Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Lustig fan curve msi afterburner

Permalänk
Medlem

Lustig fan curve msi afterburner

Hej!

Har haft mitt nya kort några dagar nu, grafikkortet är ett msi gtx 1080 ti Lightning z. Till det änvänder jag msi afterburner och auto fan curve " Inte ändrat något" Vid 65 C sätts fläktarna på, och dom stiger direkt till 2000rpm och sen tillbaka dit dom ska. Rätt irriterande när man sitter och spelar. Någon som har haft samma problem ? Vill ha samma " Fan curve" men att dom inte stiger från 0 till 2000 rpm direkt.

Här är en bild på u fläkrna går upp och ner http://imgur.com/a/gUqth

Tack!

Permalänk

@Akezz0n: Är fläkthastigheten verkligen i "Auto" mode? Det ser inte så ut men har inte sett MSI AB i det där utförandet så kan inte se helt och hållet om de är på. Sätt dem bara på auto annars för det verkar nästan som att de är låsta vid ett varvtal nu och sedan när kortet blir för varmt så varvar de upp till max för att kyla ned kortet lite.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

@Slaktardej: Lol, det verka fungera när jag bytte från det interfacet du inte kände igen till det klassiska Gröna version 3. Kan det verkligen ha betydelse ?

Tack för hjälpen!!!!!

Permalänk

@Akezz0n: Det kan mycket väl vara så att det är något script som hör samman med det andra UI:et som ej funkar som det ska med ditt kort och det då medför att fläktarna alltid går på en viss procent. Har haft det problemet själv förut.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

@Akezz0n: Det som händer med ditt kort är troligtvis att den är satt att få igång fläkten vid t.ex. 60 grader och vara helt av vid grader under den gränsen. Oftast behöver fläktar få sig en kraftigare volt för att få igång sig och det kan upplevas som ett kraftig startvarvarande.

Det jag kan rekommendera är att du går in i MSI Afterburner och sätter din egna fläktkurva. Du kan t.ex. låta fläkten gå väldigt sakta under 60 grader. Då kommer grafikkortet aldrig att "jumpstarta" fläktarna. Du får även en mjukare övergång ner den ska varva upp och ner.

Exempelvis så kan du ha fläktarna vid 30% eller så lågt det går redan vid 20 grader (då jumpstartar fläktarna enbart vid boot) för att sedan låta den stegvis öka efter 50 och 60 grader... eller vad du nu väljer.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

Hejsan igen! Nu har åter detta problem börjat igen... Det händer inget med fläktarna innan 65c. Men när kortet väl når 65c då snurrar fläktarna upp nästan till max och då kyls ju koret ner under 65 c och då slutar fläktarna efter liten stund, sen går kortet upp i 65c igen och samma sak händer igen. Så håller kortet på hela tiden när man spela... Ska det verkligen vara så?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akezz0n:

Hejsan igen! Nu har åter detta problem börjat igen... Det händer inget med fläktarna innan 65c. Men när kortet väl når 65c då snurrar fläktarna upp nästan till max och då kyls ju koret ner under 65 c och då slutar fläktarna efter liten stund, sen går kortet upp i 65c igen och samma sak händer igen. Så håller kortet på hela tiden när man spela... Ska det verkligen vara så?
Tack!

Vet inte allt du ställer in i MSI AB men jag kör EVGA PrecisionX istället.. gör en fläktkurva som funkar perfekt.. Funkar naturligtvis för andra märken med utöver EVGA. Kör med låååga varv hela tiden som ökar lite i taget beroende på temp.

Testa...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Ställ in kurvan själv skulle jag rekommendera så kommer du inte ha några problem.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Det fungerade ju med auto innan? Tycker bara det är skumt