Inno3D varnar för att brytning av kryptovalutor kan göra garantin ogiltig

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Inget konstigt. Borde loggas på nåt sätt så myntbrytarna inte kan missbruka garantier på det viset

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Inaktiv

Det blir antagligen, som flera här har konstaterat, svårt för företagen att säga något vid reklamationer om inte samma kund har köpt ett antal grafikkort. Då kan de i alla fall insinuera vad korten har använts till.
Om en privatperson dessutom köper kort av olika märken och från olika återförsäljare bör butikerna eller generalagenterna inte kunna säga något alls ...

Jag kan förstå dem som finansierar sitt grafikkort genom lite grävning, men frågan är om inte det här med kryptovalutor mest handlar om att många tycker att det är roligt att vara med och ”arbeta” och känna sig delaktiga? Man får ju trots allt ligga ute med en del pengar och det kostar väl över 10 000 kronor att fixa en rigg som i bästa fall drar in ett par tusen i månaden under en kort period; detta förutsatt att man växlar in den framgrävda valutan till old school-cash.
Om man bara vill ha en chans att tjäna pengar kan man kanske lika gärna satsa 2 000 kronor i var och en av de fem olika kryptovalutor som verkar ha störst potential, förvara sina digitala plånböcker säkert, hålla tummarna och vänta några år ...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajled:

Fast en taxi är ju knappast nära varken 24/7-användning eller att dom går på 100%.

Fast det finns många taxis som går 24/7 förutom uppplockning och lämning tankning etc men finns mpnga taxis som bara byter förare på 3 skift

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem

Jag som själv gräver tycker det är bra för det är inte rimligt att de som gräver oansvarigt och förstör sina kort ska få nya.

Sedan håller jag inte riktigt med diskussionen om taxi och bil/båt-motorer.
På motor-fordon är det ju mekaniska delar som slits sönder, på ett grafikkort är det bara fläkten som slits. Men fläkten på grafikkortet ska hålla extremt länge om man har bra kylning runtomkring grafikkortet. När fläkten gått sönder på ett grafikkort är det oftast pga man kört fläkten för fort för länge. 100% hastighet på en grafikkortsfläkt är bara till för korta bursts för att bli av med temporär överhettning inte 24/7. Sedan blir det problem att kullagren torkar ut om man länge har för hög temperatur på grafikkortet men grafikkort som har maffiga kylflänsar gör att temperaturen för fläkten blir mycket låg.

Sedan finns det de som misslyckas när man byter ut BIOS på grafikkortet och där tycker jag att det är en risk man får ta om man gör detta och man kan inte räkna med att garantin ska gälla då.

Sedan finns risken att man kortsluter någon kontakt som gör att grafikkortet går sönder och då får man också skylla sig själv tycker jag (eller om man använder billiga sladdar tex).

Sedan finns de de som säger att transitorerna slits något men har man bara en rimlig temperatur så ska det vara försumbart och kommer inte märkas. Så grafikkorten borde fungera utan problem i minst 10 års tid med full användning 24/7. Man har kört flera gamla CPUer i andra sammanhang i många år med full last och det är inga problem.

Permalänk
Avstängd

Är det jag alltid sagt att miningkort slits för hårt och blir slut och är värdelösa att köpa i andra hand och skulle vara bra med programvara som visar hur mycket/hårt produkten gått som även kan användas på moderkort

Det skulle nog gynna även beg marknaden om man kan sålla ut det som är skit och gått i max temp nått år så jag hoppas det kommer mer sånt där man kan se antal timmar, max volt, medeltemp, maxtemp osv och det hade varit great

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Kan det vara drömmen om stora maskiner som gör att så många IT-killar drömmer om att bli gruvarbetare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

En taxichaufför som kör med full gas hela tiden, vill iaf inta jag åka med.

Påminner mig om en svarttaxiresa hem en gång, jag tror inte han hade körkort. Åtminstone inte för manuell, han låg på trean på motorvägen på typ 5,500 varv. Började luka bränd koppling typ och bilarna swooshade förbi oss i 120km/h medans vi låg i typ 70km/h. Slutade med att polarn växlade upp till femman från baksätet.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Det skulle nog gynna även beg marknaden om man kan sålla ut det som är skit och gått i max temp nått år så jag hoppas det kommer mer sånt där man kan se antal timmar, max volt, medeltemp, maxtemp osv och det hade varit great

Om CPU tillverkarna implementerar det kan du räkna med att de bygger in gräns för när de tycker det är dags att du ska köpa ny hårdvara.
Nej jag hoppas inte det implementeras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yessiri:

Om CPU tillverkarna implementerar det kan du räkna med att de bygger in gräns för när de tycker det är dags att du ska köpa ny hårdvara.
Nej jag hoppas inte det implementeras.

varför skulle dom det för det vore att sjuta sig i foten men att kunna se data på allt som med diskar som har smart skulle underlätta för begagnat marknaden ganska rejält och även tillverkare skulle kunna dra nytta av det och se e.v problem som kan åtgärdas till v2.0 och skulle även underlätta felsökning om man kan se olika temp för cpu, vrm, volt, antal timmar hårdvaran är använd osv

Det skulle även visa mining som förstör för vanliga kunder och gör att hårdvara kommer kosta mer eller får sämre garanti eller liknande lösnigar som går ut över vanliga kunder och dom som är intresserad av mining kan sikta in sig på mining kort och då finns det kanske amd grafikkort att få tag i för dom som vill ha en spel dator med och tycker det skulle vara mer pluss än minus

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

varför skulle dom det för det vore att sjuta sig i foten men att kunna se data på allt som med diskar som har smart skulle underlätta för begagnat marknaden ganska rejält och även tillverkare skulle kunna dra nytta av det och se e.v problem som kan åtgärdas till v2.0 och skulle även underlätta felsökning om man kan se olika temp för cpu, vrm, volt, antal timmar hårdvaran är använd osv

Det skulle även visa mining som förstör för vanliga kunder och gör att hårdvara kommer kosta mer eller får sämre garanti eller liknande lösnigar som går ut över vanliga kunder och dom som är intresserad av mining kan sikta in sig på mining kort och då finns det kanske amd grafikkort att få tag i för dom som vill ha en spel dator med och tycker det skulle vara mer pluss än minus

Skillnaden med hårddiskar är ju att de garanterat går sönder efter användning. CPUer kan ju i princip snurra i en livstid, vilket jag misstänker att CPU tillverkarna inte är så glada i. Men pga att vi hela tiden kräver mer prestanda och tillverkarna kan öka prestandan så köper vi ju nya hela tiden ändå. Men man märker ju redan nu att folk klarar sig betydligt längre på sina gamla CPUer än tidigare.

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Jag fyrdubblar pengarna i cryptocurrency jämfört med vad den kostar i elräkning. Så ja, du är way out of the loop när det gäller mining

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sekips:

@Turbonisse: Jag fyrdubblar pengarna i cryptocurrency jämfört med vad den kostar i elräkning. Så ja, du är way out of the loop när det gäller mining

Hur många hundringar gör du i vinst per månad? Växlar du in dina valutor till riktig cash?
Du har ju inte tjänat något alls förrän du verkligen har pengar i handen.
Du hade inte tjänat lika mycket pengar på bara några timmars extrajobb någonstans ...?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yessiri:

Skillnaden med hårddiskar är ju att de garanterat går sönder efter användning. CPUer kan ju i princip snurra i en livstid, vilket jag misstänker att CPU tillverkarna inte är så glada i. Men pga att vi hela tiden kräver mer prestanda och tillverkarna kan öka prestandan så köper vi ju nya hela tiden ändå. Men man märker ju redan nu att folk klarar sig betydligt längre på sina gamla CPUer än tidigare.

Tänkte mer på att dom inte bråkat om diskar även om dom har test och är absolut som du säger att cpu lever löjligt länge och är nätagg, diskar, moderkort, gpu, som är problemet men finns många diskar som dör av ren överhettning som i laptops t.e.x som ändå gått på garanti trots smart test existerar så tror inte dom vill gå ifrån vanliga garanti standards även om det handlar om överklockning men skulle man sköta det snyggt som med diskar känns det som ett vettigt alternativ

Är ju inte så långt bort från idag med värmeskydd som känner av maxtemp på cpu och har även skydd mot högvolt o.s.v och allt övervakas men man kan göra en enkel logg på det och förstår vad du kommer i från att det kan utnyttjas men skulle det skötas bra så kan det vara en rätt bra grej med

men tror inte dom skulle gå så långt att dom blockerar ut äldre hårdvara bara för folk klarar sig längre och som exempel är det ingen större ide att köpa bättre cpu för spel än 2500k man har i datorn från 2011 om man skaffar en gpu för sub 3000kr och tror inte dom går ut att sätta en sån cpu ur spel på det sättet för då köper ingen cpu´n utan är mer för informativt syfte och trycka miners mer mot mining kort

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Hmm, skumt, en produkt är ju till för att användas.

Många typer av produkter är dock anpassade för olika segment, där konsument-versionerna är betydligt billigare men samtidigt inte är designade för lika hög användning/belastning. Som ett exempel läste jag för ett tag sedan om ett ärende hos Allmänna reklamationsnämnden där en person köpt en träningscykel som han sedan ställde på det lokala gymmet. När den gick sönder krävde han att detta skulle åtgärdas men nekades då ARN slog fast att det var en produkt ämnad för hemmabruk som inte var anpassad för konstant användning.

Skrivet av rektor:

Får man spela i 4K upplösning på max inställningar då?
Får man göra en all nighter och spela oavbrutet hela natten?

Absolut. Du kommer dock sannolikt ändå belasta grafikkortet mindre än miners gör och bara ett dygn eller så, inte kostant månader i streck. Spel når också sällan upp till 100% GPU load konstant och man bör även ta hänsyn till att viss typ av load kan vara mer påfrestande än andra. Det är inte för inte som det finns program som Furmark för grafikkort och diverse torture tests för CPU:er som pressar hårdvaran mer än "vanlig" load.

Skrivet av yessiri:

Skillnaden med hårddiskar är ju att de garanterat går sönder efter användning. CPUer kan ju i princip snurra i en livstid, vilket jag misstänker att CPU tillverkarna inte är så glada i. Men pga att vi hela tiden kräver mer prestanda och tillverkarna kan öka prestandan så köper vi ju nya hela tiden ändå. Men man märker ju redan nu att folk klarar sig betydligt längre på sina gamla CPUer än tidigare.

Jo, även CPU:er och liknande "slits", även om det ofta är långt mycket längre än den tid folk behåller dem. Du kan naturligtvis påskynda processen genom extrem överklockning, höga temperaturer etc.

Med det sagt håller jag dock med om att en hårddisk generellt slits ut betydligt snabbare i normala fall.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@anon36896: Inkomsten är ju passiv, jag får den när jag sover, jag kan ta ett extrajobb och fortfarande minea? Har du fått för dig att mining kräver att man är vid datorn eller?

970+1070 som sitter i min gaminburk gör väl i snitt en femhundring i månaden i ren förtjänst trots att jag inte kör 24/7.

Och jag använder bitcoinen eller säljer den till folk för cash i handen/paypal etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zerkhan:

En taxibil är i bruk kanske 12-18 timmar på en dag, kan vara mindre men väldigt sällan mer. Dessutom står den ofta stilla mellan kunderna under passen och när den väl har kund går den knappast full fart hela sträckan.
Många dagar står man still mer än man är ute och kör.

Dessutom betalar taxiföretagen mer för underhållet och garantin, så jämförelsen är riktigt risig tyvärr

Källa: Körde taxi ett par år

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har iof aldrig jämfört något, gav endast ett motargument på att det finns bilar som går 24/7 för min morfar körde taxi i sthlm 1 år 10 av 20 bilar "liten firma" Gick på 3 skift fm 06-14 em 14-22 natt 22-06. Kanske var dom tvungna för det var en liten firma men dom hade hälften av bilarna i tjänst 24/7 och jag skrev med att dom inte går i 100%

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sekips:

@da-li: Inkomsten är ju passiv, jag får den när jag sover, jag kan ta ett extrajobb och fortfarande minea? Har du fått för dig att mining kräver att man är vid datorn eller?

970+1070 som sitter i min gaminburk gör väl i snitt en femhundring i månaden i ren förtjänst trots att jag inte kör 24/7.

Och jag använder bitcoinen eller säljer den till folk för cash i handen/paypal etc.

@sekips
Jo, man måste självklart sitta framför datorn hela tiden och kontrollera så att allt är ok. Visste du inte det?
Går det förresten fortfarande att gräva Bitcoin med vanliga grafikkort? Jag trodde i all min okunskap att det är Ethereum som gäller nu.

Det jag känner är att de flesta lägger ut rätt mycket pengar för att få en ganska osäker återbäring på dem.
Och, det tar ett tag innan de flesta grafikkort är intjänade med hjälp av mining. Det är väl först då man egentligen börjar tjäna några pengar alls?
Det ska bli intressant att se vad som händer med priserna på begagnade grafikkort när det inte längre lönar sig att bryta Ethereum. Jag misstänker att det blir köparnas marknad då ...

Permalänk
Medlem

@anon36896: Finns ju mer än ethereum som man tjänar pengar på, jag minear saker som jag tjänar mer på (pga nvidiakort) än etheredum tex.

http://whattomine.com/ listar profit efter dom speccar man knappar in, jag hoppar runt bland 3 olika coins beronde på dagskurser.

Med en rätt konfigurerad miner så kan du bara lämna datorn i veckor så länge du inte får strömavbrott.

På tiden när folk verkligen köpte på sig alla grafikkort så tjänade man in grafikkort på 3 månader mining ungefär, alla dom korten är redan betalda. Nu är det lite sämre tider men finns fortfarande kort som betalar sig på typ 4-6 månader beroende på hur kylig man är på att hålla på det man minear. Man tjänar in pengarna man lägger ut utan problem, det handlar mest om hur lång tid det tar som sagt.

*edit* Förövrigt så kan du ju tex handla på steam med bitcoin, eller köpa amazon giftcards utan att behöva växla runt ngt mer än att bara sälja det man har på en exchange för bitcoin, tar några musklick. *edit*

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

En timräknare i kortets BIOS som även loggar belastning? Ett kort som varit i drift i princip dygnet runt och med full last sedan det köptes har knappast använts till spel...

Men WOW Goldfarmers då?...

Edit: Finns dom fortfarande? o.O

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

Då vet vi att Inno3D har tvivelaktig kvalité på sina kort i och med att inte kan garantera att ett kort som går 100% i ett år (vilket är deras garantiperiod för normala kort). Detta gör så klart att man kan fråga sig hur länge ett kort som går 8 timmar om dagen är tänkt att hålla?

Permalänk
Medlem

En funktion som enbart mäter belastning säger väl inte nödvändigtvis så mycket på ett grafikkort? Ett kort som körts i ett välventilerat chassie och blåsts rent på damm då och då lär ha slitits mindre per timme än ett kort som fått slita i en dåligt ventilerad miljö. Men är väl bara en fråga om att även logga statistik över temp och fläktens/-arnas varvtal.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Klart jag ska få använda grejerna jag köper till 100%
Är en minst sagt obehaglig utveckling att kort tillverkarna säger att deras kort inte är gjorda för att gå i fullspruta. Nästa lapp kanske har texten "BF1 in 4k max 2h" :S
"10 years lifetime (under full load )" texten är från baksidan av MSIs kartong till Vega. Finns bara ett sätt att tolka texten på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k (Alphacool Eisbaer 360) | Aorus Z270X Gaming K5 | Aorus GTX 1080ti (Phanteks Glacier) | Corsair Vengeance 2x8 3000mhz | 2x Corsair Force Series LE 240GB RAID 0 | Corsair RM1000 | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Testpilot

~ Nu valde jag selektivt era 3 poster då många har skrivit liknande saker, era var korta och rakt på sak så därför jag valde dem - men mitt svar gäller alla som läser och tycker/tänker som er! ~

Skrivet av Darkslash89:

Dock på Svenska marknader är det väl lag att kunna reklamera en produkt. Så även om själva tillverkarna inte är villiga att reklamera måste väl Svenska företag godkänna reklamationen?

Återförsäljare kan lämna en s.ka. "garanti", men det är frivilligt från både återförsäljare och tillverkare.

Reklamationsrätten är främst en EU-lag (m.a.o: ett krav för alla EU-länder), dock efter 6 månader faller bevisbördan på dig att påvisa att det är ett fabrikatsfel.

Skrivet av OnkelBob:

Klart jag ska få använda grejerna jag köper till 100%
Är en minst sagt obehaglig utveckling att kort tillverkarna säger att deras kort inte är gjorda för att gå i fullspruta. Nästa lapp kanske har texten "BF1 in 4k max 2h" :S
"10 years lifetime (under full load )" texten är från baksidan av MSIs kartong till Vega. Finns bara ett sätt att tolka texten på?

Skrivet av daskedennis:

Hmm, skumt, en produkt är ju till för att användas. Tror inte att detta håller vid en tvist. Samtidigt förstår jag hur de tänker.

Så, med mitt ovanstående svar i åtanke (garanti/reklamation);

Inno3D/andra GPU tillverkare skulle med enkelhet kunna implementera något extra BIOS-chip som det behövs både special hård- och mjukvara för att se hur driften på kortet har sett ut, och utifrån det göra en bedömning om kortet ska reklameras eller ej.

Visst kan man argumentera för att "man skall få använda hårdvaran som man vill", men då får man räkna med att inte kunna skicka in på garantin/reklamera varan heller. Miners gör inget annat än att dra upp priserna för konsumenterna vars målgrupp produkten är designad för egentligen - så ser inte varför dem ska ha några speciella rättigheter att använda "loop-holes" eller vad jag tycker; vara riktiga 'douches' och komma undan med det. Konsumentverket t.o.m. säger rakt upp och ner att företag har rätt att neka garanti vid "onormal användning" (se länk ovan/här; "garanti").

Vill man köra en GPU i 100% load 24/7, då får man punga ut för ett servergrade kort som är byggda för det helt enkelt.
Förhoppningsvis så löser AMD's/Nvidia's dedikerad mining kort detta problem. Men personligen skulle jag vilja se att alla AMD/Nvidia drivers som är för spelkorten skeppar med en uppdatering som 'kripplar' BIOS för mining, också.

EDIT:
Bifogade länker. Fixade struktur.
EDIT2: Och nej, jag har inte mycket förkärlek för miners. Jag respekterar och gillar idén av cryptocurrency - men jag rent av avskyr hur miners i allmänhet lyckas förstöra för så många människor världen över. Det gör det inte bättre att dem är fullt medvetna om det, utan är helt enkelt för snåla/giriga för att investera i riktiga dedikerade mining-riggar & har inte ett "bry" i luften om hur deras val och handlingar påverkar en sådan stor skara medmänniskor runtomkring.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnXeZ:

Men WOW Goldfarmers då?...

Edit: Finns dom fortfarande? o.O

Lär i vilket fall som helst inte belasta kortet till 100%...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

blir farligt att köpa begagnade kort nästa gång nvidia/amd släpper något nytt då de kan vara "slutkörda" på mining (gått på 100% load i över ett år). ser inte hur detta skulle vara något positivt för oss normala användare, vi har miners att tacka för bristen på grafikkort och de uppblåsta priserna...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av [SH]:

En timräknare i kortets BIOS som även loggar belastning? Ett kort som varit i drift i princip dygnet runt och med full last sedan det köptes har knappast använts till spel...

Det spelar ju ingen som helst roll, för om det inte finns dokumenterat någonstans att detta är otillåtet kommer man aldrig att kunna driva igenom att slippa garantiåtaganden. Inte heller skulle någon domare godkänna oskälig användning då konceptet har funnits i årtionden såsom Folding@home som snart är 20 år gammalt så tillverkarna har haft gott om tid på sig att anpassa sig och sina produkter till marknaden.

Skrivet av Yatagarasu:

Visst kan man argumentera för att "man skall få använda hårdvaran som man vill", men då får man räkna med att inte kunna skicka in på garantin/reklamera varan heller.

"Räkna" med har man väl alltid fått göra då det är fråga om pengar och att alla sysslar med någon form utav undanflykter i garantiärenden. Vem glömmer inte Apple's trams om att inte längre serva produkter som "luktar" tobaksrök.

Men ingen kommer lyckas få igenom såna krav i en domstol och ingen kommer att börja skriva om EULA-kontrakt att inkludera maximal belastning i så-och-så många timmar. Synnerligen dålig PR.

Permalänk
Medlem

Om folk kör folding 24/7 med 100% load hela tiden då? Ska folk bli straffad för man vill bidra till nåt nytta med sin hårdvara?
Fel sätt för Inno3d att ta itu problemet och bara bidrar till sämre image för företaget. Fast tror mera det är bara skrämsel propaganda och dom kan aldrig bevisa vad folk använder korten till. Man kan bara säga att man kört folding på korten 24/7 och vill bidra till en bättre Värld och för sina efterlevnader.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Inaktiv

Vore det inte mer logiskt med sticker på RAM-minnen som säger att du försummar garantin om du inte är jordad så slipper företagen massor av RMA's p.g.a. "minnen som visar fel i memtest" som orsakas av inkompetenta datorbyggare som underskattar den statiska elektricietetns förmåga att göra produkten delvis defekt?

Spyr för övrigt på allt detta hat mot cryptomining. Folk gnäller för att de inte kan någonting om det och önskar att de kunde tjäna en hacka själva (vilket dem inte gör, för tåget gick för 1 år sedan).

Permalänk
Skrivet av kaya:

Lycka till att bevisa vad kortet används till.

Håller med, det här är 100% PR för gamers som är arga på miners.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Alltså detta är ett generellt problem. De gör prispressade produkter dimensionerade för normalanvändaren och så finns det någon som kör konstant 100% full belastning på dem. Ska de då dimensionera produkten för de senare så blir de mycket dyrare.

Jag har länge varit för att de ska införa en mätning hur mycket en komponent har gått, där vi vanliga användare också kan se detta. Sedan kan de i garantin lägga till att den gäller för x antal körtimmar eller något.
Samma problem finns i allt, bara ta en nätdel som har gått i absoluta maxeffekten under hela dens garantitid.

Men detta finns ju redan inom lagring som t.ex. SSD enheter, Samsung's "max write cycle" är ju inte i närheten av vad som är den verkliga siffran, men det är bara för att täcka garantisyften. Men det går ju omöjligt att bevisa om de gårr 1.35, 1.38, 1.4, eller 1.45 volt genom en GPU/CPU, man kan inte göra sådana mätningar och det ska man inte heller göra, en gamer som köper ett grafikkort för att spela ska få spela hur mycket man vill, och tillverkare sätter garantin därefter, 2-3 år är redan alldeles för LÅG garanti. Då de flesta mittenklass kort idag klarar att köras 24/7 i minst den hela garantitiden. Mining på 100% dödar inte ett grafikkort. Men det är när man kör 4-6 grafikkort riktigt nära varandra som de börajr skapa bra mycket mer värme, och körs kort helt plötsligt så nära varandra att de börjar dra in 45 grader varm luft för att kyla dom, ja då börjar man ju kika på en helt overklig syn på detta.

Dessutom, om man kunde mäta mining, varför skulle andrahandskunder då straffas bara för att tidigare ägare har använt korten för mining? Nej, det här är bara 100% PR

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X