Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Vilka tangenter kan ni klara er utan?

CAPS använder jag typ aldrig samma med PG UP/PG DN vilka andra tangenter anser du vara onödiga?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv

Scroll Lock. Aldrig haft någon användning av den personligen under de 20+ år jag hållit på med datorer.

"IBM PC documentation called Scroll Lock an "inactive key". When PC Magazine asked an executive of keyboard manufacturer Key Tronic about the key's purpose in a 1983 interview, he replied "I don't know, but we put it on ours, too"."

Permalänk
Medlem

@crew seven: Right Shift har jag aldrig använt i hela mitt liv.

Samma sak med menyknappen under Right Shift, Scroll Lock, Pause, Insert, Home, Page Up, Page Down och End.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

@crew seven: Right Shift har jag aldrig använt i hela mitt liv.

Samma sak med menyknappen under Right Shift, Scroll Lock, Pause, Insert, Home, Page Up, Page Down och End.

Insert har jag heller aldrig använt vad är den till för?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Insert - jag är alltid i insert mode
§
Funktionstangenterna
Windowstangenterna och Menu-tangenten - men många tangentbord har ersatt en av dem med en Fn-tangent istället.
Numeriska tangentbordet

Jag har f.öv. Caps Lock mappat till Control och Print Screen;Scroll Lock;Pause mappade till Prev track;Next track;Play/Pause

Höger-Skift använder jag till bara vissa symboler på högra sidan av tangentbordet, som * ^ ` etc.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Insert har jag heller aldrig använt vad är den till för?

https://en.wikipedia.org/wiki/Insert_key

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

F1, F3, F6-F11, CapsLock, ScrollLock, Windows/Meta, Menu, Insert, pgup, pgdn, end, numlock (alltid ställt till numeriskt i bios), pause/break, höger ctrl, höger shift.

Skulle klara mig fint utan prntscreen numera med, men använden den på 90talet.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Inte en enda tror ja. Numpad gillar jag att ha, insert, pg down osv behövs relativt ofta i vissa spel/program så nej jag tror inte att jag klarar mig utan ett tangentbord med alla de vanliga tangenterna. Jag brukar störa mig något enormt på tangentborden på bärbara datorer.

Jag funderar på ett fullt tangentbord med macro-tangenter nästa gång jag byter, känns som att det kunde vara väldigt användbart att kunna programmera in genvägar mm.

Permalänk
Medlem

Tror jag haft användning för alla tangenter nån gång, men skulle definitivt klara mig utan Pause. Scroll Lock används flitigt då den triggar min KVM-switch.

Caps Lock används inte så mycket den heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Insert har jag heller aldrig använt vad är den till för?

Insert är till för att ersätta text utan att förlänga dokumentet.

Till exempel: Om man skriver "jag heter vardek" och vill ändra det till "jag heter Verdak" så backar man bara och trycker insert vid v och skriver Verdak utan att behöva radera det gamla innan, då insert ser till att man skriver över det föregående.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Jag är inte 100% säker men gissar på att jag skulle klara mig utan F knapparna. Alla fall några av dem.

Ett tecken som jag brukar dock använda ofta är @. Den borde komma som egen tangent nu. Osmidigt att trycka ctrl+alt+2.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Jag är inte 100% säker men gissar på att jag skulle klara mig utan F knapparna. Alla fall några av dem.

Ett tecken som jag brukar dock använda ofta är @. Den borde komma som egen tangent nu. Osmidigt att trycka ctrl+alt+2.

@ borde man kunna byta ut Scroll Lock med

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Har remappat de flesta gamla meingslösa knapparna till sådant jag har nytta av, t ex "@" och vissa hotkeys i min IDE.

Permalänk
Medlem

Bland gamers så tror jag den procentuella andelen knapptryckningar faller drastiskt på allt utanför 2 tangenter från "D".

Permalänk
Medlem

Scroll lock och Pause/Break. Alla andra tror jag kommer till användning då och då. Möjligtvis Num lock också. Vet inte om jag någonsin velat ha det avslaget. Eventuellt "meny"-knappen. (till vänster om höger Ctrl)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Scroll lock och eventuellt "högerclicks" knappen på tangentbordet xD

Permalänk
Medlem

page up/down knapparna, home, end, ins, pause, sroll lock, § vad sjutton det där är för någonting, och caps lock den missklickar jag på ibland sjukt irriterande.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

scroll lock och mina programmerbara knappar på logitech tangentbordet.

Finns det någon användning av scroll lock någonstans? Vore kul att testa den.

En knapp jag vill ha tillbaks bara för att är break

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Med tanke på att jag spelar ARMA3 så nee.. finns ingen knapp ja hade kunnat leva utan, alla används här

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Inaktiv

Scroll Lock, Insert, Home, End, Högra Windowstangenten och Pause. Dessa hade jag klarat mig utan.

Permalänk
Medlem

Den enda knappen jag aldrig använder är scroll lock, alla andra används iaf.
Insert, home, end hade jag dock inte brytt mig så mycket om.

Permalänk
Medlem

Spännande att så många inte nyttjar Home/End. Betydligt smidigare att navigera på hemsidor, i dokument etc. förutsatt att man har en näve på tangenbordet.
Home/End för att flytta markören till början/slutet av raden (eller sidan i de flesta webläsare), Ctrl+Home/End för att flytta markören till början/slutet av dokumentet, Ctrl+Shift+Home/End är guld för att markera allt från markören till början/slutet av dokumentet. Shift+Home/End för att markera från markören till början/slutet av raden etc.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv

Förutom ovan redan nämnda självklarheter:

Jag som icke-jurist använder sällan "§" (mest bara för anmälningar av inlägg på sweclockers )

Inte heller "¤" är jättevanligt i mitt dagliga liv!

Grav och akut Accent (´`) andvänds också extremt sällan!

"½" tecknet hade jag nog klarat mig utan (i t.ex. "word" blir det väl ½ även om jag skriver "1/2"?)

"Caps-lock" är extremt meningslös.

"&" används så sällan att jag lika gärna kan slå ascii-koden eller "infoga special-tecken"

"^" har jag nog aldrig använt i prosa!

Dubbla os-tangenter har jag aldrig känt ett behov av: räcker gott med en... eller "ctrl+esc"

Att bara ha en funktion på shift/enter/space/ctrl/os/alt känns också som ett slöseri: jag kan lika gärna lägga dubbla funktioner på dessa tangenter (i.e. beroende på om jag håller ner dem eller "klickar" på dem.)

Tack gode "big bang" för programmerbara tangentbord (så att jag själv kan få bestäma vilka tangenter som är användbara... för mig!)!

Permalänk
Medlem

Numpaden är ganska värdelös och således enkel att klara sig utan.

Permalänk
Medlem

@twit: Tack för påminnelsen! Hade glömt hur användbart de funktionerna är.

@Khers: Hah, den använder jag av mig dagligen. Mycket snabbare att knappa in siffror med numpad än med sifferaden.

I övrigt så tror jag att jag använder de flesta tangenterna under ett år, eller behöver de.
Enda undantaget är Pause och Scroll lock. Insert borde jag använda mig av oftare egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Med tanke på att jag spelar ARMA3 så nee.. finns ingen knapp ja hade kunnat leva utan, alla används här

haha, tänkte just skriva samma. Fast stämmer inte riktigt för min del då jag kör TKL-tangentbord numera. Fick mappa om lite grann.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Spännande att så många inte nyttjar Home/End. Betydligt smidigare att navigera på hemsidor, i dokument etc. förutsatt att man har en näve på tangenbordet.
Home/End för att flytta markören till början/slutet av raden (eller sidan i de flesta webläsare), Ctrl+Home/End för att flytta markören till början/slutet av dokumentet, Ctrl+Shift+Home/End är guld för att markera allt från markören till början/slutet av dokumentet. Shift+Home/End för att markera från markören till början/slutet av raden etc.

Jag tycker också att det är märkligt att ingen verkar använda det. Det är jättesmidigt om man t.ex. vill komma till toppen av en hemsida eller forumtråd utan att behöva scrolla i tusen år. Själv använder jag de flesta tangenterna åtminstone någon gång då och då men jag har nog aldrig använt scroll lock, meny, ALT GR eller större/mindre än-knappen.

Samma sak med F-tangenterna som jag bara använder för att komma in i BIOS och liknande.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@Mieriola: Snabbare att jobba med två händer på nummerraden än en hand på numpad. Dessutom är den närmre och inte ivägen för musen.

Permalänk
Medlem

Jag kan bevisligen klara mig utan hela numpad eftersom jag har ett TKL. Övriga knappar jag skulle klara mig utan är Print Screen, Scroll Lock, Pause/Break, samt meny-knappen (den mellan höger Meta och Ctrl) som jag aldrig använt annat än av misstag. Och Caps Lock avaktiverade jag precis eftersom den bara skapar problem, det borde jag gjort för länge sen. Annars använder jag som programmerare de flesta av tangenterna.

Skrivet av oqvist:

Finns det någon användning av scroll lock någonstans? Vore kul att testa den.

Scroll Lock kan användas i Linux-konsollen för att frysa utskriften, kan vara användbart t.ex. för att hinna läsa vad som skrivs ut under boot. Fast man kan iofs. använda ctrl+S och ctrl+Q för samma funktion, så den är ju inte direkt nödvändig där. Mest en kvarleva från forna tider.

Permalänk
Hedersmedlem
  • Caps Lock använder jag med mening kanske en gång om året (eller ja, ett jämnt antal gånger, sannolikt).

  • § har jag egentligen inte använt återkommande sedan man spelade FPS som lät konsolen togglas där.

  • Scroll Lock är outnyttjad liksom för de flesta andra. Vet att jag i ett kalkylprogram använt den till att låsa scrollningen så att piltangenterna scrollade hela skärmen i stället för markören. Det var dock på DOS-tiden… Jag använder däremot motsvarande LED-lampa på tangentbordet i ett något oortodoxt syfte: som indikator för att jag har olästa mail .

  • , på numpaden. Övriga tangenter där använder jag rätt flitigt (förutom Num Lock, visserligen, då jag ständigt vill ha den på).

I övrigt flyger jag friskt runt på alla tangenter. Print Screen tar ju just skärmdumpar i Windows, vilket jag använder i den miljön; vet att det finns andra verktyg, men "Print Screen Win+R mspaint Enter Ctrl+V" fungerar för mig. Knappens andra funktion SysRq kan användas för lågnivåkontroll över vissa saker i Linux-system som aktiverat så kallad "Magic SysRq key", vilket kan vara bra att ha, men som man också kanske behöver använda någon gång om året på sin höjd.

Pause/Break är lite mer exotisk, men i Windows så öppnar Win+Pause/Break "Systemegenskaper", vilket är en snabb väg till vissa menyer som är användbara i felsökningssyfte (typiskt miljövariabler). Inte så värst vanligen använd heller, kanske.

Jag är rätt allergisk mot minsta avvikelse från 105-tangenters "vanligt" tangentbord. Dedikerade snabbknappar och liknande har jag inte mycket för: önskar jag någon sådan funktion så ser jag till att konfigurera det själv med de knappar som finns, i mina ögon.

Skrivet av perost:

Scroll Lock kan användas i Linux-konsollen för att frysa utskriften, kan vara användbart t.ex. för att hinna läsa vad som skrivs ut under boot. Fast man kan iofs. använda ctrl+S och ctrl+Q för samma funktion, så den är ju inte direkt nödvändig där. Mest en kvarleva från forna tider.

Scroll Lock för att modifiera flödeskontroll i terminaler verkar mindre pålitligt än Ctrl+S/Ctrl+Q, skulle jag säga. Snabbtest ger att det exempelvis inte fungerar i rxvt, men dock i mina virtuella terminaler på Ctrl+Alt+F#. Jag har inte ens vetat om att den potentiellt gick att använda som surrogat för Ctrl+S/Ctrl+Q förrän nu .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.