DVI-anslutningar sitter för tätt!

Permalänk
Medlem

DVI-anslutningar sitter för tätt!

Hej!

Jag har ett gammalt Gigabyte GTX580-kort med två DVI och en mini HDMI anslutning. Problemet är att dessa sitter för tätt så man kan inte koppla in tre skärmar. Plasten från kablarna är alltså för breda.

http://www.guru3d.com/miraserver/images/2011/gtx580-soc/IMG_4...
Man ser även på bilden ovan hur tätt dem sitter.

Någon som har någon idé hur man kan koppla in 3 skärmar med detta kort?

Permalänk
Medlem

Har du några skräpdeltaco kablar eller hur kan det vara ett problem?

Mattkniv fram!

Permalänk
Medlem

Ta gärna en bild på dina kablar.

Låter som din mini-hdmikabel är bredaren än vad den behöver vara.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Nvidia 580 stöder väl inte mer än 2?

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Fram med kniven och börja skala bort plasten runt kabel kontakten. Fått göra det ett par gånger för HDMI då vissa kablar är för grova.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Nvidia 580 stöder väl inte mer än 2?

Jag har fått höra att det funkar att köra "extended desktop" på 3. Däremot att spela på 3 fungerar ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Har du några skräpdeltaco kablar eller hur kan det vara ett problem?

Mattkniv fram!

Skrivet av xfade:

Ta gärna en bild på dina kablar.

Låter som din mini-hdmikabel är bredaren än vad den behöver vara.

Skrivet av Implor:

Fram med kniven och börja skala bort plasten runt kabel kontakten. Fått göra det ett par gånger för HDMI då vissa kablar är för grova.

Tack! Då är det skala bort som gäller. Men är det inte konstigt att man konstruerar ett grafikkort på det här sättet? Det är ju nya kablar från inet.se, så bör inte vara några konstiga.

Permalänk
Medlem

Nya/gamla/från bra/dålig butik spelar nästan ingen som helst roll.
Då olika fabrikanter av kablar har olika storlekar på kontakter/etc.
Främst så är det billiga kablar som har dom större kontakterna (men inte alltid och även dyra kan ha stora kontakter).
Och detta gäller ALLA sorters kablar (och inte enbart data/bild/ljud kablar) som vga/dvi/hdmi/displayport/usb/ström/osv/osv/osv/osv.

Det är ju samma sak att fråga varför tillverkare av produkter med usb anslutningar på sätter dom så tätt att det oftas är omöjligt att trycka i fler än en usb sticka brevid/över/under varandra.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aexx:

Jag har fått höra att det funkar att köra "extended desktop" på 3. Däremot att spela på 3 fungerar ej.

Varken Nvidia Surround eller 3skärmar i extended stöjds. Din Mini-HDMI delar output med den ena DVI anslutningen, enbart en av dem fungerar samtidigt.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av aexx:

Jag har fått höra att det funkar att köra "extended desktop" på 3. Däremot att spela på 3 fungerar ej.

Jag kan inte hitta något som säger något sånt, allt jag hittar säger bara att man behöver två GTX 580 för tre skärmar. Se t.ex. NVIDIAs datablad för GTX 580, som säger "Two pipelines for dual independent display".

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Varken Nvidia Surround eller 3skärmar i extended stöjds. Din Mini-HDMI delar output med den ena DVI anslutningen, enbart en av dem fungerar samtidigt.

Skrivet av perost:

Jag kan inte hitta något som säger något sånt, allt jag hittar säger bara att man behöver två GTX 580 för tre skärmar. Se t.ex. NVIDIAs datablad för GTX 580, som säger "Two pipelines for dual independent display".

Det låter inget bra. Jag pratade med inet om detta flera gånger och de sa att det skulle fungera då det finns 3 anslutningar...

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Nvidias stöd för fler än 2 skärmar kom mig veterligen iochmed GTX 600 serien. Så det är nog bara att skrota din idé om fler skärmar än 2.

Vad har du för CPU och moderkort? Du kan ju köra den tredje skärmen via det inbyggda grafikkortet i CPUn, om du har något och om det finns DVI/HDMI/VGA bak på moderkortets IO.

Permalänk
Rekordmedlem

Många grafikkort har olika dvianslutningar, den ena brukar vara en "fullkopplad" dvs dvi-i dl medan den andra ofta numera bara stödjer dvi-d sl. Beroende på hur anslutningarna kombineras så kan det ofta bli så att det inte går att få ut bild via alla samtidigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du en Intel processor (eller AMD APU) så kan du ju rimligtvis använda den inbyggda grafikdelen i den för att driva den 3:e skärmen.
Om du nu inte har någon "extreme" edition Intel CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Har du en Intel processor (eller AMD APU) så kan du ju rimligtvis använda den inbyggda grafikdelen i den för att driva den 3:e skärmen.
Om du nu inte har någon "extreme" edition Intel CPU.

Jag har en Intel i5. Jag har nu sågat till kabeln och anslutit skärmarna och mycket riktigt så får jag bara bild på två av dem samtidigt. Hur går jag tillväga för att använda den dedikerade grafiken?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@aexx: Kan inte säga säkert, men se till att den interna grafiken är aktiverad i BIOS och att det finns drivrutiner är väl en bra början.
Verkar vara det som gäller när man söker på Google.

Sen tror jag inte att portarna sitter för tätt egentligen, utan kabeln som du har köpt har för stora kontakter. Finns säkert någon standard som säger exakt hur tätt portarna på kortet skall sitta. Medans kablarna är det mer si och så med..

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@aexx: Kan inte säga säkert, men se till att den interna grafiken är aktiverad i BIOS och att det finns drivrutiner är väl en bra början.
Verkar vara det som gäller när man söker på Google.

Sen tror jag inte att portarna sitter för tätt egentligen, utan kabeln som du har köpt har för stora kontakter. Finns säkert någon standard som säger exakt hur tätt portarna på kortet skall sitta. Medans kablarna är det mer si och så med..

Men för att detta ska fungera så måste jag ha en HDMI-anslutning på moderkortet? Jag verkar inte ha någon typ av skärmanslutning på mitt. Har kortet nedan.

https://www.inet.se/produkt/1901963/msi-p67a-gd55-rev-b3#specs

Permalänk
Medlem
Skrivet av aexx:

Men för att detta ska fungera så måste jag ha en HDMI-anslutning på moderkortet? Jag verkar inte ha någon typ av skärmanslutning på mitt. Har kortet nedan.

P67 har tyvärr inget stöd för processorns integrerade grafik. Så då återstår väl bara att skaffa ett annat grafikkort som har stöd för fler skärmar, eller skaffa ett till och köra med två grafikkort. Fast om du inte redan har ett extra grafikkort liggandes så är det troligtvis bäst att bara skaffa ett nyare, med tanke på hur gammalt GTX 580 är och vad ett begagnat kort som är bättre kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

P67 har tyvärr inget stöd för processorns integrerade grafik. Så då återstår väl bara att skaffa ett annat grafikkort som har stöd för fler skärmar, eller skaffa ett till och köra med två grafikkort. Fast om du inte redan har ett extra grafikkort liggandes så är det troligtvis bäst att bara skaffa ett nyare, med tanke på hur gammalt GTX 580 är och vad ett begagnat kort som är bättre kostar.

Då får det bli ett nytt kort helt enkelt. Ska väl uppgraderas någon gång ändå. Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com