Asus v550c startar bara efter flera timmar

Permalänk

Asus v550c startar bara efter flera timmar

Hejsan

Ärvde en dator härom veckan som stått avstängd en längre tid.
Upptäckte att nått är knas med den då man startar den ( se film)

Ljudet kommer från dvd-läsaren och sådär kan den stå och "ticka"
I ett par timmar innan den startar och fungerar felfritt tills jag stänger
Av och startar den, tillbaks till tickandet...

Har provat att resetta den med powerknappen, ingen skiva i läsaren och provat
Ta ur läsaren helt från datorn, tagit ur cmos batteriet,
Provat bytt plats på ramminnena samt bara med ett av dom i, provat utan
Hdd, provat med exstern skärm men inget hjälper. Kommer ej in i bios ens
utan är bara helt svart.

Hittade en felsökningsgrej i windows som sa att det blivit nått fel under
En uppdatering och sen återgärdade den felet men hjälpte ej.

Frågan är ju förstås vad felet är, kan ej förstå om det är mjukvaran eller
Hårdvaran som felar?

Mvh jesper

Provat ta ur dvd-läsaren
Permalänk
Medlem

@Cossiejeppe:
Korkad fråga troligtvis (men många gånger så är det sådana här enkla saker).
Har du öppnat DVD-läsare, och sett om det ligger någon skiva i?

Om det nu inte finns någon skiva i, kan du faktigst i felsöknings syfte ta bort den, på 99% av alla bärbara jag har sett, så sitter CD/DVD-läsaren med en skruv bara på undersidan av datorn, tar man bort skruven kan man sedan ta i under kanten av läsaren och dra den rakt ut.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader:

Nej sorry glömde skriva med det, ingen skiva i och har testat tagit bort läsaren med utan nån förbättring förutom att läsaren slutade ticka då

Tack iaf!

Permalänk
Medlem

Är det det enda som är fel på den?

Om jag ska köra lite snillen spekulerar isf, kan det inte vara läsaren som är paj bara? Typ att den tror att luckan behöver stängas (som när man trycker till på luckan för att den ska stängas istället för att använda knappen) och att den nu står och försöker stänga den?

Om du känner på locket till cd-läsaren, känner du att det "rycker" i den då?
Slutar det om du har den öppen?

Mitt förslag är isf att öppna datorn, som du redan gjort, ryck strömkabel till cd-spelaren, och problemet är "löst"

Edit: Läste lite mer nogrant nu att den inte startade som den ska. Gå in i bios, ta bort dvd-spelare från boot-list, och testa om det blir bättre.

Permalänk

@Panzerfister: har som sagt tagit bort läsaren fysiskt från datorn utan resultat och kommer aldrig in i bios om jag nu inte sitter och stirrar på den svarta skärmen i ett par timmar tills den startar...

När jag tar bort läsaren fysiskt så borde ju åtminstone nått hända på skärmen och lär stå att en enhet saknas?

Permalänk
Medlem

@Cossiejeppe:

Ahh missade att den tog timmar på sig att starta även med cd-spelaren bortplockad!
Riktigt knepigt fel!

Jag vette tusan om det kan hjälpa men har du testat att plocka ur själva laptop-batteriet och testat att starta den med bara strömkabel inkopplad?

Permalänk
Medlem

Det vanliga felet när en dator tar väldigt lång tid på sig att starta brukar vara någon kondensator som gått sönder i strömförsörjningen och tar onormalt långt tid på sig att laddas upp. Eftersom det är en bärbar som jag antar har ett fungerande batteri så lär det väl inte vara laddaren till den som är problemet, utan snarare något med datorns interna spänningsomvandling kanske. Det skulle också kunna vara moderkortet som är trasigt. Inget som är särskilt lätt att felsöka tyvärr.

Permalänk

@perost: jo det låter ju som det är mer hårdvarufel tyvärr...

Får försöka att alltid ha den igång tills den lägger av helt kanske