EVGA Supernova G3 550 och 750 W

Permalänk
Melding Plague

EVGA Supernova G3 550 och 750 W

EVGA är tillbaka med den tredje inkarnationen av sin storsäljande nätaggregatsserie Supernova, där två färska modeller tar plats i SweClockers testlabb för en ordentlig genomgång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vart är G3s då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snappade upp en G3 750w på komplett för 999kr till mitt Ryzenbygge. Nöjd så här långt efter snart tre månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har 750W-modellen, och mitt exemplar verkar snurra upp ur passivt läge av sig själv efter några minuter på skrivbordet/lätt surf. Kan kanske vara att mitt system faktiskt drar för mycket även vid mycket låg belastning, men grafikkortet och processorn klockar ner sig själva under låg last vilket har gjort mig lite nyfiken på vad som pågår. Det störande är främst att fläkten drar upp (pga. temperatur), och sedan blir tillräckligt kyld för att återvända till passivt läge. Någon minut senare drar fläkten igång igen, och så vidare och så vidare. I slutändan stör det mig inte alls, då jag bara slog av det semipassiva läget, men det är värt att tänka på (vilket också nämns i artikeln såklart). Fläkten är inte helt ljudlös om man för örat närmare än 30-40 cm från baksidan av chassit, men den är tillräckligt tyst för att inte höras över de NF A14 in- och utblås som går på ca 500 rpm.

Permalänk
Medlem

Vilken nedrans miss med fläktkurvan, jag undrar hur dom har tänkt här.
Sen när prisskillnaden mellan 550w och 750w är såpass liten finns det ju ingen anledning att snåla.
550W-modellen kommer ju enbart ha kortare garanti, mer oväsen från fläkten och lägre andrahandsvärde.
Hade gärna sett att 550w modellen haft en egen fläktkurva och att eco-mode hade varit snällare mot örat, annars blir det ju lätt som @loodee beskriver och det är ju minst sagt tragiskt.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Vart är G3s då?

Skickades från m.sweclockers.com

Har vi tur behövs det ingen sån. GS introducerades ju för att Superflower inte kunde möta efterfrågan på G2 så då anlitades Seasonic att göra GS som komplement. Har Superflower bättre kapacitet nu så behövs inte Seasonic. Nog för att Seasonic är toppklass de med, men rent elektriskt når deras plattform inte Superflowers Leadex

Edit: Jag blandade ihop, glöm detta, se nedan.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Azodan:

Vart är G3s då?

Skickades från m.sweclockers.com

Massproduktionen skulle påbörjas nu i sommar, så gissar på Q4.

Skrivet av Starric:

Har vi tur behövs det ingen sån. GS introducerades ju för att Superflower inte kunde möta efterfrågan på G2 så då anlitades Seasonic att göra GS som komplement. Har Superflower bättre kapacitet nu så behövs inte Seasonic. Nog för att Seasonic är toppklass de med, men rent elektriskt når deras plattform inte Superflowers Leadex

Supernova G3s är en ny serie SFX-L-modeller som tillverkas av Superflower. Introducerades på årets Computex-mässa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Har vi tur behövs det ingen sån. GS introducerades ju för att Superflower inte kunde möta efterfrågan på G2 så då anlitades Seasonic att göra GS som komplement. Har Superflower bättre kapacitet nu så behövs inte Seasonic. Nog för att Seasonic är toppklass de med, men rent elektriskt når deras plattform inte Superflowers Leadex

Menade g3s som är deras sfx-l nätagg!

https://m.sweclockers.com/nyhet/23856-evga-lanserar-supernova...

Permalänk
Medlem

@JonasT, @Azodan: My bad, blandade ihop dem. De väljer ju inte alltid de lättaste modellnamnen 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Keeper of Traditions

Skum fläktkurva... 800RPM som lägst i det aktiva läget, och 1000RPM som lägst i det semi-passiva... Någon ingenjör som tänkt baklänges här?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Skum fläktkurva... 800RPM som lägst i det aktiva läget, och 1000RPM som lägst i det semi-passiva... Någon ingenjör som tänkt baklänges här?

Den kanske är varmare och behöver kylas när fläkten väl går igång?

Men det är skumt, låter som att man får en tystare dator av att låta den stå i det aktiva läget, då slipper man även start-stop som någon ovanför pratade om.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Har själv 750-modellen och är supernöjd, så länge som man håller sig borta från ECO-läget.

Permalänk
Medlem

Märker skillnad på det semi-passiva läget mellan G2 750 och G3 750, där den äldre större modellen hörs betydligt mer sällan. Båda byggen drar ungefär lika mycket ström och har likvärdiga chassin(Define r4/r5) . Men det ska sägas att det är riktigt tysta byggen över lag utanför högre laster, så det är inte säkert att skillnaden är märkbar i mer vanliga byggen.

I slutändan inget förvånande med tanke på att man krympt dimensionerna. Luftvolym går inte bara att trolla bort vid passiv kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har ett G3 850W, den hade bäst pris/prestanda och lägst ripple och bäst komponenter när jag letade.

Enda missen var fläkten som var för högljudd, så jag öppnade nätaggregat och satte i en Fractal Design 140mm fläkt istället. Passade perfekt och nu kan man inte höra nätagget alls. Visst - man sumpar garantin på att göra detta men det är ett val man får göra.

Permalänk
Medlem

Sitter på gammla G2 750W och på vintern kan jag taxa min i7 3930K @ 4Ghz med GTX 780 utan att fläkten startar alls.

Bytte nämligen från Corsair AX-750 som hade samma betende som G3:an beskriv smed i recensionen och det agget lät mer än mitt referens GTX780.
Alldeles för aggressiv fläktkurva.
Vill minnas att i testet jag kollade så runt 37C rumstemp och 350W last så låg G2 750W på 800rpm medans AX-750 låg på 1800rpm.

Enorm skillnad i ljudnivå på dom två aggen.

På sommaren startar mitt G2 agg upp om jag spelar tunga spel men hör det fortfarande inte.

Satte ett G3 i farasans burk när han uppgraderade med ny låda och grafikkort då G2 agget var för långt.
Kan väl inte säg att jag hör agget över hans grafikkort men kan väl delvis förklara varför den burken låter mer än min burk med G2 och referens GTX 780 då både agg och grafikkort i hans tyvärr ligger några dB högre var enligt tester jag kollat.

Så tror jag håller mig till mitt tysta G2 som klarar 350W eller så på vintern utan att starta fläkten, dom aggen ska temperaturen avgöra fläktens beteende vill jag minnas och inte lasten så mycket.

Permalänk
Medlem

Alltså... Jag är helt hänförd! Satan vilken spänningsreglering! Riktigt imponerad! EVGA har verkligen kommit upp sig. Förr körde jag alltid Seasonic men tycker EVGA har likvärdiga eller till och med bättre nätagg nu

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Efterlängtad recension på detta nätaggregat, tack Sweclockers!

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Skrämmande att ha en så usel fläktstyrning till ett annars galet bra agg.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Ser ut som om jag gjorde ett bra köp till AMD bygget. Första EVGA agget för mig!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Skrämmande att ha en så usel fläktstyrning till ett annars galet bra agg.

Ja försöker man bygga en tyst burk så är val av agg extremt viktigt och då får i bland val av OEM och elektrisk prestanda stryka lite på foten.
Även om ett agg får lysande resentioner sett ur effektivitet och rippel mm så kan ljudnivån vara en plåga beroende på klimat och om agget drar luft från lådan eller utifrån, om chassit är ljusisolerat så kan det påverka fläkten då vissa agg tex Corsair AX och Seasonic kyler komponenter med baksidan av agget vilket fläkten inte kan rå på nåt vidare.

Corsair AX serien tex rekommenderas inte av recensioner jag läst för annat än chassin som tar luft utifrån just pga kass ljudnivå annars och det är min erfarenhet med då skillnaden är enorm.

G2 agget framstår som det bättre "tysta" valet och G3 agget för dom mer kompakta byggena.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Ja försöker man bygga en tyst burk så är val av agg extremt viktigt och då får i bland val av OEM och elektrisk prestanda stryka lite på foten.
Även om ett agg får lysande resentioner sett ur effektivitet och rippel mm så kan ljudnivån vara en plåga beroende på klimat och om agget drar luft från lådan eller utifrån, om chassit är ljusisolerat så kan det påverka fläkten då vissa agg tex Corsair AX och Seasonic kyler komponenter med baksidan av agget vilket fläkten inte kan rå på nåt vidare.

Corsair AX serien tex rekommenderas inte av recensioner jag läst för annat än chassin som tar luft utifrån just pga kass ljudnivå annars och det är min erfarenhet med då skillnaden är enorm.

G2 agget framstår som det bättre "tysta" valet och G3 agget för dom mer kompakta byggena.

Sätt in 750W så behöver man inte oroa sig, att dne är helt tyst upp till 50% är ju lugnt då.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

EVGA Supernova G2, är så tacksam över att ha ett i min burk. Älskar det för evigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

@saturday_sun:
Jag har med det. 850 watt,helt problemfritt i 3 år hittills.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alltså... Jag är helt hänförd! Satan vilken spänningsreglering! Riktigt imponerad! EVGA har verkligen kommit upp sig. Förr körde jag alltid Seasonic men tycker EVGA har likvärdiga eller till och med bättre nätagg nu

EVGA har dock länge haft problem med sina fläktar och kullager. Vilket lett till onödigt slitage samt högt ljud. Ett problem som man inte har hos RM 750X från Corsair.. om man vill tumma lite på garantin istället (7 istället för 10 år).

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

EVGA har dock länge haft problem med sina fläktar och kullager. Vilket lett till onödigt slitage samt högt ljud. Ett problem som man inte har hos RM 750X från Corsair.. om man vill tumma lite på garantin istället (7 istället för 10 år).

RM siffrorX från Corsair har sedan en tid tillbaka även de 10 år garanti.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

RM siffrorX från Corsair har sedan en tid tillbaka även de 10 år garanti.

Rmi också.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Sätt in 750W så behöver man inte oroa sig, att dne är helt tyst upp till 50% är ju lugnt då.

Vilken modell hade du tänkt dig? 750W G2, G3, AX eller nåt annat? Kan lova skillnaden är stor mellan olika fabrikat.
Jag når lätt 50% och då låg mitt Corsair AX750 på 1800rpm ca, det var inte tyst för fem öre.
Lite samma problem med G3 modellen vad jag ser i alla fall om man har det minsta varmt i rummet vilket jag har.

Mitt G2 hörs inte och i samma test ligger det ungefär på 800rpm under belastning.

Jag har som sagt 750W på båda. Har 850W nätdelar med, effekten avgör inte om agget är tyst, hur kylningen av agget är designad avgör mer.

Som jag sa flera agg kyler komponenterna med baksida, Seasonic tex och därmed Corsair agg i AX serien. Detta är inte bra för ljudnivån.
Mång agg snålar med flänsarna och storkleken på dom och låter fläkten göra jobbet, även på "kvalitativa" agg.

Superflower G2 agget vet jag har flänsar på allt och kyls direkt av fläkten inte av baksidan av agget så mycket bättre värme utbyte och därmed låg ljudnivå.

G3 har jag inte kikat på men verkar ju dumt att dom gett det en typiskt aggressiv fläktprofil enligt recensionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

EVGA har dock länge haft problem med sina fläktar och kullager. Vilket lett till onödigt slitage samt högt ljud. Ett problem som man inte har hos RM 750X från Corsair.. om man vill tumma lite på garantin istället (7 istället för 10 år).

Tog inte lång tid innan mitt @Corsair AX 760 platinum började ge ljud ifrån sig, fläkten har jag testat då det försvinner i hybrid läget och endast kommer tillbaks om fläkten går.
Dock behövs aldrig fläkten i den servern så orkar inte göra en RMA utan slog över agget i hybridläget bara så blev det tyst. Tog väl 6 månader eller nåt för fläkten att börja gnälla från att agget var nytt och då det var en server tyckte jag fläkten kunde gå ärligt talat men den var tydligen inte byggd för det.

Föredrar helt klart EVGA's val av fläktar, både större och lågvarvigare än vad Corsair valt i sina och i hop med fler och större flänsar så är skillnaden i varvtal runt 1000rpm för samma uteffekt och temperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

EVGA har dock länge haft problem med sina fläktar och kullager. Vilket lett till onödigt slitage samt högt ljud. Ett problem som man inte har hos RM 750X från Corsair.. om man vill tumma lite på garantin istället (7 istället för 10 år).

Jag har ett Supernova PII 650W och har inte märkt av att fläkten skulle bete sig konstigt. Men det kanske är på nyare modeller än så?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
99:e percentilen
Citat:

Med det semipassiva läget aktiverat står fläkten stilla upp till 20 procent belastning och snurrar därefter igång för att lägga sig kring 1 000 rpm-strecket vid halva enhetens effektkapacitet.

Har länge saknat mer specifik information om när fläkten startar. Är det vid 21 % eller 49 % liksom? Skillnaden är milsvid.

Skulle vara uppskattat om ni vid test av semipassiva agg testade hur högt de går innan fläkten drar igång, eller om ni åtminstone kunde införa någon mer mätpunkt mellan 20 och 50 % för just fläkthastigheten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers