Val inför processor på dator för 25K

Permalänk

Val inför processor på dator för 25K

Tjena!

Nu ska jag äntligen bygga min drömdator men är osäker på valet av processor. Det står emellan 6800K, 7700K och Ryzen 1700/1700x. Det blir all in men med budget på ca 25000:-.
Uppgraderingen blir från min nuvarande dator som består av 2500K stock 3.3ghz, 8gb Ram och Gtx 670 2gb. Datorn jag har är alltså snart 6-7 år gammal och vill lyxa till det för mig.
Det Blir så gött som 1080ti, 16gb ram 3000mhz, 750w psu, 3 tb hdd, 500gb ssd, custom full loop till både gpu och cpu på en 360 rad. Men nu problemet, jag vet inte om jag ska gå på 6800K, 7700K eller 1700/1700x.

Spelar ca 50% fps såsom csgo, bf4, titanfall, crysis 2/3, pubg, ow.
Spelar ca 20% bilspel, Dirt 3, Dirt rally, project Cars, nfs shift 2.
Spelar ca 20% lol och liknande.
10% blir över till redigering av filmer vilket kommer öka successivt och där använder jag Sony Vegas Pro 13. När jag renderar filer på datorn jag har nu så kan jag knappt göra något med datorn samtidigt, youtube är nästintill omöjligt. Det går hyffsat att surfa om du accepterar att det hackar och rycker..

Jag sitter på 2st 60hz 1080p och en 144hz 1080p. 2st inkopplade hela tiden men spelar bara på 144hz:an. Vid bilspel kommer jag vilja använda alla 3 i nvidia surround.

Jag kommer även vilja börja streama då det inte fungerar smärtfritt med min nuvarande dator.

Vilken processor skulle då lämpa sig bäst för mitt ändamål?

Permalänk
Medlem

Omedelbart inköp? Annars skulle jag ha koll på 8700K http://www.tweaktown.com/news/58912/core-i7-8700k-benchmarks-...

Permalänk

@King Grub: Hade planerat att bygga ihop datorn nu i slutet av september, men jag får kanske avvakta tills Intels nya serie har kommit ut. 6c/12t såg smaskigt ut.

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med om att Coffee Lake är värt att vänta på för det du ska göra.

Av de du listat hade jag dock lätt valt Ryzen-proppen. Det kommer ge dig bäst prestanda i de applikationer du listat, och kommer inte ge dig dålig spelprestanda på något sätt.

7700K är också ett val om man värdesätter lite mer spelprestanda mer än mycket applikationsprestanda.

6800K är det sämsta valet av de du listar, det är nog inte bäst på något och inte billigast heller...

Permalänk

@pv2b: Nej precis det känns lite dumt att köpa en äldre generations processor. Det jag tänkte på var att eftersom jag har en 144hz så vill jag ha kraft för å nå upp till 144fps+. Dock är det lätt att ställa ner grafiken något för å få det lilla extra. Spelar inte superkrävande spel heller. Det lutar mot Ryzen nu iaf, men jag väntar på siffror från coffe lake innan det blir något köp.