Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD Ryzen Threadripper – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Här är det första jämförande testet av kylare för Threadripper jag sett.

https://www.computerbase.de/2017-08/noctua-nh-u14s-u12s-u9-tr...

De testar Noctua NH-U14S, -U12S och -U9 samt Thermaltake Floe Riing RGB 360.

Bottenplattan ser heltäckande ut:

https://pics.computerbase.de/7/9/5/1/4/5-1080.2881565540.jpg

Bäst i test bland den vattenkylda Thermaltake och luftkylda Noctua-kylarna blev Noctua NH-U14S TR4-SP3.

Men, det kommer ju många fler inom kort (med heltäckande bottenplattor) och det kan vara rimligt att invänta fler jämförande tester, gärna mellan olika märken och deras modeller.

Har de inte använt enormt mycket kylpasta?
(Dvs enligt vad som syns på bilden)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Kanske dum fråga men såg att 1920'n drar minst 300W med stock settings. Gäller detta hela tiden eller under load?

Alla komponenter (CPU & MB) förutom vattenblocket finns i min butik just nu. Har fingret på köpknappen men jag sitter egentligen bara o funderar på om det känns bra att ha en maskin som suger i sig så många W precis hela tiden.

Skrivet av SolidReactor:

Värdena i tabellen på sidan får man nog se som bästa scenario, då det är en slimmad testbänk utan extra lullull.

Följande är värdet för min burk som bara precis startat upp och sedan varit ganska idle: (current, min, max)

Saker som drar ström är:
Threadripper 1950X (just nu i Gaming Mode), ASUS Zenith Extreme, 2x Gigabyte 980 G1 Gaming, CoolerMaster HAF-X inkl. medföljande fläktar, Corsair H100i V2.
Applikationer som körs är chrome med några flikar (adblock igång), spotify.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

OC'ad Threadripper i 4ghz i custom loop.

https://m.hardocp.com/article/2017/08/20/threadripper_at_4ghz...

530W och 85c. Jo men tjena.

Med Prime95 ja. 100% load med vanliga applikationer så landade temperaturen på 75 grader! Vilket monster.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Ljugtomten: Så du får värdena för effektivitet på HX i HWmonitor? Isåfall är det riktigt bra : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Med Prime95 ja. 100% load med vanliga applikationer så landade temperaturen på 75 grader! Vilket monster.

Ja de känns inte riktigt OK för min del. Vill inte ha en massa oväsen jämte mig. Inväntar resultat från vattenbyggen som kör 1950/1920 utan OC för att se vad dom landar på.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Ja de känns inte riktigt OK för min del. Vill inte ha en massa oväsen jämte mig. Inväntar resultat från vattenbyggen som kör 1950/1920 utan OC för att se vad dom landar på.

Vill du ha låg temperatur och låg ljudnivå så kan du undervolta processorn, det lär nog inte vara några större problem

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Ljugtomten: Kontexten är att TS var osäker om han skulle köpa TR för den ev. höga elförbrukningen (300W idle). Där i testet får han se hur TR skiljer sig mot andra cpu:er under samma förutsättningar i idle samt load.
Med denna länk kan TS göra en bedömning om TR blir en cpu för TS eller ej, vilket jag tror det blir då den drar absolut inte 300W i idle, vilket var hans stora bekymmer samt hinder för ett TR köp.

Kontexten var alltså inte om exakt förbrukning i W eller liknande, varken i idle, load eller vid normal/reell användning, dock en bra poängtering att idle för sweclockers testbench kan skilja sig mot ens egen dators förbrukning i vila.

Jag svarar för så som du citerar, formulerar samt poängterar om att tabellen jag länkade till är enbart valid i bästa scenarion och därmed inte ett underlag att använda i TS fall. Kanske inte var så du menande, men det tolkas så i detta sammanhang

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

@Ljugtomten: Kontexten är att TS var osäker om han skulle köpa TR för den ev. höga elförbrukningen (300W idle). Där i testet får han se hur TR skiljer sig mot andra cpu:er under samma förutsättningar i idle samt load.
Med denna länk kan TS göra en bedömning om TR blir en cpu för TS eller ej, vilket jag tror det blir då den drar absolut inte 300W i idle, vilket var hans stora bekymmer samt hinder för ett TR köp.

Kontexten var alltså inte om exakt förbrukning i W eller liknande, varken i idle, load eller vid normal/reell användning, dock en bra poängtering att idle för sweclockers testbench kan skilja sig mot ens egen dators förbrukning i vila.

Jag svarar för så som du citerar, formulerar samt poängterar om att tabellen jag länkade till är enbart valid i bästa scenarion och därmed inte ett underlag att använda i TS fall. Kanske inte var så du menande, men det tolkas så i detta sammanhang

Det jag ville förmedla var att man ska inte stirra sig blind på siffrorna ifrån testbench och förvänta sig att ens egen 1950X ligger på 80W i idle (eller motsvarande siffra för annan CPU), då man normalt inte kör så slimmade system som i en testbench.

Skrivet av Aeig:

@Ljugtomten: Så du får värdena för effektivitet på HX i HWmonitor? Isåfall är det riktigt bra : )

Mvh

Jajjemen, HWMonitor Pro 1.29 och värdet läses automatiskt via Corsair Link. Vet inte ifall gratisvarianten klarar det (den presenterar iaf inte lika många värden) men en Pro-licens är inte så farligt dyr.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

första prissänkningen är på g nu http://blog.livedoor.jp/nichepcgamer/tag/Threadripper

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Köpte precis ett Gigabyte X399 moderkort igår men väntade som tur är med CPU,n

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Det är nästan som man blir tvingad att köpa en Threadripper nu. Får se om säkningen blir generell och kommer till sverige.
Problemet är annars dessa priser på ram och ssd, där priset på en Threadripper är försumbar i förhållande till vad bra ram och ssd kostar till samma maskin.

Permalänk
Medlem

I kategorin "bra att veta": http://www.overclock.net/t/1636566/asus-rog-zenith-extreme-x3...

Gå tillbaka några sidor på länken ovan för att se första inlägget ifrån cheddle inklusive hans felsökning och inte bara lösningen ovan.
Verkar främst drabba oss som kör multipla grafikkort i x16-platserna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljugtomten:

Det jag ville förmedla var att man ska inte stirra sig blind på siffrorna ifrån testbench och förvänta sig att ens egen 1950X ligger på 80W i idle (eller motsvarande siffra för annan CPU), då man normalt inte kör så slimmade system som i en testbench.

Jajjemen, HWMonitor Pro 1.29 och värdet läses automatiskt via Corsair Link. Vet inte ifall gratisvarianten klarar det (den presenterar iaf inte lika många värden) men en Pro-licens är inte så farligt dyr.

Jag tog ner gratisprogrammet som är Pro, men man får kanske inte alla funktioner förrän man matat in koden

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Vet ej ifall allt syns i trial, du måste iaf installera mjukvaran Corsair Link för att USB-drivrutinen ska komma på plats.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Versionsnumret verkar inte ha ändrats sedan 2017-08-09, 1KB skillnad i filstorlek..

Permalänk
Medlem

Phoronix har en jämförels av 1950X på Linux mot bl.a. 7900X och dual Intel Xeon Gold 6138 Tyan server.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=threadripp...

Jämförelsen innehåller många deltester vi aldrig sett i Windows. Och, ja, 1950X är stark.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

@Beatnutz: Se så... ge oss lite mer bildgodis nu.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Beatnutz: Se så... ge oss lite mer bildgodis nu.

Haha, jag är nästan klar :). Två tuber till att dra. Bygget har gått nästan smärtfritt. Vattenblocket var ganska struligt att få på plats vilket jag blev jävla sur över, men med lite våld gick det. Vätskan som syns på vissa ställen är kvar från förra bygget.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

@Beatnutz: Det där blocket på CPUn ser ut att bara täcka själva centrum av processorn.
Det är ju visserligen där kärnorna sitter, men hur blir kylningen av processorn i slutändan när vattnet inte cirkulerar över hela ytan?
Märks det av? Är det ens en mätbar skillnad ifall vattnet skulle kunna flöda över hela ytan eller inte, osv osv.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Beatnutz: Det där blocket på CPUn ser ut att bara täcka själva centrum av processorn.
Det är ju visserligen där kärnorna sitter, men hur blir kylningen av processorn i slutändan när vattnet inte cirkulerar över hela ytan?
Märks det av? Är det ens en mätbar skillnad ifall vattnet skulle kunna flöda över hela ytan eller inte, osv osv.

Den täcker i princip hela. Kanske är någon millimeter på kanterna som inte täcks. Högst osäkert, men jag tror inte direkt det har någon avgörande betydelse om man inte är ute efter att sätta världsrekord.

Kletade på ordentligt med TIM, ett långt streck över loggan, och ett under. Samt en ärta i mitten. Den står i blöder ut luften just nu. Tänkte sätta igång o testa systemet om någon timma. Får hoppas mina ram-minnen fungerar med den här CPU'n bara :/

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk

Jaha ja

Permalänk
Medlem

Äntligen, upp mer fler bilder, ser ju grymt läckert ut : ) @MrMajestic @BeatNutz

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Ett riktigt monster till kort. Aldrig haft ett så bastant moderkort förut.

Permalänk
Medlem

@MrMajestic: Ser riktigt bra ut, hur kommer det sig att du valde detta framför Taichi och ASUS Prime samt MSI Carbon? Det är ju samma prisklass så hade vart intressant att höra dina synpunkter.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

@MrMajestic: Ser riktigt bra ut, hur kommer det sig att du valde detta framför Taichi och ASUS Prime samt MSI Carbon? Det är ju samma prisklass så hade vart intressant att höra dina synpunkter.

Mvh

Varken Tachi eller Asus Prime fanns i lager så det stod mellan MSI och Gigabyte. Gigabyte kändes bättre helt enkelt efter att ha läst på och hört mig för på andra forum.

Permalänk
Medlem

Jag var i samma sits förra veckan med val av moderkort. För min del blev det ett msi carbon. Dels fanns det i lager och dels så verkar det som om asus-korten är e-atx vilket för mig innebär onödigt stort chassi.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Jag var i samma sits förra veckan med val av moderkort. För min del blev det ett msi carbon. Dels fanns det i lager och dels så verkar det som om asus-korten är e-atx vilket för mig innebär onödigt stort chassi.

Hade missat att även Asus Prime är E-ATX, så det hade ändå fallit bort då.

Permalänk

Ett varningens ord här. På mitt kort, och tydligen många andras så är skruvarna till sockeln aningens korta när den riktiga cpun sitter i. Det gör att skruv 2 och 3 inte når ner till gängan. Jag fick trycka rejält för att det skulle ta. Kändes riktigt olustigt.

Det satt heller inget skydd över sockeln, vilket det rimligen borde göra.