Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Hmm, svårt detta...

Permalänk
Medlem

Men jösses! Att detta kan vara ett sånt problem att man funderar på att byta sitt riktiga namn? Det var ett skämt eller?

Som andra skrivit, kör på ProtonMail eller ersätt s med z, kan funka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RitPer:

Men jösses! Att detta kan vara ett sånt problem att man funderar på att byta sitt riktiga namn? Det var ett skämt eller?

Som andra skrivit, kör på ProtonMail eller ersätt s med z, kan funka

Skickades från m.sweclockers.com

Klart att det är ett skämt.

Dock så finns det ju lite allvar i det, men då av andra skäl. Vill man i dagens digitala värld synas och kunna hittas enkelt så det ju en fördel att inte drukna i alla Anders Johansson, Johan Andersson, osv, och då är ju ett efternamnsbyte en bra idé (om man då kan komma på ett bra namn). Vill man å andra sidan inte stå ut, så är det ju bra att inte heta något som bara en fåtal heter och då kanske det är bättre att heta Johansson eller Andersson (vilket man nu också får skaffa som efternamn.)

Att byta ut sina s till z i sin emailaddress skulle iallafall jag se som något omoget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Klart att det är ett skämt.

Dock så finns det ju lite allvar i det, men då av andra skäl. Vill man i dagens digitala värld synas och kunna hittas enkelt så det ju en fördel att inte drukna i alla Anders Johansson, Johan Andersson, osv, och då är ju ett efternamnsbyte en bra idé (om man då kan komma på ett bra namn). Vill man å andra sidan inte stå ut, så är det ju bra att inte heta något som bara en fåtal heter och då kanske det är bättre att heta Johansson eller Andersson (vilket man nu också får skaffa som efternamn.)

Att byta ut sina s till z i sin emailaddress skulle iallafall jag se som något omoget...

Jo, jag hoppades på det men det lät inte riktigt så när det lades fram. Har slutat att förvånas av sånt här. Är väl lite luttrad.

Jag tillhör den kategorin som tycker att det är bra att ha en någorlunda vanligt namn så man är lagom anonym. Än viktigare i dagens samhälle där allt och alla är sökbara.

Hur som, det var ett sidospår. Lägger fortfarande min röst på ProtonMail.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Mail.com har många domäner du kan välja: mail.com, email.com, post.com, homemail.com,
workmail.com, och många andra. Så om dittnamn@mail.com är upptagen kan du välja dittnamn@email.com eller dittnamn@post.com, etc.

https://www.mail.com/mail/

Domäner du kan välja:
https://www.mail.com/email/#.2068504-stage-simplebody1-1

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Byt efternamn till Pussyslayer!

Det är ju ett möjligt alternativ om det redan bärs av 2000 personer vilket är tveksamt.

Permalänk
Medlem

Skönt att man skaffade sin gmail i starten när det var invite only på dom.
Inget var upptaget då

Men jag skulle nog också skaffat en egen domän t ex: emilandersson.se eller liknande så du kan ha mail@emilandersson.se

Ser riktigt proffsigt ut.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd

Major_vattenskalle@gmail.com

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

Skaffa en egen mail. Emil@Andersson.se, Sjukt proffsigt.

Permalänk
Medlem

emil.mellannamn.andersson@gmail.com kanske skulle kunna funka, om mellannamnet inte är allt för långt.

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem

@xXQuantinXx:
3milAnderss0n@gmail.com
med trea och nolla

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Avstängd

Egen domän är ju att föredra. Mitt efternamn var upptaget på .se så det blev förnamnefternamn.se inte det snyggaste men seriöst i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon196866:

Skaffa en egen mail. Emil@Andersson.se, Sjukt proffsigt.

Jag skulle säga att samtliga efternamn.se/nu är upptagna, om man inte råkar ha något riktigt ovanligt.

Tilltalsnamn.andranamn.efternamn@gmail.com kanske?

Jag skaffade själv en @Outlook.com för att det gick att få mitt förnamn.efternamn som adress där.

Min tidigare Hotmail var typ rappakalja123413453452345345@hotmail.com, inte så proffsigt när man skickar CV osv

Permalänk
Inaktiv

@henkiii: Jag som har tur med ovanligt namn, xxxxx@xxxx.se ser riktigt proffsigt ut. Men ja, alla icke-ovanliga namn är nog upptagna. TS får helt enkelt byta efternamn/Gifta sig.

Permalänk
Avstängd

Lite kul grej som hände mig för några år sedan.

Jag har samma namn som en svensk kändis och hade köpt förnamnefternamn.com ett par år innan. Alla andra större domäner som .se, .net, .org var upptagna så jag var väldigt nöjd med att ha lyckats knipa .com.

Blev kontaktad av denna kändisens pr-folk som erbjöd mig 10 000 kr ifall jag sålde domänen. Jag bad dem återkomma med ett nytt bud med några fler nollor men jag hörde aldrig av dem igen. Ett halvår senare såg jag att de köpt .se-domänen av förra ägaren.

Permalänk
Medlem

<initialer för förnamn + mellannamn>.efternamn@gmail.com

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

maila.förnamn@efternamn.nu

Jag har ett par domäner hos one.com och personligen är jag nöjd med dem.
Ganska billiga också, tycker jag.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Vanligt inom företag är att addera t.ex. X eller Z mellan för- och efternamn. Dvs. Daniel.X.Danielsson@gmail.com.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Skaffa en egen domän?

Ganska enkelt kostar inte många kronor, 30-40 i månaden.

Detta ger mig Förnamn@Efternamn.com

30-40 i månaden är dyrt.

Binero tar 120-130 kr/år och där ingår vidarebefordring av e-post.

Permalänk
Medlem

Se där, det finns en faktiskt fördel med mitt dubbla efternamn. Får försöka komma ihåg det nästa gång jag blir frustrerad av platsbrist när jag ska skriva under något

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

@xXQuantinXx: Nu ska vi se vad min övertrötta skalle lyckas knåpa ihop...

-=emil=andersson=-@gmail.com
-=Emil=Andersson=-@gmail.com
Emil4ndersson@gmail.com
3milAndersson@gmail.com
"Emil.Andersson"@gmail.com

Att använda € ( istället för E ) nämns inte i länken nedan.
Källa tecken i e-mailadress : https://en.wikipedia.org/wiki/Email_address#Local-part

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Rumpsugaren@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JaHei:

30-40 i månaden är dyrt.

Binero tar 120-130 kr/år och där ingår vidarebefordring av e-post.

Och då får du en trött POP3/IMAP med tillhörande säkerhet. Office365/G-Suite är fullfjädrade SaaS mailservrar med allt som det innebär.

Det ingår även andra tjänster såsom G-Drive/OneDrive.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mini-ryttge:

Och då får du en trött POP3/IMAP med tillhörande säkerhet. Office365/G-Suite är fullfjädrade SaaS mailservrar med allt som det innebär.

Det ingår även andra tjänster såsom G-Drive/OneDrive.

Problemet är ju att man får betala det per användare/mailadress. Tjänsten jag kör kostar typ 350 per år tror jag och då får jag 1000 inboxar med obegränsat antal adresser/alias till alla domäner jag äger.

Förut kunde man få det att funka med Office 365 Premium eller vad den heter, för fem hemanvändare, dock inte enkelt, men inte längre. $6 per användare/adress och månad blir ganska dyrt om man vill ha några stycken liksom.

Kollade på att köra en egen mail i amazons moln, men det hade blivit ganska dyrt och långt ifrån enkelt det också. Att köra Exchange hemma funkar ju inte heller på en vanlig konsumentuppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Problemet är ju att man får betala det per användare/mailadress. Tjänsten jag kör kostar typ 350 per år tror jag och då får jag 1000 inboxar med obegränsat antal adresser/alias till alla domäner jag äger.

Förut kunde man få det att funka med Office 365 Premium eller vad den heter, för fem hemanvändare, dock inte enkelt, men inte längre. $6 per användare/adress och månad blir ganska dyrt om man vill ha några stycken liksom.

Kollade på att köra en egen mail i amazons moln, men det hade blivit ganska dyrt och långt ifrån enkelt det också. Att köra Exchange hemma funkar ju inte heller på en vanlig konsumentuppkoppling.

$3 är det för E1 licenser, B1 Licenser som jag förmodar att du menar kostar 6$ månad eller 5$/månad om du binder dig i ett år.

Bussiness Premium tillåter installation av Office paketet på 5 enheter.

Varken B1 eller E1 har office med.

I G-Suite/Office365 betalar du per användare, i runda slängar $3 för enbart mailadress och cloud drive. Delade mailboxar är gratis.

Mailinfrastrukturen är dock sjukt mycket bättre än med POP3/IMAP som har varit "dött" i runda slängar 10år till fördel för SMTPS.

Ska du ha massvis med mailadresser så blir det dyrare med en vettig mailserver i driftkostnad. Men billigare i support och avsaknaden av strul.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mini-ryttge:

$3 är det för E1 licenser, B1 Licenser som jag förmodar att du menar kostar 6$ månad eller 5$/månad om du binder dig i ett år.

Vi går ganska mycket Offtopic nu, men i alla fall. E1 kostar vad jag kan se $8, inte $6 som jag sa, vad jag kan se exempelvis här. Med B1 antar jag att du menar Business Essentials, som kostar $5. Oavsett är det ganska mycket pengar för att få åtkomst till en mailadress på sin egen domän. Vill man ha HD Skype For Business eller så så är det kanske inte så dyrt, men det är inte så intressant för en hemanvändare.

Citat:

Bussiness Premium tillåter installation av Office paketet på 5 enheter.

Varken B1 eller E1 har office med.

Jag menade förstås Office 365 Home Premium, som verkar heta bara Home nu, för fem användare med Office och OneDrive. Den borde tillåta mailadresser på egen domän då väldigt många privatpersoner har egna domäner idag och kostnaden för MS borde vara försumbar. Licensavtalet medger heller inte professionell användning så de riskerar inte att företag kör på den istället.

Citat:

I G-Suite/Office365 betalar du per användare, i runda slängar $3 för enbart mailadress och cloud drive. Delade mailboxar är gratis.

Mailinfrastrukturen är dock sjukt mycket bättre än med POP3/IMAP som har varit "dött" i runda slängar 10år till fördel för SMTPS.

Jo, det är klart att SMTP hade varit trevligt men man får ju ändå använda IMAP liksom, vilket innebär att IMAP inte är dött, och det gör inte någon direkt skillnad för slutanvändaren om man inte har väldigt höga krav på säkerhet. Vilket TS inte lär ha då vi diskuterar Gmail...

Citat:

Ska du ha massvis med mailadresser så blir det dyrare med en vettig mailserver i driftkostnad. Men billigare i support och avsaknaden av strul.

Jag tycker tjänsten jag använder är ganska bra, speciellt med tanke på priset. För mig räcker det med kanske tio adresser så månadskostnaden per styck blir någonstans runt 4:-. Och inga problem hittills så ingen support.

Permalänk
Inaktiv

Köp en egen domän och vidarebefodra därifrån.

Permalänk
Inaktiv

@tBiorrith:

Porr.kungen@gmail.com

Nej men seriöst, du lär behöva slänga in några siffror eller ta något helt annat. Mitt namn är så vanligt att det inte finns kvar. Enda valet är att skaffa en domän och webhotell och köra mailserver där, eller ta något slumpat namn som inte är krångligt och fortfarande kan användas i kontakt med arbetsgivare etc.

Permalänk
Medlem

Jag var med när @outlook lanserades.
Gillar det mer än gmail för ser inte så b ut

Skapade förnamn.efternamn@outlook.com, förnamn@outlook.com, och jag har ett av Sveriges vanligaste förnamn och efternamn