual studio etc som givetvis har en överväldigande majoritet på PC/Windows-sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Du missade de två första.

Men nej, jag menar inte specifikt .NET, visual studio etc som givetvis har en överväldigande majoritet på PC/Windows-sidan.

Ok, jag förstår, hur som helst, egentligen är jag inte Apple fientlig även om jag kan störa mig på några saker.

I grund och botten är ju de flesta av oss människor rätt snåla. Apple tar extra betalt för deras produkter men generellt är de lite mera användarvänliga, snygga, mer plug and play samt ofta stabilare än tex PC datorer och Android mobiler för den delen.

Men för de av oss som uppskattar flexibilitet (tex enkelhet att uppgradera) och prisvärdhet och kanske t.om. tycker det är kul att hålla på att greja lite själva så är PC världen överlägsen.

Samt sist men inte minst att det finns extremt mycket mer programvara, system och spel för PC världen jämfört med Apple världen, en öppnare platform och arkitektur helt enkelt.

Men är man inte ett proffs inom tex media eller musikproduktion så ser jag egentligen inte någon orsak till att betala (minst) dubbelt så mycket pengar och använda Apple. PC har definitivt krympt glappet mot Apple enormt även inom medie och musikproduktion men här är fortfarande Apple det populäraste valet (lite av branschstandard).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Ok, jag förstår, hur som helst, egentligen är jag inte Apple fientlig även om jag kan störa mig på några saker.

I grund och botten är ju de flesta av oss människor rätt snåla. Apple tar extra betalt för deras produkter men generellt är de lite mera användarvänliga, snygga, mer plug and play samt ofta stabilare än tex PC datorer och Android mobiler för den delen.

Precis, personliga preferenser helt enkelt. Vissa föredrar att köra BMW, andra föredrar Toyota. Vissa föredrar ett dressat mekaniskt ur från någon av de stora urtillverkarna i schweiz och vissa föredrar ett billigt massproducerat ur från Daniel Wellington.

Citat:

Men för de av oss som uppskattar flexibilitet (tex enkelhet att uppgradera) och prisvärdhet och kanske t.om. tycker det är kul att hålla på att greja lite själva så är PC världen överlägsen.

Absolut. Däremot bör man komma ihåg att vi entusiaster är en minoritet och min speldator för +20 000 kr är inte på något sätt ett bättre alternativ för någon som inte ser fördelen med prestandan som den ger. Det vore ju som att säga till Birger 66 år som ska köpa ny bil i samband med pensionen: "Nej, köp inte BMW! Köp en vråltrimmad dodge som gör under 10 sekunder på strippen för halva priset". Jaha?

Citat:

Samt sist men inte minst att det finns extremt mycket mer programvara, system och spel för PC världen jämfört med Apple världen, en öppnare platform och arkitektur helt enkelt.

Fast är det verkligen så om vi bortser ifrån spel som är icke-fråga? Som apple-frälst sedan tio år tillbaka så kan jag uppriktigt sagt säga att det är svårt att räkna på en hand de gånger som jag saknat något från windows- eller "PC"-sidan. Har aldrig känt mig låst eller begränsad på något sätt och då gör jag ändå en hel del saker som en typisk "normal användare" inte gör som t.ex programmerar, pentesting och producerar musik bara för att nämna några saker.

Jag menar en Macbook är ju ingenting annat än en PC med ett proprietärt operativsystem precis som en ASUS Zenbook med windows på. Du är precis lika låst till windows ifall du väljer det som du är till macOS om du väljer en Macbook istället. Du har valfriheten att byta operativsystem om du känner för det. Men köra macOS på en Zenbook? Kan bli väldigt meckigt om ens möjligt. Du är alltså till och med mer låst till "PC" om man nu ska vara petig.

Sen att nu Apple har egna programvaror som endast funkar för macOS och sitt eget ekosystem gör ju inte att plattformen i sig är mindre öppen. Det är ingen som hindrar utvecklare att utveckla för macOS och cross-plattform blir allt vanligare, inte bara för privatpersoner utan även företag. Startups idag skulle skjuta sig själva i foten ifall de endast fokuserar på en plattform beroende på vilken målgrupp de har så klart.

Citat:

Men är man inte ett proffs inom tex media eller musikproduktion så ser jag egentligen inte någon orsak till att betala (minst) dubbelt så mycket pengar och använda Apple. PC har definitivt krympt glappet mot Apple enormt även inom medie och musikproduktion men här är fortfarande Apple det populäraste valet (lite av branschstandard).

Man kanske helt enkelt föredrar Apples ekosystem före windows eller linux.

Jag hade ingen som helst tanke på att bli mac-användare 2007 då köpte en ny mobil och det blev en iPhone. Jag var istället väldigt Apple-fientlig på den tiden men vad hände? Jag blev så imponerad iPhone att jag började känna mig smutsig när jag sneglade på Mac som ett alternativ till en laptop att använda på daglig basis vid sidan av min stationära speldator. Idag har jag haft hela Apples produktlinje förutom deras Apple Watch och har varit otroligt nöjd genom åren.

Visst betalar jag lite mer för Apples produkter men jag har inga problem med det när jag vet att jag kommer bli nöjd en lång tid framöver med mitt nästa Apple-köp.

Permalänk
Inaktiv

@Barren Wuffet: Hårdvaran är på topp när det gäller Mac. Det kan man inte säga om macOS. Helt uruselt OS för en poweruser, hela systemet är så fördummat. Finder är en mardröm och är lugnt den sämsta filhanteraren av alla. I övrigt konstigheter som att man inte kan trycka på Delete för att ta bort en fil. Det är extremt mycket man INTE kan göra i mac i default utförande som man tar som självklarheter i Windows och Linux

Permalänk
Medlem

Efter massa strul med olika PC bärbara har jag lärt mig att uppskatta att min macbook alltid fungerar

Permalänk
Inaktiv

@table84: Efter massa strul med macOS har jag lärt mig att uppskatta att min Windows PC alltid fungerar

Permalänk
Medlem

Köpte själv en Lenovo X270 begagnad (ny i kartong) 8000,-. Kanske inte bästa skärmen men för det priset var det ett givet köp!

Väger mer, visst men det är ett par hekto. Och visst är den större men det gör att den är enkel att uppgradera ram, har plats för två lagringsenheter och har hotswap batteri (dubbla batterier). Interna är på 23?Wh och sen kan man smacka på ett 72Wh... Så behöver man inte släpa med sig laddare RJ45, USB-C laddning, HDMI, smidig docka för skrivbordet. Inga donglar behövs, såvida man inte skall köra en gammal VGA projektor.

Den saknar dock TB3 vilket är lite synd. Sen hade jag gärna haft nya quad CPUn men man kan inte få allt.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Avstängd

@anon284015: Bara för att du inte duger till att använda macOS så betyder det inte att det är dåligt. Nu låter du bara som en sån envis windows-användare som gnäller på att allt inte är likadant som du är van vid och "tar som självklarheter" i windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Barren Wuffet:

@OldFatGamer: Bara för att du inte duger till att använda macOS så betyder det inte att det är dåligt. Nu låter du bara som en sån envis windows-användare som gnäller på att allt inte är likadant som du är van vid och "tar som självklarheter" i windows.

Hörru! För det första är det onödigt att förolämpa mig. För det andra är jag en power-user. Jag är IT-tekniker med jäkligt lång erfarenhet av Windows, Linux och OSX.
Det finns en hel del val som Apple gjort i utformandet av macOS och speciellt i Finder som mejkar"no fucking sense"!

För folk som är computer illiterate, tillbringar 99% av sin tid i Safari och knappt vet vad ett filsystem är så duger säkert Finder fint. För folk som knappt vet att det finns något som network shares och inte äger mer än en dator eller som fortfarande använder thumbdrives för att flytta filer datorer emellan så duger säkert Apples genomusla SMB implementation.

Du kan göra en massa i terminalen men det är inte direkt förenligt med "Världens enklaste OS"

Sen sa jag inte att det är dåligt helt igenom. Men det är främst om man är en power-user man börjar märka hur ruttet det är bakom den fina fasaden. Det är inte den heliga ko som folk påstår.
Windows 10 är lugnt det bästa OS som någonsin skapats. Skall vi snacka om folk som gnäller på att allt inte är likadant kan vi ju kasta skit på bakåtsträvarna som fortfarande kör Windows 7 trots att 10an var gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

I övrigt konstigheter som att man inte kan trycka på Delete för att ta bort en fil. Det är extremt mycket man INTE kan göra i mac i default utförande som man tar som självklarheter i Windows och Linux

CMD + Back fungerar exakt som delete, eller menar du något annat?

Visa signatur