Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilken Ryzen CPU rekomenderar ni för gaming?

Permalänk
Medlem

Vilken Ryzen CPU rekomenderar ni för gaming?

Hej! jag har slackat lite dom senaste åren och skulle behöva lite hjälp med vilken Ryzen CPU som är rekomenderad till gaming.
Tack på förhand!

Visa signatur

"there is a crack in everything that's how the light gets in"

Permalänk
Medlem

Hej, jag skulle nog säga 1600 är nog vad du får mest för pengarna för.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

jag skulle nog instämma att 1600(OC) är mest prisvärd om detta enbart gäller Ryzen då Intel fortfarande har ett litet övertag när det gäller gaming.

Visa signatur

|Intel i7 8700k|ASUS Prime Z370-A| 16 GB RAM @ 3000Mhz | GTX 1080 | SteelSeries Rival 310 | Razer BlackWidow Chroma |
DieMudda™

Permalänk
Medlem

Okej tack så mycket för snabba svar, det var också den jag satt och funderade lite på.

Visa signatur

"there is a crack in everything that's how the light gets in"

Permalänk
Medlem

@joeldanielsson:

Ryzen 5 1600 är väldigt prisvärd, 6 kärnor och 12 trådar.
Det ingår en bra kylare som du kan överklocka lite med också. (lätt upp till 1600x nivå)
Ryzen 5 1600x har automatisk överklockning och något högre klockfrekvenser, men ingen medföljande kylare.

Ryzen 7 1700, 1700x och 1800x är lite overkill, de presterar jämlikt med 1600/1600x i spel.

Intels i7-7700K är dock herre på täppan fortfarande i gaming, men Ryzen är mer allround och framtidssäkrad med sina fler kärnor/trådar och en uppgraderingsbar plattform (socket AM4 kommer stå sig ett tag framöver).

Se till att välja snabba ram (3000-3200Mhz) till Ryzen, du får en fin liten boost där.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Instämmer med ovanstående att 1600 är absolut mest prisvärd i dagsläget, speciellt om du kan tänka dig att överklocka då du kommer att lägga dig på nivå med en 1600x i frekvens. Sen kommer du inte behöva mer än 6 kärnor/12 trådar på ett bra tag vad gäller gaming.

Permalänk
Medlem

Tack! då blir det en 1600 för mig i mitt nya bygge

Visa signatur

"there is a crack in everything that's how the light gets in"

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Ryzen 5 1600x har automatisk överklockning...

??? Alla Ryzen har automatisk "turbo", men X-modellerna har lite högre maximal ökning.

I övrigt håller jag med övriga om att 1600 är den generellt sett mest optimala Ryzen för allroundbruk. Spelprestanda som en snabb Core i5 och matchar/överträffar Core i7 i mångtrådade program.
Om ekonomin är skral finns skäl att överväga 1400 och om det kniper även 1200.

Vid val av RAM se om du hittar rapporter att minnena går att köra med bra frekvenser på det moderkort du valt. Jag köpte minnen på nominellt 3200MHz som enligt moderkortstillverkaren ska vara fullt kompatibla med moderkortet, men det är omöjligt att skrämma upp dem i mer än 2933MHz.

Permalänk
Medlem

Det är en del folk som klagar på att dom upplever problem med FPS drop i spel med Ryzen CPUer, är inte säker om det bara är problem med Nvidia GPU. Tydligen händer det också i icke krävande spel som League of Legends.

Låter inte alls kul.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

@=)(=: Vet inte riktigt vad man gör för att få dessa drops på Ryzen men hitintills har varenda spel jag testat haft en väldigt jämn frametime.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@=)(=: Jag har en Ryzen 1700 och ett gtx 1080 och har inga problem så alla har inte problem.
Kan väl säga att I7 7700k har värme problem.
Dra inte alla cpuer över en kant

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Det är en del folk som klagar på att dom upplever problem med FPS drop i spel med Ryzen CPUer, ...

Jag har inte upplevt någon som helst praktisk skillnad sedan jag bytte från Core i5-6600K till Ryzen 5 1600.
Kör med samma GTX 1060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Det är en del folk som klagar på att dom upplever problem med FPS drop i spel med Ryzen CPUer, är inte säker om det bara är problem med Nvidia GPU. Tydligen händer det också i icke krävande spel som League of Legends.

Låter inte alls kul.

finns det nån källa här eller är det tagit från rymden?

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@=)(=: Det skulle kunna vara så enkelt att det är folk som kör en instabil OC med höga minnesfrekvenser och cpu på för låg volt/ för hög temp, Ryzen har också en hel del throttling gränser, temperatur och ström, dessa är väldigt hårda om man kör stock klock på cpu och mildras något med ändrad frekvens. Om någon följt en OC guide och eller minnesfrekvens guide och inte vet hur dom sedan ska testa detta kommer dom med mycket stor sannolikhet springa på lägre prestanda pga instabilitet eller throttling. Betänk att Ryzen börja småthrottla vid 75 grader tdie oavsett stock eller OC, denna throttling visar inte aida eller något annat program som har en throttle angivelse utan man kan se det på frekvens/volt om man kör program som faktiskt kan visa detta på ett korrekt sätt, kör man med mer förlåtande throttling timers (vissa mobos har detta) så kan det ta en stund innan det kickar in, Vid ~90 grader tdie så stängs det sedan av.

Kör man sedan en X cpu så har man dessutom XFR att ta med i beräkningen vilket i sin tur har en del spelregler, temperatur mässigt så avaktiveras XFR temporärt vid 65 grader tdie för att sedan återaktiveras när tdie sjunker till/under 57 grader (enligt eget testande, om dessa temps gäller alla cpu'er vet jag icke). Detta kan orsaka med en 1800x frekvensvariation på 4,1GHz->3,6/3,7GHz om man kör entrådad belastning eller 3.7->3.6 vid flertrådat. Det går helt enkelt fram och tillbaka mellan dessa frekvenser i förhållande till tdie temp. Har man mycket bra/högljudd kylning kan man hålla tdie under 65 även vid full XFR (~1.45volt) på en kärna men det krävs en hel del att göra det, en klen kylare kommer absolut inte att göra det. För XFR är vatten definitivt att föredra då vattnet i sig kommer agera en slags absorberande massa, denna massa är mycket mindre på en luftkylare och tdie stiger därmed fortare på luftkylare. Om man lyckas få till ett temperatur förhållande som pendlar mellan 57 och 65 tdie så kommer man få 3-400MHz skillnad fram och tillbaka, detta gynnar inte på något sätt frametime.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@kjbd:

Ryzen 5 1600 är väldigt prisvärd, 6 kärnor och 12 trådar.
Det ingår en bra kylare som du kan överklocka lite med också. (lätt upp till 1600x nivå)
Ryzen 5 1600x har automatisk överklockning och något högre klockfrekvenser, men ingen medföljande kylare.

Ryzen 7 1700, 1700x och 1800x är lite overkill, de presterar jämlikt med 1600/1600x i spel.

Intels i7-7700K är dock herre på täppan fortfarande i gaming, men Ryzen är mer allround och framtidssäkrad med sina fler kärnor/trådar och en uppgraderingsbar plattform (socket AM4 kommer stå sig ett tag framöver).

Se till att välja snabba ram (3000-3200Mhz) till Ryzen, du får en fin liten boost där.

Skrivet av Olle P:

??? Alla Ryzen har automatisk "turbo", men X-modellerna har lite högre maximal ökning.

I övrigt håller jag med övriga om att 1600 är den generellt sett mest optimala Ryzen för allroundbruk. Spelprestanda som en snabb Core i5 och matchar/överträffar Core i7 i mångtrådade program.
Om ekonomin är skral finns skäl att överväga 1400 och om det kniper även 1200.

Vid val av RAM se om du hittar rapporter att minnena går att köra med bra frekvenser på det moderkort du valt. Jag köpte minnen på nominellt 3200MHz som enligt moderkortstillverkaren ska vara fullt kompatibla med moderkortet, men det är omöjligt att skrämma upp dem i mer än 2933MHz.

Tror att D-ryd avsåg XFR, som bara finns på X-modellerna..

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Tror att D-ryd avsåg XFR, som bara finns på X-modellerna..

XFR finns på alla modeller, men är 100 MHz för X-modellerna (1500X: 200 MHz) och 50 MHz för icke-X modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

XFR finns på alla modeller, men är 100 MHz för X-modellerna (1500X: 200 MHz) och 50 MHz för icke-X modellerna.

Har jag missat...
Tack för klarläggandet!

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

@joeldanielsson: Jag hade kört 1600x, det skiljer några hundra ner till 1600, du får bättre binning och är nästan garanterat att få upp den i 4 GHz.
Har personligen sån otur när det gäller sånt, att jag är övertygad att min 1600 inte skulle komma upp i ens 3,8 GHz.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@kjbd: Jag hade kört 1600x, det skiljer några hundra ner till 1600, ...

Det skiljer >600 kr (eller >27%) i pris med tanke på att 1600X dessutom kräver att man köper en separat kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Det är en del folk som klagar på att dom upplever problem med FPS drop i spel med Ryzen CPUer, är inte säker om det bara är problem med Nvidia GPU. Tydligen händer det också i icke krävande spel som League of Legends.

Låter inte alls kul.

"En del" == Intel...

"Andra" påstår att Intels 7000-CPUer är varma...

Permalänk
Medlem

Hejsan kjbd,

Skrivet av joeldanielsson:

Hej! jag har slackat lite dom senaste åren och skulle behöva lite hjälp med vilken Ryzen CPU som är rekomenderad till gaming.
Tack på förhand!

Som alla andra redan skrivit:
Om du skall överklocka är en 1600 det som ger dig mest för pengarna
Om du inte skall överklocka ligger 1600X i ett perfekt pris/prestanda-läge

Jag kommer själv att köpa en 1600X snart, när min 2600 blir för trött

Permalänk
Medlem
Skrivet av svaj:

Instämmer med ovanstående att 1600 är absolut mest prisvärd i dagsläget, speciellt om du kan tänka dig att överklocka då du kommer att lägga dig på nivå med en 1600x i frekvens. Sen kommer du inte behöva mer än 6 kärnor/12 trådar på ett bra tag vad gäller gaming.

Jag tror dock man behöver skrämma upp en 1600 i 4Ghz eller mer för att slå en oklockad 1600X i ett CPU Benchmark. Beror lite på vilket CPU benchmark dock men de flesta tar ju hänsyn till både single, dual och multicore prestanda och gör en total.

Sett CPU benchmark på en 4Ghz klockad 1600 jämfört med en 1600X oklockad som var väldigt lika men som sagt, det beror på vilket CPU benchmark man tittar på. Tittar man enbart på en benchmark för ett visst specifikt spel tex kan det så klart bli annorlunda resultat. Jag syftar på CPU Bencmark där man enbart mäter just CPUn.

En 1600X boostar ju upp till två kärnor till ca 4,1Ghz dynamiskt.

Dessutom kommer kanske en oklockad X variant går både tystare och stabilare vs den hårdklockade icke X varianten?

Det jag tycker att en del ignorerar är att snabb single och dual core prestanda fortfarande är en bra grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag tror dock man behöver skrämma upp en 1600 i 4Ghz eller mer för att slå en oklockad 1600X i ett CPU Benchmark. Beror lite på vilket CPU benchmark dock men de flesta tar ju hänsyn till både single, dual och multicore prestanda och gör en total.

Sett CPU benchmark på en 4Ghz klockad 1600 jämfört med en 1600X oklockad som var väldigt lika men som sagt, det beror på vilket CPU benchmark man tittar på. Tittar man enbart på en benchmark för ett visst specifikt spel tex kan det så klart bli annorlunda resultat. Jag syftar på CPU Bencmark där man enbart mäter just CPUn.

En 1600X boostar ju upp till två kärnor till ca 4,1Ghz dynamiskt.

Dessutom kommer kanske en oklockad X variant går både tystare och stabilare vs den hårdklockade icke X varianten?

Det jag tycker att en del ignorerar är att snabb single och dual core prestanda fortfarande är en bra grej.

Bra poänger. Vilka siffror gäller på pappret och i verkligheten skiljer sig såklart åt. Lyckas du närma dig 4Ghz är inte skillnaderna stora då samtliga cores rullar på samma frekvens vid OC till skillnad från en oklockad 1600x. X modellen går ju samtidigt varmare i stock än 1600 plus att du behöver köpa till kylare vilket kostar extra. Så vad gäller prestanda/krona är 1600 ett bättre köp, framförallt om du har tur i silikonlotteriet. Sen får man såklart kompromissa vad gäller värme/ljud/singeltrådprestanda etc som du påpekar.

Permalänk
Medlem

En 1600/1600x är alltså bättre för gaming än 1700/1700x? Hörde att 1600/1600x har bättre single core performance.

Visa signatur

"there is a crack in everything that's how the light gets in"

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldanielsson:

En 1600/1600x är alltså bättre för gaming än 1700/1700x? Hörde att 1600/1600x har bättre single core performance.

Vet inte om man generellt kan dra den slutsatsen, beror väl på vad man gör och vilka spel etc. Hur bra tex ett spel eller annan applikation nyttjar flera kärnor etc eller drar nytta av hög klockfrenvens.

Helt klart är att AMD själva vill lyfta fram 1600X som en bra gaming processor i deras marknadsföring av 1600X.
"Smooth Gaming and Advanced Multi-Processing Performance. The world’s fastest 6-core, 12-thread desktop processor with true machine intelligence & XFR"
http://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-5-1600x

Sedan beror så klart enormt mycket på om man jämför de olika modellerna helt stock (utan överklockning) eller om man tar hänsyn till hur bra de olika modellerna går att överklocka och hur de då presterar.

Från Tom's hardware:

http://www.tomshardware.co.uk/amd-ryzen-5-1600x-cpu-review,re...
"Due to its identical clock rates, AMD's Ryzen 5 1600X demonstrates similar performance as the Ryzen 7 1800X in lightly-threaded content creation and productivity tests. The 1600X also outpaces the Ryzen 7 1700 in a great many scenarios where its higher frequency weighs heavier than its core count deficit. This makes the 1700 a tougher sell."

Jag valde själv 1600X för att det verkar vara en vettig allround cpu samt att jag då slipper hålla på med överklockning. Prioriterar hellre ett tystare och (eventuellt) stabilare system.

Permalänk
Medlem

1600(X) är mycket bättre lämpade för spel än Ryzen 7 om man tar hänsyn till priset. De extra kärnorna i R7 ger ingen märkbar prestandaökning.
Även 1400 och 1500X fungerar bra för spel om man vill ha lite pengar över till annat. Finns massor av recensioner som visar detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av =)(=:

Det är en del folk som klagar på att dom upplever problem med FPS drop i spel med Ryzen CPUer, är inte säker om det bara är problem med Nvidia GPU. Tydligen händer det också i icke krävande spel som League of Legends.

Låter inte alls kul.

ALDRIG märkt något av detta med min 1800X, flyter hur mjukt som helst. Kör med GTX980 nu i väntan på Vega 64.